خرید و فروش نوزادان معتاد برای گدایی

هیچ آمار دقیقی از نوزادان معتاد در کشور نداریم، خیلی از نوزادان معتاد اگر شانس بیاورند و زنده بمانند، در بازار سیاه خرید و فروش می شوند.

کد خبر : ۱۸۹۴۷
بازدید : ۱۱۷۹
هیچ آمار دقیقی از نوزادان معتاد در کشور نداریم، خیلی از نوزادان معتاد اگر شانس بیاورند و زنده بمانند، در بازار سیاه خرید و فروش می شوند.

به گزارش فارس، انتشارخبر مرگ رویای چهار ماهه بر اثر اعتیاد،احساسات عمومی را جریحه دار کرد وتاسف آورتر اینکه در همان روز مرگ این دخترک، نوزاد چهار ماهه دیگری برای درمان اعتیاد شدید بستری می شود.

دو سال پیش هم دقیقا در همین ایام، عرشیای چهارماهه و معتاد، از جهان بی عاطفه ای که اطرافیانش برایش ساخته بودند، کوچ کرد و پرکشید. باید در نظر بگیرید که اینها فقط گوشه بسیار کوچکی از اخبار تلخ نوزادان معتاد شده در کشور است که به صفحات حوادث روزنامه ها راه پیدا کرده است، اما معلوم نیست که در زیر پوست شهر، هر روز چند نوزاد معتاد به دنیا می آیند و از دنیا می روند.

هیچ آمار دقیقی از نوزادان معتاد در کشور نداریم، اما بد نیست بدانید که بر اساس آمارهای رسمی، سال گذشته فقط 100 نوزاد معتاد برای درمان و نگهداری به سازمان بهزیستی سپرده شده اند. البته این نوزادان را باید خیلی خوش شانس به حساب آورد که در گوشه پارک ها، خیابان ها و کپرها پیدا شده اند و تحت حمایت بهزیستی قرار گرفته اند، وگرنه خیلی از نوزدان معتاد، بی صدا به دنیا می آیند و بی صدا هم از دنیا می روند.

5000 زن کارتن خواب؛ مادران بالقوه نوزادان معتاد
بیشتر نوزادان معتاد از مادران معتاد و کارتن خواب به دنیا می آیند؛ مادرانی که در معرض خشونت های جنسی، تن فروشی و بارداری های ناخواسته قرار دارند. این زنان هم خود به گونه ای دیگر، قربانی خشونت های جامعه هستند و اعتیادشان را به نوزاد بخت برگشته ای که در شکم دارند، منتقل می کنند.

دکتر مسعود حاجی رسولی، پژوهشگر حوزه اعتیاد هشدار می دهد: طبق آمارهای رسمی، حدود 15 هزار معتاد کارتن خواب و بی خانمان در تهران و حومه آن زندگی می کنند که حدود یک سوم آنان را زنان تشکیل می دهند؛ اگر در خوشبینانه ترین حالت فکر کنیم که فقط 10 درصد از این پنج هزار زن کارتن خواب در سن باروری باشند و باز هم اگر در خوشبینانه ترین حالت، فرض کنیم که فقط 100 نفر از آنها حامله باشد، در نتیجه می بینید که در همین لحظه حداقل 100 نوزاد معتاد در تهران در حال تولد است.

خیلی از نوزادان معتاد، اگر شانس بیاورند و زنده بمانند، در بازار سیاه خرید و فروش می شوند. حاجی رسولی می گوید: بر اساس اطلاعاتی که به ما می رسد، متاسفانه الان خیلی از نوزادان معتاد با قیمت هایی بین 100 تا 150 هزار تومان بین متکدیان خرید و فروش می شوند و این نوزادان معتاد را می توان براحتی در کنار چهارراه ها و خیابان ها و در بغل زنان کارتن خواب مشاهده کنید.

حاجی رسولی برای اثبات معتاد بودن این نوزادان، تاکید می کنید: اغلب این نوزادان معتاد در بیشتر اوقات شبانه روز خواب هستند. اگر شما یک نوزاد معتاد را در بغل یک زن متکدی زیر نظر داشته باشید، می بینید که برای چندین و چند ساعت، این نوزاد از خواب بیدار نمی شود، در حالی که اگر آن نوزاد سالم بود، امکان نداشت که با وجود ترافیک، بوق، سروصدای خیابان، گرما و سرمای شدید، مدام در خواب باشد.

ایدز، بیماری طبیعی نوزادان معتاد
بسیاری از این نوزادان معتاد، علاوه بر اینکه از مادر معتاد به دنیا می آیند، بعد از تولد نیز به طور مداوم در معرض دود مواد مخدر اطرافیان هستند و از سوء تغذیه شدید نیز رنج می برند. در بسیاری از اوقات هم برای آرام نگه داشتن این نوزادان معتاد و خمار، مواد مخدر را به نوزاد می خورانند و یا او را در معرض دود مستقیم مواد مخدر قرار می دهند تا نوزاد در بیشتر اوقات شبانه روز در خواب باشد.

حاجی رسولی هشدار می دهد که بسیاری از این نوزادان در معرض ابتلا به بیماری ایدز نیز قرار دارند، چون خیلی از مادران این نوزادان معتاد، آلوده به ویروس «اچ آی وی» هستند.

در این بین، ناآگاهی و فقر فرهنگی هم قوز بالای قوز می شود، طوری که به گفته این پژوهشگر حوزه اعتیاد، در حالی که علم به درجه ای رسیده که می توان فرزندی سالم از مادران مبتلا به ایدز به دنیا آورد، اما چنین اتفاقی برای این مادران و نوزادان اتفاق نمی افتد، مثلا کافی است مادر معتاد و مبتلا به ایدز، شیرش را به نوزاد معتادش بدهد، آن وقت بیماری ایدز هم به مشکلات اعتیاد نوزاد اضافه می شود.

افزایش تولد نوزادان معتاد؛ چاره چیست؟
بر اساس آمارهای رسمی سال 86، حدود 4 درصد جمعیت معتادان کشور را خانم ها تشکیل می دادند، اما در سال 90، آمار زنان معتاد به 10 درصد رسید.

حالا به گفته حاجی رسولی، وضعیت به شکلی پیش رفته است که آمار زنان معتاد مدام در حال افزایش است و سال به سال بیشتر می شود. بدیهی است که هرچقدر آمار زنان معتاد بیشتر شود، به همان نسبت هم احتمال تولد نوزادان معتاد بالاتر می رود.

بنابراین اگر می خواهیم با پدیده نوزادان معتاد مقابله کنیم و آمار این تولدهای غم انگیز را کاهش دهیم، در وهله اول باید فکری به حال مادران کارتن خواب معتاد بکنیم.

تدوین قوانین بازدارنده برای کاهش اعتیاد زنان و حذف کارتن خوابی، عمل به همان قوانین، طوری که قانون فقط روی کاغذ باقی نماند و کاهش تعدد مراکز تصمیم گیر در حوزه آسیب های اجتماعی و تجمیع بودجه های آنها، راه حل های علمی است که حاجی رسولی برای مبارزه با پدیده نوزادان معتاد به آن اشاره می کند.

کمبود کمپ ترک اعتیاد زنان
اگر می خواهیم نوزاد معتاد از مادر معتاد به دنیا نیاید، می بایست حداقل تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری برای فرآیند ترک اعتیاد این زنان وجود داشته باشد، اما شرایط ما در این حوزه، به هیچ وجه استاندارد نیست. چندی قبل نیز نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از کمبود کمپ‌های ترک اعتیاد برای زنان، گفت: مجمع نمایندگان تهران در مجلس دهم با همکاری سازمان های مربوطه در سطح شهر تهران کمپ‌های ترک اعتیاد زنان را توسعه داده و مناسب‌سازی خواهند کرد.

سهیلا جلودارزاده در توضیح راهکارهای مورد نظر برای حل مشکلات زنان معتاد توضیح داد: معتادان نیازمند حمایت‌های اقتصادی هستند، بنابراین پس از تامین شرایط سالم زندگی باید شرایط کار برای آنها مهیا شود، مجموعه این اقدامات امنیت اجتماعی را شامل می‌شود که تامین آن، نخستین گام برای بهبود وضعیت معتادان، بخصوص زنان معتاد است.

به اعتقاد نماینده مردم تهران در مجلس دهم، پاکسازی سطح شهر از معتادان، بخصوص زنان معتاد نیازمند برنامه علمی و جامع است؛ آن هم در حالی که این زنان در حالی زندگی خود را سپری می‌کنند که فرصت‌های زندگی را از دست داده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید