(تصاویر) رتبه‌بندی بهترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک

(تصاویر) رتبه‌بندی بهترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک

از فیلم The 39 Steps تا شاهکارهایی همچون فیلم Vertigo و فیلم Psycho، بهترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک آثار درخشانی هستند که در بین مخاطبان بسیار برجسته هستند.

کد خبر : ۱۸۵۹۶۷
بازدید : ۱۹

تأثیر آلفرد هیچکاک در دنیای سینما غیر قابل انکار است. فیلم‌های او همچنان شناخته شده و برجسته هستند و در بین مخاطبان امروزی نیز تحسین می‌شوند، آن هم با وجود اینکه خود آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۸۰ میلادی از دنیا رفت و آخرین فیلمش نیز در سال ۱۹۷۶ میلادی به روی پرده سینماها آمد.

بسیاری از بهترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک به گونه‌ای است که اصلاً احساس نمی‌شود متعلق به گذشته یا از دهه‌های قبلی سینما هستند. بهترین آثار وی همچنان پویا و زنده، مهیج و حیاتی هستند و به همین خاطر است که فیلمسازان دیگر از او و آثارش تأثیر می‌گیرند، چه زمانی که خودش زنده بود و فیلم می‌ساخت و چه الان.

حتی برای کسانی که با سینمای قدیم آشنایی ندارند نیز فیلم‌های هیچکاک ارزش بررسی و دیدن دارد، چراکه این مرد به روش‌های متعددی جلوتر از زمانه خودش بوده و بدون شک نیز روی فیلمسازان پس از خودش تأثیرگذار بوده است.

آلفرد هیچکاک به‌عنوان یک کارگردان فیلم‌های متعددی را در صنعت سینمای بریتانیا و آمریکا ساخته و شروع آن نیز با فیلم‌های صامتی در دهه ۲۰ میلادی بوده و تا دهه ۷۰ میلادی نیز ادامه داشته است.

به طور کلی، آلفرد هیچکاک حدود ۶۰ فیلم ساخته و از آنجا که اکثر این فیلم‌ها ارزش دیدن دارند، رتبه‌بندی و انتخاب بهترین‌ها بسیار چالش‌برانگیز است. با این حال، کسانی که با آثار آلفرد هیچکاک ناآشنا هستند یا تنها از بزرگترین آثار وی خبر دارند، در ادامه فهرستی از بهترین فیلم‌های وی آورده شده است که ارزش دیدن دارند.

۳۰. فیلم Jamaica Inn

فیلم jamaica inn

فیلم Jamaica Inn

  • نام فارسی : مهمان‌سرای جامائیکا
  • ژانر : دلهره آور – ماجراجویی
  • بازیگران : چارلز لوتن – مورین اوهارا – جان لانگدن
  • محصول سال : ۱۹۳۹

فیلم‌های خارق‌العاده و جذابی در سال ۱۹۳۹ میلادی به روی پرده سینماها آمدند و باید گفت که فیلم «مهمان‌سرای جامائیکا» جایی در میان بهترین‌ها ندارد. این اثر سینمایی به‌عنوان یکی از فیلم‌های کمتر شناخته شده آلفرد هیچکاک معروف است و یک فیلم مهیج، جنایی و ماجراجویی با درون مایه اندکی عجیب است و زمانی ساخته شده که آلفرد هیچکاک هنوز آن آوازه و شهرت را در هالیوود نداشته است.

ممکن این اثر سینمایی یکی از بهترین فیلم‌های سال ۱۹۳۹ یا بهترین فیلم هیچکاک نباشد اما فیلمی است که گاهی اوقات بیش از حد مورد انتقاد قرار می‌گیرد و در واقع، با در نظر گرفتن همه موارد باید گفت که اثر نسبتاً خوب و مناسبی است. چارلز لوتن به‌خوبی نقش شخصیت شرور داستان را بازی می‌کند و داستان فیلم نیز به‌اندازه کافی عجیب است که در طول مدت زمانش بتواند بیننده را درگیر خودش کند.

۲۹. فیلم Family Plot

فیلم family plot

فیلم Family Plot

  • نام فارسی : توطئه خانوادگی
  • ژانر : کمدی سیاه و دلهره‌آور
  • بازیگران : باربارا هریس – ویلیام دیون – بروس درن – کارن بلک
  • محصول سال : ۱۹۷۶

فیلم «توطئه خانوادگی» آخرین فیلم آلفرد هیچکاک است که درست چندین سال قبل از فوت این کارگردان در بخش غیر رقابتی جشنواره فیلم کن به نمایش در آمد. این اثر فیلم جنایی و کمدی نسبتاً پیچیده‌ای است که به شکلی هنرمندانه کلاهبرداران، آدم‌ربایان و یک وارث گمشده را در روایتی پیچیده گرد هم می‌آورد.

این اثر سینمایی متعادل‌ترین فیلم هیچکاک به شمار نمی‌رود اما چیزهای بسیار خوبی برای ارائه دارد و بازیگران آن نیز توانستند به‌خوبی نقش‌آفرینی کنند و بازی‌های سرگرم‌کننده‌ای را ارائه بدهند. این اثر سینمایی همچنین نشان‌دهنده این است که هیچکاک به‌عنوان یک فیلم‌ساز بر اساس شرایط خودش کار می‌کند و به سبک خودش تا پایان دوران فیلم‌سازی‌اش وفادار مانده است.

۲۸. فیلم Blackmail

فیلم blackmail

فیلم Blackmail

  • نام فارسی : باج‌گیری
  • ژانر : درام و دلهره‌آور
  • بازیگران : سارا آلگود – امیل دی روئل – جان لانگدن
  • محصول سال : ۱۹۲۹

همان‌طور که از عنوان این اثر سینمایی مشخص است، این فیلم محصول سال ۱۹۲۹ میلادی مستقیم روی همین موضوع باج‌گیری متمرکز است. این فیلم روی دو نفر متمرکز است که در حال تجربه جدا شدن از رابطه با هم هستند و نشان می‌دهد که وقتی یکی از آن‌ها با فرد دیگری وارد رابطه می‌شود، چه تأثیری روی زندگی هر دوی آن‌ها می‌گذارد.

این اثر سینمایی تنها دو سال پس از ظهور صدا در دنیای سینما ساخته شد و به‌خاطر اولین فیلم ناطق آلفرد هیچکاک بودن پس از ساخت تعدادی فیلم صامت در اوایل دهه ۲۰ میلادی قابل‌توجه است. این اثر سینمایی با گذر زمان قدیمی شده و ممکن است با استانداردهای امروزی سازگاری نداشته باشد اما کسانی که فیلم‌های قدیمی را دوست دارند یا می‌خواهند کارگردانی آلفرد هیچکاک در ابتدای کارش را بررسی کنند، باید به تماشای این فیلم بنشینند.

۲۷. فیلم The Ring

فیلم the ring

فیلم The Ring

  • نام فارسی : رینگ
  • ژانر : عاشقانه
  • بازیگران : ایان هانتر – چارلز فارل – کارل بریسون
  • محصول سال : ۱۹۲۷

فیلم «رینگ» به هیچ وجه در حد و اندازه استانداردهای فیلمی همچون فیلم Raging Bull محصول سال ۱۹۸۰ میلادی نیست اما یک فیلم خوب و جالب درباره بوکس به شمار می‌رود. این فیلم را نباید با فیلم ترسناکی به همین نام اشتباه گرفت چراکه این فیلم در سال ۱۹۲۷ میلادی ساخته شده و در آن زمان نیز تلویزیونی نبوده که بتوان از داخل آن به بیرون آمد.

فیلم «رینگ» هم یک فیلم درباره بوکس است و هم داستانی درام پیرامون مثلث عشقی درباره دو بوکسوری است که در داخل رینگ با یکدیگر رقیب هستند و متوجه می‌شوند که هر دویشان عاشق یک زن شده‌اند. این اثر سینمایی یک فیلم ملودرام صامت است که همچنان امروزه می‌توان از تماشای آن لذت برد و همانند دیگر فیلم‌های دهه ۱۹۲۰ هیچکاک، مطمئناً برای علاقه‌مندان به سبک فیلم‌سازی وی می‌تواند آموزنده باشد.

۲۶. فیلم I Confess

فیلم i confess

فیلم I Confess

  • نام فارسی : اعتراف می‌کنم
  • ژانر : نوآر
  • بازیگران : مونتگومری کلیفت – آن بکستر – او ئی هاسه
  • محصول سال : ۱۹۵۳

کارگردان آلفرد هیچکاک در بیشتر دهه ۱۹۵۰ میلادی آثار شگفت‌انگیزی را به ارمغان آورد تا جایی که فیلم‌های بسیار خوبی مانند «اعتراف می‌کنم» اغلب نادیده گرفته می‌شوند و صرفاً به این دلیل است که فیلم‌های بهتری از آلفرد هیچکاک در این دوره نیز وجود داشتند. این اثر سینمایی درباره کشیشی است که به یک مظنون قتل تبدیل می‌شود. او می‌داند که قاتل واقعی چه کسی است چراکه به هنگام اعترافات یک نفر به او متوجه این موضوع شده است و حالا بین آشکار کردن و نکردن این مسئله تردید دارد.

مقدار قابل‌توجه درام در این اثر سینمایی از این سؤال ناشی می‌شود که آیا باید رازداری اعتراف را شکست یا نه. مونتگومری کلیفت نیز در نقش کشیش توانسته بازی فوق‌العاده‌ای را ارائه بدهد. این اثر سینمایی روایتی متقاعدکننده به سبک «مرد اشتباه» است که هیچکاک دوست داشت در بسیاری از فیلم‌های خودش به بررسی آن بپردازد.

۲۵. فیلم The Man Who Knew Too Much

فیلم the man who knew too much

فیلم The Man Who Knew Too Much

  • نام فارسی : مردی که زیاد می‌دانست
  • ژانر : دلهره‌آور – جنایی – جاسوسی
  • بازیگران : لسلی بنکز – ادنا بست – پیتر لوره
  • محصول سال : ۱۹۳۴

فیلم «مردی که زیاد می‌دانست» فیلمی نادر به شمار می‌رود که توسط خود آلفرد هیچکاک بازسازی شده است. آلفرد هیچکاک هم این فیلمِ سال ۱۹۳۴ را ساخته و هم نسخه بازسازی شده و شناخته شده‌تر آن محصول سال ۱۹۵۶ میلادی را ساخته است. هر دو فیلم از یک فرض داستانی پیروی می‌کنند و داستان زوجی را دنبال می‌کنند که وقتی به طور تصادفی از یک سوءقصد در آینده مطلع می‌شوند، دخترشان دزدیده می‌شود.

فیلم «مردی که زیاد می‌دانست» از آن دسته آثاری است که به‌خوبی نشان‌دهنده مسیر حرفه‌ای کارگردانی آلفرد هیچکاک در دهه پنجاه و شصت میلادی است که احتمالاً دوران طلایی او محسوب می‌شود. به همین دلیل این اثر سینمایی ارزشمند است و حتی اگر نسخه سال ۱۹۵۶ میلادی جذاب‌تر و بهتر به نظر می‌رسد، نسخه سال ۱۹۳۴ نیز ارزش دیدن دارد.

۲۴. فیلم The Lodger: A Story of the London Fog

فیلم the lodger a story of the london fog

فیلم The Lodger: A Story of the London Fog

  •   نام فارسی : مستأجر: داستان لندن مه‌آلود
  • ژانر : دلهره‌آور
  • بازیگران : ماری آولت – جون تریپ – مالکوم کین
  • محصول سال : ۱۹۲۷

بسیاری فیلم‌های اولیه آلفرد هیچکاک از منظر تاریخی بسیار جذاب هستند، به‌خصوص برای طرفداران سرسخت وی اما وقتی از ارزش سرگرمی صحبت به میان می‌آید، این آثار همیشه خوب نیستند. در همین راستا نیز فیلم «مستأجر: داستان لندن مه‌آلود» توانسته متمایز باشد چراکه به‌عنوان یک فیلم صامت توانسته خوب و ماندگار باشد.

این اثر سینمایی داستانی حول محور یک قاتل زنجیره‌ای دارد که لندن را به وحشت انداخته است و یک صاحبخانه زن به مستأجر جدیدش مشکوک شده است چراکه او رفتاری عجیب دارد و ظاهرش نیز شبیه به مظنون است. این اثر سینمایی در زمانه خودش اثری کامل و خوش‌ساخت بود و در طول مدت زمان خودش سرعت خوبی دارد و از برخی از جلوه‌های بصری منظم نفع می‌برد.

۲۳. فیلم The Trouble with Harry

فیلم the trouble with harry

فیلم The Trouble with Harry

  •   نام فارسی : دردسر هری
  • ژانر : کمدی سیاه – معمایی
  • بازیگران : ادموند گون – جان فورسایث – شرلی مک‌لین
  • محصول سال : ۱۹۵۵

آلفرد هیچکاک با قرار دادن لحظات کمدی در اکثر فیلم‌هایش ناآشنا نبود، حتی اگر این کمدی‌ها طنز بسیار تیره و تلخ باشد اما کمتر دیده می‌شد که او یک فیلم کمدی سرراست بسازد. همین نیز باعث شده تا فیلم «دردسر هری» در کارنامه هنری وی بسیار متمایز باشد چراکه این اثر احتمالاً شناخته شده‌ترین فیلم دلنشین و طنز او است که در ژانر کمدی جای گرفته است.

با این حال، فرض داستانی این اثر سینمایی به طور شگفت‌انگیزی تاریک به نظر می‌رسد چراکه درباره چگونگی واکنش یک شهر به مرگی مرموز است، جایی که هیچ کس مطمئن نیست که علت این مرگ چه بوده و ممکن است افراد مختلفی در این مرگ دخیل باشند. با این وجود، آلفرد هیچکاک از این خط داستانی به جای درام بیشتر برای خلق لحظات خنده‌دار استفاده کرده و در نهایت نیز فیلمی نسبتاً سرگرم‌کننده را به ارمغان آورده است، فیلمی که اولین تجربه سینمایی شرلی مک‌لین به شمار می‌رود.

۲۲. فیلم The Wrong Man

فیلم the wrong man

فیلم The Wrong Man

  • نام فارسی : مرد عوضی
  • ژانر : دکو دراما – نوآر
  • بازیگران : هنری فوندا – ورا مایلز
  • محصول سال : ۱۹۵۶

فیلم‌های متعددی در کارنامه هنری آلفرد هیچکاک وجود دارند که داستان آن‌ها حول محور «مرد اشتباهی» است و فیلم «مرد عوضی» تنها فیلم هیچکاک نیست که در آن، شخصیت اصلی داستان به اشتباه به چیزی متهم می‌شود. این موضوعی است که به محبوبیت آثار هیچکاک کمک کرده و به همین خاطر نیز کارگردان‌های دیگر فیلم‌های جنایی و مهیج از آن تأثیر گرفتند.

فیلم «مرد عوضی» بهترین فیلم آلفرد هیچکاک در بین این نوع آثار نیست اما با این وجود، همچنان فیلم خوبی محسوب می‌شود. این اثر به مقدار قابل‌توجهی از حضور هنری فوندا در نقش اصلی سود می‌برد و این در حالی است که ستاره‌های برجسته‌ای همچون هری دین استانتون و تیوزدی ولد نیز نقش‌های کوتاهی در این اثر سینمایی دارند.

۲۱. فیلم Marnie

فیلم marnie

فیلم Marnie

  • نام فارسی : مارنی
  • ژانر : مهیج و روان‌شناختی
  • بازیگران : شان کانری – تیپی هدرن – دایان بیکر
  • محصول سال : ۱۹۶۴

جذابیت فیلم‌های James Bond روی کارنامه هنری شان کانری سایه انداخته است اما این بازیگر افسانه‌ای در بسیاری از فیلم‌های خاطره‌انگیز دیگر به جز فیلم‌های جیمز باند نیز نقش‌آفرینی کرده است. یکی از همین آثار نیز فیلم «مارنی» محصول سال ۱۹۶۴ میلادی است که در آن، تیپی هدرن نیز نقش‌آفرینی می‌کند، بازیگری که سال قبل از آن در فیلم دیگری از آلفرد هیچکاک نقش‌آفرینی کرده بود.

این دو بازیگر در این اثر سینمایی نقش دو فرد را بازی می‌کنند که یکی از آن‌ها از دیگری باج‌گیری و اخاذی می‌کند و در نهایت باعث می‌شود تا این دو پویایی بسیار عجیب و پیچیده‌ای با هم داشته باشند. این اثر سینمایی محتوای ناراحت‌کننده‌ای دارد اما به‌خوبی ساخته شده و بازیگران نیز به‌خوبی در آن نقش‌آفرینی کردند و با وجود اینکه ممکن است آزاردهنده‌ترین جنبه‌های فیلم به صراحت نشان داده نشوند اما داستان و مضامین فیلم بدون شک تاریک و تلخ هستند.

۲۰. فیلم Spellbound

فیلم spellbound

فیلم Spellbound

  • نام فارسی : طلسم شده
  • ژانر : مهیج و روان‌شناختی
  • بازیگران : اینگرید برگمن – گری گوری پک – میخائیل چخوف
  • محصول سال : ۱۹۴۵

تعدادی از فیلم‌های مهیج هیچکاک در دهه ۱۹۴۰ میلادی منتشر شدند که همگی دارای جلوه‌های بصری سیاه و سفید و عناوین تک کلمه‌ای هستند. به همین خاطر نیز به‌راحتی می‌توان آن‌ها را اشتباه گرفت یا ندید. اما طرفداران سرسخت باید با آثار دهه ۴۰ هیچکاک در هالیوود آشنا شوند چراکه او در این دهه آثار درخشان و خوبی را به ارمغان آورده است.

فیلم «طلسم شده» یکی از همین آثار است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این اثر فیلمی مهیج و عاشقانه پر از پیچ و خم و تعلیقی است که روی شخصیتی تمرکز دارد که به دیگری کمک می‌کند تا با مشکل فراموشی‌اش کنار بیاید. در این فیلم نیز دو تا از بزرگترین ستاره‌های کلاسیک هالیوود یعنی اینگرید برگمن و گرگوری پک نقش‌آفرینی می‌کنند.

۱۹. فیلم To Catch a Thief

فیلم to catch a thief

فیلم To Catch a Thief

  • نام فارسی : گرفتن یک دزد
  • ژانر : کمدی سیاه – دلهره‌آور- عاشقانه – معمایی
  • بازیگران : کری گرانت – گریس کلی – جان ویلیامز
  • محصول سال : ۱۹۵۵

فیلم «گرفتن یک دزد» با حضور دو بازیگر برجسته یعنی کری گرانت و گریس کلی است که بیشتر به‌خاطر حضور در دیگر فیلم‌های معروف هیچکاک شناخته می‌شوند، اگرچه این فیلم سال ۱۹۵۵ میلادی نیز اثری خوب به شمار می‌رود. این اثر جنایی و مهیج نسبت به دیگر فیلم‌های هیچکاک اندکی روشن‌تر و دلنشین‌تر است و داستان آن یک سارق سابق را دنبال می‌کند که سعی دارد تا کسی که از او در جرم و جنایت تقلید می‌کند را پیدا کند چراکه نمی‌خواهد به‌خاطر این جنایات جدید و نکرده دستگیر شود.

این اثر سینمایی سرگرمی مناسبی را ارائه می‌دهد و نقش‌آفرینی‌های بسیار جذابی دارد اما چشم‌نوازترین بخش این اثر سینمایی نیز جلوه‌های بصری آن است. اتفاقات این فیلم در ریویرای فرانسه جریان دارد و همه چیز به زیبایی توسط فیلم‌بردار رابرت بورکز به تصویر کشیده شده است، کسی که برای کارش در این فیلم برنده جایزه اسکار شد.

۱۸. فیلم Frenzy

فیلم frenzy

فیلم Frenzy

  • نام فارسی : جنون
  • ژانر : دلهره‌آور
  • بازیگران : جان فینچ – آلن مک‌کاون – بری فاستر
  • محصول سال : ۱۹۷۲

با اینکه فیلم «جنون» یکی از آخرین فیلم‌های آلفرد هیچکاک به شمار می‌رود اما این اثر سینمایی ثابت کرد که این کارگردان حتی پس از ۷۰ ساله شدن نیز آن دیدگاه و کارایی خودش را از دست نداده است. این اثر سینمایی بدون شک یکی از دلهره‌آورترین فیلم‌های هیچکاک به شمار می‌رود که داستان مردی را دنبال می‌کند که به دروغ متهم به ارتکاب یک سری قتل‌های وحشتناک می‌شود، قتل‌هایی که همگی با خفه کردن مقتول با کراوات انجام شده است.

در هر صورت، کمدی تاریک این اثر سینمایی فقط به گونه‌ای کار می‌کند که کل ماجرا را پیچیده‌تر نیز می‌کند و در این اثر سینمایی نیز آلفرد هیچکاک توانسته همه چیز را آشکارتر به نمایش در بیاورد. با اینکه آشکارتر شدن برخی از سکانس‌ها ممکن است بیننده‎‌های امروزی را به‌اندازه آن سال‌ها شوکه نکند اما می‌توان تصور کرد که بینندگان در گذشته با تماشای این فیلم لحظات بسیار دلهره‌آوری را پشت سر می‌گذاشتند.

۱۷. فیلم Saboteur

فیلم saboteur

فیلم Saboteur

  • نام فارسی : خرابکار
  • ژانر : دلهره‌آور و جاسوسی
  • بازیگران : پیتر ویرتل – جوآن هریسون – دوروتی پارکر
  • محصول سال : ۱۹۴۲

این اثر سینمایی فیلم دیگری از آلفرد هیچکاک به شمار می‌رود که در آن، شخصیت اصلی داستان به اشتباه متهم می‌شود. در اینجا در فیلم «خرابکار» محصول سال ۱۹۴۲ میلادی، شخصیت اصلی بدشانس یک کارگر کارخانه هواپیماسازی است و پس از اینکه به‌خاطر یک آتش‌سوزی بزرگ که نزدیک‌ترین دوستش را کشته است، متهم شناخته شده، مجبور به فرار می‌شود.

همان‌طور که در داستان‌های دیگر نشان داده شده بود، این اثر سینمایی چیزی فراتر از فرار است و مردی که مظنون شناخته شده، تلاش دارد تا بی‌گناهی خودش را اثبات کند. این فرمولی است که هیچکاک تا دهه ۱۹۵۰ میلادی نتوانست آن را به حد کمال و اعلا برساند اما در این اثر سینمایی محصول سال ۱۹۴۲، همچنان توانسته به‌خوبی از آن بهره ببرد و می‌توان این اثر سینمایی را آزمایشی برای فیلم‌های بعدی وی همچون فیلم North by Northwest دانست.

۱۶. فیلم Foreign Correspondent

فیلم foreign correspondent

فیلم Foreign Correspondent

  • نام فارسی : خبرنگار خارجی
  • ژانر : دلهره‌آور، عاشقانه، معمایی و ماجراجویی
  • بازیگران : جوئل مک‌کری – لارین دی – هربرت مارشال
  • محصول سال : ۱۹۴۰

فیلم «خبرنگار خارجی» یکی از اولین فیلم‌های آمریکایی به کارگردانی آلفرد هیچکاک بود، اگرچه اتفاقات این فیلم در اروپا جریان دارد و احساس می‌شود که این اثری است که فاصله میان حرفه فیلم‌سازی هیچکاک قبل و بعد از هالیوود را پر می‌کند. داستان این فیلم حول محور شروع جنگ جهانی دوم است و داستان خبرنگار آمریکایی‌ای را دنبال می‌کند که سعی دارد جاسوسان دشمن را پیدا کند.

تماشای فیلم‌های مربوط به جنگ جهانی دوم که در همان بحبوحه جنگ ساخته شده بودند، از منظر تاریخی بسیار جالب هستند. با این حال، فیلم «خبرنگار خارجی» فقط برای علاقه‌مندان به تاریخ نیست چراکه داستانی سرگرم‌کننده و ترکیبی جذاب از معما، هیجان و اکشن را درون خودش دارد.

۱۵. فیلم Sabotage

فیلم sabotage

فیلم Sabotage

  • نام فارسی : خرابکاری
  • ژانر : دلهره‌آور و جنایی
  • بازیگران : اسکار هومولکا – سیلویا سیدنی – آستین ترور
  • محصول سال : ۱۹۳۶

این اثر سینمایی را نباید با فیلم Saboteur محصول سال ۱۹۴۲ میلادی اشتباه گرفت چراکه فیلم «خرابکاری» یک فیلم کاملا متفاوت است و یکی از بهترین فیلم‌هایی به شمار می‌رود که هیچکاک قبل از رفتن به هالیوود ساخته است. داستان این فیلم روی زوجی متمرکز است که بعد از اینکه زن متوجه می‌شود شوهرش ممکن است در یک توطئه تروریستی مرگبار و انفجاری دخیل باشد، ازدوجشان مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

بحث درباره اینکه چه چیزی فیلم «خرابکاری» را به یادماندنی می‌کند، بدون اینکه اسپویل کردن صحنه نمادین و برجسته آن بسیار دشوار است. با اینکه ۸۷ سال از ساخت این اثر می‌گذرد اما این اثر حاوی سکانسی واقعاً غافلگیرکننده و مهیج است که نباید آن را از دست داد، به خصوص اینکه این سکانس هنوز هم بعد از این همه سال به شدت تأثیرگذار است.

۱۴. فیلم Lifeboat

فیلم lifeboat

فیلم Lifeboat

  • نام فارسی : قایق نجات
  • ژانر : بقا
  • بازیگران : تلولا بنک هد – ویلیام بندیکس – هنری هال
  • محصول سال : ۱۹۴۴

همیشه چیزهای شگفت‌انگیز و جالبی درباره فیلم‌های رخ داده در مکان‌های محدود وجود دارد و در میان فیلم‌های این زیرژانر مهیج، فیلم «قایق نجات» اثری متمایز است. این اثر سینمایی همان‌طور که از عنوانش پیدا است، فیلمی است که عمدتاً روی یک قایق نجات اتفاق می‌افتد و گروهی از بازماندگان مجبور می‌شوند پس از اینکه کشتی‌شان توسط یک کشتی آلمانی مورد حمله قرار می‌گیرد، برای مدتی طولانی در این قایق نجات بمانند.

این اثر سینمایی بسیار ساده است چراکه داستانی از بقا را روایت می‌کند که کاراکترهای آن در فضایی بسیار محدود در تلاش برای زنده ماندن قرار دارند. این موضوع ممکن است برای یک کارگردان بی‌تجربه مشکل‌آفرین باشد اما آلفرد هیچکاک توانسته مقدار قابل‌توجهی تعلیق و هیجان را از این داستان بیرون بکشد و باعث شود تا فیلم «قایق نجات» از ابتدا تا پایان بسیار سرگرم‌کننده باشد.

۱۳. فیلم The Lady Vanishes

فیلم the lady vanishes

فیلم The Lady Vanishes

  • نام فارسی : خانم ناپدید می‌شود
  • ژانر : معمایی و دلهره‌آور
  • بازیگران : مارگارت لاکوود – مایکل ردگریو – پل لوکاس
  • محصول سال : ۱۹۳۸

طبیعتاً فیلم‌های آمریکایی آلفرد هیچکاک نسبت به فیلم‌های بریتانیایی وی کمی بیشتر شناخته شده‌اند. آن‌ها بودجه بیشتری داشتند، ستاره‌های مطرح در آن‌ها بازی کردند و در نیمه دوم حرفه فیلمسازی هیچکاک ساخته شدند و این به معنای آن است که بسیاری از آن‌ها محصولی از دوران اوج فیلمسازی وی هستند.

با این حال، فیلم‌های تحسین شده و غیر هالیوودی نیز در کارنامه هیچکاک وجود دارد و فیلم «خانم ناپدید می‌شود» محصول سال ۱۹۳۸ میلادی یکی از آخرین فیلم‌های غیر هالیوودی وی بوده است که واقعاً اثری کلاسیک و برجسته به شمار می‌رود. این فیلم داستان جالب زن جوانی را دنبال می‌کند که در حال تحقیق درباره ناپدید شدن عجیب یک زن مسن‌تر در داخل قطار است.

۱۲. فیلم Dial M for Murder

فیلم dial m for murder

فیلم Dial M for Murder

  • نام فارسی : ام را به نشانه مرگ بگیر
  • ژانر : جنایی، معمایی و دلهره‌آور
  • بازیگران : ری میلند – گریس کلی
  • محصول سال : ۱۹۵۴

در سال ۱۹۵۴ میلادی دو فیلم بسیار خوب از آلفرد هیچکاک با نقش‌آفرینی گریس کلی اکران شدند و فیلم «ام را به نشانه مرگ بگیر» در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. با این وجود، این فیلم اثری جذاب و خارق‌العاده است که داستان مردی را دنبال می‌کند که تلاش دارد همسرش را به قتل برساند اما زمانی که تلاش اولیه او برای قتل ناموفق است، نقشه‌هایش را تغییر می‌دهد.

فیلم «ام را به نشانه مرگ بگیر» فیلم مهیج سرراستی است اما آلفرد هیچکاک آن‌قدر سبک، کلاس و تعلیق به آن تزریق می‌کند که این اثر دیگر آن سادگی اولیه را ندارد. این یک مثال عالی از نحوه اجرای یک فیلم پر از تعلیق و کارآمد است و حتی اگر به‌اندازه یک تار مو از بهترین فیلم‌های این کارگردان فاصله داشته باشد، در مجموع اثری فوق‌العاده خوش‌ساخت است.

۱۱. فیلم Shadow of a Doubt

فیلم shadow of a doubt

فیلم Shadow of a Doubt

  • نام فارسی : سایه یک شک
  • ژانر : مهیج و روان‌شناختی
  • بازیگران : ترزا رایت – جوزف کاتن – مکدونالد کری
  • محصول سال : ۱۹۴۳

فیلم «سایه یک شک» فیلمی بود که هیچکاک در بین تمام فیلم‌هایی که کارگردانی کرده بود، از همه بیشتر به آن توجه داشت و از جمله آثار مورد علاقه خودش بود. با اینکه این اثر سینمایی فیلم بسیار خوبی است اما از آن دسته فیلم‌های هیچکاک به شمار نمی‌رود که افراد آن را به‌عنوان بهترین فیلم وی انتخاب کنند.

داستان این فیلم حول محور خانواده‌ای است که پذیرای عموی گمشده خودشان در خانه‌شان در شهری کوچک هستند؛ با این حال، یکی از اعضای خانواده به این مرد مشکوک می‌شود و معتقد است که او واقعاً عموی آن‌ها نیست. این فیلم یک اثر مهیج با روندی آرام درباره هویت و خانواده است که به‌خوبی جریان دارد و در تمام مدت زمان خودش جذاب است و اگرچه همه با هیچکاک موافق نیستند که این فیلم بهترین فیلم وی است اما هنوز هم ارزش تماشا را دارد.

۱۰. فیلم Rebecca

فیلم rebecca

فیلم Rebecca

  • نام فارسی : ربکا
  • ژانر : عاشقانه، مهیج و روان‌شناختی
  • بازیگران : لارنس الیویه – جوآن فونتین – جودیت اندرسون
  • محصول سال : ۱۹۴۰

از میان ده‌ها فیلمی که آلفرد هیچکاک کارگردانی کرده است، تنها یک فیلم موفق شد تا جایزه اسکار بهترین فیلم اسکار را به دست بیاورد و آن فیلم «ربکا» محصول سال ۱۹۴۰ میلادی است. این اولین فیلم آمریکایی هیچکاک بود و داستان زنی را دنبال می‌کند که با مردی ازدواج می‌کند، مردی که ظاهراً به طور غیرمعمول به همسر سابقش به نام ربکا متعهد است، زنی که مرگش چندین سال قبل در شرایط مرموز رقم خورده است.

این همان فرض داستانی است که هیچکاک در کارگردانی آن عالی بود و در حالی که تنها فیلم برنده جایزه بهترین فیلم اسکار وی ممکن است در حد و اندازه بهترین فیلم او نباشد اما فیلم «ربکا» هنوز هم فیلمی فوق‌العاده و خوش‌ساخت است. تعداد کمی از آثار سینمایی هستند که بیش از ۸۰ سال از عمرشان می‌گذرد و همچنان می‌توان از تماشای آن‌ها لذت برد. از همین رو، نه تنها علاقه‌مندان به آثار هیچکاک بلکه همه افراد باید به تماشای این فیلم بنشینند.

۹. فیلم The Birds

فیلم the birds

فیلم The Birds

  • نام فارسی : پرندگان
  • ژانر : ترسناک و دلهره‌آور
  • بازیگران : تیپی هدرن – راد تیلور – جسیکا تندی
  • محصول سال : ۱۹۶۳

فیلم «پرندگان» با عنوان خودش به شما می‌گوید که داستانش درباره چیست. این اثر سینمایی درباره دسته‌ای از پرندگان شرور است. آن‌ها یک شهر کوچک و ساکنان آن را به دلیلی نامشخص به وحشت می‌اندازند. کاراکترهای اصلی داستان نیز در تلاش برای فرار از دست آن‌ها هستند و سعی دارند تا جان خودشان را نجات بدهند.

برخی از بینندگان ممکن است جلوه‌های ویژه‌ای که برای صحنه‌های حمله پرنده استفاده می‌شود، کمی غیرواقعی بدانند اما در عین حال، اکنون ۶۰ سال از عمر این فیلم می‌گذرد و بنابراین، باید حداقل کمی از جذابیت جلوه‌های آن کاسته شود. با این حال، هنوز هم سکانس‌های بسیار مؤثری وجود دارد که تضمین می‌کند فیلم «پرندگان» یک اثر کلاسیک است و فقدان موسیقی متن سنتی آن نیز باعث شده تا این اثر بسیار شگفت‌انگیز، وهم‌آور و مؤثر باشد.

۸. فیلم The 39 Steps

فیلم the 39 steps

فیلم The 39 Steps

  • نام فارسی : ۳۹ پله
  • ژانر : دلهره‌آور
  • بازیگران : رابرت دونات – مادلین کارول – لوسی مانهایم
  • محصول سال : ۱۹۳۵

فیلم «۳۹ پله» بهترین فیلم در بین تمام فیلم‌های غیر هالیوودی آلفرد هیچکاک به شمار می‌رود. این اولین مورد استفاده از روایت «مرد اشتباهی» توسط این کارگردان است که تا حد امکان مؤثر است و داستان مردی را دنبال می‌کند پس از اینکه متوجه یک توطئه پیچیده و عجیب می‌شود، مجبور به فرار شده است.

برای چنین فیلم قدیمی، فیلم «۳۹ پله» به طرز قابل‌توجهی سرعت خوبی دارد و اگر سیاه و سفید نبود، احتمالاً به نظر می‌رسید که فیلمی عالی از دهه ۱۹۵۰ یا ۱۹۶۰ میلادی است. این اثر سینمایی ترکیبی از ماجراجویی، هیجان، عاشقانه و کمدی است که همگی به صورت منظم کنار هم قرار گرفتند و مدت زمان زیر ۹۰ دقیقه‌ای آن نیز سبب شده تا سرعت خوبی داشته باشد. برای هر کسی که نمی‌داند اولین فیلم پرفروش هیچکاک کدام است، این فیلم عالی از سال ۱۹۳۵ است.

۷. فیلم Notorious

فیلم notorious

فیلم Notorious

  • نام فارسی : بدنام
  • ژانر : نوآر و جاسوسی
  • بازیگران : کری گرنت – اینگرید برگمن – کلود رینس
  • محصول سال : ۱۹۴۶

آلفرد هیچکاک پس از همکاری با اینگرید برگمن در سال ۱۹۴۵ میلادی در فیلم Spellbound، در سال بعد دوباره برای فیلم «بدنام» همکاری کرده است. این فیلم همچنین اولین باری است که او با کری گرنت کار کرده و اگر این دو ستاره کافی نیستند، کلود رینز نیز یکی دیگر از ستاره‌های فیلم است و در نهایت برای نقش مکمل خودش در این فیلم نامزد اسکار شده است.

فیلم «بدنام» مطمئناً جزو بهترین فیلم‌هایی است که هیچکاک در دهه ۱۹۴۰ میلادی کارگردانی کرد و داستانی دارد که شامل شکار نازی‌های مخفی شده یک سال پس از پایان جنگ جهانی دوم است. این اثر سینمایی از سه نقش‌آفرینی درخشان، داستانی جذاب و همچنین جلوه‌های بسیار جالبی بهره می‌برد که همگی به یک فیلم هالیوودی فوق‌العاده سرگرم‌کننده تبدیل شدند.

۶. فیلم Strangers on a Train

فیلم strangers on a train

فیلم Strangers on a Train

  • نام فارسی : بیگانه‌ها در قطار
  • ژانر : نوآر، مهیج و روان‌شناختی
  • بازیگران : فارلی گرنجر – روت رومن – رابرت واکر
  • محصول سال : ۱۹۵۱

دهه ۱۹۵۰ میلادی دهه شگفت‌انگیزی در حرفه فیلم‌سازی آلفرد هیچکاک بود و فیلم «بیگانه‌ها در قطار» در سال ۱۹۵۱ میلادی به شروع آن کمک کرد. این فیلم درباره دو نفر است که در قطار با هم ملاقات می‌کنند و یکی از آن‌ها به دیگری پیشنهاد می‌کند که هر دو برای هم دیگر قتلی انجام بدهند تا جرم آن‌ها کمتر قابل ردیابی باشد.

با توجه به اینکه این یک فیلم هیچکاک است، طبیعتاً همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود و دیدن عواقب این طرح غیرمعمول نیز به طرز وحشتناکی سرگرم‌کننده است. این اثر یک تجربه مهیج و تلخ است که هیچکاک در این مرحله از حرفه فیلمسازی خودش توانسته آن را به کمال برساند و تضمین می‌کند که فیلم «غریبه‌ها در قطار» یک تجربه تماشای لذت‌بخش باشد.

۵. فیلم Rope

فیلم rope

فیلم Rope

  • نام فارسی : طناب
  • ژانر : جنایی، مهیج و روان‌شناختی
  • بازیگران : جیمز استوارت – جان دال – فارلی گرانگر
  • محصول سال : ۱۹۴۸

از میان تمام فیلم‌هایی که سعی دارند تا اتفاقات خودشان را به صورت زمان واقعی به جریان در بیاورند، تعداد اندکی از آن‌ها همانند فیلم «طناب» هستند. این اثر بلندپروازانه هیچکاک در طول چندین ساعت رخ می‌دهد و طوری ویرایش شده که به نظر می‌رسد در یک برداشت فیلم‌برداری شده است و شامل یک پیش‌فرض جذاب است که داستان دو مرد جوان را دنبال می‌کند که برای یکی از دوستان خودشان مهمانی به راه می‌اندازند.

آنچه که سبب شده تا داستان این اثر سینمایی به معنای واقعی کلمه جذاب و مهیج شود، این است که آن‌ها دوست خودشان را به قتل می‌رسانند و سپس جسدش را پنهان می‌کنند. سپس آن‌ها مهمانی را تشکیل می‌دهند و آن‌قدر به مهارت‌های جنایی خودشان اطمینان دارند که معتقدند که هیچ کس به جرم آن‌ها مشکوک نخواهد شد. فیلم «طناب» پیش‌فرض داستانی مهیجی دارد و توانسته در هر دقیقه خودش پر از تعلیق باشد و یکی از مهیج‌ترین تلاش‌های هیچکاک به شمار می‌رود.

۴. فیلم Rear Window

فیلم rear window

فیلم Rear Window

  • نام فارسی : پنجره عقبی
  • ژانر : معمایی و دلهره‌آور
  • بازیگران : جیمز استوارت – گریس کلی – ریموند بر
  • محصول سال : ۱۹۵۴

فیلم‌های آلفرد هیچکاک خیلی نمادین‌تر از فیلم «پنجره عقبی» محصول سال ۱۹۵۴ میلادی نیستند. جیمی استوارت و گریس کلی بازیگران اصلی آن هستند و تقریباً به طور کامل در آپارتمانی متعلق به شخصیت اصلی جریان دارد، شخصیتی که در حال گذراندن دوره نقاهت پای شکسته خودش است.

این اثر سینمایی از نظر بصری جذاب و تماشایی است چراکه داستان آن حول محور شخصیتی با بازی جیمز استوارت است که مشکوک می‌شود یکی از همسایه‌هایش کارهای مشکوکی انجام می‌دهد و بنابراین، او وقت خودش را صرف جاسوسی از او می‌کند. این اثر سینمایی اثری مهیج جذاب ولی آرامی است که به طرز ماهرانه‌ای مضامین پیرامون پارانویا و فضولی را بررسی می‌کند و طرح داستانی آن نیز بسیار خلاقانه است که باعث می‌شود فیلم «پنجره عقبی» از دیگر فیلم‌های مهیج با موضوع مشابه متمایز شود.

۳. فیلم North by Northwest

فیلم north by northwest

فیلم North by Northwest

  • نام فارسی : شمال از شمال غربی
  • ژانر : جاسوسی و دلهره‌آور
  • بازیگران : کری گرانت – اوا ماری سنت – کن لینچ
  • محصول سال : ۱۹۵۹

همان‌طور که در بیش از ۲۰ فیلم دیگر آلفرد هیچکاک نشان داده شده است، این فیلمساز واقعاً داستان‌هایی را دوست دارد که شامل متهم شدن شخصیت اصلی به جرمی است که مرتکب آن نشده است. وقتی صحبت از این فرض فرسوده و مسلماً قابل اعتماد به میان می‌آید، هیچ فیلم دیگری از هیچکاک به‌اندازه فیلم «شمال از شمال غربی» در سال ۱۹۵۹ میلادی نتوانست آن را به کمال برساند.

کری گرانت در این اثر سینمایی نقش مردی را بازی می‌کند که در بخش تبلیغات کار می‌کند اما پس از اینکه او با یک جاسوس اشتباه گرفته می‌شود، در حال فرار در سرتاسر ایالات متحده است و دائماً در حال گریز از کسانی است که فکر می‌کنند او کسی دیگری است. این اثر سینمایی نقطه اوج داستانی فیلموگرافی هیچکاک است. فیلم «شمال از شمال غربی» به طرز باورنکردنی سرگرم‌کننده است، طراحی صحنه فوق‌العاده‌ای دارد، بسیار جذاب است و با هنرنمایی خیره‌کننده کری گرانت و اوا ماری سنت است و باعث شده تا فیلمی کلاسیک و تماشایی باشد.

۲. فیلم Psycho

فیلم psycho

فیلم Psycho

  • نام فارسی : روانی
  • ژانر : روان‌شناختی و دلهره‌آور
  • بازیگران : آنتونی پرکینز – جنت لی – جان گوین
  • محصول سال : ۱۹۶۰

حتی آن‌هایی که در فیلم‌شناسی آلفرد هیچکاک مهارت خاصی ندارند، احتمالاً نام فیلم «روانی» را شنیده‌اند. این اثر سینمایی یکی از پیشگامانه‌ترین فیلم‌های دهه ۶۰ میلادی است و به باز تعریف فیلم‌های ترسناک و مهیج در دهه شصت میلادی کمک کرده است و در عین حال برای مخاطبان عام نیز جذاب بوده است.

کسانی که با طرح داستانی ناآشنا هستند، بهتر است که بدون دانستن آن به سراغ تماشای آن بروند. مهم‌ترین چیزی که باید بدانید این است که فیلم «روانی» با توجه به سادگی کلی و بودجه کم، اثری جسورانه، ترسناک، غیر قابل پیش‌بینی، بسیار خلاق و دستاوردی خیره‌کننده است. هیچکاک با این فیلم اثری واقعاً انقلابی ساخته است و حتی بینندگان امروزی در دهه ۲۰۲۰ میلادی می‌توانند آن را تماشا کنند و همین نیز گواهی بر هنر بی‌عیب و نقص وی است.

۱. فیلم Vertigo

فیلم vertigo

فیلم Vertigo

  • نام فارسی : سرگیجه
  • ژانر : نوآر و روان‌شناختی
  • بازیگران : جیمز استوارت – کیم نواک – باربارا بل گدس
  • محصول سال : ۱۹۵۸

ممکن است فیلم «سرگیجه» به هنگام اکرانش به موفقیت چندانی دست پیدا نکرده باشد اما گذشت سال‌‎ها سبب شد تا این اثر سینمایی مورد توجه قرار بگیرد. این اثر سینمایی به موضوعاتی می‌پردازد که به شدت برای هیچکاک شخصی است و در فیلم‌های وی رایج هستند که شامل هویت، فضولی، عشق محکوم به فنا و کمال‌گرایی است و طرح داستانی آن نیز کارآگاهی را دنبال می‌کند که پرونده‌ای را برای دوست قدیمی خودش قبول می‌کند و در نهایت نیز درگیر چیزی می‌شود که نمی‌توانست آن را پیش‌بینی کند.

این اثر سینمایی فیلمی است که سطح مشخصی از صبر را از بینندگانش می‌طلبد اما پایان آن در نهایت قدرتمند است و تا مدت‌ها با بیننده می‌ماند. هیچ کدام از فیلم‌‎های مهیج و روان‌شناختی هیچکاک به‌اندازه فیلم «سرگیجه» درون روان شخصیت اصلی داستان عمیق نمی‌شوند و موسیقی بی‌نقص، جلوه‌های خیره‌کننده و موضوعات پرتنش باعث شدند تا این فیلم به اثری جاودانه تبدیل شود. این اثر فیلمی درخشان است که با تماشای مجدد آن حتی بهتر هم می‌شود و به دلیل ویژگی فنی و عمقی موضوعش، واقعاً شایسته است که به‌عنوان بهترین فیلم آلفرد هیچکاک در نظر گرفته می‌شود.

منبع: گیمفا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید