«دانگون وانگوم» در سریال «جومونگ 3» واقعا کیست؟

«دانگون وانگوم» در سریال «جومونگ 3» واقعا کیست؟

در سریال «پرنسس جامیونگ» (جومونگ 3) که اخیرا از شبکۀ تماشا پخش شد، یک نام رازآمیز بارها به عنوان نوعی حامی الهی از زبان شخصیت‌ها شنیده شد: دانگون وانگوم. اما واقعا آیا چنین شخصیت یا مفهومی در تاریخ و فرهنگ کره وجود دارد؟

کد خبر : ۱۸۷۰۷۳
بازدید : ۳۰۴۲۴

فرادید| بر طبق قدیمی‌ترین کتاب‌های تاریخ کره، از جمله کتاب «سامگوک یوسا»، نخستین پادشاهی در سرزمین کره در حدود 4 هزار و 300 سال قبل بنیانگذاری شده است. در تاریخ کره از این حکومت باستانی با عنوان «چوسان قدیم» یاد می‌شود.

به گزارش فرادید؛ تاریخ چوسان قدیم به ویژه در مورد آنچه در اوایل گسترش آن رخ داده است تا حد زیادی آمیخته با افسانه‌ها است. یکی از این افسانه‌ها دربارۀ بنیانگذار چوسان قدیم یعنی دانگون وانگوم است.

طبق افسانه‌ها دانگون وانگوم فرزند هوانونگ است که خودش فرزند پادشاه آسمان بود. هوانونگ از پدر خود اجازه می‌گیرد تا به زمین بیاید و در میان دره‌ها و کوه‌ها زندگی کند. بر روی زمین او یک خرس را به زنی زیبا تبدیل می‌کند و پس از ازدواج با او صاحب فرزندی به نام دانگون می‌شود. به همین دلیل است که دانگون وانگوم را هم «نوۀ آسمان» و هم «پسر خرس» می‌نامند.

Portrait_of_Dangun

نقاشی قرن نوزدهمی از دانگون وانگوم

دانگون در بزرگسالی شهری به نام آسادال بنا می‌کند و قلمرو خود را پادشاهی چوسان می‌نامد.

دانگون وانگوم در فرهنگ کره از گذشته تا امروز اهمیت فراوانی داشته است. در حال حاضر نیز روز سوم اکتبر در کرۀ جنوبی به عنوان روز بنیانگذاری چوسان توسط دانگون جشن گرفته می‌شود.

در دوره‌های تاریخی مختلف از جمله در اواخر دوران پادشاهی چوسان قدیم، در دورۀ گوریو و نیز در دورۀ پادشاهی چوسان (جدید)، دانگون وانگوم به عنوان یکی از «اجداد الهی» مورد پرستش و ستایش بوده است.

Laika_ac_Mausoleum_of_Tangun_(7987312460)

بنای یادبودی که بر روی مقبرۀ ادعایی دانگون وانگوم در کره شمالی ساخته شده است

در کرۀ شمالی، کیم ایل سونگ رهبر اسبق این کشور تاکید داشت که دانگون وانگوم نه یک افسانه بلکه واقعیتی تاریخی است. در نتیجه باستان‌شناسان آن کشور موظف شدند مقبرۀ او را بیابند. در حال حاضر بنای یادبودی هرمی‌شکل و عظیمی برای دانگون وانگوم در دامنۀ کوهی در نزدیکی پیونگ‌یانگ بنا شده که بر طبق ادعا محل مقبرۀ اوست.

۸۷
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید