(تصاویر) تازه‌ترین «توالت عمومی» متفاوت ژاپنی‌ها

(تصاویر) تازه‌ترین «توالت عمومی» متفاوت ژاپنی‌ها

ژاپنی‌ها در یک دهۀ اخیر توجه ویژه‌ای به ساخت توالت‌های عمومی منحصر به فرد از لحاظ شکل و ساختار و کارکرد داشته‌اند؛ توالت‌هایی که تصویر ذهنی مردم از توالت عمومی به عنوان جایی ناخوشایند و کثیف را از بین ببرد. توالت جدید شهر میوشی هم نمونه‌ای این توالت‌ها است.

کد خبر : ۱۸۷۴۲۷
بازدید : ۶۰۶

فرادید| این ساختمان که در پارکی در شهر میوشی ژاپن واقع شده، یک چارچوب چوبی پوشیده شده با خاک کوبیده دارد. این خاک که از محل‌های ساخت و ساز تهیه شده با آهک هیدراته مخلوط شده است.

به گزارش فرادید، معماران استودیوی تونو میرای با هدف خلق ساختمانی که مثالی از ساخت و ساز بدون زباله باشد با شرکت مهندسی IS Engineering و شرکت تصفیه زباله‌های صنعتی Ishizaka Corp همکاری کردند تا دیوارهای این توالت را از جنس خاک کوبیده بسازند. 

5

این ماده، قاب‌های چوبی دو دیوار منحنی دربرگیرنده‌ی توالت عمومی را می‌پوشاند. این توالت عمومی یک سقف چوبی با انحنای ملایم و نورگیر دارد. 

6

بنیان‌گذار این استودیو می‌گوید: «دو دیوار نیم‌دایره از جنس خاک کوبیده‌ی ساخته شده از خاک بازیافتی که به صورت پلکانی قرار داده شده‌اند، حرکت و گردش ملایمی به این سازه بخشیده و کل ساختمان را به فضایی پرنور تبدیل می‌کند که آسمان و زمین را با نوری که از نورگیرها می‌آید به هم متصل می‌کند.» 

«ترکیبی از تخته گچی و خاکی که از خانه‌های تخریب‌شده توسط سازندگان خانه به شرکت ایشیزاکا آورده شده بود، در کارخانه این شرکت جدا و تصفیه شدند.» 

«تا کنون از این ماده فقط به عنوان مصالح بستر جاده برای سنگفرش استفاده می‌شد، اما این نخستین بار است که از آن به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می‌شود.» 

5

میرایی توضیح می‌دهد که از یک قاب چوبی برای این توالت استفاده شده است چون خاک کوبیده به تنهایی مقاومت فشاری لازم را ندارد. 

«به دلیل عدم مقاومت فشاری، این سازه از جنس خاک کوبیده نه به‌عنوان یک سازه مستقل، بلکه به عنوان حسن ختامی برای چارچوب چوبی استفاده شد و آهک هیدراته با آن ترکیب شد.» 

 

4

نزدیک توالت، یک سازه چوبی نیم‌دایره حاوی مخازن فاضلاب طراحی شده که نحوه گردش آب و استفاده مجدد برای آبیاری محصولات در باغ‌های اطراف را نمایش می‌دهد. 

«از یک تکنولوژی زیستی به نام تخمیر ترکیبی (EMBC) که توسط دکتر یاسوهید تاکاشیما توسعه یافته، برای تصفیه این فاضلاب توالت استفاده شده است.» 

«با اجازه دادن به باکتری‌های هوازی و غیرهوازی، تغییراتی در تخمیر، تجزیه، سنتز تخمیر و همجوشی رخ می‌دهد و آب تصفیه و عاری از باکتری، باکتری‌های بدخیم و ایکولای و حتی بی‌بو و به اندازه کافی شفاف برای نوشیدن می‌شود.» 

«آب آنزیمی ایجادشده در این فرآیند بصورت بی‌پایان گردش می‌کند و آب حاوی کریستال‌های متصل به آنزیم، خاک را فعال و دارای خاصیت بهبود محصولات می‌کند.» 

3

بیشتر عناصر چوبی این دو سازه از چوب بازیافتی و پی‌های ساختمان نیز به جای بتن از سنگ خرد شده ساخته شده‌اند. 

دستشویی و کاسه‌های توالت نیز از خرده‌های چوب بازیافتی ساخته شده‌اند. 

Untitled

«بیشتر ساختمان از مواد بازیافتی ساخته شده که بدون استفاده از بتن به زمین بازمی‌گردند.» 

«این سازه بیش از توالت، یک فضای آموزشی زیست‌محیطی است که زباله‌های صنعتی را بازیافت می‌کند و الگویی برای جامعه بدون زباله و بازیافت‌محور در آینده است.» 

1

برای محوطه‌سازی، کاشی‌هایی از جنس سنگ خردشده با تراشه‌های چوب و سنگ‌های گدازه ترکیب شدند تا پیاده‌روهایی ساخته شود که به آب باران اجازه می‌دهد به داخل زمین نفوذ کنند.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید