جنتی: قوه قضاییه کنسرت کلهر را لغو کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش قوه قضائیه را در لغو کنسرت کیهان کلهر در نیشابور مؤثرتر از وزارت فرهنگ و ارشاد توصیف کرد.

کد خبر : ۱۷۳۳۳
بازدید : ۱۶۴۶
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش قوه قضائیه را در لغو کنسرت کیهان کلهر در نیشابور مؤثرتر از وزارت فرهنگ و ارشاد توصیف کرد.

به گزارش فارس، علی جنتی عصر امروز در حاشیه مراسم گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در جمع خبرنگاران گفت: فردوسی احیاگر زبان و ادبیات فارسی است و تنها خدمت به او برگزاری مراسم سالانه است که امیدواریم ادامه پیدا کند.

وی درباره بنیاد فردوسی گفت: این بنیاد زیرنظر بنده و استاندار خراسان‌رضوی تأسیس می‌شود و مرکز و کانونی برای معرفی بیشتر شاهنامه و آثار فردوسی و مرکزی برای تجمع فردوسی‌پژوهان خواهد شد.

وزیر ارشاد در خصوص لغو کنسرت کیهان کلهر در نیشابور گفت: این اتفاقات بیشتر در خراسان رضوی رخ می‌دهد و بنده نیز با رئیس قوه‌قضاییه مکاتبه کردم؛ اما متأسفانه اوضاع به‌گونه‌ای است که حتی یک دادیار هم می‌تواند فردی را توقیف کند و درواقع مستقل از قوه مجریه عمل می‌کنند.

جنتی تأکید کرد: در برگزاری کنسرت‌ها نیازمند حمایت استاندار و فرمانداران شهرها هستیم و وزارتخانه هم مراقب است که اجراهای سنتی با اشعار حافظ و سعدی در خراسان رضوی برگزار شود.

وی با تبسم نقش وزارت ارشاد در برگزاری کنسرت‌ها در کل کشور را پررنگ توصیف کرد.

جنتی بابیان اینکه فردوسی از طریق پندهایی که از زبان پهلوانان و اساطیر و شاهان بیان داشته، حکمت عملی را آموخته است، افزود: هریک از نتایج اخلاقی داستان‌های شگفت‌انگیز و سخنان پندآمیز فردوسی نشانگر آن است که هرگز راستی پایان نمی‌پذیرد.

وی به روح بزرگ فردوسی اشاره کرد و گفت: روح بزرگ فردوسی جهان را یکپارچه نگریسته و ستیزه‌جویی‌ها را نشان از نادانی انسان‌ها دانسته است.

وزیر ارشاد بابیان اینکه تأثیر فردوسی بر زبان و ادبیات فارسی ژرف بوده است، افزود: ردپای عمیق فردوسی بر فرهنگ به‌گونه‌ای بوده است که تمامی زبان‌ها فردوسی را از آن خود می‌دانند و این نشان از شوکت والای فردوسی است.

جنتی تصریح کرد: فردوسی متعلق به همه آیین‌هاست و بیش از اینکه به جرگه خاصی متعلق باشد، آزاده مردی است که یکتایی خداوند را قبول دارد و تعصب خود را بر حفظ زبان، فرهنگ و تمدن ایران می‌داند.

وی آغاز کردن روایت حماسه‌ها بانام خداوند را یکی از بزرگ‌ترین فرهنگ‌سازی‌های فردوسی توصیف کرد و گفت: روایت جنگ‌ها و حماسه‌های فردوسی بانام خدا آغازشده و در ابیاتی به پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) و جایگاه آن‌ها اشاره‌کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تأکید کرد: ایرانیان بالندگی زبان و هویت خود را وامدار حکیم توس هستند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید