طوفان سلبریتی‌های مخفف!

طوفان سلبریتی‌های مخفف!

واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی به این اتفاق غیر قابل کنترل است. برخی کاربران، سابقه برخی برنامه‌های ساخته شده توسط این دو چهره را با یک طیف سیاسی خاص مورد بررسی قرار داده و نتیجه گرفته اند از سوی یک طیف سیاسی مخالف دولت، تحت حمایت بوده اند. عده دیگری نیز به صورت کامل این دو چهره را مورد انتقاد قرار داده و موضوع را به صورت کلانتری دیده اند.

کد خبر : ۶۰۶۸۱
بازدید : ۱۲۹۱
طوفان سلبریتی‌های مخفف!
فریدعطارزاده | بدبینان می‌گویند این نام‌ها برای رد گم کردن است. اما خب ماجرای موسسه ثامن الحجج به شکل نمونه‌ای می‌تواند توضیح دهنده بی انضباطی مالی در کشور بر پایه رانت باشد... داماد بودن، هم گروه بودن، همدسته بودن، آقازاده بودن و... همه. همه موجب می‌شود تا گشایش‌های مالی ناگهانی در بیزینس شما شکل بگیرد و نهاد‌های قدرت محلی هم پشتیبان شما باشند.
مردم این مسئله را سالهاست که درک کرده اند، اما از قرار مقامات دولتی و بانکی و امنیتی و قضایی تازه با مشخصات چنین اتفاقی و تاثیر دهشتناکش بر اعتماد عمومی و اقتصاد کشور آشنا شده اند. کاش این مقامات کمی بیشتر میان مردم تردد کنند تا حداقل با مشکلات جامعه خیلی زودتر از این حرف‌ها آشنا شوند.
همین بحران اقتصادی کشور بیش از آنکه ناشی از تحریم‌ها باشد به این بی انضباطی مالی در حوزه موسسه‌های مالی و اعتباری بر می‌گردد که چند سالی است گریبانگیر مردم ما شده است و دولت هم به روایتی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای جبران ضرر مالباختگان خرد، پرداخت کرده است به هر حال در یک پرونده ۱۲ هزار میلیاردی حرف زدن از دو میلیارد و سه میلیارد و یا ۱۰۰ میلیارد -حتی - چندان راهگشا نیست، اما وصل شدن این ارقام به نام‌های بزرگ، به متخصصان گریه و خنده و یا سکاندار سابق دیپلماسی و رئیس فلان نهاد بزرگ ارتشی، چالش برانگیز شده است.
در یک آخر هفته طوفانی همه نام‌های اختصاری به هویت‌های واقعی بدل شدند. احسان علیخانی در یک نامه طول و دراز و دو پهلو در نهایت شغل خود به عنوان تهیه کننده یک برنامه تلویزیونی را توجیه کننده دریافت وام و یا هزینه‌های تبلیغات از موسسه ثامن الحجج دانسته است.
اسپانسری که از سوی تلویزیون معرفی شده و او هم تهیه کننده‌ای که از سوی تلویزیون معرفی شده است تا هم واسط انتقال پول به خود و گروه تولید باشد و هم مختار در چگونگی توزیع پول! نامه احسان علیخانی هوشمندانه و قابل تفسیر است و خب در نهایت شرایط خاص خود را توضیح داده است. علیخانی در سال ۹۵ تهیه کننده فیلم تحسین شده بدون تاریخ بدون امضا هم بود.
یکی از جوانترین تهیه کننده‌های سینما در مورد مدیری داستان به همین منوال پیش رفت. حسین روحانی وکیل مهران از روزنامه منتشر کننده این خبر شکایت کرده است. او را متهم کرده اند که دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان وام از ثامن الحجج گرفته است و ۸۰۰ میلیون تومان آن را پس داده است. مشخص نیست که آیا روند باز پرداخت این وام ادامه داشته است یا نه و اصلا وام گرفتن به خودی خود جرم محسوب می‌شود یانه؟ او متهم شده که دو هدیه هم در سال‌های ۹۱ و ۹۲ گرفته است.
طوفان سلبریتی‌های مخفف!
با توجه به اینکه مدیری در آن سال‌ها پروژه‌های ویلایی‌ها و در حاشیه و شوخی می‌کنم را در دست ساخت داشته و نقش پررنگی هم به عنوان تهیه کننده این احتمال می‌رود که این پول در مناسبات تبلیغات و اسپانسرینگ اهدا شده باشد. به هر حال شکایت مهران مدیری مشخص می‌کند که او اتهامات را قبول ندارد.
از همه جالب‌تر منوچهر متکی بود که در نامه‌ای به رئیس بانک مرکزی اساسا اعلام کرده طی ۴۰ سال گذشته وامی از هیچ جا دریافت نکرده است. نامه او به غایت تند و هجومی است. او همچنین گفته است که گزارش چاپ شده در روزنامه با سفارش مستقیم بانک مرکزی بوده است.
در همین بین حمید ص. هم ادعای تخصیص حقوق مادام العمر به فرزندش از سوی موسسه ثامن الحجج را تکذیب کرده است، اما دریافت وام ۸۸۰ میلیون تومان و بازپرداخت یک میلیارد و دویست میلیونی آن را تایید کرده است. به هر حال الان مشخص نیست که اصلا این نام‌ها جرمی مرتکب شده اند یا نه. اینجا با موسسه‌ای طرف هستیم که بدون مبنای مشخص پول پاشی می‌کرده است و حالا در باز شدن زخم این بی بندوباری شدید مالی که دومینو وار اقتصاد کشور را هم دچار بحران ساخته است چهره‌های خوشنام نیز لکه دار شده اند.

ردپای برخی سلبریتی‌ها و مسئولان در پرونده ثامن الحجج»؛ این عنوان گزارش روزنامه شرق بود که سر و صدای زیادی به پا کرده و طوفانی در شبکه‌های اجتماعی به وجود آورده است. مخصوصا قسمتی که به دو مجری مشهور تلویزیون اشاره و ادعا شده آن‌ها رقم‌های کلانی از موسسه ثامن الحجج تحت عنوان اسپانسر، وام، هدیه و... دریافت کرده اند.
واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی به این اتفاق غیر قابل کنترل است. برخی کاربران، سابقه برخی برنامه‌های ساخته شده توسط این دو چهره را با یک طیف سیاسی خاص مورد بررسی قرار داده و نتیجه گرفته اند از سوی یک طیف سیاسی مخالف دولت، تحت حمایت بوده اند. عده دیگری نیز به صورت کامل این دو چهره را مورد انتقاد قرار داده و موضوع را به صورت کلانتری دیده اند.
طوفان سلبریتی‌های مخفف!
وکیل مهران مدیری از روزنامه شرق شکایت کرده است
از سوی دیگر برخی کاربران می‌گویند انتشار نام این دو چهره برای این بوده تا حواس افکار عمومی از اصل ماجرای این موسسه مالی و اعتباری دور شود و کاربران فقط به این دو نفر توجه کنند... اینجا با یک فنر فشرده در حال باز شدن رو به رو هستیم و هر روز ابعاد جدیدی از آن، ذهن افکار عمومی را درگیر خود می‌کند. در این گزارش برخی از پاسخ‌های منتشر شده توسط چهره‌ها را مرور می‌کنیم.

واکنش متکی به دریافت تسهیلات
در بخشی از این گزارش آمده بود: «یکی از وزرای سابق دولت دهم که سمت مشاور امور بین الملل در این مؤسسه برای او ثبت شده، مبلغ ۱۲۴ میلیارد تومان تسهیلات از ثامن الحجج دریافت کرده.» و پاسخ: در این گزارش نامی از این فرد منتشر نشده بود، اما منوچهر متکی پاسخ بلند بالا و تندی به آن داد.
در بخشی از این پاسخ آمده است: «به دنبال درج خبر کذب «دریافت مبلغ ۱۲۴ میلیارد تومان» توسط اینجانب از مؤسسه مالی اعتباری ثامن الحجج در روزنامه شرق با مدیر مسئول این روزنامه تماس گرفته و خواستار تکذیب خبر مندرج در ارتباط با خود شدم. به ایشان گفتم که این تکذیب نه فقط برای ۱۲۴ میلیارد که برای ۱۰۰، ۵۰، ۱۰ و حتی یک میلیارد تومان است.
اطلاع یافتم که در منتشر کردن گزارش مذکور بین سردبیر و مدیرمسئول روزنامه شرق اختلاف وجود داشته است. در نهایت آقای مدیر مسئول که شرمنده و متأثر به نظر می‌رسید به اینجانب گفت که از بانک مرکزی» به ما گفته اند این گزارش را منتشر کنید.
متعاقب انتشار این مطلب در روزنامه شرق، در فضای مجازی خبر کذب دیگری به نقل از برخی مقامات بانک مرکزی با سرعت بدین مضمون منتشر شد که به آقای متکی گفته شده این پول‌ها را برگردانید و ایشان گفته اند که این پول شخصی من است! این‌ها و برخی موارد دیگر دلایل نگارش این نامه به شماست. جناب آقای سیف! در بانک مرکزی چه خبر است؟! این مقامات بانک مرکزی که ظاهرا به جای محفوظ داشتن دین خود، صرفا امضایشان محفوظ است در پشت پرده اشاعه این اکاذیب چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟»

پاسخ «ح. ص» به دریافت حقوق ۳۰ سال آینده فرزندش
در قسمت دیگری از این گزارش آمده بود: «در پرداخت‌های حقوقی این مؤسسه موردی ذکر شده که نشان می‌دهد صد میلیارد تومان به حساب فردی واریز شده و در توضیح گفته شده این رقم در ازای حقوق ۳۰ سال این کارمند به صورت پیشاپیش و یک جا اکنون پرداخت شده است.
پدر این خانواده که یکی از افراد رده بالای... است، حکم مشاور از این مؤسسه برای او صادر شده و ماهانه رقم پنج میلیون و صد هزار تومان از این مؤسسه به عنوان حقوق دریافت می‌کرده است و...» و پاسخ: این فرد که نامی از او منتشر نشده، در پاسخ نیز نامش را افشا نکرده و دریافت صد میلیارد تومان حقوق ۳۰ سال آینده فرزند خود را تکذیب و گفته: «چنین چیزی صحت ندارد و پسر من اصلا وامی دریافت نکرده است و ارتباطی بین او و این مؤسسه وجود ندارد.
در واقع ۸۰ میلیون تومان (با سود صد میلیون تومان) در قالب تسهیلات با نام همسر بنده، از مؤسسه دریافت شده و حقوقی در کار نبوده است. علاوه بر آنکه اقساط آن نیز در حال پرداخت بود و در زمانی که ۱۵ قسط آن باقی مانده بود، مؤسسه به مشکل برخورد و بعد‌ها تسویه شد... کل تسهیلات دریافتی از مؤسسه در چند مرحله و حدود ۸۸۰ میلیون تومان بوده است.
این میزان با سود، حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده که به صورت کامل تسویه شده است و مدارک تسویه آن نیز موجود است.» این فرد، همه صحبت‌های دیگر را به طور کامل تکذیب کرده است.

واکنش احسان علیخانی
شکایت مهران مدیری شاید جذاب‌ترین قسمت برای مردم، قسمتی بود که به دو سلبریتی مشهور اشاره شده بود: «هزینه‌های میلیاردی به نام تبلیغات برای دو مجری تلویزیون. مؤسسه ثامن الحجج دو مبلغ ۱۸۰ میلیون تومانی و ۴۰۰ میلیون تومانی را به حساب «م. م» مجری یک برنامه تلویزیونی واریز می‌کند و عنوانی که روبه روی این اعداد در توضیح دلیل وجه ذکر شده، یک کلمه است؛ هدیه.
طوفان سلبریتی‌های مخفف!
احسان علیخانی به گزارش روزنامه شرق واکنش نشان داده است
اما رقمی که آقای «م. م» به عنوان هدیه دریافت کرده، در مقابل تسهیلات دریافتی او از ثامن الحجج تقریبا ناچیز است. «م. م» از مؤسسه ثامن الحجج یک وام دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی دریافت کرده که تنها ۸۰۰ میلیون تومان آن را بازگردانده است که البته این رقم بازگشتی را از هدیه دریافتی (۵۸۰ میلیون تومان) کم کنیم، به عدد ۲۲۰ میلیون تومان می‌رسیم که در واقع از جیب «م. م» خرج شده و در مقابل دومیلیاردو ۷۸۰ میلیون تومان را در حساب خود نگه داشته است.
ثامن الحجج به مجری معروف دیگر تلویزیون «ع» هم بی توجه نبوده و به حساب او هم سه میلیارد تومان در قالب هزینه تبلیغات واریز کرده است.» و پاسخ یک: از این دو سلبریتی هم نامی برده نشده، اما خودشان به آن واکنش نشان داده اند.
«احسان علیخانی» در صفحه اینستاگرامش نوشته: «من احسان علیخانی مجری و تهیه کننده تلویزیون و سینما هستم. اگر منظور رسانه‌های مجازی و غیر مجازی از (اع) همان احسان علیخانی است که باید بگویم؛ اشتباه گرفتید. آن دزد اموال بیت المال و مردم من نیستم... خبر دریافت سه میلیاردی (ا-ع) که از خبر مرگ احسان علیخانی بزرگتر نیست فراموش می‌شود.
اما با خودم گفتم چرا باید من را با (اع) اشتباه بگیرند؟ موج بعدی افشاگری که آمد، آیا من را کنار چند نام اختصاری دیگر می‌گذارند؟ موسسه ثامن الحجج سال‌ها قبل از همکاری با گروه اجتماعی شبکه سه در تمامی رسانه‌های رسمی کشور نظیر روزنامه ها، تیزر و برنامه‌های اسپانسری تلویزیونی، خبرگزاری ها، سایت ها، بیلبورد‌های شهری، باشگاه‌های فرهنگی و ورزشی) و... حضور داشته که معنای این حضور پر رنگ یعنی داشتن مجوز‌های لازم از مراجع ذیصلاح، در نتیجه، اهدای مجوز تاسیس، مجوز گسترش موسسه تا بیش از ۵۰۰ شعبه فعال، مجوز افتتاح حساب برای مردم و صاحبان صنایع، مجوز برای تبلیغات تا مجوز برای انحلال این موسسه، ربطی به من و امثال من ندارد.
ما با یک موسسه قانونی براساس نص صریح قانون و نظارت‌های دائمی صدا و سیما کار کردیم. طبق روال طبیعی هزینه‌های اکثر برنامه و سریال‌های پر بیننده در تلویزیون که شما تماشا کردید به عهده اسپانسر‌ها است، موسسه مذکور هم در سال ۹۱ تقاضای همکاری با گروه برنامه ساز ما را داشته و شبکه بعد از بررسی و استعلام از مراجع ذی صلاح و دریافت مجوز تبلیغات از موسسه، بنده را به عنوان تهیه کننده به این موسسه معرفی کرد.
یعنی مثل تمام تهیه کنندگان سازمان نه بیشتر و نه کمتر. طی سه سال و نیم و در قالب شش قرار داد با صدا و سیما و شبکه، شش عنوان برنامه (دونیمه سیب، ماه عسل ۹۲، ماه عسل ۹۳، سه ستاره، ویژه برنامه تحویل سال ۹۳، بهارنارنج) تولید و پخش شد که مبلغ مذکور از جانب اسپانسر بعد از تایید برآورد هزینه‌های تولید توسط کارشناسان مربوطه شبکه و بابت تهیه و تولید به صد‌ها نفر عوامل و هزینه‌های تولید به تهیه کننده تخصیص می‌یابد. (روابط عمومی، گروه اجتماعی و مدیر مالی شبکه سه در صورت صلاحدید اسناد و قرارداد‌ها را منتشر کنند.)
پاسخ دو: سید حسین روحانی وکیل مهران مدیری اعلام کرد که موکلش به دلیل نشر اکاذیب، نسبت به روزنامه شرق و فیلم آنلاین، اعلام جرم و برای طرح شکایت اقدام کرده است.

برنامه‌های تلویزیونی چگونه اسپانسر می‌گیرند؟ در پاسخی که توسط احسان علیخانی منتشر شده، نکته‌ای تکذیب نشده و فقط گفته شده او به عنوان تهیه کننده، از موسسه ثامن الحجج که مورد تایید صدا و سیما بوده برای دریافت هزینه‌های مالی تولید برنامه (اسپانسر) پول دریافت کرده است.
با خواندن توضیحات فوق این سوال به وجود می‌آید نحوه گرفتن اسپانسر توسط برنامه‌ها چگونه است؟ ماجرا از این قرار است که تهیه کنندگان برنامه‌ها پس از عقد قرارداد با صدا و سیما، باید با اسپانسر‌ها به توافق برسند تا بخشی یا همه هزینه‌های برنامه را به عوامل خود بپردازند.
از اینجا به بعد به قدرت مذاکره و چانه زنی تهیه کننده باز می‌گردد که اولا بتواند چقدر از اسپانسر محترم پول دریافت کند و دوما چگونه با صرفه جویی در مخارج برنامه خود، بخشی از پول دریافت شده از اسپانسر را نزد خود نگه دارد.
عملی که طبق قوانین و عرف، مشکلی ندارد و هر تهیه کننده سعی می‌کند مبلغ بیشتری از اسپانسر گرفته و مبلغ کمتری در برنامه خود خرج کند... احسان علیخانی البته به جز تهیه کنندگی برنامه‌های مشهور خود در صدا و سیما، ناگهان پا به عرصه سینما گذاشت و در سال ۱۳۹۵ به عنوان تهیه کننده فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» این فیلم را ساخت.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید