چطور بفهمیم کمبود ویتامین B`12 داریم؟

ویتامین ب۱۲ عضوی از گروه بزرگ ویتامین‌های ب است. این ماده‌ی مغذی که گاهی کوبالامین نیز خوانده می‌شود، برای بالا نگه داشتن سطوح انرژی‌تان، هم‌چنین حفظ سلامت ماهیچه‌ها، خون، عصب و مغز بسیار مهم است.

کد خبر : ۲۰۵۲۰
بازدید : ۸۶۷۲
ویتامین ب۱۲ عضوی از گروه بزرگ ویتامین‌های ب است. این ماده‌ی مغذی که گاهی کوبالامین نیز خوانده می‌شود، برای بالا نگه داشتن سطوح انرژی‌تان، هم‌چنین حفظ سلامت ماهیچه‌ها، خون، عصب و مغز بسیار مهم است.

ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا برخی از نشانه‌ها و علائمی را بشناسید که ممکن است در صورت دریافت نکردن مقدار کافی ویتامین ب۱۲ مواجه شوید.

۱. کم‌خونی خفیف
یکی از عواقب معمول فقر ویتامین ب۱۲ کم‌خونی خفیف است، وضعیتی که ویژگی آن گلبول‌های قرمز (هموگلوبین) ناکافی در خون است که اکسیژن را منتقل می‌کنند. کم‌خونی به این دلیل رخ می‌دهد که ویتامین ب۱۲ برای تکثیر سلولی مناسب اهمیت دارد. اگر مقدار کافی این ماده‌ی مغذی را در رژیم غذایی‌تان دریافت نکنید، تکثیر گلبول‌های قرمز افت می‌کند.

۲. تپش قلب و تنگی نفس
به خاطر کم‌خونی خفیف ایجاد شده توسط دریافت ناکافی ویتامین ب۱۲ به صورت روزانه، تعجبی ندارد دچار تپش قلب شوید که نشانه‌ی آن تپیدن قوی و سریع قلب است. تنگی نفس نیز علامت رایج دیگر کم‌خونی است. کنترل کم‌خونی به مدیریت تپش قلب و تنگی نفس کمک می‌کند.

۳. فرآیندهای ذهنی آسیب‌دیده
آیا احساس می‌کنید بیش‌تر اوقات بی‌دلیل آزرده، پریشان و فراموش‌کار هستید؟ ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که خوراکی‌های غنی از ویتامین ب۱۲ را به رژیم‌تان بیفزایید. مطالعات نشان داده است فقر ویتامین ب۱۲ می‌تواند منجر به ذهن مه‌آلود و سردرگمی به ویژه در میان کهنسالان یا افراد بالای ۶۰ سال شود.

۴. افسردگی
متخصصان می‌گویند مقادیر ناکافی ویتامین ب۱۲‌ ممکن است منجر به افسردگی شود. به این خاطر که این ماده‌ی مغذی و سایر ویتامین‌های گروه ب برای تولید مواد شیمیایی خاصی در مغز اهمیت دارند. عدم تعادل در این مواد شیمیایی می‌تواند منجر به افسردگی شود. جنون و پارانویا (بدگمانی) ممکن است به دلیل فقر ویتامین ب۱۲‌ ایجاد شوند.

۵. کرختی و احساس مور مور شدن
اگر اغلب اوقات با احساس مور مور شدن در پاها و/یا دست‌هایتان اذیت می‌شوید، ممکن است بخواهید خوراکی‌های حاوی ویتامین ب۱۲‌ بیش‌تری مصرف کنید. برخی افراد ممکن است احساس کرختی یا سوزشی را نیز تجربه کنند. ویتامین ب ۱۲ برای عملکرد مناسب عصب‌ها مهم است. کمبود این ویتامین ممکن است سبب نوروپاتی محیطی شود، وضعیتی با علائم ذکر شده.

۶. ضعف ماهیچه‌ای
فقر ویتامین ب۱۲‌ می‌تواند باعث شود ماهیچه‌هایتان ضعیف شوند. به دلیل آن‌که جذب مناسب اسید فولیک، که عضو دیگری از ویتامین‌های گروه ب است، توسط ماهیچه‌ها دچار اختلال می‌شود اگر روزانه ویتامین ب۱۲‌ کافی دریافت نکنید. ممکن متوجه شده باشید که به راحتی کبود می‌شوید اگر رژیم روزانه‌تان این ماده‌ی مغذی را کم داشته باشد.

۷. خستگی
در آخر آن‌که ویتامین ب۱۲‌ می‌تواند باعث شود همیشه احساس خستگی کنید. دلیلش آن است که ممکن است تعداد گلبول‌های قرمز کمی داشته باشید که اکسیژن را به ماهیچه‌ها حمل می‌کنند، و ماهیچه‌هایتان اسید فولیک را به درستی استفاده نمی‌کنند. برای آن‌که پرانرژی باشید، گنجاندن خوراکی‌های غنی از ویتامین ب۱۲‌ به رژیم‌تان را در نظر داشته باشید.

موارد ذکر شده تنها برخی از مشکلاتی است که در صورت دریافت ناکافی ویتامین ب۱۲‌ ممکن است مواجه شوید. مصرف مکمل‌ها همیشه لزومی ندارد، به ویژه اگر از اشکال خفیف علائم بالا رنج می‌برید، زیرا منابع غذایی عالی‌ بسیار زیادی از ویتامین ب۱۲‌ وجود دارند. برخی از آنها شامل صدف‌، خرچنگ‌ها، ماهی، گوشت گاو و جگر مرغ و هم چنین محصولات غنی‌شده‌ای مانند غلات صبحانه و پنیر توفو است.

منبع: وان‌ام‌هلث‌تیپز
ترجمه: سایت بازده
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید