تصاویر/ رفع اتهام از پرخوری شاسی‌بلندها

کد خبر : ۱۹۶۴۱
بازدید : ۲۶۹۹

خودروهای شاسی‌بلند در اندازه و توان‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند اما در میان این خودروها برخی از آنان با داشتن ویژگی‌های خودروهای لوکس بر عکس مدل‌های دهه‌های گذشته امکانات زیادی برای رفاه حال سرنشینان خود تدارک دیده‌اند و همان حسی که در یک خودروی سواری لوکس را دارید می‌توانید در یک شاسی‌بلند همه جا رو نیز تجربه کنید. اما ملاک انتخاب خودروهای زیر مقدار مصرف این خودروها به ازای هر صد کیلومتر رانندگی در شرایط عادی در شهر و بزرگراه بوده است. خودروهای شاسی‌بلند به سبب ابعاد و وزنی که دارند به نیروی بیشتری برای حرکت مخصوصا در نقاط صعب‌العبور نیاز دارند از این رو عموما مصرف بالاتری نسبت به خودروهای سواری (سدان ها) دارند. آنچه در ادامه آمده است بر‌ترین کراس اوورها و SUV‌هایی هستند که به دلیل مصرف بهینه‌ای که دارند انتخاب شده‌اند.

اکورا RDX

اکورا، خودرو‌ساز ژاپنی است که به‌عنوان زیر‌مجموعه هوندا فعالیت خود را در سال 1986 در آمریکا و کانادا شروع کرده است و تمرکز این خودرو‌ساز روی خودرو‌های لوکس است. اکورا RDX محصول جدید این خودرو ساز است که به‌عنوان یک شاسی‌بلند لوکس با شعار «مانند یک رئیس برانید» خودروهایش را در معرض فروش قرار می‌دهد. خودروهای چهار چرخ محرک وهمه جا رو عموما مصرف بالایی دارند اما اکورا RDX توانسته است با افزایش کارآیی موتور مقدار مصرفش را کنترل کند و با توجه به موتور 5/ 3 لیتری و با داشتن 6 سیلندر می‌تواند 279 اسب بخار قدرت تولید کند و البته مصرف آن در شهر معادل 11 لیتر در هر 100 کیلومتر است، این خودرو می‌تواند در بزرگراه‌ها مصرفش را به 8 لیتر در هر 100 کیلومتر برساند که برای یک شاسی‌بلند با این توان و مشخصات مناسب به نظر می‌رسد و توانسته این خودرو را در بین 10 خودروی شاسی‌بلند لوکس قرار دهد.

رنجرور Evoque

شرکت لندرور به‌عنوان یکی از قدیمی ترین‌های دنیای ماشین‌های شاسی‌بلند از همان ابتدا روی مصرف بهینه و کوچک بودن موتور و در عین حال قدرت بی نظیر تمرکز کرده است. لندرور با ساخت مدل‌های متنوعی از رنجرور روح تازه‌ای به همه جا روهایش داده است و در مدل ایووک موتور 2 لیتری اینترکولد توربو در این شاسی‌بلند لوکس 4 سیلندر دارد که قدرتی معادل 240 اسب بخار تولید می‌کند. مصرف این رنجرور در شهر 2/ 11 لیتر در هر 100 کیلومتر است و در بزرگراه مصرفش به 8/ 7 لیتر می‌رسد که برای مسافرت‌های طولانی گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. لندرور در این نسخه از جعبه دنده‌ای 9 سرعته و خودکار استفاده کرده است که وظیفه انتقال نیرو به هر چهار چرخ آن را برعهده دارد. کیسه‌های هوای متعدد حتی برای زانوی راننده از جمله موارد ایمنی این خودرو است.

ولوو CX60

شرکت ولوو هم مانند برخی شرکت‌ها اولین شاسی‌بلند جدید خود را در ماه‌های اخیر معرفی کرده که ادعاهای زیادی در رابطه با فناوری‌های بالای به کار رفته در آن داشته است. ولوو در این خودروی همه جا روی لوکسی که طراحی کرده موتوری 2 لیتر تور اینترکولد و 4 سیلندر را در نظر گرفته است که 240 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و با کمک جعبه دنده‌ای 8 سرعته این نیروی تولیدی را به چهار چرخش منتقل می‌کند. سامانه‌های پیشرفته در این خودرو از جمله ویژگی‌های باارزش به شمار می‌آید. استفاده از موتور با فناوری توربو تاثیر زیاد در کاهش مصرف و افزایش راندمان خودرو دارد. ولوو CX60 در شرایط رانندگی در شهر 2/ 10لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف می‌کند و در بزرگراه‌ها این مقدار به 5/ 7 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد. این مقدار مصرف با توجه به قدرت و قابلیت‌های بالای خودرو کاملا مناسب و رقابتی است. قیمت تعیین شده برای این خودرو 36 هزار دلار تخمین زده شده است.

بی‌ام‌و X5

این خودرو‌ساز پر‌سر‌و‌صدای آلمانی توانسته است با ارائه مدل‌های فوق‌العاده‌ای شاسی‌بلندهای کاملا لوکس و کم‌مصرف و در عین حال پر قدرت جایگاه ویژه‌ای را برای ژرمن‌ها در میان شاسی‌بلند‌های لوکس به‌دست آورد. مدل‌های متعددی از این خودرو با ویژگی‌های متفاوتی ساخته شده است. ایکس 5 خودرویی قدرتمند است که می‌تواند با توجه به نوع موتور از 300 تا 440 اسب بخار نیرو تولید کند. موتور این مدل به دو توربوشارژر مجهز است و با 8 سیلندری که دارد نیرو گشتاوری فوق العاده را در اختیار چرخ‌ها قرار می‌دهد. به نسبت خروجی و توان موتور مصرف سوخت آن برای محیط‌های شهری 13 لیتر در هر 100 کیلومتر و در بزرگراه‌ها 8/ 9 لیتر در هر 100 کیلومتر است. این مصرف پایین در حالی است که خودرو با کمک 8 سیلندر قدرتمند حرکت بسیار نرمی دارد و از نظر امکانات رفاهی با توجه به کلاس لاکچری که دارد با قیمت 55 هزار دلار کاملا رقابتی به نظر می‌رسد.

آئودی Q5

به نظر می‌رسد لوکس سازان اروپایی در دنیای ماشین‌های شاسی‌بلند از نظر داشتن ویژگی‌های موتور محصولاتی مشابه را به بازار معرفی کرده‌اند. آئودی در مدل Q5 از موتوری 3 لیتری و 6 سیلندر مجهز به توربو شارژر اینترکولد استفاده کرده است که می‌تواند 240 اسب بخار قدرت خالص تولید کند. آئودی در این محصول خود از جعبه دنده‌ای 8 سیلندر اتوماتیک استفاده کرده است که می‌تواند با هوشمندی کامل قدرت موتور را به هر چهار چرخ منتقل کند. مانند سایر رقبا این شاسی‌بلند هم به کیسه‌های هوای متعدد برای حفاظت کامل از سرنشینان و سیستم‌های ناوبری پیشرفته مجهز شده است. آئودی با استفاده از فناوری‌های پیچیده در ساخت این خودرو میزان مصرف آن را کاملا بهینه کرده به‌طوری‌که در محیط‌های شهری مصرفی معادل 8/ 9 لیتر در هر صد کیلومتر دارد و در بزرگراه‌ها این مصرف به 5/ 7 لیتر در 100 کیلومتر می‌رسد که در نوع خود کم‌نظیر است.

جی‌ام‌سی Terrain

جنرال موتورز در میان شاسی‌بلند‌های لوکس سابقه درخشانی دارد. این شرکت با ساخت مدل تِرِین که کراس اوری با اندازه متوسط است تلاش کرده است در میان لوکس‌سازان این عرصه حرفی برای گفتن داشته باشد. جی‌ام‌سی در نسخه پیش‌فرض این مدل از موتوری 4/ 2 لیتری با قدرت 182 اسب بخار استفاده می‌کند اما مشتریان این خودرو می‌توانند موتور 6 سیلندر با 6/ 3 لیتر حجم را نیز انتخاب کنند که توانایی تولید 301 اسب بخار را دارد. این خودرو با مصرف درون‌شهری معادل 7/ 14 لیتر در صد کیلومتر و 2/ 10 لیتر مصرف به ازای هر صد کیلومتر در بزرگراه‌ها جزو خودرو‌های لوکس و شاسی‌بلندی است که مصرف بهینه دارند. قیمت این خودرو 24 هزار دلار است که نسبت به رقبای خود بسیار ارزان‌تر است اما نیروی خروجی آن قابل توجه بوده و رضایت مشتریان را می‌تواند کسب کند اما در مقایسه با هم‌لیست‌هایش مصرفی بالایی دارد.

بی‌ام‌و X1

در لیست 10 شاسی بلند برتر از نظر مصرف سوخت کمتر در صد کیلومتر، شرکت بی‌ام‌و سه نماینده همه‌جا رو دارد که در دسته خودروهای نیمه لوکس هم قرار می‌گیرند. بی‌ام‌و X1 از جمله خودروهایی است که با فروش بالا توانسته در خط تولید باقی بماند و با افزایش عملکرد و کارآیی همچنان خودرویی به‌روز و پر‌طرفدار است. در نسخه استاندارد این خودرو بی‌ام‌و از موتور 2 لیتری و چهار سیلندر این محصول استفاده کرده است. بی‌ام‌و در این محصول فوق‌العاده‌اش در زمینه لوکس بودن سنگ‌تمام گذاشته است و با استفاده از فناوری‌های روز توانسته مصرف این خودروی بزرگ را تا حد امکان کاهش دهد به‌طوری‌که این محصول می‌تواند در محیط‌های شهری در حالت رانندگی معمولی 6/ 10 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف کند و در بزرگراه‌ها این مقدار به 3/ 7 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد.

بی‌ام‌و X3

این مدل خودرو در سال 2003 توسط خودرو‌ساز آلمانی طراحی و معرفی شد و تا به امروز در خط تولید بی‌ام‌و حضور فعالی داشته است. شرکت بی‌ام‌و تجربه زیادی در لوکس‌سازی دارد و از این جهت کمتر خودرو‌سازی می‌تواند از نظر طراحی داخلی و بیرونی خودرو، سیستم پیشرانه و قدرت موتور و مصرف بهینه با محصولات بی‌ام‌و رقابت کند. بی‌ام‌و در این سری از شاسی‌بلندهایش از موتور 2 لیتری و چهارسیلندر مجهز به توربو شارژر با 180 اسب بخار قدرت استفاده کرده است. بی‌ام‌و قدرت یک کراس اور را در این خودرو قرار داده و راحتی و آسایش سدان‌هایش را به آن اضافه کرده است و توانسته محصولی لوکس و با کیفیت عرضه کند. مقدار مصرف این کراس اور لوکس در شهر 3/ 12 لیتر در هر صد کیلومتر است و این مقدار در بزرگراه‌ها به 9 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد.

مرسدس بنز کلاس GLA

بنز رقیب سر سخت و هموطن بی‌ام‌و است که همواره سایه به سایه هم در طول بیش از یک قرن خودرو‌سازی به رقابت با هم پرداخته‌اند. بنز خودروهایش را در کلاس‌های مختلف با تنوع بسیار بالا در بخش پیشرانه می‌سازد. در کلاس GLA بنز موتوری 2 لیتری و 4 سیلندر مجهز به توربو را به‌صورت پیشرانه استاندارد در این کلاس استفاده کرده که قدرتی معادل 208 اسب بخار تولید می‌کند. یک جعبه دنده اتوماتیک 7 سرعته این قدرت را به چرخ‌هایش منتقل می‌کند و با امکانات بالایی از نظر رفاهی توانسته است به‌عنوان خودرویی لوکس و با کیفیت شناخته شود. این خودرو می‌تواند در فضاهای درون شهری با 4/ 9 لیتر سوخت صد کیلومتر حرکت کند و همچنین در بزرگراه‌ها مصرفش به 7/ 6 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد که مصرفی فوق‌العاده پایین برای خودرویی با این ابعاد و قدرت است. برای تکمیل لوکس بودن، بنز امکانات زیادی را در این خودرو تدارک دیده است و در مصرف توانسته از رقیب دیرینه‌اش گوی سبقت را برباید.

کادیلاک XT5

خودروهای شاسی‌بلند آمریکایی عموما کمتر در میان خودروهای کم‌مصرف قرار می‌گیرند و معمولا موتورهای پر‌مصرف و قدرتمندی دارند. کادیلاک با طراحی و ساخت این خودروی خوش‌ساخت و قرار دادن موتوری 6 سیلندر با حجم 6/ 3 لیتر با قدرت 310 اسب بخار تمام شرایط لازم برای یک خودروی همه‌جا رو را فراهم کرده است. از نظر مصرف این خودروی بزرگ در هر صد کیلومتر مسافت داخلی شهری 3/ 12 لیتر سوخت مصرف می‌کند و در بزرگراه‌ها نیز در هر صد کیلومتر 7/ 8 لیتر سوخت مصرف می‌کند. کادیلاک XT5 نسبت به امکاناتی که دارد از قیمتی کاملا رقابتی برخوردار است و می‌توان با حدود 40 هزار دلار مدل سال آن را خریداری کرد. امکانات بالا در ایمنی و تجهیزات رفاهی باعث شده است این مدل خودرو رقیب خوبی برای هم‌کلاس‌های خود باشد و در بازار آمریکا و سایر کشورها به‌فروش برسد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید