کدام کارگران عیدی دولتی می‌گیرند؟

مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: همه کارگران مشمول قانون کار معادل ۶۰ روز مزد خود عیدی و پاداش می‌گیرند ولی عیدی کارگران شاغل در بخش‌های دولتی از فرمول عیدی کارکنان دولت تبعیت می‌کند.

کد خبر : ۳۴۷۹۴
بازدید : ۹۹۲
مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: همه کارگران مشمول قانون کار معادل ۶۰ روز مزد خود عیدی و پاداش می‌گیرند ولی عیدی کارگران شاغل در بخش‌های دولتی از فرمول عیدی کارکنان دولت تبعیت می‌کند.

به گزارش ایسنا، اسماعیل ظریفی آزاد درباره میزان پرداخت عیدی کارگران اظهار کرد:بر اساس ماده واحده قانون نحوه تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب سال ۷۰ مجلس، کارفرمایان باید معادل ۶۰ روز آخرین مزد یا دو ماه حقوق کارگران را به عنوان عیدی و پاداش پایان سال آنها بپردازد.

وی افزود: بنابر این هر کسی که تحت شمول قانون کار اشتغال به کار دارد بر این اساس باید عیدی و پاداش پایان سال خود را دریافت کند.

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار که یکشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، ادامه داد: البته بخشی از کارگران مشمول قانون کار در بخش دولتی مشغول کار هستند که این افراد بر اساس رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۹۰ معادل کارمندان دولت دریافت می‌کنند و عیدی آنها از فرمول عیدی کارکنان دولت تبعیت می کند.

به گفته وی مبنای پرداخت عیدی کارگران پایه حقوق و دستمزد ۸۱۲ هزار تومانی امسال است که بر این اساس عیدی کارگران با محاسبه دو ماه حداقل مزد، یک میلیون و ۶۲۴ هزار تومان و سقف عیدی کارگران با احتساب سه ماه حداقل مزد، دو میلیون و چهارصد هزار تومان خواهد بود و کارفرمایان با توجه به سقف تعیین شده ۹۰ روز از سوی قانونگذار بیش از این سقف ملزم به پرداخت عیدی نیستند.

ظریفی آزاد همچنین اعلام کرد: کارگرانی که عیدی خود را نگرفتند حق دارند برای طرح شکایت به مراجع حل اختلاف مراجعه کنند که بررسی شکایت و نتیجه آن حداکثر سه ماه به طول می‌انجامد و در این مدت مراجع حل اختلاف اسناد مثبته مبنی بر پرداخت کارفرمایان را مطالبه و شکایت کارگران را رسیدگی می‌کنند.

در همین راستا دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: علیرغم تاکید بسیاری که نسبت به پرداخت عیدی و پاداش پایان سال کارگران می‌شود متاسفانه بسیاری از واحدها هنوز عیدی کارگران را پرداخت نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه وظیفه نظارت بر پرداخت عیدی کارگران با وزارت کار است افزود: طبعا وزارت کار باید در این خصوص اعمال نظارت کند از آن گذشته یکی دو کارگاه نیست که به کارگران بگوییم اگر عیدی نگرفتند بروند شکایت کنند.

ابوی گفت: طبعا عیدی حق قانونی کارگر است و اگر پرداخت نشود بی قانونی صورت گرفته است، لذا کارفرمایان باید با در نظر گرفتن یکسال کاری عیدی نیروی کارش را پرداخت کند.

به گفته دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ارزش ندارد کارگر برای عیدی از کارفرمایش شکایت کند و ماهها درگیر شکایت شود بعد هم سر آن کارش را از دست بدهد و تبعات شکایت دامنگیرش شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید