کارینا 40 ساله شد

کارینا 40 ساله شد

نگاهی به داشبورد نیمه‌چوبی و فرمان باریک آن خبر از سلامت کامل اتاق می‌دهد. در عین حال فضای موتور به حدی تمیز است که انگار خودرو تازه از کارخانه بیرون آمده است. موتور کارینا که بین 73 تا 80 اسب بخار قدرت دارد به کمک یک جعبه دنده 5 سرعته دستی نیرو را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد در حالی که شاسی خودرو در کنار فنربندی مناسب اثر ضربات را تا حد زیادی گرفته و تجربه مناسبی از سواری را به سرنشینان خود ارائه می‌کند.

کد خبر : ۴۸۸۳۲
بازدید : ۲۴۳۲۱

فرادید | در اتفاقی جالب یک کلکسیونر ایرانی نمونه خاصی از سدان افسانه‌ای تویوتا کارینا را در معرض نمایش گذاشته در حالی که مثل روز اول نو است. موتور، اتاق، بدنه و بخش‌های فنی کارینا مثل روز اول دست نخورده و تمیز است در حالی که جلای رنگ نشان می‌دهد کیفیت برای تویوتا مسئله‌ای فراتر از شعار است. یادش بخیر، انگار همین دیروز بود که برای نخستین بار پای به بازار ایران گذاشت و روی دست خیلی از خودروهای آمریکایی و اروپایی درامد.

کارینا 40 ساله شد

به گزارش فرادید، روزگاری نه چندان دور تویوتا حال و روزی شبیه شرایط امروز برخی خودروسازان پیشرو چینی داشت. سر پرسودای مدیران این شرکت برای حضور در بازارهای جهانی، تولید اتومبیل‌های جذاب و فروش بیشتر باعث شده بود تا ایجی تویودا مدیر افسانه‌ای تویوتا ایده ساخت سدان کارینا را با هدف ورود گسترده به بازار آمریکا روی میز هیئت مدیره بگذارد. نسل نخست این خودرو که صرفا در بازارهای آسیایی توزیع شده بود چندان مورد رضایت مدیران شرکت نبود و بعد از یک دوره فروش نه چندان مناسب، تا سال 1976 فروششادامه یافت و سپس خط تولیدش جمع شد.

کارینا 40 ساله شد

تویوتا در نظر داشت کارینا را در نسل دوم متحول کند ازینرو کار ساخت آن را به تتسرو تویودا سپرد که بعدها تا مدیرعاملی این شرکت نیز بالا رفت. تویدای جوان که چند روز پیش در کالیفرنیای آمریکا فوت کرد، در آن زمان تلاش کرد کارینا را با فرمی متفاوت از خودروهای آمریکا در قالبی کوچک اما کارا، کم‌مصرف و اسپورت بسازد. تولید نسل دوم کارینا در سال 1977 شروع شد و این خودرو توانست در مدت کوتاهی به موفقیتی چشمگیر دست یابد.

کارینا 40 ساله شد

کارینا که در سه نوع واگن، سدان 4 درب و کوپه 2 درب تولید می‌شد، از ابتدا و در انتهای سال 1356 در گونه جی‌ال 1800 وارد بازار کشورمان نیز شد و فروشی گسترده را تجربه کرد. کیفیت ساخت مناسب، قیمت ارزان در مقایسه با خودروهای اروپایی و اتاق راحت موجب شده بود تا کارینا جی‌ال در مقایسه با رقبایش از برندهای فورد و بیوک محصولی بی‌دردسر و جذاب به نظر برسد.

کارینا 40 ساله شد
جالب است که این خودرو از چنان جذبه‌ای برخوردار بوده که برخی از مالکانش همچون یک ثروت و دارایی باارزش از آن حفاظت کرده و خودرو را مثل روز اول تمیز نگهداری کرده‌اند. کارینای موجود در تصویر بالا هم که مدل 1978 است و تنها 11 هزار کیلومتر کارکرد دارد، یکی از همین خودروهاست.

کارینا 40 ساله شد

نگاهی به داشبورد نیمه‌چوبی و فرمان باریک آن خبر از سلامت کامل اتاق می‌دهد. در عین حال فضای موتور به حدی تمیز است که انگار خودرو تازه از کارخانه بیرون آمده است. موتور کارینا که بین 73 تا 80 اسب بخار قدرت دارد به کمک یک جعبه دنده 5 سرعته دستی نیرو را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد در حالی که شاسی خودرو در کنار فنربندی مناسب اثر ضربات را تا حد زیادی گرفته و تجربه مناسبی از سواری را به سرنشینان خود ارائه می‌کند. راستی قیمت این نمونه خاص از کارینا حدود 50 تا 60 میلیون تومان بوده که در مقابل ذوق و سلیقه خوب مالکش واقعا رقم ناچیزی است. کارینا که تا بیش از 160 کیلومتر در ساعت سرعت می‌گیرد، در هر 100 کیلومتر کمتر از 8 لیتر سوخت مصرف کرده و علاوه بر استهلاک اندک، تعمیرش ساده و راحت است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید