(تصویر) کشف کلاه‌خود 2500 سالۀ یک جنگجوی یونان باستان

(تصویر) کشف کلاه‌خود 2500 سالۀ یک جنگجوی یونان باستان

باستان‌شناسان در حفاری‌هایشان در منطقه‌ی گومیلا در شهر Zakotorac در شبه‌جزیره Pelješac کرواسی، یک کلاه‌خود یونانی ۲۵۰۰ ساله پیدا کردند.

کد خبر : ۱۸۴۹۷۸
بازدید : ۶۱۲

فرادید| تیمی از کاوشگران که سال ۲۰۲۰ در یک کلاه‌خود یونانی یافته بود، دوباره در همان مکان یک کلاه‌خود دیگر را یافته که طبق اولین ارزیابی‌ها قدیمی‌تر از کلاه‌خود قبلی است. نمونه قبلی به احتمال زیاد متعلق به یکی از سرآمدان جنگجو بوده که آنجا دفن شده، چون در گوری همراه با تکه‌های سلاح آهنی کشف شد. 

به گزارش فرادید، اما باستان‌شناسان تصور می‌کنند کلاه‌خودی که اخیراً کشف شده، احتمالاً یک ودیعه‌ی نذری بوده، چون در یک دیواره خشک‌چین در یک گور کشف شده است.

اخبار مربوط به این کشف هیجان‌انگیز، صبح چهارشنبه گذشته توسط مارتا کالبوتا، باستان‌شناس موزه شهر کورچولا و عضو تیم باستان‌شناسان در حفاری‌های زاکوتورچ، اعلام شد. 

12

کالبوتا درباره این کشف گفته است: «یکی از اعضای تیم سنگ را بلند کرد و شروع کرد به فریاد زدن! من هم بسیار هیجان‌زده هستم، کشف شگفت‌انگیزی است، آن هم برای بار دوم! این کلاه‌خود در فاصله ده متری اولی پیدا شد. این کشف کمی متفاوت است. وجه تمایزش صفحاتی است که ما را به این نتیجه رسانده که آنچه اکنون پیدا شده مربوط به قرن ششم قبل از میلاد است، به این معنا که از اولی قدیمی‌تر است، اما ما باید درباره جزئیات بیشتر تحقیق کنیم.» 

پروفسور Hrvoje Potrebica از دپارتمان باستان‌شناسی دانشکده فلسفه در زاگرب گفته است: «نکته‌ی جالب این است که دو نوع مختلف کلاه‌خود در یک مکان ظاهر شدند که نشان‌دهنده‌ی تداوم قدرت جامعه مربوطه است. کلاه‌خودها همیشه نمادی از نوعی جایگاه و قدرت بوده‌اند.» 

نوع و قدمت هر دو کلاه‌خود یافت‌شده با هم فرق دارد: کلاه‌خودی که سال ۲۰۲۰ کشف شد، از نوعی بود که معمولاً در یونان و ایلیریا در قرن ۴ قبل از میلاد استفاده می‌شد، کلاه‌خودی که قسمت صورت آن باز است و یک خط مقطع مستطیلی جلوی صورت و لبه‌های تزیینی دارد. تصور میشود کلاه‌خود دومی که به تازگی پیدا شده مربوط به قرن ششم قبل از میلاد باشد. یافتن دو کلاه‌خود یونانی‌ایلریایی متفاوت در یک مکان بی‌سابقه است. 

این یافته، همراه با انبوهی از لباس‌ها، جواهرات و مصنوعات کشف شده از زمان آغاز کاوش‌ها، اطلاعات ما را در مورد شیوه‌های تدفین جوامع نیمه دوم هزاره اول پیش از میلاد در سرزمین‌های تحت تاثیر فرهنگ یونانی را بسیار بیشتر کرده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید