(تصاویر) سفر به «اندرونی»؛ خواجۀ کتابخوان و طراحی دراماتیک عصمت‌الدوله!

(تصاویر) سفر به «اندرونی»؛ خواجۀ کتابخوان و طراحی دراماتیک عصمت‌الدوله!

عکس‌هایی که در مجموعۀ «سفر به اندرونی» ملاحظه می‌کنید، قاب‌هایی از زندگی اهالی حرمسرا را در دوران حکومت قاجار به تصویر می‌کشند.

کد خبر : ۱۸۶۶۳۰
بازدید : ۲۰۸۳

فرادید| اندرونی ناصرالدین شاه برای خودش شهری بود؛ پر از خواجه و زن و کودک، از هر سن و سال و از هر قوم و قبیله. یکی از تفریحات این جماعت عکاسی بود و ژست گرفتن مقابل دوربین عکاس. به همین خاطر است که برخی از لحظات زندگی آن‌ها هنوز بعد از گذشت بیش از صد سال پیش چشم ما هستند، با همۀ جزئیات تماشایی و عبرت‌آموزی که در آن‌هاست.

به گزارش فرادید؛ تصویر اولی که در اینجا ملاحظه می‌کنید، یکی از خواجگان حرمسرا را در حال خواندن کتاب در جمع کودکان اندرونی نشان می‌دهد؛ کودکانی که چندان اثری از شیطنت و شادی در چهره‌شان نیست.

3

عکس دوم متفاوت است. این عکس شاد و بازیگوشانه‌ای است که عصمت‌الدوله دختر ناصرالدین شاه را در میان جمعی از نزدیکان و ندیمه‌هایش نشان می‌دهد. عصمت‌الدوله به گرفتن عکس‌ها عادی راضی نمی‌شد و دوست داشت عکس‌هایش خاص و منحصر به فرد باشند. در این عکس هم عصمت‌الدوله صحنه‌ای را در مقابل دوربین ترتیب داده که شبیه صحنۀ یک نمایش است؛ افراد در زوایای مختلف ایستاده یا نشسته‌اند، هر کدام با حالتی متفاوت. خود عصمت الدوله هم در میانۀ تصویر بالای سر پسرک خدمتکار ایستاده است؛ پسرکی که با ژست بی‌تفاوت دراز کشیده و سیگار گوشۀ لبش دارد!

2

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید