۱۰ خرید بزرگ دنیای تکنولوژی در سال ۲۰۱۶

سال ۲۰۱۶ با همه وقایع متفاوت و عجیبش رو به پایان است. در کنار مجموعه‌ای از اتفاقات جهان تکنولوژی در این سال، شاهد خرید و فروش چندین و چند شرکت هم بودیم. از شرکت تولیدکننده اسباب بازی که یک استارت‌آپ فعال در حوزه اینترنت اشیا را خرید تا خرده فروش سنتی که برای خرید یک شرکت تجارت الکترونیک پول کلانی پرداخت کرده.

کد خبر : ۳۱۶۴۳
بازدید : ۷۰۱۹
سال ۲۰۱۶ با همه وقایع متفاوت و عجیبش رو به پایان است. در کنار مجموعه‌ای از اتفاقات جهان تکنولوژی در این سال، شاهد خرید و فروش چندین و چند شرکت هم بودیم. از شرکت تولیدکننده اسباب بازی که یک استارت‌آپ فعال در حوزه اینترنت اشیا را خرید تا خرده فروش سنتی که برای خرید یک شرکت تجارت الکترونیک پول کلانی پرداخت کرده.

به هر حال هدف نهایی هر استارت‌آپی پیگیری استراتژی خروج است. استراتژی‌های خروج به دو شکل محقق می‌شوند. یا از طریق عرضه سهام در بورس و یا از طریق فروش شرکت به یک شرکت بزرگتر. البته که انتخاب سومی هم در میان است؛ یک شکست تمام عیار. انتخابی که طبیعتا مطلوب هیچ استارت‌آپی نیست.

پیگیری خریدهایی که در میان شرکت‌های تکنولوژیک اتفاق می‌افتند چیزهای زیادی را درباره جهان استارت‌آپ‌ها به ما می‌آموزند. برای مثال امسال شاهد افزایش علاقه شرکت‌های تکنولوژیک بزرگ و جاافتاده به خرید شرکت‌های کوچک و جوان بودیم.

در این نوشته سعی کردیم ۱۰ مورد از مهم‌ترین خریدهای سال ۲۰۱۶ در میان شرکت‌های تکنولوژیک را در این مقاله بررسی کنیم. مواردی که ذکر کرده‌ایم خرید‌هایی بوده‌اند که بابت‌شان پول زیادی پرداخت شده و پوشش خبری زیادی هم دریافت کرده‌اند.

۱- پبل و فیت‌بیت
Pebble یک پروژه موفق کیک‌استارتر بود و ساعت‌های هوشمندی را تولید می‌کرد که مخاطب خود را توده‌های مردم قرار داده بود. هم‌زمان با افزایش رقابت در بازار گجت‌های پوشیدنی شرکت Fitbit این استارت‌آپ را به عنوان یک تهدید در نظر گرفت و با قیمت ۴۰ میلیون دلار Pebble را خرید تا کسب و کار این شرکت را متوقف کند.

۲- متل و اسپراوتلینگ
شرکت Mattel، یک شرکت بزرگ چندملیتی تولیدکننده اسباب بازی که در سال ۱۹۴۵ شروع به کار کرد برای پیشرفت بیشتر کارش یک شرکت فعال در حوزه ساخت گجت‌های پوشیدنی مخصوص سلامت کودکان با نام Sproutling را خریداری کرد. این خرید به دلیل استفاده از تکنولوژی این شرکت در محصولات آموزشی Mattel با قیمتی در حدود ۲۱ میلیون دلار اتفاق افتاد.

۳- سامسونگ و هارمن
یکی از خریدهای بزرگ سال ۲۰۱۶ به نام سامسونگ ثبت شده است. سامسونگ این غول بزرگ دنیای تکنولوژی با قیمت خیره‌کننده ۸ میلیارد دلار Harman را خریداری کرد. Harman در حوزه محصولات صوتی و صنعت خودرو فعالیت داشت. یکی از علت‌های اصلی خرید این شرکت ارائه محصولات مرتبط با اتصال گجت‌ها در خودرو بود. ظاهرا سامسونگ در حوزه اتصال اینترنت و گجت‌های مختلف در خودرو برنامه‌های خاصی دارد که این خرید هم در همین راستا بوده است.

۴- ورایزن و یاهو
یکی دیگر از خبرهای مهم سال خرید یاهو توسط ورایزن بود. یاهو روز به روز بیشتر سقوط می‌کرد و درآمد آن رو به کاهش بود. با انتشار خبرهای مرتبط با درز اطلاعات میلیون‌ها حساب کاربری کار برای یاهو سخت‌تر هم شد و مسئولان ورایزن هم از این موضوع استفاده کرده و سعی کردند یاهو را به قیمت کمتری بخرند. نهایتا قرار شد که ورایزن یاهو را به قیمت ۴٫۴ میلیارد دلار خریداری کند. خریدی که برند یاهو را دست نخورده نگه می‌دارد اما باعث می‌شود دیگر شرکت مستقلی به اسم یاهو نداشته باشیم. البته اخیرا خبرهایی هم منتشر شده بود که این خرید هنوز هم مشکلاتی را در سر راه خود دارد.

۵- والمارت و جت
گفتیم که ۲۰۱۶ سالی بوده که در آن چندین شرکت‌ قدرتمند و بزرگ، شرکت‌های تکنولوژیک جوان را خریداری کردند. یک نمونه از این خریدها تملک Jet بوسیله Walmart بود. خرده‌فروش بزرگ آمریکایی شرکت Jet که در زمینه تجارت الکترونیک فعال بود را به قیمت ۳٫۳ میلیارد دلار خرید. والمارت از طرف آمازون احساس خطر می‌کرد و دلیل اصلی خرید Jet همین موضوع بود. باید منتظر واکنش آمازون به این اتفاق باشیم. آیا آمازون هم کسب و کار خود در حوزه فروشگاه‌های فیزیکی را گسترش می‌دهد؟

۶- مایکروسافت و لینکدین
خرید لینکدین بوسیله مایکروسافت یک خرید تاریخی بود. می‌گوییم تاریخی بود چون این اولین بار بود که یک شرکت قدیمی و قدرتمند حوزه تکنولوژی، یک شبکه‌اجتماعی بزرگ را خریداری می‌کند. از طرف دیگر این خرید بزرگ‌ترین خرید مایکروسافت هم بود. مایکروسافت لینکدین را با قیمت عجیب و غریب ۲۶٫۲ میلیارد دلار خریداری کرد تا احتمالا بتواند در آینده از اطلاعات این شبکه استفاده‌های سودآوری بکند.

۷- تسلا و سولارسیتی
ایلان ماسک از طریق شرکتی که صاحبش بود شرکتی که در راه‌اندازی آن نقش ایفا کرده بود را خرید. شاید همین موضوع باعث شد خرید Solar City به قیمت ۲٫۶ میلیارد دلار توسط شرکت تسلا در رسانه‌ها بازتاب داشته باشد. خرید این شرکت قدمی در راستای چشم‌انداز ایلان ماسک برای تسلا بود. تسلا قصد داشت به شرکتی تبدیل شود که در حوزه انرژی ‌تجدیدپذیر خدمات عرضه کند و امکانات داخلی شرکتش خودرو‌ها و باتری‌های خانگی تا پنل‌های خورشیدی روی سقف‌ها را شامل شود.

۸- اسنپ‌چت و بیت‌استریپز
یکی دیگر از خرید‌های مهم سال ۲۰۱۶ که ۱۰۰ میلیون دلار هم پول پای آن خرج شد خرید Bitstrips توسط Snapchat بود. Bitstrips یک اپلیکیشن وب و موبایل بود که به کاربران امکان می‌داد آواتار‌های انیمیشنی و کارتونی از خود بسازند. اسنپ‌چت این اپ را که بیش از ۱۱ میلیون‌بار دانلود شده بود خریداری کرد و حال این برنامه را با نام bitmoji عرضه کرده است.

۹- اوبر و اوتو
Uber شرکت فعال در حوزه حمل و نقل شرکت OTTO که در زمینه تکنولوژی‌های ماشین‌های خودران کار می‌کند را خرید. این خرید برای اوبر از این نظر مهم بود که این شرکت را یک قدم به هدف تشکیل یک ناوگان حمل و نقل تشکیل شده از ماشین‌های خودران نزدیک می‌کند. گرچه هنوز موانع زیادی بر سر راه این هدف اوبر قرار دارد. گفتنی است این معامله با قیمت ۶۸۰ میلیون دلار انجام شد.

۱۰- سی‌ان‌ان و بیم
نهایتا بد نیست اشاره‌ای هم به خرید ۲۵ میلیون دلاری CNN بکنیم. شبکه CNN اپلیکیشن به‌اشتراک‌گذاری ویدیوی Beme را خریداری کرد. این اپ بوسیله Casey Neistat (از شخصیت‌های فعال در یوتیوب و سازنده‌ فیلم‌های کوتاه) و تیمش هدایت می‌شد. CNN با خرید این اپ از تیم هدایت‌کننده آن هم خواست به فعالیت خود زیر چتر این شبکه‌خبری ادامه دهند.

منبع: The Nextweb
ترجمه: دیجی مگ
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید