بازیگر نقش‌های بانمک
گفت و گو با ماهیا پطروسیان

بازیگر نقش‌های بانمک

پطروسیان که در مدت زمان کوتاهی توانست تجربه‌های ارزشمندی با کارگردانانی، چون رسول ملاقلی‌پور، علیرضا داوودنژاد، ایرج قادری، فرزاد موتمن و عبدالرضا کاهانی به‌دست آورد، به شمایل دختری مدرن با شیطنت‌ها و رفتار‌هایی متفاوت در میان هم‌نسلانش تبدیل شد.
ریما رامین‌فر: تلاش نمی‌کنم بخندانم
به بهانه حضور جدید در تأتر

ریما رامین‌فر: تلاش نمی‌کنم بخندانم

معتقدم هر چقدر موقعیت را جدی‌تر باور کنید، این جدیت باعث می‌شود که حقیقت طوری رخ بدهد که در آن بار کمدی و خنده بالاتر برود. در ضمن تلاشی نمی‌کنم که حتما بخندانم، ولی تلاش می‌کنم نقش را درست بازی کنم و این خود کمدی را در موقعیت رقم خواهد زد.
افسانه نیما
یادِ بعضی نفرات از نو:

افسانه نیما

با گذشت خاطرات در ذهن پیرِ شاعر، دلش هوای یار و دیار می‌کند. دلش می‌خواهد سر به مرگ فرود آورد در دیار خود، اما کنون در ٦٢ سالگی! آن هم با هوای دلدادگی جوانی. بار سفر می‌بندد تا راهی یوش شود.
تئاتر مادر هنرهای نمایشی است
گفتگو با عاطفه رضوی

تئاتر مادر هنرهای نمایشی است

ویژگی تئاتر این است که از جایی حستان را شروع می‌کنید و باید تا جایی دیگر ادامه داشته باشد. کار گروهی که در تئاتر انجام می‌شود هم لذت‌بخش است.
ملودرام هم بسازم رگه های طنز دارد
گفتگو با سروش صحت

ملودرام هم بسازم رگه های طنز دارد

اگر روزی بخواهم اثر ملودرام و یا درام پر از اندوه هم بسازم باز هم رگه‌هایی از طنز در آن دیده می‌شود نه اینکه بخواهند مرا به آن سمت ببرند بلکه در زندگی آن‌قدر غم و شادی به هم آمیخته است که نمی‌توان گفت: رگه طنز در جایی وجود ندارد همان‌طور که رگه غم را نمی‌توان از زندگی حذف کرد.
معین فر، آرمانخواه فراموش شده
درگذشت اولین وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران

معین فر، آرمانخواه فراموش شده

در روزهاي عسرت نيروهای ملی گرا او هم جزو سياستمداران فراموش شده‌بود. مدت‌ها بود كه عنوان نخستين وزير نفت يا نماينده نخستين مجلس پس از انقلاب در ميان سمت‌هاي او به حاشيه رفته ‌بود و اين سال‌ها او را بيش از هر چيز به عناوينی میشناختند كه تخصصش يعنی زلزله‌نگاری بود.
به بهانه ۵ دی ماه سالروز تولد بهرام بیضایی
خالق مسافران ۷۹ ساله شد

به بهانه ۵ دی ماه سالروز تولد بهرام بیضایی

در سال ۱۳۵۲ از اداره برنامه‌های تئاتر به دانشگاه تهران به عنوان استادیار تمام وقت نمایش دانشکده هنرهای زیبا و مدیریت رشته هنرهای نمایشی انتقال یافت.
قربانی‌شدن آدم‌ها
گفت‌وگو با مهناز افشار

قربانی‌شدن آدم‌ها

تفکیک روشنفکری و نگاه انحصاری نمی‌تواند مانع استقبال و توجه تماشاگر شود. هرکسی که هنر را تجربه و کار کرده، اجازه تجربه دارد و بعد از آزمون، تصمیم بگیرد بماند یا خیر. هنر تئاتر ارزش والایی دارد، پس با نگاه کوچک آن را سطحی نکنیم.
یادی از

یادی از "باستانی پاریزی"

«روزی یکی از دختران دانشجویم در سر کلاس برای نخستین‌بار گفتار و هیکل مرا دیده بود، آهسته به هم‌کلاسی خود گفته بود باستانی‌پاریزی همین است؟ و جواب شنیده بود آری و او اضافه کرده بود: به‌نظر من کتبی‌اش خیلی بهتر از شفاهی اوست!
شاعرانه فیلم ساخت و زنانه شعر‌گفت
سالروز تولد فروغ فرخزاد

شاعرانه فیلم ساخت و زنانه شعر‌گفت

فروغ کسی است که هویت زنانه‌اش را در شعرش به خوبی بیان کرده و هم در «دیوار»، «اسیر» و «عصیان»، سه دیوان کلاسیکش و هم در «تولدی دیگر» و بعد از آنکه کلا با فروغ دیگری روبه‌رو هستیم، این نگاه زنانه را به خوبی می‌توان دید.
بیش بمانید و در آرامش
تولد بهرام بیضایی

بیش بمانید و در آرامش

بیضایی زیر ٣٠ سال داشته وقتی متن سترگ «کارنامه بندار بیدخش» را نوشته؛ یا ٤٠ ساله بوده که فیلم همچنان یگانه «مرگ یزدگرد» را ساخته است.
در حریم خصوصی ناصر محمدخانی!
اعتراض به جوک‌ها در مورد ناصرمحمدخانی

در حریم خصوصی ناصر محمدخانی!

ناصر همزمان با زندگی با همسری که دو پسر کوچک از او داشت، در رابطه عشقی دیگری درگیر شده بود.
زندگی و زمانه «زَها حديد»؛ داستان سرخوشی یک معماری زنانه

زندگی و زمانه «زَها حديد»؛ داستان سرخوشی یک معماری زنانه

داستان زها محمد حدید معمار فقید عراقی‌الاصل، به اعتباری مشهورترین بانوی معمار معاصر، از تلاش‌های حاج حسین پدربزرگش در کوران حوادث جنگ جهانی اول در موصل تا تجارب منحصربه‌فرد پدرش محمد در سرآغاز تأسیس عراق امروزی و نهایتا مسیر پیشرفت دختری تنها در دنیای ناآشنا و مردسالار معماری غرب، داستان الهام‌بخش زنی است که «از پس ابری از ابهامات با آدم‌ها صحبت می‌کند، یکی از همان اندک زنانی است که جبر زمانه بر آنها کارگر نبوده و نتوانسته جلوی پیشرفت آنها را بگیرد.
۳