آیفون X تا چند سال قابل استفاده خواهد بود؟

آیفون X تا چند سال قابل استفاده خواهد بود؟

با هزار دلار (حدود ۳ میلیون و نه‌صد هزار تومان) می‌شود یک لپتاپ خیلی خوب خرید که حداقل برای ۴ سال هم به‌خوبی کار کند. پس اگر قرار باشد چنین مبلغی را برای آیفون X هزینه کنیم، باید انتظار چند سال استفاده از آن را داشته باشیم؟

کد خبر : ۴۳۱۸۳
بازدید : ۲۸۷۰
آیفون X تا چند سال قابل استفاده خواهد بود؟
با هزار دلار (حدود ۳ میلیون و نه‌صد هزار تومان) می‌شود یک لپتاپ خیلی خوب خرید که حداقل برای ۴ سال هم به‌خوبی کار کند. پس اگر قرار باشد چنین مبلغی را برای آیفون X هزینه کنیم، باید انتظار چند سال استفاده از آن را داشته باشیم؟

طول عمر گوشی‌های هوشمند هیچ‌وقت به‌اندازه‌ی کامپیوترها نبوده و گوشی‌ها به‌طور میانگین برای حدود ۲ یا ۳ سال مورد استفاده قرار می‌گیرند. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد؛ اولا که معمولا گوشی‌ها ارزان‌تر از کامپیوترها هستند و به همین دلیل روند خرید و جایگزینی آن‌ها با سرعت بیشتری نسبت به کامپیوترها انجام می‌گیرد. از این مهم‌تر، گوشی‌های هوشمند با سرعت زیادی در حال پیشرفت هستند و هرچند سال یک‌بار خرید یک گوشی جدید کاری منطقی محسوب می‌شود.

گاهی اوقات می‌شود این تحولات را به فال نیک گرفت. در دو سال گذشته، بسیاری از گوشی‌ها به دوربین دوگانه مجهز شده‌اند، پردازش تصویرشان بهتر شده، استفاده از نمایشگرهای HDR بیشتر شده و تعداد بیشتری از گوشی‌ها از پورت USB-C استفاده کرده‌اند؛ همه‌ی این دلایل باعث شده که انگیزه‌های زیادی برای تغییر گوشی‌مان داشته باشیم. اما از طرفی دیگر، این سرعت زیاد تحولات مشکلاتی را برای افرادی ایجاد کرده که علاقه‌ای به تغییر زودبه‌زود گوشی‌شان ندارند. و بعد از چند سال، سرعت اپلیکیشن‌ها در گوشی‌های قدیمی‌تر کاهش پیدا می‌کند و در اکثر اوقات این کاهش سرعت تا آنجایی پیش می‌رود که چنین اپلیکیشن‌هایی غیرقابل استفاده می‌شوند.
آیفون X تا چند سال قابل استفاده خواهد بود؟

مانند دیگر مشخصه‌های گوشی‌های هوشمند، پردازنده‌های این گجت‌ها با سرعت بسیاری زیادی پیشرفت می‌کنند. نتیجه‌ی چنین اتفاقی این است که توسعه‌دهندگان، برنامه‌هایشان را با توجه به جدیدترین ویژگی‌ها توسعه می‌دهند و در عرض چند سال، این اپلیکیشن‌ها در گوشی‌های قدیمی‌تر کم‌وبیش بی‌مصرف می‌شوند.

با چنین وضعیتی، آیا قیمت زیاد آیفون X باعث می‌شود که این گوشی دوام بیشتری نسبت به دیگر گوشی‌ها داشته باشد؟ تقریبا می‌توان گفت که جواب این سوال منفی است. پردازنده‌ی استفاده‌شده در آیفون X و آیفون ۸ یکسان است. اپل هم هرسال با معرفی آیفون‌های جدید، از پردازنده‌های پیشرفته‌ی آن‌ها رونمایی می‌کند. به همین خاطر می‌توان گفت که هر چند آیفون X ظاهر زیبا و دوربین پیشرفته‌ای دارد، اما به‌هرحال مانند هر آیفون دیگری به‌سرعت قدیمی خواهد شد.

حتی به نظر می‌رسد آیفون X با قیمت ۹۹۹ دلار، اساسا برای این طراحی نشده که عمر بیشتری داشته باشد. این گوشی برای عشاق تکنولوژی و افراد پولدار طراحی شده که می‌خواهند بهترین گوشی ممکن را بخرند. موارد تمایز این گوشی کمکی به افرادی که دنبال قابلیت‌های فنی بیشتر هستند نمی‌کند، زیرا ویژگی‌های شاخص آیفون X عمدتا مربوط به موارد ظاهری و سرگرم‌کننده است. بنابراین اگر اپل سال آینده نسل جدید آیفون X را منتشر کند، به‌احتمال‌زیاد همان خریداران آیفون X در صف خرید مدل جدید می‌ایستند.

آیفون X برای افرادی که نمی‌خواهند هرسال گوشی‌شان را عوض کنند، پیشنهاد خوبی به نظر نمی‌رسد. زیرا این گوشی ۹۹۹ دلاری ممکن است به همان سرعت گوشی ۶۹۹ دلاری (قیمت آیفون ۸) قدیمی شود. به نظر منطقی می‌رسد که انتظار داشته باشیم گجتی با این قیمت بالا، چند سال بیشتر عمر کند.
آیفون X تا چند سال قابل استفاده خواهد بود؟

اگر تصمیم دارید که آیفون X را خریداری کنید، پس تقریبا هر دو سال یک‌بار باید هزار دلاری را برای خرید نسخه‌های جدید آن کنار بگذارید. البته قرار نیست که همه بعد از دو سال بی‌خیال این گوشی بشوند. مثلا اگر اهل استفاده از اپلیکیشن‌های زیادی نیستید، کاهش سرعت عملکرد این گوشی هم برایتان چندان مشکل‌ساز نخواهد بود. و این هم باید در نظر گرفت که اپل فقط چند سال یک‌بار ویژگی‌های نوآورانه‌ای معرفی می‌کند. به‌طور مثال اگر از آیفون ۵s به بعد آیفونی نخریده باشید، مهم‌ترین ویژگی‌های که ازدست‌داده‌اید نمایشگر بزرگ‌تر، پرداخت موبایلی، تاچ سه‌بعدی و دوربینی دوگانه (آن هم فقط در نسخه‌ی پلاس) است.

از چنین دیدگاهی، آیفون‌ها (و به‌طورکلی گوشی‌های هوشمند) از آن چه فکر می‌کنیم عمر بیشتری دارند. با توجه به این که ویژگی‌های نوآورانه‌ی آیفون‌ها هر دو تا سه سال یک‌بار ظاهر می‌شوند، پس می‌توان انتظار داشت که در این بازه‌ی زمانی، آیفون X چندان قدیمی نخواهد شد. البته این بدین معنا نیست که در این مدت، عملکرد این گوشی به قدرت روز اولش باقی بماند.

دقیقا این همان مساله‌ی نگران‌کننده است. حتی اگر بخواهید به مدت ۳ تا ۴ سال از آیفون X استفاده کنید، نمی‌دانیم کیفیت عملکرد این گوشی را در این بازه‌ی زمانی پیش‌بینی کنیم. عملکرد هر گوشی و کامپیوتری به‌مرورزمان ضعیف‌تر می‌شود؛ اما وقتی‌که پول بیشتری را برای خریدن آن‌ها خرج می‌کنید، انتظار دارید که عمر آن‌ها هم به همان میزان افزایش پیدا کند. در نهایت می‌توان گفت که چه بخواهیم و چه نخواهیم، آیفون X هم احتمالا به همان سرعت گوشی‌های دیگر قدیمی خواهد شد؛ فقط فرقش در این است که در حین این قدیمی شدن، ظاهر زیبایش را حفظ می‌کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید