هیلاری کلینتون می‌خواست به ایران حمله کند!

در تازه ترین اسناد افشا شده از سوی نهاد ویکی لیکس مستنداتی در باره یک گفتگو میان هیلاری کلینتون و نهاد گلدمن ساچز وجود دارد که طی آن نامزد فعلی حزب دموکرات برای انتخابات آمریکا به صراحت اعلام کرده است که اسرائیل به تنهایی قادر به حمله به ایران نیست و در صورت نزدیک شدن ایران به بمب هسته ای، باید تهران را بمباران کرد.

کد خبر : ۲۷۸۱۶
بازدید : ۱۷۵۵
در تازه ترین اسناد افشا شده از سوی نهاد ویکی لیکس مستنداتی در باره یک گفتگو میان هیلاری کلینتون و نهاد گلدمن ساچز وجود دارد که طی آن نامزد فعلی حزب دموکرات برای انتخابات آمریکا به صراحت اعلام کرده است که اسرائیل به تنهایی قادر به حمله به ایران نیست و در صورت نزدیک شدن ایران به بمب هسته ای، باید تهران را بمباران کرد.

به گزارش تابناک مستندات افشا شده توسط ویکی لیکس نشان میدهد که در سال 2013 در یک سری از گفتگو های میان هیلاری کلینتون با مقامات نهاد گلدمن ساچز، وی به صراحت بیان کرده است که چنانچه تهران به ساخت بمب هسته ای نزدیک شود باید اقدام به حمله نظامی به ایران کرد.

بر این اساس که کلینتون خطاب به مدیر عامل گلدمن ساچز «لیولد بلنکفین» طی کنفرانسی در کارولینای جنوبی در تاریخ 4 ژوئن 2013 بیان کرده است که اگر ایران به سمت بمب هسته ای حرکت کند، ایالات متحده باید «بدون جای پایی بر روی زمین» هزینه را برای ایران به شدت افزایش دهد. این سخنان هیلاری کلینتون دقیقا مربوط به پنج ماه قبل از شروع مذاکراتی است که منجر به تدوین چهارچوب توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی شد.

طی این کنفرانس، بلنکفین بعد از تردید در این نکته که با حمله نظامی میتوان ایران را از برنامه هسته ای خود منصرف کند، از هیلاری کلینتون سوال میپرسد که چگونه میخواهد بدون دخالت نظامی مستقیم ایران را از تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای باز دارد؟

بلنکفین بیان میکند: تصور درگیر شدن در موضوعی مانند حمله نظامی به ایران با پایان نا مشخص و عوارض گسترده تقریبا غیر ممکن است. در نتیجه شما چگونه میخواهید آنها (ایران) را از مسیری که در آن قرار دارند باز دارید؟

هیلاری کلینتون در پاسخ به این سوال میگوید: خب شما کافی است که دردی را که اکنون ایران تحمل میکند نه با اشغال نظامی بلکه با بمباران کردن تاسیسات هسته ای آنها افزایش دهید. منظورم این است که این گزینه مطلوب است و آنگونه که امروز هم معتقدیم نیازی به جای پا و پوتین سربازان روی زمین نیست.

کلینتون در ادامه سخنان خود بیان میکند: ما باید تاسیسات هسته ای ایران را بمباران کنیم. آنها - ایران - به گونه ای رفتار میکنند که گویا هیچ عواقب قابل پیش بینی یا غیر قابل پیش بینی در مورد رفتار آنها وجود ندارد. البته که عواقبی وجود دارد و همین اکنون نیز ما با نظامی سر و کار داریم که محور اصلی تغذیه و حمایت از تروریسم در دنیا است.

در همین کنفرانس هیلاری کلینتون همچنین تصریح کرده است که رژیم اسرائیل به تنهایی و با اتکا به خود، توان نظامی لازم برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران را ندارد.

وی بیان کرده است: همانطور که میدانید اسرائیل این روند - هسته ای شدن ایران - را برای سال ها است که به دقت دنبال میکند. اسرائیل تصور میکند که عقب انداختن برنامه هسته ای ایران حتی برا چند سال ارزش هرگونه اقدامی را دارد و واکنش ایران هرچه که باشد قابل جذب و خنثی سازی است. اما اسرائیل خود به تنهایی قادر به این کار نیست. ما اکنون سلاحی را در اختیار داریم که کاملا خطرناک است.

هیلاری کلینتون در تشریح این سلاح خطرناک میگوید: این سلاح یک بمب نفوذ کننده است. زیرا اگر شما نتوانید از پوسته و لایه های حفاظتی سختی که بر روی این سایت ها - سایت های هسته ای ایران - کشیده شده است عبور کرده و به جایی که سانتریفیوژها قرار دارند برسید، نمیتوانید برنامه هسته ای ایران را عقب بیندازید. در نتیجه لازم است که از یک بمب با دقت بسیار بالا استفاده کنید.

این اظهارات کلینتون در ماه ژوئن سال 2013 به خوبی نشان دهنده نظرات و افکار وی در مورد برنامه هسته ای ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران است. مستنداتی که اکنون از طریق ویکی لیکس منتشر شده و در ادامه مجموعه گفتگو های محرمانه هیلاری کلینتون با اصحاب وال استریت است، از سوی کمپین وی نه تایید شده و نه تکذیب.

در مستند دیگری که مربوط به سخنرانی از کلینتون در اکتبر 2013 یعنی تنها یک ماه قبل از رسیدن به توافق بر سر چهارچوب مذاکرات هسته ای است، هیلاری کلینتون ضمن حمایت از رهیافت دیپلماتیک برای حل معضل هسته ای، اشاره کرده است که زیاد به این موضوع خوشبین نیست. وی به صراحت بیان کرده: فکر میکنم رسیدن به یک توافق معتبر با ایران بسیار دشوار است اما باید این را نیز امتحان کرد.

وی همچنین به صراحت بیان کرده که تهران حق غنی سازی اورانیوم را ندارد. وی گفته: تا آنجایی که من از نزدیک رصد کرده و میدانم، ادعای ایرانی ها این است که ما حق غنی سازی اورانیوم را داریم. نه اینطور نیست و به لحاظ اصولی شما حق غنی سازی ندارید... اما این کف مطالبات ایران است و خواهان آن است که به لحاظ بین المللی حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شود.

این اظهارات کلینتون نیز به خوبی نشان دهنده موضع وی در برابر حق غنی سازی هسته ای ایران است. این در حالی است که وی در سال 2011 و در ضمن سوگند و شهادت خود در برابر کمیته امور خارجه سنا و در زمانی که وزارت امور خارجه را بر عهده داشت، تصریح کرده بود که به ایران تحت قیود و شرایط بسیار سخت اجازه غنی سازی خواهد داد. اما سه سال بعد به کلی منکر هرگونه حقی برای ایران در خصوص غنی سازی اورانیوم شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید