فضیلت یکپارچگی اخلاقی

کد خبر : ۱۳۱۶۲
بازدید : ۱۴۳۶
مهدی مالمیر در روزنامه شهروند نوشت:

رأی قاطع و بی‌‌چون‌وچرای مردم در انتخابات هفتم اسفندماه به لیستِ اصلاح‌طلبان سبب شد تا برخی نمایندگان مجلس کنونی صندلی سبز ساختمان بهارستان را از کف بدهند و جایشان را به تازه‌نفسانی بدهند که با اتیکت «اصلاح‌طلبی» وارد مجلس جدید خواهند شد.

می‌شود درباره اقبال مردم به اصلاح‌طلبان، دلایل فراوانی ریسه کرد اما، شاید بزرگترین این عوامل، کمرنگ بودن عنصر اخلاقی و بی‌پرنسیبی در موضع‌گیری‌های برخی نمایندگان مجلس باشد که در این چندساله به شدت در رفتار شماری از آنها هویدا بود و البته مردم در روز هفتم اسفند نشان دادند که این بی‌پرنسیبی‌ها از نظرشان دور نمانده است و در روز رأی‌گیری آن را به رخ کشیدند!

تعدادی از نمایندگانی که در انتخابات اخیر از کورس رقابت بازماندند، از فضیلت «یکپارچگی اخلاقی» کم بهره بودند.

فضیلتی که به هماهنگی و هم‌سویی میان اندیشه، گفتار و کردار سیاستمدار اشاره دارد. نمایندگانی که امروز با «نه» بزرگ مردم روبه‌رو شده‌اند، اغلب همان‌هایی هستند تا زمانی که دولت محبوبشان بر سر کار بود، نه سبک شدن زنبیلِ خرید مردم برایشان در درجه اول اهمیت قرار داشت و نه آلودگی هوا و از بین رفتن محیط‌زیست خمی به ابرویشان می‌آورد!

اما به مجردِ این‌که دولت غیرهمسو با مشی سیاسی‌شان فرمان قوه اجرایی کشور را به دست گرفت، یک‌باره سلسله نگرانی‌هایشان جُنبید و با سرعت نور رنگ عوض کردند و برای سفره‌های مردم چون باد غریدند و صدای وا مصیبتایشان گوش فلک را کر کرد! این زیر و زبَرشدن‌های ناگهانی و دگرگونی‌های برق‌آسا از فقدان فضیلت یکپارچگی اخلاقی ریشه می‌گیرد.

به عبارت دیگر، سیاستمداری که نگران نان و آب مردم باشد، درهمه حال چه در زمان دولت مطلوبش و چه هنگام مسئولیت دولت رقیب، وظیفه اخلاقیِ خود می‌داند که تحت هرشرایطی نگهبان منافع مردم و کشورش باشد و با آمدن این دولت و آن دولت، خللی به یکپارچگی اخلاقی و حرفه‌ای‌اش نرسد.

چگونگی رفتار مردم در انتخابات هفتم اسفند، البته پیام‌های روشنی نیز برای نمایندگان منتخب مردم داشت که با نظر لطف مردم روادید ورود به مجلس جدید را یافته‌اند. نخست آن که: با همه گرفتاری‌ها و مشکلاتی که مار آسا بر زندگی بسیاری چنبره زده، مردم همچنان تیزبینی خود را نگه داشته و کوچک‌ترین گاف‌ها و ریز‌ترین بی‌اخلاقی‌ها می‌تواند در رأیی که ٤‌سال بعد در صندوق رأی‌گیری خواهند ریخت، اثرگذار باشد. نمایندگان نورسیده مجلس می‌باید پیش از هرچیز فاصله خود را با نقاط ضعف نمایندگان پیشین به رخ بکشند و درهمه حال، یکپارچگی اخلاقی و حرفه‌ای خود را نگه دارند.

بیکاری، آلودگی محیط‌زیست، رانت‌خواری و فساد اقتصادی و بسیاری دیگر از این دست مشکلاتی است که نمایندگان مجلس جدید با نوید حل‌وفصل آنها وارد گود سیاست شدند.

سیاستمداری که از پرنسیب کاری و فضیلت یکپارچگی اخلاقی بهره‌مند باشد، دغدغه‌اش نسبت به این مشکلات کوه‌آسا با آمدن و رفتن فلان دولت و بهمان وزیر کم‌رنگ نمی‌شود و بی‌اغراق می‌باید به مدت ٤‌سال با خواب راحت بدرود گوید. به راستی مجلس شورای اسلامی با شرایط ویژه امروزی ما جای نماینده‌ای نیست که پشت‌گرم به بده بِستان‌های جناحی، شب‌ها با خیال آسوده سر بر بالین می‌گذارد!
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید