نوشریعتی‌ها در شریعتی چه می‌جویند؟

نوشریعتی‌ها در شریعتی چه می‌جویند؟

شریعتی به صرف ترجمه نظریه‌های غربی اصرار ندارد و برعکس بر بازگشت به خویشتن پافشاری می‌کند. اما بازگشت به خویشتن شریعتی نه از جنس سنت‌گرایی و نه از قماش تجددستیزی است، او می‌کوشد (به زعم خود) خوانشی انتقادی از سنت (متناسب با زمانه خود) برای تغییر در شرایط امروزش ارایه کند.
گردش به چپ سرمایه‌داری آمریکایی
سرمایه‌داری برای مردم

گردش به چپ سرمایه‌داری آمریکایی

در فروشگاه دوچرخۀ بالتیمور، چه اسمش را سوسیالیسم بگذارید یا نه، کارگران می‌گویند که مدل مالکیت مشارکتی آنها، می‌تواند هم برای شرکت‌های بزرگ و هم شرکت‌های کوچک، مفید باشد. در یک روز پنج‌شنبه، کارکن-مالکان، تازه جلسۀ خود را تمام کرده‌اند. بخری مشغول بررسی انبار‌ها می‌شوند، دیگران به مشتریان کمک می‌کنند یا زنجیر دوچرخه عوض می‌کنند.
سید جواد طباباطبایی علیه شاگرد قدیمی
مباحثه داود فیرحی و سید جواد طباطبایی پیرامون "اندیشه ایرانشهری"

سید جواد طباباطبایی علیه شاگرد قدیمی

این سخنان به مذاق طباطبایی و دوستدارانش خوش نیامد و واکنش‌های تند ایشان را در پی داشت. طباطبایی علاوه بر پیشبرد مباحث فکری خود، همواره دو جریان فکری را با ادبیاتی بسیار تند نقد کرده است: روشنفکری دینی (عبدالکریم سروش) و جریان چپ نو ایرانی (مراد فرهادپور و یوسف اباذری). اما این‌بار طباطبایی در واکنش به سخنان فیرحی، باب جدیدی را علیه شاگرد قدیمی خود گشود.
جلیقه زردها شالوده‌شکن نیستند

جلیقه زردها شالوده‌شکن نیستند

«شبحی که بر فرانسه سایه افکنده، شبح دموکراسی سلبی است و فراسوی نظام حاکم، احزاب و سندیکا‌های سنتی و دست و پا زدن‌های بیهوده راست و چپ افراطی قرار می‌گیرد. به باور او، جنبش اعتراضی جاری را هیچ‌کس نمایندگی نمی‌کند.»
سرایت فاشیسم بومی
سرنوشت سرمایه‌داری در گفتگو با پروفسور سمیر امین

سرایت فاشیسم بومی

اعلامیه‌هایی که می‌گویند ما از بحران خارج می‌شویم چراکه نرخ رشد در آلمان و دیگر نقاط از ۱.۲ به ۱.۳ افزایش یافته، خنده‌دار است. این بحران مربوط به نظام است. این یک بحران «نوع اِل» است. بحران «نوع یو» که نوع عادی از بحران سرمایه‌گرایانه است، یعنی که همان عقلانیتی که به رکود منجر شده، پس از تغییرات ساختاری جزئی، رشد را بازمی‌گرداند. بحران «نوع اِل» یعنی نظام نمی‌تواند از رکود بیرون بیاید. این یعنی نظام باید تغییر کند.
نخست‌وزیر‌ها و مدیر‌ها چطور در پرده سخن می‌گویند؟
کلیشه به‌مثابۀ ابزاری سیاسی

نخست‌وزیر‌ها و مدیر‌ها چطور در پرده سخن می‌گویند؟

کلیشه‌ها همه‌جا هستند. از سخنرانی‌های سیاستمداران بگیرید، تا سریال‌های تلویزیونی، صحبت‌های مدیر مدرسه سر صف صبحگاه، یا نصیحت‌های پدر و مادر. کلیشه‌ها ملال‌آورند و از فرط تکرار خسته‌کننده شده‌اند. به همین خاطر نویسنده‌ها و شاعران دشمن کلیشه‌اند. اما این همۀ ماجرا نیست. کلیشه‌ها بخشی حیاتی از تعامل ما با دیگران را می‌سازند، بخشی که گاهی اوقات واقعاً لازم داریم که بدون هیچ تغییری تکرار شود.
اکتبر: سه صورت‌بندی، سه تاریخ
سخنرانی مراد فرهادپور درباره انقلاب اکتبر

اکتبر: سه صورت‌بندی، سه تاریخ

کنش جمعی کارگران را باید به‌عنوان همیاری و همبستگی و پایداری مشترک انسان‌هایی آزاد و برابر درک کرد. اینجاست که آزادی و برابری نه به‌عنوان ایده‌آلی که باید به آن رسید بلکه به‌عنوان واقعیتی پیش‌روی ما قرار می‌گیرد که در خود جنبش تحقق می‌یابد. این کنش جمعی از طریق حضور انسان‌های آزاد و برابر به ما یادآور می‌شود که ذات حقیقی انسان چیزی نیست جز سیاست، و سیاست نه نوعی نبرد قدرت بلکه پایداری و وفاداری به حقیقت است.
پنج مقاله فنی از فروید

پنج مقاله فنی از فروید

او در مقاله «درمان‌روانی» با پزشکان سرشاخ می‌شود و نشان می‌دهد اگرچه «رابطه تن و روان (هم در حیوانات و هم در انسان‌ها)، رابطه تأثیر متقابل است، اما طرف دیگر این رابطه، یعنی تأثیر روان بر تن، در زمان‌های پیشین مورد عنایت پزشکان نبود». فروید می‌گوید با بررسی پدیده‌های بیمارگون می‌توان به فهم پدیده‌های بهنجار روان دست یافت.
بحران بادوام جمهوری

بحران بادوام جمهوری

آرنت در این مقاله بر مسائلی متمرکز است که از دل جنبش حقوق مدنی و جنبش دانشجویی دهه ۱۹۶۰ برآمدند و مشخصا به رخداد‌ها و مباحثی می‌پردازد که بر زمینه قرن بیستم برانگیخته شدند. او این قرن را به تاسی از پیش‌بینی لنین (قرن جنگ و انقلاب) قرن خشونت می‌نامد. فصل آخر کتاب نیز مصاحبه‌ای است که آدلبرت رایف، نویسنده آلمانی، در سال ۱۹۷۰ با آرنت انجام داد. او در اواخر این مصاحبه از شورا‌ها می‌گوید و تأکید دارد شکل جدید حکومت باید نظام شورایی باشد که هر بار و در همه جا نابود شده است، یا به دست بوروکراسی ملت-دولت یا دستگاه حزبی.
پاسخی آنارشیستی به بحران جهانی

پاسخی آنارشیستی به بحران جهانی

عده زیادی از کارگران و خانواده‌های آن‌ها در حال حاضر با مسائلی، چون بیکاری، شغل نامناسب، بی‌خانمان‌شدن، ازدست‌دادن دارایی و ناتوانی در پرداخت هزینه‌های درمانی (که مسئله مرگ و زندگی است) دست و پنجه نرم می‌کنند و این‌طور که پیداست در آینده وضع‌شان بدتر هم خواهد شد.
دموکراسی یک فانتزی است
گفت‌وگو با جودی دین، نظریه‌پرداز آمریکایی، درباره دموکراسی، جنبش تسخیر و کمونیسم

دموکراسی یک فانتزی است

دموکراسی محیطی است که در آن به سر می‌بریم، هوایی است که تنفس می‌کنیم، این روز‌ها همه‌چیز را در چارچوب دموکراسی بیان می‌کنند و این ما را به دلیل سوم می‌رساند: لفظ دموکراسی امروزه آن‌چنان پرزور است که با فرمی از سرمایه‌داری ترکیب می‌شود که من آن را «سرمایه‌داری ارتباطی» می‌نامم. در «سرمایه‌داری ارتباطی»، اپل و تی‌موبایل [۱]هم از آرمان‌هایی مثل حضور و مشارکت همگان، شنیده‌شدن صدای همه و توجه به نظر همه استفاده می‌کنند.
جولیا کریستوا، فمنیست پیشرو یا جاسوس؟
خطا‌های آشکار و پنهان یک پژوهش‌گر برجسته

جولیا کریستوا، فمنیست پیشرو یا جاسوس؟

جولیا کریستوا، روشنفکر، روان‌کاو و رمان‌نویس مشهور، به‌تازگی از طرف دولت بلغارستان متهم شده است که در دوران کمونیسم خبرچین کمیتۀ امنیت ملی بوده است؛ سازمانی اطلاعاتی که با کا. گ. ب. همکاری می‌کرده است. این اتهام، چه حقیقت داشته باشد چه نه، پروندۀ کاری کریستوا را که اندک اندک در حال فراموشی بود، دوباره سر زبان‌ها انداخته است. پرونده‌ای که در آن شاید همکاری با سازمانی اطلاعاتی گناه چندان بزرگی هم به حساب نیاید.
آیا جاذبۀ ترامپ فرو خواهد ریخت؟
ترامپ مجلس نمایندگان را خواهد باخت

آیا جاذبۀ ترامپ فرو خواهد ریخت؟

بیل کریستول، سردبیر ویکلی استاندارد و از منقدان سرشناس ترامپ می‌گوید: "بله، او مجلس نمایندگان را خواهد باخت. هشت تا ده تا فرمانداری را هم احتمالاً از دست خواهند داد. خوب کجایش فوق‌العاده است؟ جادوی سیاسی کجاست؟... او سال ۲۰۱۶، ۴۶ درصد رای داشت. به نظر جمهوری‌خواه‌ها اگر خوش‌شانس باشند، همین حدود رای بیاورند یا کمتر... خوب الان ترامپ برای این حزب چه کار کرده است؟ "
ترامپ پیرو مکتب کیسینجر

ترامپ پیرو مکتب کیسینجر

امروز نیز با وجود همه چالش‌ها واشنگتن روابط مهم خود با چین را که از دوره کیسینجر به یادگار مانده حفظ کرده است. ترامپ ممکن است منتقد روابط تجاری با چین باشد، اما او به‌طور قابل‌توجهی نسبت به سرکوب مسلمانان در این کشور ساکت است. «سیاست‌خارجی مبتنی بر واقع‌گرایی آمریکایی» تنها محدود به خاورمیانه نیست. پس از انقلاب کوبا در ۱۹۵۹، آمریکا در دوره‌هایی از دیکتاتور‌های آمریکای لاتین که شهروندان خود را مورد شکنجه قرار می‌دادند حمایت می‌کرد تا از آمریکایی‌ها در برابر کمونیسم دفاع کنند.
آیا آینده از آنِ سوسیالیسم سرمایه‌دارانه چین خواهد بود؟
یادداشتی از اسلاوی ژیژک

آیا آینده از آنِ سوسیالیسم سرمایه‌دارانه چین خواهد بود؟

«پتر اسلوتردایک» فیلسوف آلمانی، زمانی گفت که اگر بنا باشد صد‌ها سال بعد مجسمه یابود کسی را بسازند، آن شخص کسی نخواهد بود جز «لی کوان یو»، رهبر سنگاپور که اصطلاح «سرمایه‌داری با ارزش‌های آسیایی» را ابداع کرد و به کار بست. ویروس این سرمایه‌داری خودکامه گرچه به‌آهستگی، اما با قاطعیت در سراسر جهان خود را می‌گستراند.
۳