پلنگ ایرانی 80 میلیون، خرس قهوه‌ای 50میلیون

مدیر کل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست گفت بند (چ) ماده ۳ قانون شکار و صید که کلیات آن در روزهای پایانی سال ۹۳ در شورای عالی محیط زیست تصویب شد توسط سازمان محیط زیست تأیید نهایی و به دبیرخانه شورای عالی محیط زیست ارسال شد.

کد خبر : ۱۰۶۷
بازدید : ۱۳۳۱

فرادید | مدیر کل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست گفت بند (چ) ماده ۳ قانون شکار و صید که کلیات آن در روزهای پایانی سال ۹۳ در شورای عالی محیط زیست تصویب شد توسط سازمان محیط زیست تأیید نهایی و به دبیرخانه شورای عالی محیط زیست ارسال شد.

به‌گزارش مهر، علی تیموری، مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست با بیان این‌که نظر متخصصان محیط زیست برای تعیین جرایم متناسب با ارزش جانوران وحشی نیز گرفته شده، گفت بر اساس بند (چ) ماده ۳ قانون شکار و صید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان ناشی از شکار و صید تعیین شده و افزایش می‌یابد.

در این بند به گونه‌های در معرض انقراض توجه بیشتری شده و بهای بیشتری برای آن‌ها در نظر گرفته شده، اما جرایم کمتری برای جانوران خانگی تعیین شده است.

به گفته او، بر این اساس بهای شکار و صید یوزپلنگ آسیایی از ۲۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان، پلنگ ایرانی از ۵ میلیون تومان به ۸۰ میلیون تومان رسیده است.

همچنین بهای شکار و صید گونه‌هایی مانند خرس قهوه‌ای ۵۰ میلیون تومان، گوزن زرد ۶۰ میلیون تومان و مرال و شوکا نیز با افزایش چشمگیری به ۳۵ میلیون تومان رسیده است.

احتمال می‌رود که بهای نهایی جانوران وحشی ظرف یک هفته آینده توسط شورای عالی محیط زیست ابلاغ شود.

در کمتر از ۱۰۰ سال گذشته، برخی از ارزشمند‌ترین گونه‌های جانوری در ایران مانند شیر ایرانی و ببر مازندران به کلی منقرض شده‌اند. طبق جدول منتشر شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایران، اکنون وضعیت یوزپلنگ ایرانی در حالت بحرانی قرار دارد و چند پستاندار دیگر از جمله گوزن زرد ایرانی، گورخر آسیایی، فک دریای خزر، نهنگ آبی و نهنگ باله‌ای نیز در معرض خطر انقراض هستند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید