(ویدئو) وقتی جغد از صدای رعد و برق می‌ترسد چه اتفاقی می‌افتد؟

(ویدئو) وقتی جغد از صدای رعد و برق می‌ترسد چه اتفاقی می‌افتد؟

جغد‌ها حس شنوایی فوق العاده توسعه یافته‌ای دارند. در بین تمام حیواناتی که باید مورد آزمایش قرار گیرند، شنوایی جغد حساس‌ترین است. جغد انبار به طور خاص حساس‌ترین شنوایی را در بین جغد‌ها دارد. یکی از دلایل تکامل این ویژگی این است که به جغد‌ها اجازه می‌دهد تا طعمه را در تاریکی پیدا کنند.

کد خبر : ۱۱۴۷۵۲
بازدید : ۲۱۶۸۰

فرادید | آیا می‌توانید به یاد بیاورید که اولین بار چه زمانی رعد و برق را شنیدید؟ اکثر مردم وقتی صدای رعد و برق را از دور می‌شنوند، توجه چندانی ندارند. برای برخی، صدای بلندی که از آسمان می‌آید می‌تواند به طور قابل درک ترسناک باشد. یکی از قربانیان نگون بختی که از رعد و برق ترسیده است، این جوجه جغد دوست داشتنی است!

به گزارش فرادید؛ در حالی که این ویدئو واکنش یک جوجه جغد انبار را نشان می‌دهد که برای اولین بار صدای رعد و برق می‌شنود، اتفاقات زیادی رخ می‌دهد که نمی‌توانید ببینید. جوجه جغد‌های انبار نه تنها فوق العاده زیبا هستند، بلکه زیر آن پر‌های بامزه‌شان نیز بسیار جالب هستند. این مقاله به آنچه در پشت صحنه این ویدئوی زیبا در حال رخ دادن است می‌پردازد.

جغد انبار چیست؟

اصطلاح "جغد انبار" نام رایج گونه جغد Tyto alba است. این گونه شامل زیرگونه‌های متعدد جغد انبار است. در واقع، امروزه ۲۸ زیرگونه وجود دارد. سه دودمان اصلی شامل جغد انبار غربی، جغد انبار شرقی و جغد انبار آمریکایی وجود هستند. برخی از دانشمندان آن‌ها را به عنوان گونه‌های متمایز متعدد می‌شناسند، اما به طور کلی، پرنده شناسان جغد‌های انبار را به عنوان یک گونه با زیرگونه‌های متعدد طبقه بندی می‌کنند.

در رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های جغد‌های انبار تفاوت‌هایی وجود دارد. آن‌ها اغلب دارای پر‌های قهوه‌ای کم رنگ بر روی شکم و قسمت زیرین بال‌های خود و پر‌های قهوه‌ای تیره در پشت و قسمت بیرونی بال‌های خود هستند. صورت آن‌ها معمولاً رنگ روشنی دارد و حاشیه قهوه‌ای تیره مشخصی آن را احاطه کرده است. اندازه آن‌ها متوسط است، اما در زیر گونه‌ها متفاوت است. طول بال آن‌ها می‌تواند از ۳۳ تا ۹۳ سانتی‌متر باشد!

زیستگاه‌هایی که جغد‌ها در سرتاسر جهان اشغال می‌کنند نیز بسیار متنوع هستند. آن‌ها در آمریکای جنوبی، بخش‌هایی از آفریقا، بخش‌هایی از جنوب شرقی آسیا، استرالیا، بخش‌هایی از اروپا و بخش‌هایی از آمریکای شمالی زندگی می‌کنند. ناگفته نماند که آن‌ها جغد‌های بسیار معمولی هستند. از بین ۱۰۰۰۰ گونه پرنده‌ای که امروزه زندگی می‌کنند، جغد‌های انبار یکی از وسیع‌ترین توزیع‌های جغرافیایی را دارند.

(ویدئو)

کجای جغد‌های انبار و تندر با هم همپوشانی دارند؟

بچه جغد بیچاره که از رعد و برق در این ویدئو ترسیده است باید در مکانی زندگی کند که محدوده خانه اش با جایی که رعد و برق رایج است همپوشانی داشته باشد. جالب اینجاست که اگرچه در شمال غربی اقیانوس آرام ایالات متحده باران مکرر می‌بارد، اما معمولاً رعد و برق ندارد. منطقه‌ای در ایالات متحده با بیشترین رعد و برق در واقع ایالت‌های جنوب شرقی است. فلوریدا معمولاً بیشترین روز‌های رعد و برق سالانه را در بین تمام ایالت‌ها با بیش از ۱۰۵ رعد و برق در سال دارد! اگرچه رعد و برق در اکثر نقاط توزیع جهانی جغد انبار رخ می‌دهد، اما اگر این ویدئو در آمریکای شمالی گرفته شده باشد، ممکن است در یکی از ایالت‌های جنوب شرقی بوده باشد!

(ویدئو)

آیا جغد‌ها شنوایی خوبی دارند؟

برای اینکه این جوجه جغد انبار چنین ترسی داشته باشد، واضح است که باید صدای رعد و برق را بشنود. این ممکن است بیهوده به نظر برسد، اما بسیاری از حیوانات حواس متفاوتی با انسان دارند. اگرچه جغد‌های انبار مانند این جوجه کوچک می‌توانند بشنوند، بسیاری از حیوانات مانند خرچنگ، ماهی مرکب و اختاپوس کاملا ناشنوا هستند. در عوض، آن‌ها حواس دیگری دارند که با اکوسیستم خاص خود سازگارتر است. به عنوان مثال، اختاپوس‌ها می‌توانند مواد شیمیایی محیط را با استفاده از مکنده‌های روی بازو‌های خود حس کنند.

جغد‌ها حس شنوایی فوق العاده توسعه یافته‌ای دارند. در بین تمام حیواناتی که باید مورد آزمایش قرار گیرند، شنوایی جغد حساس‌ترین است. جغد انبار به طور خاص حساس‌ترین شنوایی را در بین جغد‌ها دارد. یکی از دلایل تکامل این ویژگی این است که به جغد‌ها اجازه می‌دهد تا طعمه را در تاریکی پیدا کنند. جغد‌ها می‌توانند صدا‌ها را از حدود ۱۶ کیلومتری! جغد‌ها نه تنها شنوایی استثنایی دارند، بلکه دید بسیار خوبی در نور کم نیز دارند. این همچنین برای شکار شبانه آن‌ها مفید است.

(ویدئو)

وقتی یک حیوان می‌ترسد چه اتفاقی می‌افتد؟

به غیر از رعد و برق، چیز‌های مختلف زیادی می‌توانند حیواناتی مانند این جوجه جغد انبار را بترسانند. هنگامی که یک حیوان می‌ترسد، یک واکنش بیولوژیکی را ایجاد می‌کند که به عنوان پاسخ مبارزه یا فرار شناخته می‌شود. هنگامی که حیوانی خطر را درک می‌کند، آدرنالین و نورآدرنالین آزاد می‌شود. این باعث تعدادی از پاسخ‌های فیزیولوژیکی می‌شود. این مواد شیمیایی اثرات زیادی دارند که عملکرد‌های ضروری بدن را در اولویت قرار می‌دهد و عملکرد ماهیچه‌ها را بهبود می‌بخشد. پاسخ‌ها شامل ضربان قلب سریع‌تر، تنفس سریع‌تر، افزایش فشار خون، گشاد شدن رگ‌های خونی ماهیچه‌ای و انقباض رگ‌های خونی دیگر، دید تونلی (تاری دید محیطی) و چندین مورد دیگر است. پاسخ مبارزه یا فرار به حیوانات اجازه می‌دهد یا از تهدیدی که در نظر گرفته شده فرار کنند یا به آن‌ها کمک می‌کند تا با آن مقابله کنند. این پاسخ شیمیایی در انسان‌های تحت استرس یا در موقعیت‌های تهدید کننده زندگی نیز رخ می‌دهد.

(ویدئو)

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید