تصاویر/ تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا

تصاویر/ تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا

با نزدیک شدن به روز جهانی زنان در هشتم مارس، نگاهی به بزرگ‌ترین دانشمندان زن می‌اندازیم که سهم قابل‌توجهی در پیشبرد و توسعه علم داشتند.

کد خبر : ۳۴۸۶۴
بازدید : ۱۴۵۲۰


فرادید | با نزدیک شدن به روز جهانی زنان در هشتم مارس، نگاهی به بزرگ‌ترین دانشمندان زن می‌اندازیم که سهم قابل‌توجهی در پیشبرد و توسعه علم داشتند.

1. ماری کوری (1867-1934)

فیزیکدان و شیمی‌دان لهستانی به تحقیقات تأثیرگذار خود درزمینهٔ رادیواکتیو شهرت دارد که شامل کشف پلونیوم و رادیوم، روش‌های جداسازی ایزوتوپ‌های رادیواکتیو و مطالعه بر روی خواص رادیواکتیو اورانیوم می‌شود. کوری علاوه بر اینکه اولین زنی است که جایزه نوبل را دریافت کرد، تنها زنی است که دو بار (در سال‌های 1903 و 1911) موفق به دریافت این جایزه شد.

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا


2. روزالیند فرانکلین (1920-1958)

این شیمی‌دان انگلیسی با استفاده از روش کریستالوگرافی اشعه ایکس، برای اولین بار از DNA عکس گرفت که به تعیین ساختار مولکولی آن در سال 1953 کمک کرد. علاوه بر این، فرانکلین سهم قابل‌توجهی در درک ساختار مولکولی RNA ها، ویروس‌ها، زغال‌سنگ و گرافیت داشت.

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا


3. آدا لاولیس (1815-1852)

کنتس لاولیس یک ریاضیدان بااستعداد و از اولین برنامه‌سازهای رایانه در جهان بود. وی اولین فردی بود که پتانسیل واقعی طرح "ماشین تحلیلی" چارلز ببیج پی برد. یادداشت‌های او دربارهٔ این ماشین شامل آنچه به‌عنوان اولین الگوریتم شناخته می‌شوند است که قرار بود توسط یک ماشین استفاده شوند؛ به همین دلیل، او غالباً به‌عنوان اولین برنامه‌ساز رایانه شناخته‌شده است .

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا


4. ماریا ژئوپرت مایر (1906-1972)

این فیزیکدان آمریکایی آلمانی‌تبار، برای تحقیق بر روی ساختار پوسته‌ای هسته شهرت دارد. او از دانشگاه "گوتینگن" در آلمان فارغ‌التحصیل شد و تز دکترای خود را درباره جذب دو-فوتون در اتم نوشت. تأیید نظریه او دشوار بود، اما توسعه لیزر سبب تأیید عملیِ نظریه وی شد. بدین ترتیب دومین زنی بود که در سال 1963 موفق به دریافت جایزه نوبل شد.

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا


5. ریتا لوی مونتالچینی (1909-2012)

این عصب‌شناس ایتالیایی برای کشف "عامل رشد عصب" (NGF) شهرت دارد که در تنظیم رشد، نگهداری و بقای نورون‌های موردنظر کمک می‌کند. کشف او سبب پیشگیری و کاهش انحطاط عصب در برخی بیماری‌های عصبی شده است. در سال 1986، به همراه همکارش "استنلی کوهن"، موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد.

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا


6. گریس هاپر (1906-1992)

این دریاسالار و دانشمند کامپیوتر، اولین برنامه‌نویس رایانه "مارک یکم" بود. او با زبان‌های برنامه‌نویسی توانست کد منبع نوشته‌شده در یک زبان برنامه‌نویسی را به زبان دیگری تغییر دهد. او به "گریس شگفت‌انگیز" معروف بود و پس از مرگش در 22 نوامبر 2016، مدال آزادی ریاست جمهوری به او داده شد.

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا


7. می- بریت موزر (1963)

او به همراه همسرش "ادوارد موزر" فیزیولوژیست و عصب‌شناس نروژی، موفق به کشف "سلول‌هایی که سامانه موقعیت‌یابی در مغز انسان" را تشکیل می‌دهند، شدند. یافته‌های او به دانشمندان در مطالعه فرآیندهای استدلالی و اختلالاتی که منجر به بیماری‌های عصبی ازجمله آلزایمر می‌شوند، کمک کرد. این زوج، به همراه راهنمایشان "جان اوکیف" به‌طور مشترک برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال 2014 شدند.

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا

8. لیزه مایتنر (1878-1968)

این فیزیکدان اتریشی- سوئدی یکی از بانفوذترین چهره‌ها در فیزیک هسته‌ای و رادیواکتیویته است. لیزه به همراه همکارش " اتو هان " اولین کسانی بودند که فرآیند شکافت هسته‌ای را توضیح دادند. شکافت هسته ای سبب تولید برق در راکتورهای هسته‌ای و توسعه سلاح‌های هسته‌ای توسط آمریکا در جنگ جهانی دوم شد. کمیته جایزه نوبل شیمی در سال 1944 زحمات لیزه مایتنر را دررابطه با شکاف هسته ای نادیده گرفت و جایزه را به اتو هان داد.

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا


9. ایرن ژولیو- کوری (1897-1956)

ایرن، دختر ماری و پیر کوری، با کمک همسرش برای ساخت رادیواکتیویته مصنوعی تلاش کرد. در سال 1935، جایزه نوبل شیمی را به دست آوردند.

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا


10. مارگارت همیلتون (1936)

همیلتون دانشمند آمریکایی علوم کامپیوتری است که سرپرستی تیمی در ناسا را بر عهده داشت. آن‌ها نرم‌افزار برنامه فضایی آپولو را نوشتند. در 22 نوامبر 2016، به‌پاس خدماتش از باراک اوباما مدال آزادی دریافت کرد.

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا

11. پاتریشیا بث (1942)

بث اولین زنی است که در موسسه معروف ژول استین در لس آنجلس آغاز به کار کرد. او اولین دکتر زن و سیاه پوستی است که حق ثبت اختراع پزشکی را دریافت کرد. او فیکولیزر را اختراع کرد که استفاده از لیزر در جراحی آب مروارید را متحول کرد.

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا

ترجمه: وب‌سایت فرادید

مجموعه‌ای از بهترین تصاویر تاریخ ایران و جهان را اینجا ببینید


۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید