آتش آلبرتا در بازار نفت

اولین روز معاملاتی در بازارهای جهانی با افزایش قیمت نفت همراه شد. مهم‌ترین عامل این رشد قیمتی ادامه آتش‌سوزی در ایالت آلبرتای کانادا و انتشار خبر افزایش واردات نفت چین در ماه آوریل بود.

کد خبر : ۱۷۰۶۵
بازدید : ۵۴۷۶
اولین روز معاملاتی در بازارهای جهانی با افزایش قیمت نفت همراه شد. مهم‌ترین عامل این رشد قیمتی ادامه آتش‌سوزی در ایالت آلبرتای کانادا و انتشار خبر افزایش واردات نفت چین در ماه آوریل بود.

افزایش قیمت نفت در حالی رخ داد که در ایام تعطیلی بازارهای جهانی، پادشاه عربستان، وزیر نفت کهنه‌کار خود را برکنار کرد، کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که این اقدام عربستان افت قیمت‌ها را به دنبال داشته باشد.

روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت 14 به وقت تهران) بهای نفت خام آمریکا نسبت به آخرین قیمت روز جمعه 60 سنت افزایش یافت و به 26/ 45 دلار بر بشکه رسید. هر بشکه نفت برنت نیز 40 سنت افزایش یافت و 77/ 45 دلار معامله شد.

با این حساب فاصله قیمت دو نفت شاخص در بازار نیویورک و بازار لندن به حدود 50 سنت رسید که نسبت به فاصله قیمتی آنها در چند ماه گذشته کاهش قابل‌توجهی داشته است.

در این بین بر‌اساس آخرین آمار منتشر شده توسط اداره امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، بهای نفت سبک ایران در بازارهای جهانی در هفته منتهی به 29 آوریل مصادف با 10 اردیبهشت، 96/ 1 دلار افزایش یافت و به 28/ 41 دلار در هر بشکه رسید. نفت سنگین ایران نیز در همین بازه زمانی رشد مشابهی را تجربه کرد و در قیمت 91/ 38 دلار به فروش رسید.

تحولات سعودی و احتمال وقوع جنگ نفتی
در روزهای تعطیل بازارهای جهانی، عربستان سعودی اعلام کرد که وزیر نفت خود را برکنار کرده است و به جای آن خالد الفالح، وزیر بهداشت سابق و مدیرعامل اسبق آرامکو (شرکت ملی نفت عربستان) را جایگزین وی کرده است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که کنار رفتن النعیمی، کسی که با هر کلمه‌ای می‌توانست بازار نفت را متحول کند، از بازار نفت موجب افت قیمت‌ها می‌شود، اما در اولین روز معاملاتی بعد از انتشار این خبر برآوردها تحقق نیافت.

وال‌استریت ژورنال در گزارشی در این‌باره نوشت که رشد قیمت نفت در روز دوشنبه موجب تعجب تحلیلگران بازار نفت شد چراکه همه گمان می‌کردند برکناری علی النعیمی، وزیر نفت عربستان به‌عنوان یک چهره اثرگذار در بازار نفت طی دو دهه گذشته موجب افت قیمت نفت خواهد شد.

بر‌اساس این گزارش، کنار گذاشتن النعیمی به این معنا است که محمد‌بن‌سلمان شاهزاده 30 ساله سعودی تعیین‌کننده سیاست‌های نفتی عربستان است و از آنجا که وی به دنبال رقابت و از دور خارج کردن رقیب دیرینه خود(ایران) از بازار نفت است، پیش‌بینی می‌شود به زودی جنگ نفتی در‌گیرد.

آمرتا سن، یکی از تحلیلگران ارشد نفتی در این‌باره به وال‌استریت ژورنال می‌گوید: «ایران حتی در دوران تحریم‌ها مهم‌ترین رقیب عربستان محسوب می‌شد؛ یعنی زمانی که صادرات ایران به کشورهای آسیایی حدود یک میلیون بشکه در روز بود.»

بانک آمریکایی مورگان استنلی نیز در یادداشتی که روز گذشته منتشر کرد، نوشت:«موفقیت ایران برای افزایش صادرات و گرفتن سهمش در بازارهای جهانی ممکن است برخی از کشورها را برای مشارکت در طرح فریز تولید و توقف رشد تولید بی‌میل کند.»

مورگان استنلی بر این باور است که توان ایران در افزایش 800 هزار بشکه‌ای تولید در فاصله زمانی نوامبر تا‌کنون نشان می‌دهد که این کشور می‌تواند به تولید 2/ 4 میلیون بشکه‌ای نیز دست یابد.

این‌گونه تحلیل‌ها موجب شده که برخی افزایش جنگ نفتی در بازارها را قریب‌الوقوع بدانند. اظهارات وزیر نفت کشورمان در روز یکشنبه این گمانه را تقویت کرد. بیژن زنگنه اعلام کرد که ما در جنگ نانوشته‌ای با عربستان هستیم.

وی با بیان اینکه برای افزایش صادرات خود هیچ ملاحظه‌ای نمی‌کنیم، افزود: عربستان به سراغ مشتریان ما می‌رود و 3 دلار کمتر از قیمت ما به آنها پیشنهاد می‌دهد.

طی حدود سه ماهی که از رفع تحریم‌های غرب علیه ایران می‌گذرد، کشورمان به شکل چشمگیری صادرات نفت خود را افزایش داده است به‌طوری‌که در حال حاضر صادرات نفت خام به‌طور تقریبی افزایش 100 درصدی داشته است. صادرات نفت به کشورهای آسیایی رشد چشمگیری داشته است.

به‌طور مثال هند در ماه آوریل بیش از 500 هزار بشکه از ایران نفت وارد کرد که بیشترین مقدار طی 5 سال اخیر بود. این موضوع موجب نگرانی عربستان شده است، برخی از منابع هفته گذشته از صادرات نفت تک محموله‌ای این کشور به چین خبر دادند. این در حالی است که عربستان تا‌کنون تنها از طریق قراردادهای بلند‌مدت نفت می‌فروخت.

سایت خبری سی‎‌ان‎‌بی‎‌سی نیز در گزارشی با اشاره به اینکه مقامات پنتاگون لقب «آقای همه چیز(MR.EVREYTHING)» به محمد‌بن‌سلمان داده‌اند اشاره کرد و نوشت: که برکناری النعیمی به این معنا است که از این پس محمد بن سلمان قدرت برتر نفتی سعودی‎‌ها است و به‌طور قطع از این پس عربستان به دنبال استراتژی می‌گردد که بتواند بیشترین فشار را به رقیب منطقه‌ای خود وارد کند.

CNBC در ادامه این گزارش با اشاره به اختلافات قدیمی ایران و عربستان در منطقه اعلام کرد که اختلافات این دو کشور به تازگی افزایش یافته است.

آلبرتا در آتش
حدود 10 روز از آغاز آتش سوزی در ایالت آلبرتای کانادا می‌گذرد، این آتش سوزی که در ابتدا از جنگل‌های اطراف شهر فورت‌مک‌موری آغاز شده بود در این مدت نه‌تنها مهار نشده، بلکه در حال گسترش به دیگر نواحی این ایالت است.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، اداره هوا‌شناسی پیش‌بینی کرده‌است به دلیل افزایش وزش باد احتمالا مساحت زمین‌های درگیر شعله‌های آتش دوبرابر شود.

این در حالی است که مهم‌ترین میادین نفت‌های سنگی و ماسه‌ای کانادا در 25 کیلومتری شمال شهر فورت مک موری قرار دارد.

از همین رو خطر رسیدن آتش به زمین‌های نفتی کانادا را تهدید می‌کند. در پی این مخاطره، تولید نفت از این میادین کاهش یافته است، مقامات این کشور در اولین روزهای آتش‌سوزی اعلام می‌کردند که این میادین امن هستند و خطری آنها را تهدید نمی‌کند و دلیل کاهش تولید نفت را کمک کارگران نفتی به خانواده‌های خود برای خروج از شهر عنوان کردند.

اما با ادامه این آتش‌سوزی در هفته گذشته اعلام شد که توقف تولید از چاه‌‎های نفتی به دلیل خطر و کاهش ایمنی تولید است. به گزارش خبرگزاری رویترز، روز یكشنبه باد مخالف، هوای خنك و اندكی باران تا حدی جلوی پیشروی شعله‌های آتش را گرفت. با این حال در اقدامی پیشگیرانه، شركت‌های نفتی استات اویل و هاسكی استات اویل که کار تولید نفت از میادین نفتی شمال آلبرتا را به عهده دارند، پروژه‌های خود را تعطیل كردند.

بر‌اساس این گزارش، ظرفیت تولید روزانه نفت کانادا با کاهش یک میلیون بشکه‌ای مواجه شده که این ظرفیت از دست رفته معادل بیش از یک سوم تولید نفت این کشور است. به هر حال این کاهش عرضه موجب رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی شده است.


بانک ای‌ان‌زد (ANZ) روز گذشته در گزارشی اعلام کرد که نگرانی از آتش‌سوزی در ایالات آلبرتا موجب رشد قیمت نفت شده است. با این حال بانک مورگان استنلی در یادداشتی که روز گذشته منتشر کرد در این باره نوشت:«این افت تولید موقتی است و همین که آتش مهار شود، شاهد افزایش تولید نفت از این نواحی و رسیدن آن به سطح قبل از آتش سوزی خواهیم بود.»

افزایش واردات چین
واردات نفت چین، دومین وارد‌کننده بزرگ نفت خام جهان پس از آمریکا، در ماه آوریل برای سومین ماه متوالی افزایش داشته است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، داده‌های دولتی چین نشان می‌دهد که این کشور در ماه گذشته میلادی، بیش از 30 میلیون تن معادل 9/ 7 میلیون بشکه در روز نفت وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 6/ 7 درصدی داشته است.

همچنین بر اساس این گزارش چین در چهار ماه اول سال 2016 حدود 67/ 123 میلیون تن نفت وارد کرده است که نسبت به چهار ماه اول سال 2015 رشد 12 درصدی داشته است. افزایش واردات چین از قبل پیش‌بینی شده بود. چراکه منابع خارجی اعلام می‌کردند که افزایش تعداد پالایشگاه‌های کوچک محلی موجب افزایش تقاضای نفت خام این کشور خواهد شد.

این در حالی است که به گزارش بلومبرگ رشد واردات نفت این کشور در ماه جاری نیز ادامه دارد.

بلومبرگ در گزارشی به ترافیک نفتکش‌ها در بنادر چینی اشاره کرد و دلیل رشد تقاضای نفت این کشور را تقاضای پالایشگاه‌های مستقل دانست. واردات نفت چین در ماه آوریل نسبت به ماه قبل آن رشد 2/ 3 درصدی داشته و در سطح رکورد ماه فوریه (حدود 8 میلیون بشکه در روز) قرار گرفته است. در عین حال خالص صادرات فرآورده‌های نفتی این کشور حدود 10 درصد افت کرده است.

یکی از کارشناسان نفتی به وال‌استریت ژورنال می‌گوید: این موضوع موجب امیدواری به بازار نفت شده، زیرا در زمانی که جهان در نفت زیادی غرق شده است، نیاز چین به نفت همچنان در سطح بالایی باقی می‎‌ماند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید