تحولات بزرگ در بازار ماشینهای هوشمند
اتومبیلهای خودمختار در سال ۲۰۱۹میتوانند سهم بزرگی از دنیای خودروها را در اختیار داشته باشند. بهطور خاص، ما پیشبینی میکنیم که اتومبیلهای خودران به یکی از پیشرفتهای مهم در صنعت تبدیل خواهند شد: خودروهایی بدون رانندهی انسان در سراسر ایالات متحده.
کد خبر :
۶۹۱۳۰
بازدید :
۳۳۴۶۳
چشمانداز یک ماشین کامپیوتری چندین دهه است که مفسران را هیجانزده کرده و پروژه اتومبیل خودران گوگل این ایده را به مخاطبان جریان اصلی ترقی داده است. این پروژه به نام Waymo از زمان شروع به کار خود، تحت آزمایشی در شهرک الفبای گوگل موجود است. اما، با وجود ۱۰ سال توسعه فعال و بیش از ۱۰ میلیون مایل رانندگی خودمختار، Waymo هنوز هم مردم را در اطراف یک منطقه کوچک از آریزونا جابهجا میکند.
نهایت سرعت
سم ابولسمید، تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقاتی Navigant میگوید: «در حالی که تسلا همیشه یکهتاز این عرصه به نظر میرسد و همه تصور میکنند که با وجود تسلا دیگر رقبا جایی برای جولان دادن ندارند، ظاهرا بالاخره یکی باید این کار را انجام دهد و بازار را از چنگ تسلا دربیاورد، حتی اگر خودرویی باشد که به این زودیها نتوان آن را به تولید انبوه رساند.»
شرکت خودروسازی Delphi Automotive در آوریل ۲۰۱۵ سوار بر بدنه یک Audi SQ ۵ مجهز به یک راننده ایمنی در صندلی جلو، یک سفر ۳،۴۰۰ مایلی را از پل گلدن گیت آغاز کرد و ۹ روز بعد در Midtown Manhattan سفرش را به پایان رساند. این شرکت اذعان داشته که در طول سفر، «خودرو در مواجهه با موقعیتهای رانندگی پیچیده مانند گیر کردن در ترافیک، مناطق تحت ساختوساز، پلها، تونلها، رانندگان تهاجمی و انواع شرایط آب و هوایی بسیار عالی عمل کرده است».
تنها یک مشکل وجود دارد: این سفر فقط ۹۹ درصد مستقل بود. هنوز هم نیاز به حضور یک راننده برای عکسالعمل در شرایط اضطراری و اورژانسی احساس میشد. اینکه بشر بتواند به مرحلهای برسد که با خیال راحت فرمان خودرو را تمام و کمال به دست راننده هوشمند خودرو بسپارد، خود نیازمند تحقیق و آزمون و خطای بسیار است.
ایلان ماسک، مدیر اجرایی شرکت خودروسازی تسلا، در ابتدای کارش قول داد که خودروهایش تا پایان سال ۲۰۱۷ بتوانند چنین سبکی از رانندگی را کامل کنند. او در اکتبر سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که مجموعهای از سختافزارهای ۲ گانه برای هر وسیله نقلیه جدید را معرفی کرده است. اتومبیلهای این شرکت در حال حاضر با هشت دوربین، سنسورهای رادار و سیستم اولتراسونیک برای پشتیبانی از کامل بودن استقلال در آینده عرضه میشوند. اگرچه این شرکت از آخرین روزهای ۲۰۱۷ ناپدید شده بود و خبر خاصی از آن به گوش نمیرسید، اما انتظار میرفت که بتواند یک راه حل عمومیتر ارائه دهد.
اثبات تغییر
هنوز شانس زیادی وجود دارد که تولید خودروهای کاملا خودران هرگز اتفاق نیفتد، عمدتا به این دلیل که خودروهای خودمختار در حال حاضر خیلی خوب نیستند. یک گزارش در ماه اوت ادعا کرد که اتومبیلهای Waymo نمیتوانند حرکتهای پایهای مانند چرخش سریع در جادهها یا تفسیر سیگنالهای راننده را انجام دهند. بعضی از اعضای این صنعت مجبور شدند از حضورشان در بازار بکاهند.
پس از اتفاقی که برای اوبر افتاد و خودروی خودران این شرکت با یک زن تصادف کرد و منجر به کشته شدن او شد، علاوه بر جمعآوری خودروهای خودران اوبر سایر شرکتهای خودروسازی و ارائهدهنده خدمات حملونقل نیز با احتیاط بیشتری در این راه قدم برمیدارند. ماسک در ماه اکتبر اعلام کرد که رسیدن به یک راه حل عمومی برای خودروهای خودرانی که بتوانند همیشه بهترین واکنش را داشته باشند بسیار مشکل است و بیشتر از زمانی که تصور میکرده زمان لازم است تا بتواند این تکنولوژی را بهبود ببخشد. شوشان لیو، یکی از بنیانگذاران و رئیس شرکت مستقل رباتیک PerceptIn، به Inverse در ماه اکتبر گفت: «من با ماسک موافق هستم که خودران در همهجای دنیا به خوبی کار نمیکند.»
همین موضوع را میتوان برای دوره زمانی هم بیان کرد. در حالی که شرکتهایی مانند فولکس واگن و فورد در تلاشند تا جادهها را در سال ۲۰۲۱ قبضه کنند، کارشناسان عرضه اتومبیلهای هوشمند نظر دیگری دارند و میگویند خودروهای خودران تا سال ۲۰۲۷ در میان مصرفکنندگان جا میافتند. گیل پرات، مدیرعامل موسسه تحقیقات تویوتا در ژانویه ۲۰۱۷ گفت: «هیچکدام از ما به رویای حرکت با خودروی خودران در همهجای دنیا حتی نزدیک هم نیستیم.»
جرمیکارلسون، تحلیلگر اصلی IHS Markit میگوید: «اینکه آیا هر ساله ماشینهای خودران به مخاطبان وعده سال آینده را میدهند خوب است، اما میتواند در درازمدت بازار را ناامید کند و مردم را از صرافت رانندگی با این خودروها بیاندازد.» او به شرکتهای خودروسازی پیشنهاد میکند که تا از عملکرد صددرصد امن و رضایتبخش خودروهای خود مطمئن نشدهاند و محصولاتشان را در شرایط سخت نیازمودهاند، به مردم وعده حضور گسترده در بازار را ندهند، چون عمل نکردن به این وعدهها مخاطبان را به محصولات تولیدی بدبین میکند و باعث میشود تا محبوبیت این صنعت در میان مردم کمرنگ شود.»
پیشبینی ۲۰۱۹
بهنظر میرسد اتومبیلهای خودران به آهستگی در حال پیشرفت هستند، اما این بدان معنا نیست که آنها نمیتوانند شاهکارهای شگفتانگیزی را به ما نشان دهند. هر لحظه امکان دارد خبری مبنی بر تکمیل سیستمهای کنترل هوشمند خودروها و تقویت عکسالعمل آنها در شرایط سریع و حساس منتشر شود و آرزوی بسیاری از مخاطبان چشم به راه این خودروهای هوشمند را جامه عمل بپوشاند. باید دید ایلان ماسک چه خوابی برای بازار خودروهای هوشمند دیده است.
۵ روند اتومبیلهای خودران در سال جدید
همین چند سال پیش ایده خودروهایی که خودشان به اختیار خودشان در خیابانهای شهر رانندگی کنند یک فانتزی علمی- تخیلی بهنظر میرسید. با این حال، پیشرفتهای سریع در یادگیری ماشین و تکنولوژی مستقل در سالهای اخیر به این معنی است که داریم به این واقعیت نزدیک میشویم.
نهایت سرعت
سم ابولسمید، تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقاتی Navigant میگوید: «در حالی که تسلا همیشه یکهتاز این عرصه به نظر میرسد و همه تصور میکنند که با وجود تسلا دیگر رقبا جایی برای جولان دادن ندارند، ظاهرا بالاخره یکی باید این کار را انجام دهد و بازار را از چنگ تسلا دربیاورد، حتی اگر خودرویی باشد که به این زودیها نتوان آن را به تولید انبوه رساند.»
شرکت خودروسازی Delphi Automotive در آوریل ۲۰۱۵ سوار بر بدنه یک Audi SQ ۵ مجهز به یک راننده ایمنی در صندلی جلو، یک سفر ۳،۴۰۰ مایلی را از پل گلدن گیت آغاز کرد و ۹ روز بعد در Midtown Manhattan سفرش را به پایان رساند. این شرکت اذعان داشته که در طول سفر، «خودرو در مواجهه با موقعیتهای رانندگی پیچیده مانند گیر کردن در ترافیک، مناطق تحت ساختوساز، پلها، تونلها، رانندگان تهاجمی و انواع شرایط آب و هوایی بسیار عالی عمل کرده است».
تنها یک مشکل وجود دارد: این سفر فقط ۹۹ درصد مستقل بود. هنوز هم نیاز به حضور یک راننده برای عکسالعمل در شرایط اضطراری و اورژانسی احساس میشد. اینکه بشر بتواند به مرحلهای برسد که با خیال راحت فرمان خودرو را تمام و کمال به دست راننده هوشمند خودرو بسپارد، خود نیازمند تحقیق و آزمون و خطای بسیار است.
ایلان ماسک، مدیر اجرایی شرکت خودروسازی تسلا، در ابتدای کارش قول داد که خودروهایش تا پایان سال ۲۰۱۷ بتوانند چنین سبکی از رانندگی را کامل کنند. او در اکتبر سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که مجموعهای از سختافزارهای ۲ گانه برای هر وسیله نقلیه جدید را معرفی کرده است. اتومبیلهای این شرکت در حال حاضر با هشت دوربین، سنسورهای رادار و سیستم اولتراسونیک برای پشتیبانی از کامل بودن استقلال در آینده عرضه میشوند. اگرچه این شرکت از آخرین روزهای ۲۰۱۷ ناپدید شده بود و خبر خاصی از آن به گوش نمیرسید، اما انتظار میرفت که بتواند یک راه حل عمومیتر ارائه دهد.
اثبات تغییر
هنوز شانس زیادی وجود دارد که تولید خودروهای کاملا خودران هرگز اتفاق نیفتد، عمدتا به این دلیل که خودروهای خودمختار در حال حاضر خیلی خوب نیستند. یک گزارش در ماه اوت ادعا کرد که اتومبیلهای Waymo نمیتوانند حرکتهای پایهای مانند چرخش سریع در جادهها یا تفسیر سیگنالهای راننده را انجام دهند. بعضی از اعضای این صنعت مجبور شدند از حضورشان در بازار بکاهند.
پس از اتفاقی که برای اوبر افتاد و خودروی خودران این شرکت با یک زن تصادف کرد و منجر به کشته شدن او شد، علاوه بر جمعآوری خودروهای خودران اوبر سایر شرکتهای خودروسازی و ارائهدهنده خدمات حملونقل نیز با احتیاط بیشتری در این راه قدم برمیدارند. ماسک در ماه اکتبر اعلام کرد که رسیدن به یک راه حل عمومی برای خودروهای خودرانی که بتوانند همیشه بهترین واکنش را داشته باشند بسیار مشکل است و بیشتر از زمانی که تصور میکرده زمان لازم است تا بتواند این تکنولوژی را بهبود ببخشد. شوشان لیو، یکی از بنیانگذاران و رئیس شرکت مستقل رباتیک PerceptIn، به Inverse در ماه اکتبر گفت: «من با ماسک موافق هستم که خودران در همهجای دنیا به خوبی کار نمیکند.»
همین موضوع را میتوان برای دوره زمانی هم بیان کرد. در حالی که شرکتهایی مانند فولکس واگن و فورد در تلاشند تا جادهها را در سال ۲۰۲۱ قبضه کنند، کارشناسان عرضه اتومبیلهای هوشمند نظر دیگری دارند و میگویند خودروهای خودران تا سال ۲۰۲۷ در میان مصرفکنندگان جا میافتند. گیل پرات، مدیرعامل موسسه تحقیقات تویوتا در ژانویه ۲۰۱۷ گفت: «هیچکدام از ما به رویای حرکت با خودروی خودران در همهجای دنیا حتی نزدیک هم نیستیم.»
جرمیکارلسون، تحلیلگر اصلی IHS Markit میگوید: «اینکه آیا هر ساله ماشینهای خودران به مخاطبان وعده سال آینده را میدهند خوب است، اما میتواند در درازمدت بازار را ناامید کند و مردم را از صرافت رانندگی با این خودروها بیاندازد.» او به شرکتهای خودروسازی پیشنهاد میکند که تا از عملکرد صددرصد امن و رضایتبخش خودروهای خود مطمئن نشدهاند و محصولاتشان را در شرایط سخت نیازمودهاند، به مردم وعده حضور گسترده در بازار را ندهند، چون عمل نکردن به این وعدهها مخاطبان را به محصولات تولیدی بدبین میکند و باعث میشود تا محبوبیت این صنعت در میان مردم کمرنگ شود.»
پیشبینی ۲۰۱۹
بهنظر میرسد اتومبیلهای خودران به آهستگی در حال پیشرفت هستند، اما این بدان معنا نیست که آنها نمیتوانند شاهکارهای شگفتانگیزی را به ما نشان دهند. هر لحظه امکان دارد خبری مبنی بر تکمیل سیستمهای کنترل هوشمند خودروها و تقویت عکسالعمل آنها در شرایط سریع و حساس منتشر شود و آرزوی بسیاری از مخاطبان چشم به راه این خودروهای هوشمند را جامه عمل بپوشاند. باید دید ایلان ماسک چه خوابی برای بازار خودروهای هوشمند دیده است.
۵ روند اتومبیلهای خودران در سال جدید
همین چند سال پیش ایده خودروهایی که خودشان به اختیار خودشان در خیابانهای شهر رانندگی کنند یک فانتزی علمی- تخیلی بهنظر میرسید. با این حال، پیشرفتهای سریع در یادگیری ماشین و تکنولوژی مستقل در سالهای اخیر به این معنی است که داریم به این واقعیت نزدیک میشویم.
هر سازنده عمده خودرو به شدت در پی سرمایهگذاری در بخش تکنولوژی خودران است و در سال ۲۰۱۸ بسیاری از طرحهای آزمایشی را در بزرگراهها و جادههای شهر انجام داده است. در پایان سال ۲۰۱۹، شاید ما بهوسیله اتومبیلهای خودران محاصره نشده باشیم، اما حتما وقتی در حال صحبت با دوستانمان باشیم، یکی از ما خواهد بود که خودرویی با قابلیتهای خودران را خریده باشد و از آن راضی باشد.
چه اتفاقی میافتد؟
پیشرفت به سوی خودروهای کاملا مستقل به پنج مرحله تقسیم شده است: از سطح اول، که رانندگی بدون دخالت انسان ممکن نیست و امروزه در بسیاری از وسایل نقلیه جدید رایج است مانند حالت کروز، تا سطح پنج که وسایل نقلیه کاملا خودکار و قادر به کار در حالت بدون دخالت انسان هستند.
رتبه پنجم خودمختاری اتومبیلها هنوز وجود ندارد، اما تولیدکنندگان از جمله هوندا، رنو، بیامو و تویوتا گفتهاند که تا سال ۲۰۲۰ خودروهای کاملا خودمختار را به تولید انبوه میرسانند؛ به این معنی که انتظار میرود شاهد آزمایشهای زیادی در این سال باشیم. البته، کارها همیشه بر اساس برنامهریزی پیش نمیروند - مثلا تسلا، ابتدا تصور میکرد که اتومبیلهایش تا سال ۲۰۱۷ کاملا خودمختار باشند-، اما با اینکه میلیاردها دلار برای تحقیقات و توسعه برخی از شرکتهای فناوری شناخته شده در جهان خرج شد، ۲۰۱۹ احتمالا میتواند سالی باشد که اولین خودروی کاملا مستقل در خیابانها ظاهر شود.
در پایان سال ۲۰۱۸ مهندس سابق گوگل یک سفر بینشهری طولانی را از ساحل شرقی تا ساحل غربی آمریکای شمالی با یک وسیله نقلیه اتوماتیک سطح ۲ و به ظاهر بدون کنترل وسیله نقلیه انجام داد؛ با این حال، اتومبیلها در این سطح از اتوماسیون هنوز به حضور انسان برای کنترل نیاز دارند.
تسلا پس از تلاشهای زیاد در چند سال اخیر برای اولینبار اعلام کرد که فناوری مورد انتظار خود را تا پایان سال ۲۰۱۸ هم نمیتواند تولید کند، چون وعدهای که داده بود یعنی عدم دخالت راننده در هدایت خودرو ریسک بسیار بالایی میطلبد و تسلا نمیتواند هنوز با قاطعیت این را اعلام کند.
حملونقل هوشمند در واقعیت
مطمئنا رانندگی مستقل یک وعده انقلابی در صنعت حملونقل و تدارکات است. اتومبیلهای خودران برای رانندگی در مسیر مستقیم و نسبتا آسان مانند بزرگراهها، کامیونها و اتوبانها نامزدهای اصلی برای اتوماسیون هستند؛ و البته، ایمنی موضوع دیگری است که به نفع اتوماسیون خواهد بود. چون رانندگان در سفرهای طولانیمدت با مقررات سختگیرانه که مجبورند ساعات زیادی را پشت فرمان به سر ببرند، ممکن است به علت خستگی باعث بروز سانحه شوند.
در سال آینده خودروهای نیمهخودران Arocs مرسدس بنز را مشاهده خواهیم کرد که به طور موثری خودشان در بزرگراهها رانندگی میکنند.
سیستم Arocs طوری طراحی شده است که توسط کامیونها استفاده شود. این سیستم در سفرهایی که شامل مسیرهای از پیش تعریف شده است استفاده میشود؛ بنابراین مسیریابی به صورت دستی انجام نمیشود، اما سیستمهای رانندگی مستقل قادر به شناسایی و اجتناب از خطرات در مسیر و همچنین واکنش به رفتار غیرمنتظره از سایر کاربران جادهای هستند.
اگر فکر میکنید آینده مربوط به داشتن یک ماشین خودران است، ممکن است نکته اصلی را از دست بدهید. با توجه به حضور چندین بازیکن بزرگ در زمین رانندگی مستقل، ایده این است که داشتن ماشین خودران شخصی ضروری نخواهد بود.
یک ماشین اغلب یکی از گرانترین خریدهای خانوادهها یا یک فرد است و وسیلهای است که ۹۰ درصد زمان خارج از خانه را درون آن طی میشود. به ویژه برای کسانی که در مناطق شهری زندگی میکنند، سواری مشترک ممکن است آینده حملونقل را تغییر دهد یا حداقل، این تفکر پشت پروژههای خودمختار در توسعه توسط چندین شرکت بزرگ خودرو و تکنولوژی امروز را بهبود ببخشد.
اگر همهچیز با توجه به برنامهریزی پیش برود، سال ۲۰۱۹ میتواند سالی باشد که ما یک تاکسی بگیریم و یک وسیله نقلیه با صندلی راننده خالی جلوی پای ما ظاهر شود.
منبع: سازندگی
۰