۵ نوع درد که نباید نادیده‌ بگیرید

در زندگی روزمره، همه‌ی ما با چندین درد موقتی و جزئی، از سردردهای کسل‌کننده گرفته تا درد مفاصل و ماهیچه‌ها مواجه هستیم. متاسفانه، هرگز نمی‌توانیم به طور کلی در زندگی‌مان درد را از میان برداریم، ولی خوشبختانه می‌دانیم بیش‌ترِ دردهایی که در بدن‌مان احساس می‌کنیم، نشان‌دهنده‌ی بیماری‌هایی خطرناک و ترسناک نیستند.

کد خبر : ۱۸۸۴۸
بازدید : ۴۸۳۶
در زندگی روزمره، همه‌ ما با چندین درد موقتی و جزئی، از سردردهای کسل‌کننده گرفته تا درد مفاصل و ماهیچه‌ها مواجه هستیم. متاسفانه، هرگز نمی‌توانیم به طور کلی در زندگی‌مان درد را از میان برداریم، ولی خوشبختانه می‌دانیم بیش‌ترِ دردهایی که در بدن‌مان احساس می‌کنیم، نشان‌دهنده‌ی بیماری‌هایی خطرناک و ترسناک نیستند.

با وجود این، باید این چند نوع درد را که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، حتما جدی بگیرید، و در اسرع وقت برای بررسی‌های بیش‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۱. درد قفسه‌ی سینه
بر اساس وب‌گاه WebMD.com درد قفسه‌ی سینه معمولا به دلیل ناراحتی‌های قلبی به وجود می‌آید، ولی می‌تواند نشانه‌ی مشکلاتی در ریه، مری، دنده‌ها، ماهیچه‌ها، یا اعصاب نیز باشد. تقریبا درد ۲۵ درصد امریکایی‌ها در قفسه‌ی سینه‌شان مربوط به ناراحتی‌های قلبی نیست، ولی اگر احساس دردی شدید در قفسه‌ی سینه‌تان دارید، تحت هیچ شرایطی نباید ریسک کنید و آن را به شانس واگذارید. درد در این ناحیه می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکلاتی شدید و بسیار خطرناک از قبیل احتمال سکته‌ی قلبی، بیماری سرخرگ‌های قلبی، میوکاردیت، یا موارد جدی دیگر باشد. از دیگر علل شایع درد قفسه‌ی سینه می‌توان به ذات‌الریه، آمبولی ریه، بازگشت اسید از معده، گرفتگی ماهیچه، و التهاب لوزالمعده اشاره کرد.

۲. درد بالای کمر به همراه تب
طبق هشدار وب‌گاه WebMD، احساس درد در قسمت بالای کمر، به همراه تب، استفراغ، لرز، و گیجی می‌تواند علامت عفونت کلیه باشد. چنان‌چه این درد هنگام ادرار کردن نیز ادامه داشته باشد، می‌توان مطمئنا آن را عفونت کلیه تشخیص داد. از آن‌جا که کلیه‌ها در پشت شکم واقع شده‌اند، معمولا کمردردها می‌توانند نشانه‌ای از عفونت کلیه‌ها باشند. کلیه‌ها خون را تصفیه، و مواد زائد را از آن خارج می‌کنند، و باعث ایجاد تعادل در سطح مایعات و الکترولیت‌های بدن می‌شوند. وجود باکتری در مجاری ادراری باعث عفونت کلیه می‌شود، بنابراین اگر بالای کمرتان احساس درد کردید و هم‌زمان دچار تب شدید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

۳. درد در طرفِ راستِ پایین شکم‌تان
احساس درد و فشار شدید در طرف راست پایین شکم‌ معمولا نشانه‌ی یک چیز است: التهاب آپاندیس. با این‌که وجود آپاندیس برای سلامتی‌مان ضروری نیست، ولی اگر دچار التهاب شود و به موقع به آن رسیدگی نشود، می‌تواند مرگ‌آور باشد. آپاندیس زائده‌ای است متصل به روده‌ی بزرگ، که اگر متورم شود و در نهایت بترکد، مایعات سمی را در حفره‌ی شکمی رها می‌کند. در ادامه، می‌تواند باعث تورم حفره‌ی شکمی شود، که اگر در این مرحله فرد توسط آنتی‌بیوتیک‌های قوی درمان نشود، دچار مرگ خواهد شد.

اگر در این ناحیه از شکم‌تان احساس درد می‌کنید، اشتهای‌تان کم شده است، دچار حالت تهوع / استفراغ شده‌اید، تب شدید دارید، شکم‌تان نفخ کرده، و دچار تورم شده است، فورا به پزشک مراجعه کنید.

۴. سردردهای بی‌دلیل
همه‌ی ما معمولا به دلایلی از قبیل فشار کار، فعالیت بدنی زیاد، نخوردن غذا، یا کم‌آبی هرزگاهی دچار سردرد می‌شویم. این نوع سردردها بعد از استراحت، خواب کوتاه، یا مصرف قرص مسکن برطرف می‌شوند. با وجود این، احساس درد غیرقابل تحمل و شدید، و هم‌چنین ناگهانی و بی‌دلیل می‌تواند نشانی از مشکلات جدی و خطرناک باشد. این‌گونه دردها که اصطلاحا به آنها سردردهای رعد و برقی می‌گویند، می‌توانند نشان‌دهنده‌ی مشکلاتی خطیر از قبیل آنوریسم، لخته‌ی خونی، مننژیت، پارگی عروق مغز، تومور مغزی، و پارگی دیواره‌ی سرخرگ باشد.

اگر دچار چنین سردردی شُدید، و این دردها بیش از چند روز طول کشید، و علاوه بر آن، دچار حالت تهوع، استفراغ، گردن‌درد و کمردرد نیز هستید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

۵. دندان‌دردی که خواب را از چشمان‌تان گرفته
طبق گزارش‌ها، در هر نقطه از جهان حدود ۵۰ تا ۹۶ درصد افراد بزرگسال دچار دندان‌قروچه می‌شوند. از آن‌جا که این مسئله‌ای شایع در میان بیش‌تر آدم‌ها است، بسیاری آن را جدی نمی‌گیرند و علائم مربوط به دندان‌قروچه را نادیده می‌گیرند. با وجود این، اگر این مسئله را به مدت طولانی به حال بگذارید و تلاشی برای درمان آن نکنید، می‌تواند منجر به مشکلات جدی فک و دندان شود؛ مشکلاتی از قبیل شکستگی یا از دست دادن کامل دندان‌ها، یا تغییر حالت چهره و صورت.

اگر دندان‌قروچه در طول خواب باعث بیداری‌تان نشود، نمی‌توان به راحتی به آن پی‌ برد، ولی سردرد شدید، و احساس درد‌ در ناحیه‌ی فک هنگام بیدار شدن از جمله علائم شایع دندان‌قروچه هستند. اغلب اوقات، دندان‌قروچه ناشی از استرس‌های پنهان است؛ ولی به طور کلی می‌توانید با استفاده از محافظ دندان هنگام خواب با این رفتار غیرارادی مقابله کنید.

منبع: پاورآوپازیتیویتی
ترجمه: سایت بازده
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید