هدیه آقای "نکو": فدراسیون جهانی فوتبال ایران را نقره‌داغ کرد!

کد خبر : ۲۸۸۲۳
بازدید : ۲۳۴۶
باوركردنی نیست، اما فدراسیون جهانی فوتبال دیروز تیم‌ملی ایران را «نقره‌داغ» كرد. روز 11 شهریور 95 تیم‌ملی فوتبال كشورمان نخستین مسابقه‌اش در مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2018 روسیه را برابر قطر برگزار كرد و در نهایت با دو گل دیرهنگام به پیروزی رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، بعد از گل اول تیم كشورمان كه در واپسین دقایق روی اشتباه دروازه‌بان حریف به ثمر رسید، جواد نكونام شادی نامتعارفی انجام داد كه جرقه یك آتش را زد. بازیكنان و حتی مربیان دو تیم برای دقایقی داخل میدان به جان هم افتادند و صحنه‌های زشتی رقم خورد. بعد از بازی طبیعتا احتمال محرومیت اعضای تیم كشورمان مطرح شد، اما با سپری شدن چند هفته آب‌ها از آسیاب افتاد و مسوولان فدراسیون فوتبال اطمینان دادند كه خبری از محرومیت بازیكنان و مربیان ایران نخواهد بود.

با این وجود 62 روز بعد از آن مسابقه، عصر چهارشنبه فدراسیون جهانی فوتبال با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال كشورمان تنبیهات در نظر گرفته شده برای تیم‌ملی ایران را ابلاغ كرد. به این ترتیب روشن شد سردار آزمون و احسان حاج‌صفی هر كدام یك جلسه و جواد نكونام سه جلسه از همراهی تیم كشورمان محروم خواهند بود. با جریمه در نظر گرفته شده، آزمون و حاج‌صفی كه از قضا دو تن از بازیكنان اصلی كی‌روش هم بودند، از بازی با سوریه محروم می‌شوند و نكونام هم تا مسابقه برگشت با ازبكستان حق نشستن روی نیمكت تیم كشورمان را نخواهد داشت؛ یك جریمه سنگین و باور نكردنی كه ممكن است فوتبال ملی ایران به خاطرش تاوان زیادی بپردازد.

نكو؛ متهم ردیف اول
بدون تردید در اتفاقی كه برای فوتبال ملی ما رخ داده، باید جواد نكونام را متهم ردیف اول دانست. او با رفتارهای اغراق شده و غیرقابل قبولش روی نیمكت تیم‌ملی، حالا دو مهره اصلی ایران را از یك مسابقه مهم مقدماتی جام‌جهانی محروم كرده كه می‌تواند به‌شدت برای ما گران تمام شود. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد كه نكو به‌عنوان مربی تیم‌ملی حتما باید با آرامش بیشتری رفتار می‌كرد و تازه اگر هیجان اضافی در وجود بچه‌ها به چشم می‌خورد، آن را به كنترل در می‌آورد. نكونام به‌عنوان همزبان بازیكنان جوان ایران، مسوولیت مهار بچه‌ها را بر عهده داشت، اما نتوانست از عهده این مهم بربیاید و تازه در شرایطی كه بازی حاشیه خاصی نداشت، شخصا آتش به خرمن انداخت. آقا جواد بعد از آن ماجراها در توجیه رفتار خودش گفت به خاطر تعصبی كه به تیم‌ملی دارد نمی‌تواند آرام بگیرد، اما گویا قرار است مجموعه فوتبال ایران هزینه این عدم آرامش را بپردازد!

بدشانسی دوم جواد
دیروز به‌طور كلی برای نكونام روز خوبی نبود. درست در همان دقایقی كه حكم محرومیت خود نكو و دو بازیكن موثر تیم‌ملی ابلاغ می‌شد، علی كریمی هم كه به ندرت تن به مصاحبه می‌دهد در بخشی از گفت‌وگوی بلندش با خبرگزاری تسنیم، بدون ذكر نام جواد نكونام به او طعنه زد. این بخش از مصاحبه كریمی را كه این روزها در كلاس‌های مربیگری حاضر است بخوانید: «باید از مسوولان فدراسیون به خصوص آقای علیرضا اسدی که دبیرکل فدراسیون است و به محل تشکیل کلاس ما هم آمده، بپرسید چه کسانی هستند که مدرک مربیگری ندارند و دستیار سرمربی تیم‌ملی یا مربی لیگ برتر شده‌اند. این سوالی است که باید متولیان برگزاری مسابقات که مسوولان سازمان لیگ و فدراسیون هستند، پاسخ بدهند. اگر شجاعت دارید، باید از رئیس فدراسیون و دبیرکل در این مورد بپرسید نه من که بازیکن بودم و امروز کنار کشیده‌ام.» هر چند کریمی ساعتی بعد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، این بخش از مصاحبه‌اش را تکذیب کرد!

واكنش ایران
حداقل تا عصر دیروز این‌طور به نظر می‌رسید كه ابلاغ حكم محرومیت دو بازیكن و یك مربی تیم‌ملی ایران، باعث شگفتی و یكه خوردن مدیران فوتبال كشورمان شده و آنها سعی كرده‌اند عكس‌العمل فوری و هیجانی به این ماجرا نشان ندهند. تا لحظه تنظیم این مطلب، تنها كسی كه حاضر شد با رسانه‌ها گفت‌وگو كند كاظم طالقانی، عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بود. او به سایت كاپ گفته است: «با شنیدن این خبر واقعا شوکه شدم. شاید نکونام در بازی درگیر شده باشد اما سه جلسه قطعا محرومیت ناعادلانه‌ای است. از طرفی مگر سردار آزمون و حاج‌صفی چه کاری کردند که محروم شوند؟ درگیری‌های به وجود آمده در آن بازی جزو اتفاقات طبیعی فوتبال بوده و فکر می‌کنم قطری‌ها از قدرت خود در فیفا استفاده کرده باشند. هنوز این موضوع در هیات‌رئیسه فدراسیون مطرح نشده اما اگر جای اعتراض داشته باشد قطعا این کار را انجام می‌دهیم. عجیب است که این اتفاق در فاصله کمی تا بازی با سوریه رخ داده و شاید ما فرصت زیادی برای اعتراض هم نداشته باشیم. باید ببینیم برای قطری‌ها چه محرومیتی در نظر گرفته‌اند. در صورتی که آنها هم محروم شده باشند شاید خیلی جای اعتراض نداشته باشد.»

گرفتاری كی‌روش
مسلما محرومیت آزمون و حاج‌صفی، بدترین خبر ممكن برای كارلوس كی‌روش بود. سردار، بازی قبلی در برابر كره‌جنوبی تك گل پیروزی‌بخش تیم كشورمان را به ثمر رسانده بود و البته در بازی سه‌شنبه‌شب روستوف با اتلتیكو مادرید هم یك گل ارزشمند در ویسنته كالدرون به ثمر رساند تا حسابی روی فرم باشد. احسان حاج‌صفی هم اخیرا در تیم‌ملی در پستی جدید به كار گرفته شده كه سودمند هم بوده است. حالا مربی پرتغالی باید خودش را برای بازی بدون آزمون و حاج‌صفی و البته بیرانوند و وحید امیری مصدوم آماده كند. این بازی دشوار مقابل سوریه‌ای برگزار می‌شود كه یقه تك‌تك تیم‌های گروه را گرفته و قطعا مقابل ما هم با حداكثر انگیزه به میدان خواهد آمد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید