این قورباغۀ «روان‌گردان» می‌تواند افسردگی را درمان کند!

این قورباغۀ «روان‌گردان» می‌تواند افسردگی را درمان کند!

قورباغه رودخانه کلرادو که با نام‌هایی مثل قورباغه صحرای سونوران هم شناخته می‌شود، موجود عجیبی است که ماده‌ای روان‌گردان در زیر پوستش دارد. این ماده که از طریق غدد روی پوست ترشح می‌شود، حاوی ترکیبی توهم‌زا است که طبق گفته دانشمندان، می‌تواند به عنوان یک داروی ضدافسردگی قوی عمل کند.

کد خبر : ۱۸۷۹۸۵
بازدید : ۴۴۰

فرادید| تحقیقات در مورد برخی از مواد طبیعی سمّی در سال‌های اخیر به خاطر پتانسیل آن‌ها در درمان افسردگی شدید بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برای مثال سیلوسایبین که ماده اصلی قارچ‌های جادویی است، در این زمینه پیشرو است و تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که می‌تواند برای برخی از موارد «سخت‌درمان» افسردگی، تاثیرگذار باشد.

به گزارش فرادید؛ حالا یک ماده روان‌گردان جدید وارد عرصه شده که به شکل جالبی درون یک دوزیست بسته‌بندی شده است! مطالعه‌ای جدید، روی شکل تغییریافته‌ای از سم قورباغه رودخانه کلرادو تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده که این سمّ می‌تواند یک گزینه درمانی موثر برای افسردگی و اضطراب باشد.

مدت‌هاست که می‌دانیم سم این قورباغه می‌تواند باعث توهمات شدید و تجربه‌های عجیب شود؛ به همین دلیل مقامات دائما به مردم هشدار می‌دهند که آن‌ها را لیس نزنند! اما اینکه قورباغه‌ها چطور این ماده روان‌گردان را تولید می‌کنند، هنوز کمی مرموز است و این سوال هم وجود دارد که این ترکیبات چطور روی مغز انسان تاثیر می‌گذارند.

دنیل واکر، متخصص فارماکولوژی ساختاری در نیویورک، به همراه همکارانش، نحوه تعامل مادۀ موجود در سم قورباغه موسوم به ۵-MeO-DMT را با نوعی گیرنده سروتونین به نام گیرنده ۵-HT1A مورد بررسی قرار دادند.

واکر و تیمش برای کسب اطلاعات بیشتر، ساختار ترکیب روان‌گردان را در نقاط مختلف تغییر دادند و گونه‌هایی را ایجاد کردند که می‌توانستند از نظر اثربخشی بالقوه مورد آزمایش قرار گیرند.

آن‌ها علاوه بر بررسی این گونه‌ها در آزمایشگاه، یکی از آن‌ها را در مورد موش‌های افسرده آزمایش کردند. آن‌ها این ترکیب را با LSD و همچنین داروهای موجود که روی گیرنده ۵-HT1A تاثیر می‌گذارند، مقایسه کردند و دریافتند که ترکیب موجود در سم قورباغه، اثر ضدافسردگی و ضد اضطرابی مشابهی دارد، بدون اینکه باعث سرخوشی در موش‌ها شود.

البته هنوز مشخص نیست که آیا این ترکیب که در موش‌ها به خوبی عمل می‌کند، بتواند نتایج مثبت مشابهی در انسان داشته باشد. با این حال، این اولین باری نیست که گفته می‌شود سم قورباغه رودخانه کلرادو دارای خواص ضدافسردگی است.

هشدار: این تحقیقات کاملا کنترل شده و آزمایشگاهی هستند و نتایج آن‌ها به هیچ وجه نباید به معنی مجوزی برای استفاده از هر نوع مادۀ سمی دارای خاصیت روانگردان تلقی شود. اینگونه مواد می‌توانند در صورت استفادۀ کنترل نشده آسیب‌های مغزی به دنبال داشته باشند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید