نشانه‌های شایع در هر مرحله از ایدز

بیماری ایدز یا همان ویروس اچ‌آی‌وی مثبت دارای چندین مرحله است و هر مرحله علائم خود را دارد. اگر فکر می‌کنید ممکن است در معرض ویروس اچ‌آی‌وی بوده‌اید، دانستن علائم آن کمک‌تان می‌کند سریع‌تر درمان شوید و زندگی‌تان طولانی‌تر شود.

کد خبر : ۱۹۱۶۹
بازدید : ۱۲۹۳
بیماری ایدز یا همان ویروس اچ‌آی‌وی مثبت دارای چندین مرحله است و هر مرحله علائم خود را دارد. اگر فکر می‌کنید ممکن است در معرض ویروس اچ‌آی‌وی بوده‌اید، دانستن علائم آن کمک‌تان می‌کند سریع‌تر درمان شوید و زندگی‌تان طولانی‌تر شود.

علائم مرحله‌ی اولیه‌ی ابتلا به وبروس اچ‌آی‌وی
مرحله‌ی اول عفونت ویروس اچ‌آی‌وی ممکن است تا ده سال بدون علامت باشد. یا به نظر برسد که به بدترین آنفولانزای ممکن مبتلا شده‌اید. اغلب آدم‌ها در مرحله‌ی اولیه‌ی ابتلا به این بیماری، این علائم را تجربه می‌کنند اما به طور شدیدتر. برخی از علائم ایدز در مرحله‌ی اولیه عبارتند از:

تب شدید
گلودرد
راش بدون خارش
خستگی
درد بدن در عضلات و مفاصل
سردرد

این علائم گاهی اوقات می‌تواند در همان ماه اول قرار گرفتن در معرض این ویروس شروع شود، و از چند روز تا چندین هفته طول بکشد. تنها راه دانستن این‌که به آنفولانزای شدید مبتلا شده‌اید یا اچ‌آی‌وی این است که آزمایش بدهید. مراکز زیادی وجود دارند که به طور محرمانه آزمایش اچ‌آی‌وی انجام می‌دهند. وقتی بدانید که چرا بیمار هستید، پزشک‌تان و خودتان بهتر می‌توانید علائم بیماری‌تان را درمان کنید.

علائم مرحله‌ی دوم ابتلا هب ویروس اچ‌آی‌وی
این مرحله، مرحله‌ی نهفتگی نامیده می‌شود. در طول این مرحله، ویروس اچ‌آی‌وی در بدن شما زنده است اما علامتی ندارد. این ویروس سرعت رشد بسیار کندی دارد، اما همچنان در بدن فعال است.

ویروس اچ‌آی‌وی مسری است. اگر برای درمان آن از روش درمانی ضد رتروویروسی (اِی‌آرتی) استفاده می‌کنید، ممکن است چندین دهه بدون داشتن علائم بیماری زندگی کنید. هرچند استفاده از درمان ضد رتروویروسی احتمال سرایت ویروس اچ‌آی‌وی را کاهش می‌دهد، اما در طول مرحله‌ی نهفتگی همچنان احتمال سرایت این ویروس به شخص دیگری، وجود دارد. مدت زمانی که بیماران مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در مرحله‌ی نهفتگی به سر می‌برند بسته به سیستم ایمنی خودشان و درمانی که دریافت می‌کنند، متفاوت است.

مرحله‌ی سوم: ایدز
مرحله‌ی سوم ویروس اچ‌آی‌وی ایدز است، که مخفف " نشانگان اکتسابی کمبود ایمنی" است. علائم خاصی نشان می‌دهند که اچ‌آی‌وی تبدیل به ایدز شده‌است. کسانی که مبتلا به ایدز هستند سیستم ایمنی به شدت ضعیفی دارند، و علائمی خواهند داشت از قبیل:

کاهش وزن سریع
تب و تعریق شبانه
خستگی شدید
تورم غدد لنفاوی
اسهال طولانی مدت
زخم در دهان، اندام تناسلی، و/ یا مقعد
پنومونی (سینه‌پهلو)
لکه‌های رنگی روی پوست
مشکلات عصبی مانند از دست دادن حافظه و افسردگی

برخی از علائم بالا می‌تواند، علائم بیماری‌های دیگر باشد. اما اگر شک دارید که مبتلا به اچ‌آی‌وی شده‌اید، و برخی از علائم بالا را دارید یا تماس بدون مراقبت با فردی مبتلا داشته‌اید، آزمایش اچ‌آی‌وی بدهید. اگر مبتلا به اچ‌آی‌وی هستید، می‌توانید درمان را شروع کنید تا علائم بیماری سبک‌تر شوند و زندگی‌تان کیفیت بهتری داشته باشد.

منبع: پازیتیو مد
ترجمه: سایت بازده
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید