اولویت‌های پنج گانه در مهار آسیب‌های اجتماعی

اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق، مفاسد و مناطق بحرانی، اولویت‌های پنج گانه هستند تاکنون سه جلسه با رهبر معظم انقلاب داشته‌ایم و جلسه چهارم در آبان‌ماه برگزار می‌شود اگر 7000 معتاد متجاهر را جمع‌آوری کنیم 35 درصد کاهش در سرقت‌ها خواهیم داشت و خرده‌فروشی مواد نیز 40 تا 45 درصد کاهش می‌یابد

کد خبر : ۲۵۸۹۴
بازدید : ۱۸۴۹
نیمه دوم سال 94 بود که رهبر معظم انقلاب دیداری با مسئولان تراز اول کشور پیرامون آسیب‌های اجتماعی داشتند.

پس از آن دو جلسه دیگر نیز تشکیل شد و هم‌اکنون وزیر کشور می‌گوید که در آبان ماه سال‌جاری چهارمین جلسه رهبر معظم انقلاب با مسئولان کشور تشکیل و گزارش اقدامات انجام شده ارائه می‌شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی درباره روند انجام مأموریت‌های محوله رهبر معظم انقلاب به دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور گفت: آسیب‌های اجتماعی یک مسأله نگران‌کننده و جزو موضوعاتی است که زیرساخت‌های جامعه را هدف قرار داده است، آسیب‌هایی چون اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق و... همگی می‌توانند اساس جامعه را دچار اشکالات و تنش کنند.
وزیر کشور با بیان اینکه نظام درک درستی از آسیب‌های اجتماعی پیدا کرده و حساسیت‌ها بالا رفته است، گفت: اراده برای پیگیری این موضوع، ایجاد شده و اقداماتی شروع شده است. گزارش این اقدامات را در حضور رهبر معظم انقلاب ارائه خواهیم کرد. گزارش ما قطعاً براساس ابلاغی خواهد بود که ایشان در نشست‌های گذشته به دستگاه‌ها داشته‌اند.

رحمانی فضلی اظهار داشت: ایشان محورهایی را مشخص کرده‌اند که تشکیل سازمان امور اجتماعی، تأمین منابع لازم، عضویت وزیر کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعیین اولویت‌ها از این جمله است.

وی ادامه داد: براین اساس اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق، مفاسد و مناطق بحرانی جزو اولویت‌های پنج گانه هستند و رهبر معظم انقلاب تأکید کرده‌اند که برای رفع آنها تقسیم کار ملی انجام شود.

او با اشاره به اینکه شورای اجتماعی تاکنون چهارمرتبه تشکیل جلسه داده است، گفت: کمیته‌ها در حال انجام وظایف محوله هستند، تقسیم کار ملی صورت گرفته و به طور مرتب نظارت و گزارش‌گیری انجام می‌شود. در بحث آسیب‌های اجتماعی انگیزه لازم و اراده بالا برای انجام کار وجود دارد؛ اما باید در نظر داشت که کار برای مسائل اجتماعی در کوتاه مدت جواب نمی‌دهد.

وزیر کشور با بیان اینکه امیدواریم این گزارش قابل قبول باشد عنوان کرد: البته همه این برنامه‌ها را مقدمه ای برای ورود به بحث آسیب‌های اجتماعی می‌دانیم و در این میان توجه به ریشه‌ها بسیار مهم است.وی با اشاره به تقسیم کار انجام شده برای پیگیری آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: آموزش و پرورش بخوبی وارد میدان شده و بشدت در حوزه پیشگیری فعالیت می‌کند و مربیانی تربیت کرده که جلساتی با دانش‌آموزان و اولیا برگزار می‌کنند و مطالبی وارد کتب درسی شده است.

سازمان بهزیستی نیز به حوزه اعتیاد بانوان ورود خوبی داشته و شهرداری‌ها اقدامات مناسبی را در دست دارند. وزارت ورزش و جوانان نیز در همین راستا اقداماتی را در دست انجام دارد.

وزیر کشور درباره سازوکار و مأموریت‌های «سازمان امور اجتماعی» گفت: در حال حاضر معاونت اجتماعی در وزارت کشور وجود دارد و شورای اجتماعی زیرمجموعه معاونت اجتماعی است و در واقع ساختارها را داریم، اما چون قصد داشتیم این ساختار مؤثرتر واقع شود و آزادی عمل بیشتری داشته باشد قرار شد این شورا به سازمان تبدیل شود. پیشنهاد رهبر معظم انقلاب نیز همین بود و درست هم بود.

رحمانی فضلی ادامه داد: بهزیستی متولی آسیب‌های اجتماعی است و برای این کار بودجه دریافت می‌کند. وزارت بهداشت نیز برای این امر بودجه می‌گیرد. وقتی وظیفه‌ای را ارجاع می‌دهیم ستاد هم می‌تواند تنها با منابعی که در اختیار دارد اعمال مدیریت و کمک کند و حداکثر 20 درصد منابع را نیز می‌دهیم.

وزیر کشور با بیان اینکه برای هر معتاد بجز هزینه‌های ثابت، روزانه 10 هزار تومان هزینه می‌کنیم که در اختیار بهزیستی و وزارت بهداشت قرار می‌دهیم گفت: سیکل بازگشت به اعتیاد در همه جای دنیا وجود دارد و در بهترین شرایط 20 درصد به زندگی عادی برمی‌گردند که در ایران این آمار 10 تا 15 درصد است. بازگشت به زندگی بسیار مهم است اما متأسفانه خانواده‌ها افراد معتاد را نمی‌پذیرند. باید فرهنگ پذیرش معتادان در جامعه را ایجاد کنیم.

وزیر کشور با بیان اینکه در راستای طرح ساماندهی معتادان متجاهر در ابتدای طرح، روزانه 500 معتاد متجاهر جمع‌آوری شده‌اند گفت: در حال حاضر 6500 ظرفیت برای نگهداری معتادان متجاهر در تهران وجود دارد و ما تا 7000 نفر را جمع‌آوری کرده و درمان می‌کنیم.

وی ادامه داد: هماهنگی‌هایی با دادستانی انجام شده تا بتوانیم این افراد را دو برابر زمان تعیین شده نگهداری کنیم تا کاملاً بهبود یابند. اگر 7000 معتاد متجاهر را جمع‌آوری کنیم 35 درصد کاهش در سرقت‌ها خواهیم داشت و خرده‌فروشی مواد نیز 40 تا 45 درصد کاهش می‌یابد؛ این طرح شروع خوبی است.

به گفته وزیرکشور در مقوله پیشگیری از اعتیاد، نوجوانان و جوانان که بیشتر در معرض خطر قرار دارند، اولویت نخست هستند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید