سه کارگردان مشهور در لیست ممنوع‌الکارها

اصل داستان از جایی کلید خورد که تیزرهای فیلم‌های سینمایی درحال‌اکران در شبکه‌های ماهواره‌ای «جم» پخش شد. درپی آن با اعلام غیرقانونی‌بودن این نوع تبلیغات، ‌اکران فیلم «عادت نمی‌کنیم»، مدت کوتاهی از سوی نهاد قضائی متوقف شد.

کد خبر : ۲۴۴۹۶
بازدید : ۲۲۲۵
هنوز وزارت ارشاد مشکلاتش با لغو زنجیره‌ای کنسرت‌ها در کشور مرتفع نشده که ناگهان با انتشار خبری رسمی مبنی‌بر «ممنوع‌الکاری» برخی سینماگران، سینمای ایران دچار حيرت شد.

اصل داستان از جایی کلید خورد که تیزرهای فیلم‌های سینمایی درحال‌اکران در شبکه‌های ماهواره‌ای «جم» پخش شد. درپی آن با اعلام غیرقانونی‌بودن این نوع تبلیغات، ‌اکران فیلم «عادت نمی‌کنیم»، مدت کوتاهی از سوی نهاد قضائی متوقف شد.

درحالی‌که هم‌زمان تیزر دو فیلم «ایستاده در غبار» و «رسوایی ٢» در همان شبکه‌ها پخش می‌شد و در داخل کشور هم به اکران خود ادامه می‌دادند.

بعد از اعلام برائت سینماگران مبنی‌بر همکاری‌کردن‌ با آن شبکه‌ها و رایزنی‌های سازمان سینمایی، قریب به یک ماه پخش تیزرها از شبکه‌های ماهواره‌ای متوقف، اما مدتی بعد تبلیغات فیلم‌ها دوباره از سر گرفته شد.

روز گذشته خبر رسید که در پی این وضعیت، به‌جای فیلم‌های تبلیغ‌شده، عوامل و سازندگان آنها «ممنوع‌الکار» شده‌اند.

حبیب ایل‌بیگی، مدیر اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، تنها مدیری بود که روز گذشته اعلام موضع کرد. منتها در گفت‌وگو با ایسنا فقط صحت این خبر را تأیید كرد و صحبت‌کردن در این زمینه را به بعد از جلسه‌ای که با سینماگران خواهد داشت، موکول کرد.

تا لحظه تنظیم خبر هم رئیس سازمان سینمایی و سخنگوی وزارت ارشاد در این‌باره پاسخی به «شرق» ندادند. بااین‌حال خبر رسیده که روز گذشته در سازمان سینمایی جلسه‌ای با سینماگران مرتبط برگزار شده است.

در این مدت هم تیزر برخی از فیلم‌ها از جمله «من» (سهیل بیرقی)، «لانتوری» (رضا درمیشیان)، «دزد و پری» (حسین قناعت)، «ناردون» (فریدون حسن‌پور)، «دختر» (رضا میرکریمی)، «امکان مینا» (کمال تبریزی)، «آبنبات چوبی» (محمدحسین فرحبخش) و «زاپاس» (برزو نیک‌نژاد) از شبکه جم پخش شده است.

دراین‌میان تماس تلفنی ما با نیک‌نژاد، فریدون حسن‌پور و سهیل بیرقی بی‌جواب ماند، اما بنابر شنیده‌ها، محمود کاظمی، ‌مدیر مؤسسه بهمن سبز حوزه هنری، کمال تبریزی، ‌منوچهر محمدی، مصطفی کیایی، ‌رضا میرکریمی و ‌علی سرتیپی از جمله افراد ممنوع‌الکار هستند.

منع تبلیغ فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای در حالی با سخت‌گیری بیشتری از سوی مسئولان پیگیری می‌شود که در ماه‌های گذشته، شاهد برخورد گزینشی «سیما» با تیزرها بوده‌ایم.

سالیان دراز استنکاف رسانه ملی از پخش آگهی فیلم‌های سینمایی، بالابودن تعرفه‌های آگهی، اعمال ممیزی‌های سلیقه‌ای و کلا علاقه‌نداشتن مدیرانِ حجیم‌ترین دستگاه رسانه‌ای به سینمای وطنی، باعث شده سینمای ایران دیگر به حمایت رادیو و تلویزیون رسمی ایران امیدی نداشته باشد.

از سوی دیگر هم رویش قارچ‌گونه شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان و چراغ سبز آنها به عوامل سینمایی ایران که تاکنون توانسته‌اند تعدادی از بازیگران و کارگردانان درجه‌دو سینما و تلویزیون را جذب کنند، شرایطی فراهم کرد که همچنان به فرصت‌طلبی خود ادامه دهند و در این میدان بی‌رقیب، بی‌پروا و البته آگاهانه بتازند.

در این مسیر، پخش تیزر فیلم‌های ایرانی به صورت «رایگان» هم در دستور کارشان قرار گرفت. هرچند سینمای ایران تاکنون به دلیل ممنوعیت موضوع ماهواره و عواقب لطمه‌زننده آن رأسا و رسما وارد این بازی نشده است.

موضوع تا حدی جلو رفت که در ضیافت ماه مبارک رمضان رئیس‌جمهور، تعدادی از سینماگران از مشکلات تبلیغات فیلم‌های ایرانی در رسانه ملی گفتند و پخش تیزرها در ماهواره‌ها را فرصتی به‌نفع سینمای ایران دانستند. در هفته‌های گذشته، بازگشت تیزرهای ناخوانده، عملا سینماگران را با تبلیغ دوباره فیلم‌هایشان در «جم» غافلگیر کرد.

حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، چندی پیش در گفت‌وگو با «ایسنا» به پخش دوباره تیزرها واکنش نشان داده و با تأکید بر «خودسرانه» عمل‌کردن شبکه جم، گفته بود: «به‌تازگی تعدادی از تهیه‌کنندگان سینما با بنده تماس گرفته‌اند و گفته‌اند که شبکه جم بدون اطلاع آنان، تیزر فیلم‌هایشان را پخش می‌کند که این موضوع با اعتراض تهیه‌کنندگان ما روبه‌رو شده است».

این مدیر هنری در پاسخ به این پرسش که «آیا این اقدام خودسرانه می‌تواند به ضرر سینماگران ما تمام شود؟»، تأکید کرده بود: «حتما دستگاه‌های نظارتی مطلع می‌شوند آیا این تیزرها از داخل کشور سفارش شده یا اینکه این شبکه به طور خودسر آنها را پخش می‌کند و اگر معلوم شود پخش تیزر فیلمی بدون سفارشی از داخل کشور اتفاق افتاده، این‌گونه نیست که با سازندگان آن فیلم برخورد شود».

در حالی در روزهای گذشته تعدادی از سینماگران ممنوع‌الکار شدند که اغلب آنها از چگونگی پخش آگهی فیلم‌هایشان در شبکه «جم» اطلاعی ندارند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید