نکاتی برای مراقبت از چشم‌ها

چشم‌ها از مهم‌ترین اجزای بدن هستند. برای سالم نگه داشتن این نعمت‌های الهی باید از هر نظر مراقب آنها باشیم. در اینجا توصیه‌هایی در خصوص مراقبت از چشم‌ها ارائه شده است.

کد خبر : ۲۱۹۲۱
بازدید : ۲۷۱۴
چشم‌ها از مهم‌ترین اجزای بدن هستند. برای سالم نگه داشتن این نعمت‌های الهی باید از هر نظر مراقب آنها باشیم. در اینجا توصیه‌هایی در خصوص مراقبت از چشم‌ها ارائه شده است.

چشم ها علاوه بر اینکه ما را در دیدن دنیای اطراف خود توانا می کنند، بازتاب کننده سلامت جسم و روح نیز هستند. هر وقت شاد هستیم، برق می زنند و هنگام خستگی، بی روح و کدر می شوند.

در ضمن سالم نگهداشتن آنها، موجب زیبایی چهره نیز می شوند.

برای داشتن چشم های سالم باید نکات بهداشتی و استراحت به موقع رعایت شود. در اینجا چند توصیه در خصوص مراقبت از چشم ها ارائه شده است.

استراحت چشم
اگر می خواهید چشم های سالم و زیبایی داشته باشید، به موقع و به اندازه کافی استراحت کنید. معمولا 7 تا 8 ساعت خواب کافی، موجب درخشیدن چشم ها می شود.

هر زمان که احساس کردید، چشم های تان خسته هستند، اما فرصت استراحت طولانی ندارید، به مدت 10 تا 15 دقیقه دراز بکشید و چشم های تان را ببندید.

سپس دو تکه پنبه را در چای تازه دم کشیده رقیق ببرید و روی پلک های تان بگذارید، بدین ترتیب خستگی چشم ها رفع می شود.

البته گذاشتن ورقه هایی از خیار نیز می تواند، خستگی چشم ها را از بین ببرد. خیار خنک کننده است و به چشم های ملتهب، آرامش می بخشد.

تورم زیر چشم
برای رفع تورم زیر چشم، از انجیر تازه استفاده کنید. همچنین نوشیدن آب به مقدار فراوان می تواند در رفع مشکل موثر باشد. نوشیدن 8 لیوان آب در روز هم می تواند موثر باشد.

البته احتمال دارد مقدار زیادی پتاسیم از دست بدهد، که با خوردن پرتقال و دیگر سبزی ها و میوه ها می توان کمبود آن را جبران کرد.

ورزش چشم
برای برطرف کردن خستگی چشم ها یکی از بهترین کارها، تمرین گربه است. برای انجام دادن این ورزش، به روی شکم خوابیده و سر را به پهلو قرار دهید.

سپس به آرامی چشم های تان را باز کنید و به طور دورانی حرکت دهید تا به سقف برسید. سپس سر را به پهلوی دیگر برگردانده و این حرکت را تکرار کنید.

یا می توانید با نگاه کردن متمرکز به سقف و سپس حرکت دادن چشم ها به سمت زمین، آنها را ورزش دهید. البته هنگام انجام دادن این تمرین، سر نباید تکان بخورد. این تمرین را روزانه 10 بار انجام دهید.

روش دیگری که برای ورزش دادن چشم می توانید به کار برید، ورزش گوشه اتاق است. برای انجام دادن این ورزش، ابتدا به یک گوشه از اتاق خیره شوید و سپس به تدریج چشم ها را به گوشه دیگر اتاق حرکت دهید.

هنگام حرکت دادن چشم ها، باید سر را ثابت نگهدارید و فقط چشم ها را حرکت دهید.

تغذیه چشم‌ها
برای داشتن چشم هایی سالم باید از غذاهای تقویت کننده چشم مانند سبزی، میوه و جگر استفاده کنید. همچنین خوراکی های حاوی ویتامین های B و C برای سلامت چشم ها بسیار مفید هستند.

البته اگر مشکلات معده و گوارشی ندارید، می توانید یک ساعت پیش از صبحانه آب لیمو در آب ولرم به همراه عسل بنوشید.

این کار باعث می شود دستگاه گوارش به خوبی کار کرده و روی شاداب شدن چشم ها اثر بگذارند. مصرف خوراکی هایی مانند ماهی های آب های سرد ، توت های سیاه و سبزیجات برگدار نیز بسیار مفید هستند.

منبع: زندگی آنلاین
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید