چگونه تور لیدر شویم؟ شرایط، مزایا و معایب تورلیدری

چگونه تور لیدر شویم؟ شرایط، مزایا و معایب تورلیدری

در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا اطلاعات کامل‌تری درباره شرایط تور لیدر شدن، مزایا و معایب این شغل به دست آورید.

کد خبر : ۱۸۶۰۶۹
بازدید : ۴۰

زمانی که در یک تور گردشگری ثبت‌نام کرده‌اید و همراه با گروه خود مشغول بازدید از جاذبه‌های یک مقصد جذاب هستید، احتمالاً این فکر به ذهنتان می‌رسد که چقدر تور لیدر گروه شما شغل جذابی دارد، شما باید بعد از این سفر به زندگی روزمره خود برگردید؛ اما او کارش سفر کردن است و همواره در حال بازدید از جاذبه‌های فرهنگی یا طبیعی یک مقصد جذاب است. شاید هم بعد از سفر هنوز این فکر ذهنتان را مشغول کرده است که چگونه می‌توان تورلیدر شد؟ آیا واقعاً تورلیدری شغلی پر از تفریح، هیجان و لذت بردن است یا ممکن است معایبی هم داشته باشد؟

در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا اطلاعات کامل‌تری درباره شرایط تور لیدر شدن، مزایا و معایب این شغل به دست آورید.

چگونه می‌توان تورلیدر شد؟

برای آنکه بتوانید مدیریت یک‌تور را برعهده بگیرید و مسافران را با جاذبه‌های مقصد آشنا کنید، لازم است که مراحل مختلفی را طی کنید. در ادامه مراحلِ لازم برای تورلیدر شدن را قدم به قدم توضیح می‌دهیم.

1. در ابتدا باید در یک رشته دانشگاهی مدرک کارشناسی بگیرید و مدرک شما مورد تأیید وزارت علوم و تحقیقات باشد.

2. در مرحله‌ی بعد لازم است که در کلاس‌های تور لیدری شرکت کنید. آموزشگاه‌های مختلفی دوره­های تورلیدری را برگزار می­کند. با کمی سرچ در اینترنت می‌توانید این آموزشگاه‌ها را پیدا کنید. به این نکته نیز توجه کنید که آموزشگاه موردنظر شما باید از طرف وزارت‌ میراث، گردشگری و صنایع دستی مجوز داشته باشد.

برخی از مؤسسات و آموزشگاه‌های تور لیدری کلاس‌های خود را به‌صورت مجازی نیز برگزار می‌کنند و شما می‌توانید بدون مراجعه به آدرس آن آموزشگاه در کلاس‌ها شرکت کنید. مدت زمان کلاس‌های تورلیدری بین ۶ تا ۱۲ ماه است. بسته به علاقه‌ای که دارید شما می‌توانید در یکی از کلاس‌های تور لیدری زیر شرکت کنید:

    راهنمایان طبیعت گردی

    راهنمایان ایران‌گردی و جهانگردی

هرکدام از این دوره‌ها مطالب خاص خود را دارند و شما با گذراندن هرکدام می‌توانید کارت تورلیدری مخصوص آن حوزه را دریافت کنید.

3. بعد از گذراندن کلاس‌ها و سفرهای آموزشی دوره‌های تورلیدری باید در آزمون داخلی مؤسسه شرکت کنید و نمره قبولی را کسب کنید.

4. سپس لازم است که در آزمون جامع وزارت‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که ۲ بار در سال در ماه‌های مرداد و بهمن ماه برگزار می‌شود، شرکت کنید. آزمون دوره راهنمایان طبیعت گردی ۷ عنوان درسی و راهنمایان ایران‌گردی و جهانگردی ۸ عنوان درسی دارد.

عناوین درسی راهنمایان طبیعت گردی را در ادامه مشاهده می‌کنید:

    آشنایی با گیاهان ایران

    آشنایی با جوامع محلی و اصول تسهیلگری

    آشنایی با پستانداران ایران

    آشنایی با تنوع زمین‌شناسی ایران

    مبانی اکوتوریسم

    زبان تخصصی

    آشنایی با پرندگان و پرنده نگری

100

در ادامه عناوین درسی دوره راهنمایان ایران‌گردی و جهانگردی را مشاهده می‌کنید:

    معماری ایران و جهان

    آشنایی بافرهنگ و اقوام ایران‌زمین

    آشنایی با میراث فرهنگی و هنرهای سنتی

    شناخت اماکن تاریخی ایران

    زبان تخصصی انگلیسی

    شناخت صنعت گردشگری

    جغرافیای جهانگردی ایران و نقشه‌خوانی

    مبانی اکوتوریسم و طبیعت گردی

5. بعد از قبولی در آزمون جامع، باید در آزمون شفاهی زبان خارجی شرکت کنید. این آزمون نیز ۲ الی ۳ بار در سال برگزار می‌شود.

6. بعد از قبولی در این آزمون نیز برای شما گواهی پایان دوره از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادر می‌شود.

7. در مرحله بعد شما باید به معاونت گردشگری استان خود مراجعه کنید و با تشکیل پرونده، کارت تولید لیدری تان را دریافت کنید.

ویژگی‌های یک تور لیدر موفق چیست؟

برای‌آنکه بتوانید یک تور لیدر موفق شوید، به یک­سری ویژگی‌ شخصیتی و رفتاری نیاز دارید. برخی از این ویژگی‌ها ذاتی هستند و برخی دیگر را می‌توانید با تمرین کردن به دست آورید. در ادامه نام برخی از این ویژگی‌ها را مشاهده می‌کنید:

    اشتیاق

    اعتمادبه‌نفس

    انعطاف‌پذیری

    طبیعت مهربان و خون‌گرم

    توانایی حل مسئله در لحظه

    داشتن توجه کافی نسبت به شرایط مسافران

    ظاهری آراسته

    شوخ‌طبعیِ به‌اندازه

    قاطعیت

    توانِ سازمان‌دهی و مدیریت

    سلامتی جسمی و روانی

علاوه بر این ویژگی‌ها یک تورلیدر موفق اطلاعات و دانش کافی درباره تاریخ، فرهنگ، اوضاع سیاسی و اقتصادی کشورش را دارد. همچنین باید سفرهای زیادی رفته باشد.

اگر متوجه شدید که تورلیدر شدن مناسب شما نیست و سفر کردن را ترجیح می‌دهید یا حتی برای آنکه بتوانید که تورلیدر موفقی شوید، می­خواهید تعداد سفرهایتان را افزایش دهید، می توانید با "خرید بلیط هواپیما" از سفرمارکت قدم اول را بردارید و ماجراجویی خود را آغاز کنید.

مزایای شغل تور لیدری چیست؟

یکی از مزیت‌های اصلی شغل تور لیدری این است که شما هر بار با انسان‌های جدیدی روبه‌رو می‌شوید. اگر اهل ماجراجویی و تجربه گرایی باشید، شغل تور لیدری مناسب شما است؛ چراکه در هر سفر با اتفاقات و رویدادهای جدیدی روبرو خواهید شد.

می‌توانید به‌عنوان تورلیدر مستقل یا فریلنسر کار کنید و به ازای هر بار سفری که برای یک آژانس اجرا می‌کنید، مبلغی را برای خود دریافت کنید.

برای اینکه بتوانید یک تورلیدر موفق شوید، لازم است که دانش و اطلاعات خوبی در زمینه تاریخ، فرهنگ و جغرافیای کشور خود داشته باشید. درنتیجه یکی از مزیت‌های این شغل این است که اطلاعات عمومی شما را افزایش می‌دهد و آگاهی بیشتری نسبت به محیطی که در آن زندگی می­کنید به دست خواهید آورد.

برای تورلیدر شدن لازم است که سفرهای زیادی به اقصی نقاط کشور بروید. همین موضوع باعث می‌شود که تجربیات بی‌نظیری را در طول مسیر شغلی خود کسب کنید.

اگر به شغل معلمی علاقه دارید و دوست دارید اطلاعات خود را با دیگران درمیان بگذارید، تور لیدر شدن این امکان را به شما می­دهد.

شغل تور لیدری نه زمان مشخصی دارد نه مکان مشخصی. اگر از شغل‌های کارمندی فراری هستید، شغل تورلیدری برای شما مناسب است چرا که یکی از ویژگی‌های مثبت آن این است که پیوسته در حال سفر کردن هستید.

معایب شغل تور لیدری چیست؟

یکی از معایب شغل تورلیدری مسئولیت بالای آن است. مسئولیت تعداد زیادی از مسافران برعهده‌ی شماست و آن‌ها از شما انتظار دارند تا رضایتشان را کسب کنید.

اگر هر بخش از سفر، از مسئولین هتل گرفته تا راننده اتوبوس یا ایرلاینی که مسافران را جابه‌جا می‌کند، بی‌نظمی یا اشتباهی در کار خود انجام دهند، برنامه سفر شما مختل می‌شود و ممکن است مسافران به شما خرده بگیرند که چرا سفر آن­ها درست اجرا نمی‌شود.

در طول سفر ممکن است حوادث غیرمترقبه‌ای برای شما و مسافرانتان رخ می‌دهد و این موضوع باعث شود که استرس بالایی را تجربه کنید.

فشار کاری بالا یکی دیگر از معایب شغل تورلیدری است. یک تورلیدر ممکن است حتی نتواند یک روز کامل را به‌درستی استراحت کند.

گاهی اوقات توقعات بالای مسافران و نحوه برخورد نامناسب آن‌ها ممکن است روحیه شما را خدشه‌دار کند.

شغل تور لیدری یک شغل فصلی است و امنیت شغلی پایینی دارد و شاید نتوانید در تمام طول سال از این شغل درآمد کافی کسب کنید.

جمع‌بندی

برای تورلیدر شدن ابتدا باید مدرک کارشناسی داشته باشید و در یکی از آموزشگاه‌های تورلیدری ثبت‌نام کنید. حدود ۶ الی ۱۲ ماه طول می‌کشد تا درس‌های تئوری و عملی را بگذرانید. سپس باید در آزمون داخلی آن آموزشگاه شرکت کنید و بعد از گرفتن نمره قبولی، در آزمون دیگری که توسط وزارت میراث، گردشگری و صنایع دستی برگزار می­شود، شرکت کنید.

بعد از قبولی در این آزمون، باید در آزمون زبان نیز شرکت کنید و درنهایت با طی کردن مراحل لازم کارت خود را دریافت کنید. شغل تور لیدری علاوه بر مزایایی که دارد، ممکن است معایبی نیز داشته باشد. در این مقاله به بررسی هر دو وجه این شغل، یعنی مزایا و معایب آن پرداختیم.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید