وای از روزی که عکس‌هایت دست‌به‌دست بچرخد

روزی که در آرایشگاه زنانه برای تبلیغ حنا هندی روی بدن به عنوان مدل آن هم به بهانه اینکه عکس ها تنها درسالن استفاده می شود، انتخاب شد، هرگز فکرش را نمی کرد در چه دامی گرفتار خواهد شد و تمام عکس هایش، سوژه ای می شود برای اخاذی های بی پایان...

کد خبر : ۲۹۰۰۶
بازدید : ۱۴۹۱
روزی که در آرایشگاه زنانه برای تبلیغ حنا هندی روی بدن به عنوان مدل آن هم به بهانه اینکه عکس ها تنها درسالن استفاده می شود، انتخاب شد، هرگز فکرش را نمی کرد در چه دامی گرفتار خواهد شد و تمام عکس هایش، سوژه ای می شود برای اخاذی های بی پایان...

داستان این زن حدود 30 ساله از زمانی شروع شد که در سالن آرایشگاه دوستش، بابت تبلیغ کار و ایجاد تصویر با حنا هندی روی بدن عکس‌هایی به شرط اینکه فقط در سالن آرایشگاه استفاده می شود، از او گرفته شد و به تدریج این عکس ها دست به دست چرخید تا رسید به دست همسر و خانواده همسرش.

به همراه همسرش برای شکایت نزد پلیس آمده، اینکه فردی نا آشنا در فضای مجازی عکس هایش را منتشر کرده است.در حالی که بسیار ناراحت و نگران است، از اینکه آبرویش رفته، می گوید: فردی من را تهدید کرد که اگر پولی به حسابش واریز نکنم عکس هایم را منتشر می کند به همین دلیل برای منتشر نشدن عکس‌ هایم بدون اینکه همسرم متوجه شود؛ ابتدا مبلغ 10 میلیون ریال را به حساب اعلامی واریز کردم اما این فرد علاوه بر معدوم نکردن عکس‌ها تهدیدات خود را بیشتر کرده و این بار در اینستاگرام با خواهر همسرم چت داشته و تعدادی از عکس‌های من را برای وی نیز ارسال و برای عدم انتشار آن در گروه‌های خانوادگی و اینترنت مبلغ 50 میلیون ریال دیگر درخواست کرد.

متهم با اقدامات عملیاتی و پلیسی شناسایی شد؛ متهم 28 ساله در خصوص جرم ارتکابی خود گفت: خواهرم گوشی خود را برای ارتقاء نرم‌افزار به برادر کوچکترم(24 ساله) داد، داخل این گوشی عکس‌های سالن و مشتریان وی وجود داشت، با شناسایی مشتریان و با طرح نقشه‌ای‌، در مرحله ابتدایی مبلغ یک میلیون تومان از شاکی اخاذی کرده و با دیدن موفقیت خود در مرحله بعدی، با تهدید بیشتر شاکی و تحت فشار گذاشتن وی وجه بیشتری را درخواست کردیم.

در دنیای پیچیده و در عین حال بی رحم فضای مجازی افراد سودجویی یافت می شوند که به راحتی با آبرو و حتی زندگی مردم بازی می کنند و برای بدست آوردن حداقل پول یا برای سرگرمی، دست به هر اقدام غیر اخلاقی می زنند و در این بین افراد ساده لوح قبل از مراجعه به مراجع قضایی و پلیس سعی بر ارتباط با متهم و حل موضوع از طریق دادن باج دارند، در حالی که این امر علاوه بر حل نشدن موضوع، باعث اختلال در روند کشف موضوع و جری شدن متهم می‌شود.

پلیس بارها به شهروندان توصیه کرده در مجامع عمومی مانند ورزشگاه‌ها و آرایشگاه از گرفتن هرگونه عکسی که هویت فرد را به خطر بیندازد پیشگیری و چنانچه در این رابطه فردی قصد آزار و اذیت و اخاذی داشت قبل از مذاکره با فرد اخاذ با دردست داشتن مرجوعه قضایی به پلیس فتا مراجعه کنند.

مواردی از این دست بسیار و بسیار دیده شده و با پیشرفت تکنولوژی از این دست جرائم بیشتر خواهد شد، تجربه ثابت کرده که جرم همراه با تکنولوژی به روز می شود براین اساس لازم است تا کاربران تکنولوژی همواره ضمن به روز کردن خود با جرائم مختلف در این حوزه ها آشنا شوند.

در یکی از موارد، متهم(انتشار دهنده تصاویر خصوصی یک زن) هنگام خرید کالا از بازار با خانمی که از اخلاق شوهرش ناراضی بوده آشنا شده و نارضایتی از اخلاق در زندگی زناشویی، بهانه ای برای ارتباط بیشتر وی شده است.

رابطه این متهم و خانم، سبب شده که ارتباط آن ها در فضای مجازی بیشتر و تصاویر خصوصی این زن از طریق تلگرام به دست متهم برسد. این متهم در ادامه اعترافات خود گفته به خاطر اینکه این خانم در برابر خواسته های وی تسلیم نشده تصاویر خصوصی وی را در گروه های مجازی، منتشر کرده است.

در پرونده دیگری، فردی ناشناس با ساختن پروفایلی با نامی غیر متعارف، تصاویر شاکی پرونده را به اشتراک گذاشته است. متهم تصاویر زیادی را از وی در اختیار داشت، وی پیشتر با شاکی همکلاسی بوده و در چندین مرحله دیدار با وی، عکس هایی یادگاری با گوشی شخصی از وی گرفته است.

متهم پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه و قطع رابطه با شاکی اقدام به ساخت این پروفایل و انتشار تمام تصاویر کرده است.

از مواردی که در صفحات حوادث به وفور دیده می شود، ساده لوحی دختران جوان است که با ترفند ازدواج به دام می افتند به عنوان مثال در پرونده ای، مردی خواستگار نما با تهیه عکس و فیلم خصوصی از دختری جوان، وی را به انتشار تصاویر خصوصی اش تهدید کرده بود.

دختر جوان اظهار داشته مدتی قبل از طریق یکی از شبکه های اجتماعی با مردی جوان آشنا شده و با پیشنهاد او برای ازدواج مدتی با هم در ارتباط بودند که این فرد شیاد با اغفال وی تعدادی از تصاویر و فیلم های خصوصی اش را بدست آورده و در پی قطع شدن ارتباط آنها، این فرد با ارسال پیام با تهدید به انتشار تصاویر خصوصی درخواست رابطه نامشروع می کند و با بی توجهی شاکی وی تعدادی از فیلم ها و تصاویر خصوصی وی را در یکی از شبکه های اجتماعی منتشر می کند.

در نهایت کارشناسان پلیس فتا با بازرسی از مخفیگاه این فرد چند قبضه اسلحه گرم، چند دستگاه دوربین فیلم برداری و تعداد زیادی قطعات و لوازم الکترونیکی به همراه آلات و ادوات استعمال مواد مخدر کشف کرد.

از سوی دیگر برخی از افراد انگیزه مالی برای شیادی ندارند و تنها انگیزه ای که سبب می شود، فرد تصاویر خصوصی افراد را منتشر کند، انتقامجویی است.

پرونده های بسیاری نیز دیده می شود که افراد در پی انتقام جویی، با انتشار تصاویر خصوصی یکی از اعضای فامیل باعث هتک حیثیت و آبروریزی وی شده است.

در یکی از پرونده ها ف متهم اعتراف کرده که با خانمی که نسبت فامیلی داشته و در پی انتقام جویی به دلیل اختلافات قبلی از این خانم با بدست آوردن تصاویر خصوصی اش آنها را در شبکه اجتماعی تلگرام منتشر کرده است.

افراد ضمن استفاده از گوشی های هوشمند باید راه های حفاظت از اطلاعات آن را دانسته و از سوی دیگر به راحتی به دیگران اعتماد نکنند چرا که همان طور که گفته شده، فضای پیچیده مجازی، راه های بسیاری را پیش پای مجرمان قرار داده تا به راحتی دست به شیادی و اخاذی بزنند.

البته سن متهمان را باید در نظر گرفت چرا که پرونده های موجود نشان می دهد که رنج سنی متهمان در این حوزه نوجوان یا جوان هستند که انگیزه بسیاری از آن ها مالی نیست بلکه تفریحی و سرگرمی است اما بی خبر از آن ها، این تفریح و سرگرمی جرم تلقی می شود و اسامی این افراد در فهرست متهمان قرار می گیرد به همین دلیل ضمن آموزش نوجوانان و جوانان، باید آموزش و آگاه سازی والدین نیز در دستور کار مسئولان ذی ربط قرار گیرد.

انتشار عکس یا فیلم از حریم خصوصی دیگران جرم است
سرگرد حمید کیانی سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا نیروی انتظامی در رابطه با جرم بودن انتشار تصاویر حصوصی افراد در فضای مجازی، گفت: والدین تهدیدات تلفن همراه را جدی بگیرند چرا که عکس یا فیلم از حریم خصوصی دیگران و انتشار آن جرم تلقی می شود.

وی ادامه داد: نوجوانان با در دست داشتن تلفن همراه دقت لازم را در حفظ حریم خصوصی خود و خانواده ندارند و ممکن است با گرفتن عکس و فیلمبرداری از حریم خانواده‌ها، مطالبی را به اشتراک می گذارند که برای خانواده ها دردسرساز می شود.

کیانی دامه داد: خانواده ها باید درباره حفظ حریم خصوصی خود و دیگران به فرزندانشان آموزش دهند و از او بخواهند قبل از به اشتراک گذاری تصاویر و فیلم ها از طریق تلفن همراه فکر کنند یا حتی از خانواده خود مشاوره بگیرند.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا به خانواده ها در خصوص انتشار شماره همراه فرزندان نیز هشدار داد: والدین باید به فرزندان آموزش دهند که به هر فردی شماره ندهد و خود آن ها نیز از در اختیار گذاشتن شماره فرزند خود به افراد غریبه پرهیز کنند.

کیانی افزود: مجرمان سایبری با داشتن شماره کودکان درصدد اغفال آنها برآمده و کودکان را طمعه اهداف شوم خود می کنند. وی همچنین از خانواده ها خواست تا به فرزندان خود در خصوص کلاهبرداری های پیامکی آموزش دهند تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در کلاهبرداری های پیامکی، اغلب وعده هدایای رایگان را می دهند، گفت: این امر باعث می شود تا کودکان به راحتی فریب خورده و در دام کلاهبرداران پیامکی گرفتار شوند.

کیانی تاکید کرد: خانواده ها به فرزندان خود آموزش بدهند که به هیچ عنوان به درخواست های پیامکی جواب ندهند و از ارسال شماره های بانکی و یا واریز وجه به حساب این پیامک ها خودداری کنند.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا، نظارت بر فعالیت های کودکان با تلفن همراه را از سوی خانواده ها ضروری دانست و گفت: نظارت والدین بر تلفن همراه کودکان می تواند به طور نامحسوس و با استفاده از نرم افزارهای امنیتی والدین صورت گیرد.

کیانی ادامه داد: در کنترل نامحسوس، خانواده ها می توانند با استفاده از نرم افزارهای کنترلی در تلفن های هوشمند، ارسال و دریافت پیامک ها را کنترل کنند؛ همچنین برخی نرم افزارها این قابلیت را دارند که تماس با کودکان را محدود کنند به این معنا که کودک با افراد خاص بتواند در تماس باشد و تلفن همراه فرزندان فقط برای افراد خاصی زنگ بخورد.

وی محدودیت دسترسی به اینترنت را از طریق تلفن همراه برای کودکان ضروری عنوان کرد و گفت: والدین می توانند با استفاده از نرم افزارهای کنترلی نصب شده بر روی تلفن همراه کودک خود و تنظیم کلمات عبور دسترسی فرزندان به اینترنت را از نظر زمان، محتوا و دانلود محدود کنند.

سرپرست اداره تشخیص جرائم پلیس فتا ناجا با اشاره به آدرس سایت و ایمیل پلیس فتا آن را دریچه ارتباطی با شهروندان خواند و گفت: پلیس فتا از هموطنان درخواست می کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

براساس ماده 16 قانون جرایم رایانه‌ای مصوب سال 1388 هر فردی به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی،‌ فیلم یا صوت یا تصویر دیگران را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از 91 تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

همچنین در ماده 17 این قانون آمده است، هر فردی به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. بنابراین اگر فردی دچار چنین مشکلی شد باید به دادسرا مراجعه و از فرد مورد نظر شکایت کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید