گزارش‌ گاردین‌ از جنجال‌ تحریم‌ شطرنج‌ زنان‌ جهان‌ بخاطر حجاب

چند شطرنج باز معروف خارجی می خواهند مسابقات قهرمانی شطرنج در تهران را تحریم کنند چون حاضر به استفاده از حجاب در تهران نیستند.

کد خبر : ۲۷۰۵۹
بازدید : ۲۵۵۸
چند شطرنج باز معروف خارجی می خواهند مسابقات قهرمانی شطرنج در تهران را تحریم کنند چون حاضر به استفاده از حجاب در تهران نیستند.

به گزارش تابناک، گاردین در گزارشی به ماجرای جنجالی تحریم مسابقات قهرمانی شطرنج تهران پرداخته است که به موضوع حجاب مربوط است.

در ابتدای گزارش به این نکته اشاره شده که میترا حجازی پور، شطرنج باز موفق و مشهور کشورمان از این شطرنج بازان خواسته است در این مسابقات شرکت کنند چون این فرصتی است برای بانوان ایرانی تا میزبان یک مسابقه ورزشی مهم در سطح جهانی باشند.

مسابقات شطرنج قهرمانی جهان فوریه 2017 در تهران برگزار می شود و چند شطرنج باز مشهور خارجی (از جمله نازی پیکیدزه، شطرنج باز معروف آمریکایی) که نمی خواهند از حجاب استفاده کنند تصمیم به تحریم این مسابقات گرفته اند و سایر شطرنج بازان را هم از حضور در ایران منع کرده اند.

در عین حال، میترا حجازی پور، استاد بزرگ شطرنج جهان که در مسابقات آسیایی 2015 هم به مقام قهرمانی رسید، در مصاحبه با گاردین اعلام کرده است تحریم این مسابقات تصمیم غلطی است و ضربه ای است به تمام تلاش هایی که برای رشد و پیشرفت ورزش بانوان در ایران انجام شده است.

این بزرگ ترین مسابقه ورزشی خواهد بود که به میزبانی بانوان ایرانی برگزار می شود. درگذشته ایران میزبان هیچ مسابقه جهانی در حوزه بانوان و در این سطح نبوده است. در این شرایط درست نیست که مسابقات بایکوت شود. برگزاری این مسابقات ارزش فراوانی برای بانوان ایرانی دارد. این فرصتی است برای ما تا قدرت مان را به همگان نشان دهیم.

پیکیدزه، یک شطرنج باز آمریکایی-گرجستانی است که عناوین استاد بین المللی و WGM شطرنج جهان را در اختیار دارد. او در مصاحبه با گاردین اظهار داشته است: این اصلا قابل قبول نیست که کشوری میزبان مسابقات قهرمانی در حوزه زنان باشد و بازیکنان برای حضور در میدان مجبور به استفاده از حجاب باشند.

نایجل شورت، استادبزرگ شطرنج از بریتانیا هم از فدراسیون جهانی شطرنج خواسته است میزبانی دیگر برای این مسابقات مهم انتخاب کند اما حجازی پور از این شطرنج بازان خواسته است در این مسابقات شرکت کنند: «درک می کنم که ممکن است استفاده از حجاب برای آنها سخت باشد اما اگر آنها شرایط را درک کنند و به ایران بیایند، خواهند دید که نکات بسیار مثبت و جالبی اینجا هست. ایران کشور زیبایی است و فرهنگ فوق العاده ای دارد. میزبانی این رقابت ها گام بزرگی برای ایران است. این میزبانی به بانوان شطرنج باز ایرانی کمک خواهد کرد و روحیه تمام بانوان ورزشکار ایرانی را بالا خواهد برد.»

وی در پایان افزود:در سال های اخیر ورزش بانوان در ایران پیشرفت چشمگیری داشته است؛ در رشته ها و حوزه های مختلف. با نگاه به تعداد و رنگ مدال هایی که بانوان ورزشکار ایرانی در این مدت کسب کرده اند می توان به این نکته پی برد.

برای ورود به کانال تلگرام فرادید کلیک کنید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید