دختر 11 ساله فسیل بزرگترین هیولای دریاها را کشف کرد

دختر 11 ساله فسیل بزرگترین هیولای دریاها را کشف کرد

کارشناسان معتقدند این بقایای فسیلی متعلق به نوعی ایکتیوسور است که حدود ۲۰۲ میلیون سال پیش در دریاها می‌زیسته است.

کد خبر : ۱۸۵۱۲۳
بازدید : ۲۴۱

فرادید| به گفته کارشناسان، فسیل‌های کشف‌شده توسط این دختر ۱۱ساله در ساحلی در سامرست انگلستان احتمالاً متعلق به بزرگترین خزنده دریایی باشد که تاکنون زیسته است. 

به گزارش فرادید، گمان می‌رود این فسیل متعلق به یک نوع ایکتیوسور باشد؛ یک خزنده دریایی که گمان می‌رود حدود ۲۰۲ میلیون سال پیش در اواخر دوره تریاس در دریاها می‌زیسته است. 

محققان این گونه را Ichthyotitan severnensis به معنای «مارمولک ماهی غول‌پیکر سِوِرن» نامگذاری کرده‌اند. 

دکتر دین لومکس، دیرین‌شناس دانشگاه بریستول و یکی از نویسندگان این تحقیق، گفته است: «این غول احتمالاً بزرگترین خزنده دریایی است که به طور رسمی توصیف شده است. مقایسه این فسیل با فسیل‌های دیگر ایکتیوسورها نشان می‌دهد این موجود حدود ۲۵ متر طول داشته؛ تقریباً به اندازه یک نهنگ آبی.» 

«البته ما باید مراقب چنین تخمین‌هایی باشیم، چون با تکه‌هایی از استخوان‌های غول‌پیکر سروکار داریم. اما با این حال، برای تخمین اندازه، معمولاً از مقیاس‌بندی ساده استفاده می‌شود، به خصوص زمانی که مواد قابل‌قیاس کمیاب باشد.» 

ظاهراً این نمونه فسیل نشان می‌دهد که این موجود هنوز در حال رشد بوده است. 

لومکس می‌گوید: «ما معتقدیم این ایکتیوسورها آخرین بازمانده‌های خانواده‌ای به نام shastasaurida بودند که در جریان رویداد انقراض جمعی جهانی در پایان تریاس منقرض شدند.» 

لومکس و همکارانش در مجله پلاس وان (Plos One) گزارش کردند چگونه نخستین تکه‌های استخوان فک توسط جاستین رِینولدز و دخترش روبی (از نویسندگان مشترک مقاله) در ساحل بلو اَنکِر در ماه می‌۲۰۲۰، زمانی که روبی ۱۱ساله بود، کشف شدند. 

جاستین و دخترش با لومکس تماس گرفتند. لومکس نیز به اعضای خانواده رِینولدز پیوست تا برای یافتن قطعات بیشتر جستجو کنند. پُل د لا سَل از جمله افرادی بود که به این جستجو پیوست. او کارشناس موزه حیات دریایی ژوراسیک در دورست است که در سال ۲۰۱۶ یک استخوان فک از گونه جدیدی از ایکتیوسور را در ساحلی در سامرست کشف کرد. لومکس و همکارانش آن نمونه را مطالعه کردند. 

1

تصور می‌شود Ichthyotitan severnensis در پایان دوره تریاس منقرض شده است

وقتی تکه‌های فسیل جدید کنار هم قرار داده شدند، مشخص شد نمونه جدید متعلق به همان گونه‌ای است که توسط پُل د لا سَل کشف شده بود. 

در هر دو مورد، استخوان فسیل‌شده، یک ساختار منحنی و بلند است که در بالا و پشت فک پایین قرار دارد. 

لومکس می‌گوید: «وقتی تیم من نخستین نمونه را سال ۲۰۱۸ توصیف کرد، ویژگی‌های غیرمعمولی داشت که نشان میداد ممکن است چیز جدیدی باشد. اما ما با توجه به ناقص بودن و همچنین فرسایش نسبی نمونه، از نامگذاری آن خودداری کردیم.» 

«حالا داشتن دو نمونه از یک استخوان با ویژگی‌های منحصربه‌فرد یکسان از یک منطقه زمانی زمین‌شناختی، از حدس ما مبنی بر یافتن یک چیز جدید، پشتیبانی می‌کند، به‌ویژه وقتی اطلاعات‌مان را با این واقعیت ترکیب کنیم که این دو استخوان تقریباً ۱۳ میلیون سال پس از آخرین خویشاوندان زمین‌شناسی با نام خود ظاهر شدند.» 

دکتر نیک فریزر، دیرین‌شناس موزه‌های ملی اسکاتلند که در این مطالعه شرکت نداشت، گفته است که شناسایی این فسیل‌ها به عنوان بخشی از فک پایین یک ایکتیوسور بسیار متقاعدکننده است: «این کشف نشان می‌دهد صاحب این استخوان‌ها، روزگاری یک جانور غول‌پیکر بوده، شاید یکی از بزرگ‌ترین خزندگان دریایی تمام دوران». 

اما فریزر معتقد است جای سوال دارد که آیا این موجود باید به عنوان یک گونه جدید معرفی شود یا خیر: «از نظر من، برای نامگذاری خیلی ناقص است.»

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید