مردم چه کشورهایی باهم همدلی بیش‌تری دارند؟

دانشمندان برای اولین بار کشورها را بر اساس میزان همدلی مردم‌شان رتبه‌بندی کرده‌اند. آنها با جمع‌آوری داده‌های ۱۰۴۳۶۵ فرد بزرگسال در ۶۳ کشور مختلف این رتبه‌بندی را انجام دادند. کشور اکوادور بیشترین میزان همدلی را در بین کل کشورهای جهان دارد. عربستان سعودی و پرو هم پس از آن قرار دارند.

کد خبر : ۲۸۰۳۲
بازدید : ۴۸۵۶
دانشمندان برای اولین بار کشورها را بر اساس میزان همدلی مردم‌شان رتبه‌بندی کرده‌اند. آنها با جمع‌آوری داده‌های ۱۰۴۳۶۵ فرد بزرگسال در ۶۳ کشور مختلف این رتبه‌بندی را انجام دادند. کشور اکوادور بیشترین میزان همدلی را در بین کل کشورهای جهان دارد. عربستان سعودی و پرو هم پس از آن قرار دارند.

این پژوهش که آمریکا را در رتبه ۷ قرار داده، میزان دلسوزی افراد نسبت به دیگران را سنجیده است. محققان می‌خواستند ببینند که این افراد چقدر گرایش دارند تا خودشان را جای دیگری تصور کنند و دنیا را از چشم آنها ببینند. لیتوانی کمترین میزان همدلی را در بین کشورهای دیگر داشت.

این تحقیق که توسط محققان دانشگاه میشیگان انجام شده، جامع‌ترین درک و بینش را از میزان همدلی در سطح جهان نشان می‌دهد.

محققان با استفاده از نظرسنجی‌های آنلاینی که توسط بیش از ۱۰۰ هزار نفر کامل شده‌اند، رابطه بین احساس همدلی و ویژگی‌های شخصیتی مختلف و رفتارهای مثبت اجتماعی مثل داوطلبی و حمایت‌های مالی را مورد مطالعه قرار دادند.

۱۰ کشور برتر از نظر میزان همدلی بین افراد جامعه به ترتیب زیر هستند:

اکوادور
عربستان سعوی
پرو
دانمارک
امارات متحده عربی
کره
ایالات متحده آمریکا
تایوان
کاستاریکا
کویت

کشورانی که کمترین میزان همدلی را دارند شامل لیتوانی، ونزوئلا، استونی، لهستان و بلغارستان می‌شوند. از میان ۱۰ کشوری که کمترین همدلی را دارند، ۷ تای آنها در اروپای شرقی قرار دارند. در تصویر پایین نقشه رتبه‌بندی کشورها بر مبنای همدلی را می‌بینید.

empathy-country_1024

توصیف محققان از همدلی، گرایش افراد به این است که از نظر روانی با احساسات و دیدگاه دیگران هماهنگ باشند. محققان برای سنجش این ویژگی در شرکت‌کنندگان، از آنها خواستند تا به لیست جامعی از سوالات پاسخ دهند. این سوالات از چندین تست استاندارد گرفته شده بود.

این تست‌ها میزان همدلی هر فرد، ویژگی‌های شخصیتی، رفتارهای مثبت اجتماعی و فردگرایی/جمع‌گرایی آنها را ارزیابی می‌کردند. آنها همچنین میزان عزت نفس و حس رفاه شرکت‌کنندگان را سنجیدند.

در این پژوهش از شرکت‌کنندگان پرسیده می‌شد که چقدر از زندگی‌شان راضی هستند و چقدر به یک سازمان پول اهدا می‌کنند، آیا برای کار در یک سازمان خیریه داوطلب می‌شوند یا به یک غریبه کمک می‌کنند. ویژگی‌های شخصیتی مثل مقبولیت و وجدان هم ارزیابی شدند.

نتایج این ارزیابی‌ها نشان داد که کشورهای جمع‌گرا (یعنی کشورهایی که مردم‌شان گروه‌های اجتماعی صمیمی و همبستگی را ترجیح می‌دهند) همدلی بالاتری داشتند. این صفت در داوطلبان کشورهای مختلف با مقبولیت، وجدان، عزت نفس، رفاه و رفتارهای مثبت اجتماعی ارتباط داشت.

با توجه به اینکه اولین بار است محققان سعی کردند همدلی مردم جوامع را در چنین مقیاس بزرگی، ارزیابی کنند، این پژوهش محدودیت‌هایی دارد.

یک نکته این است که این نظرسنجی‌ها به زبان انگلیسی انجام شدند. علاوه براین، نتایج این پژوهش به گزارش داوطلبان از خودشان بستگی داشت. همچنین این پژوهش بین احساس همدلی افراد نسبت به هموطنان‌شان و نسبت به مردم کشورهای دیگر هیچ تمایزی قایل نشد.

اما علیرغم محدودیت‌ها، محققان می‌گویند این نتایج به ما نشان می‌دهند که همدلی چگونه در فرهنگ‌های مختلف ابراز می‌شود. همچنین یک نمونه بسیار بزرگ و متنوع را در اختیار محققان آینده قرار می‌دهد تا برای بررسی صفت همدلی از آن کمک بگیرند.

منبع: Science Alert
ترجمه: دیجی‌کالا مگ
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید