(تصاویر) ۱۰ گیاه جذاب و دیدنی در کف اقیانوس که هرگز ندیده‌اید!

(تصاویر) ۱۰ گیاه جذاب و دیدنی در کف اقیانوس که هرگز ندیده‌اید!

از شقایق‌های دریایی گرفته تا مرجان‌های خورشیدی صحنه‌های دلفریبی را ایجاد و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند.

کد خبر : ۱۱۴۷۳۶
بازدید : ۱۳۱۹۷

فرادید | اقیانوس مملو از قلمرو‌های ناشناخته و شگفتی‌های بی نظیری است به گونه‌ای که آدمی گمان می‌کند وارد طبیعت سیاره دیگری شده است. دنیای زیر آب، با ترکیبی از رنگ‌های زیبا و جانواران و گیاهان مانند یک باغ گل به نظر می‌رسد.

به گزارش فرادید؛ از شقایق‌های دریایی گرفته تا مرجان‌های خورشیدی صحنه‌های دلفریبی را ایجاد و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند. در این گزارش، ۱۰ نمونه از زیباترین گیاهان دریایی کف اقیانوس که تاکنون ندیده اید، را معرفی کرده ایم. تا پایان این سفر دریایی با ما همراه باشید:

شقایق دریایی

۱. شقایق دریایی سفید

بیش از ۱۲۰۰ گونه شقایق دریایی در اقیانوس وجود دارد، این گیاهان عامل یکی از خیره کننده‌ترین رنگ‌ها و شکل‌هایی هستند که در زیر آب می‌بینید. شقایق سفید به دلیل ظاهر عجیب و غریبش و شکل گل کلم؛ یکی از جذاب‌ترین شقایق هاست.

این گیاه می‌تواند تا سه فوت رشد کند و در آب‌های سرد از آلاسکا گرفته تا سن دیگو دیده می‌شود. در حالی که به نظر می‌رسد پف نرم بالای آن‌ها مکانی خوب برای چرت زدن ماهی‌ها باشد، اما باید بدانید این‌ها شاخک‌های شقایق هستند که از آن‌ها برای نیش زدن و گرفتن طعمه استفاده می‌کند.

شلاق دریایی

۲. شلاق دریایی سرخ

شلاق دریایی سرخ شبیه مو‌های شخصیت‌های کارتونی است. این گیاه متعلق به خانواده مرجان‌های نرم ست. اسکلت مرجان‌های نرم کربنات کلسیم موجود در مرجان‌های سخت را ندارند، بنابراین شاخک‌های آن‌ها در آب می‌رقصند. هر شاخه از شلاق دریایی حاوی پولیپ‌های مرجانی بی شماری (لوله‌های کوچک حاشیه دار با شاخک ها) است که غذا را جمع آوری می‌کند.

این مرجان‌ها عمدتاً در آب‌های کم عمق در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و در سراسر جهان دیده می‌شوند.

شقای دریایی سبز

۳. شقایق دریایی سبز

شقایق دریایی سبز شباهت زیادی به گل آناستازیا، نوعی گل داوودی در خشکی دارد. رنگ سبز شقایق به دلیل رابطه همزیستی آن با ارگانیسم‌های فتوسنتزی که در بافت‌های آن زندگی می‌کنند ایجاد می‌شود. مانند دیگر شقایق‌ها، آن‌ها نیز به سطوح سخت - مانند صخره‌ها و صخره‌های مرجانی - می‌چسبند و در کمین ماهی‌هایی هستند که ناخواسته در شاخک‌هایشان گیر می‌کنند.

مرجان دریایی بنفش

۴. مرجان دریایی بنفش

اگرچه رنگ این مرجان دریایی کمیاب است، اما یکی از فراوان‌ترین انواع مرجان‌هاست. این نوع مرجان برای اکوسسیتم دریایی بسیار مفید است، زیرا زیستگاهی برای ماهی‌ها و دیگر جانداران دریایی فراهم می‌کند. این مرجان‌ها گونه‌های صخره‌ساز هستند، به این معنی که اغلب در صخره‌های جدید قرار می‌گیرند و برای فراهم کردن خانه‌هایی برای مرجان‌های دیگر گسترش می‌یابند.

دلقک ماهی

۵. دلقک ماهی

فقط یک نوع ماهی در برابر نیش شقایق مصون است و هر کسی که انیمیشن «در جستجوی نمو» را دیده است می‌داند، دلقک ماهی خوش رنگ است. همه دلقک‌ماهی‌ها با تمام شقایق‌های دریایی قادر به همزیستی نیستند، اما آن‌هایی که می‌توانند این رابطه را ایجاد کنند برای دو طرف سودمند است.

مرجان دریایی

۶. مرجان خورشیدی

علیرغم نامشان، مرجان‌های خورشیدی گونه‌ای از مرجان‌ها هستند که به نور خورشید زیادی نیاز ندارند. آن‌ها ساکنان اعماق دریا هستند که خانه‌های خود را در غار‌ها و دیگر فضا‌های تاریک می‌سازند. انرژی مورد نیاز خود (و رنگ زرد تا نارنجی روشن) را با تغذیه از زئوپلانکتون‌ها دریافت می‌کنند.

کلپ

۷. کلپ

کلپ به ویژه هنگامی که از پایین دیده می‌شود خیره کننده است، زیرا دقیقاً مانند جنگل‌های سرسبز و انبوه به نظر می‌رسد. کلپ غنی از مواد مغذی است و در ساحل به صورت توده‌های پاره شده جلبک دریایی ظاهر شود، اما در زیر آب زندگی کاملاً متفاوتی دارد. این گیاه نوعی جلبک قهوه‌ای است که می‌تواند تا ۱۸ اینچ در روز رشد کند و تا عمق ۱۳۱ فوتی هم برسد، به همین دلیل زیستگاه‌های آن‌ها را جنگل‌های کلپ می‌گویند.

هنگامی که دانشمندان در سال ۲۰۰۷ به یک جنگل کلپ در اقیانوس آرام برخورد کردند، نشان دادند که ما هنوز چیز زیادی در مورد دنیای زیر آب نمی‌دانیم.

مرجان دریایی

۸. مرجان نرم

مرجان‌های نرم پردار حیات دریایی رنگارنگ را به وجود می‌آورند. مرجان‌های نرم که دارای تنوع قابل توجهی در شکل و اندازه هستند، می‌توانند در آب‌های عمیق یا آب‌های استوایی کم عمق رشد کنند.

مرجان مغز باز

۹. مرجان مغز باز

واضح است که مرجان مغز باز چگونه نام خود را پیدا کرده است: بی مهرگان - که با نام علمی Trachyphyllia شناخته می‌شود - یک الگوی رشد فلابلو-meandroid را نشان می‌دهد که دیواره‌های گوشتی در قسمت بیرونی آن قابل مشاهده است. مرجان‌های مغز باز به دلیل کاهش زیستگاه صخره‌های مرجانی و برداشت برای آکواریوم‌ها تقریباً در معرض خطر انقراض هستند. این گونه از مرجان‌ها در آب‌های گرم و کم عمق اقیانوس هند و اقیانوس آرام رشد می‌کنند.

صخره مرجانی

۱۰. صخره مرجانی

نه تنها موجودات قابل توجهی را در صخره‌های مرجانی خواهید دید بلکه شما متوجه خواهید شد که صخره‌ها بسیار خیره کننده هستند. مرجان‌ها از نظر شکل، اندازه و بافت متفاوت هستند، اما شاید بیشتر به دلیل تنوع آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند. رنگ‌های متفاوتی که آن‌ها نشان می‌دهند در نتیجه رنگدانه‌های فتوسنتزی، پروتئین‌های فلورسنت و کروموپروتئین‌های غیر فلورسنت است.

البته رنگ‌های درخشان آن‌ها با گرم شدن دمای آب تهدید می‌شود. افزایش دما منجر به کاهش میزان جلبک‌های میکروسکوپی می‌شود که مواد غذایی مورد نیاز مرجان‌ها را برای زنده ماندن تولید می‌کنند که می‌تواند مرجان‌ها را از بین ببرد یا به اکوسیستم آن‌ها آسیب جدی وارد کند. از سال ۲۰۲۱، حدود ۷۵ درصد از صخره‌های مرجان سفید شدند.

چه چیزی گیاهان زیر آب و زندگی دریایی را بسیار زیبا می‌کند؟

یکی از دلایل اصلی خیره کننده بودن گیاهان و جانوران آبزی رنگ‌های روشن آنهاست. در اقیانوس، این رنگ‌های روشن به حیوانات کمک می‌کند تا شکارچیان را منصرف کنند و بهتر با محیط خود سازگارشوند. مرجان‌ها حاوی پروتئین‌های خاصی هستند که آن‌ها را رنگارنگ می‌کند و ماهی‌هایی که در بین آن‌ها زندگی می‌کنند به گونه‌ای تکامل یافته اند که همان رنگ‌ها را نشان می‌دهند.

برخی کارشناسان بر این باورند که این رنگ‌ها نوعی الگوی استتار است که از ترکیب‌های شلوغ برای یکی شدن با پس زمینه‌های متغیر و متضاد استفاده می‌کند.

ترجمه: فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید