"چریک پیر" تسلیم مرگ شد

"چریک پیر" تسلیم مرگ شد

"فیدل کاسترو" رهبر انقلابی کوبا در سن 90 سالگی درگذشت.

کد خبر : ۳۰۰۵۸
بازدید : ۳۲۶۰


"فیدل کاسترو" رهبر انقلابی کوبا در سن 90 سالگی درگذشت.

به گزارش بی بی سی انگلیسی، فیدل کاسترو، رهبر انقلابی کوبا در سن 90 سالگی درگذشت. رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا و برادر وی نیز در برنامه زنده تلویزیون کوبا صبح امروز شنبه اعلام کرد که سیاستمدار کهنه‌کار این کشور درگذشته است.

رائول کاسترو گفت: رهبر انقلاب کوبا ساعت 22:29 (به وقت محلی) از دنیا رفت.

فیدل کاسترو در حالی ساعاتی قبل از دنیا رفت که چند ماه قبل زمانیکه در کنگره حزب کمونیست این کشور حاضر شد به گونه ای سخن گفت که حکم خداحافظی با مردم این کشور پیش از مرگ را داشت. فیدل در سخنان خود گفت: بزودی من ۹۰ ساله می شوم، بزودی همانند بقیه آرام خواهم گرفت. نوبت هر کسی فرا می رسد، ممکن است این آخرین باری باشد که من در این اتاق سخنرانی می کنم.

کاسترو یکی از نمادهای انقلاب کمونیستی در آمریکای لاتین به شمار می‌رود. در سال 1947 و در زمان دانشجویى به یک فعال سیاسى تبدیل شد و در اقدام سیاسى تبعیدشدگان دومینیکن براى سرنگونى دیکتاتور دومینیکن به نام رافائل تروجیلو شرکت فعال داشت و سال بعد در شورش‌هاى مناطق و حومه شهر بوگوتا در کلمبیا شرکت کرد.



مهم‌ترین خصلت سیاسى فیدل در آن زمان عقاید و نظرات ضد آمریکایى او بود.

در سال 1951 فیدل به عضویت حزب اصلاح طلب ارتدوکس درآمد و از طرف حزب خود وارد انتخابات براى حضور در مجلس عوام شد.

او از زمانی که نیرو‌های انقلابی کوبا حکومت استبدادی فلوخنسیو باتیستا را در سال 1959 سرنگون کردند قدرت را در این کشور در دست گرفته است.

کاسترو در دانشگاه هاوانا در رشته حقوق به تحصیل پرداخت. در سال 1953 او در اولین قیام نافرجام علیه باتیستا شرکت کرد. پس از این قیام او زندانی و سپس به مکزیک تبعید شد. در سال 1956 کاسترو به کوبا بازگشت و مجددا رهبری انقلاب علیه باتیستا را در دست گرفت. او سپس برای تقویت موقعیت خویش به نیرو‌های چریکی تحت فرماندهی "ارنستو ال چه گوارا" پیوست. او سرانجام با پشتیبانی این نیرو‌های چریکی توانست حکومت استبدادی فلوخنسیو باتیستا را در سال 1959 سرنگون کند.

او پس از به دست گرفتن حکومت در کوبا مخالفت با سیاست‌های آمریکا در کوبا و آمریکای جنوبی را سرلوحه سیاست‌های خود قرار داد. او برای حدود نیم قرن اداره امور کوبا را بر عهده داشت تا اینکه در 31 ژوئیه سال 2006 برای اولین بار به دلیل انجام یک عمل جراحی در روده بزرگ قدرت را به طور موقت به برادرش رائول کاسترو واگذار کرد. او سپس در تاریخ 17 فوریه 2008 از تلاش برای تصدی یک دوره ریاست جمهوری جدید در کشورش منصرف شد و برادر 76 ساله‌اش رائول کاسترو در تاریخ 24 فوریه 2008جانشین وی شد.



کاسترو یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار جهان معاصر بوده است. او جوایز مختلف بین‌المللی به دست آورده و حامیانش او را قهرمان سوسیالیسم، ضد امپریالیسم و بشردوستی و کسی که توانسته استقلال کوبا را در برابر امپریالیسم آمریکا حفظ کند، می‌دانند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید