چرا صبح‌ها سرم درد می‌کند؟

چرا صبح‌ها سرم درد می‌کند؟

عوامل متعددی در بروز این نوع سردردها نقش دارند.

کد خبر : ۳۹۷۰۷
بازدید : ۳۵۶۹
چرا صبح‌ها سرم درد می‌کند؟
سردرد صبحگاهی، مشکل آزاردهنده‌ای است که می‌تواند یک روز ما را به طور کامل خراب کند.


به گزارش جام جم، عوامل متعددی در بروز این نوع سردردها نقش دارند. از جمله:

خواب نامتعادل
خواب ناکافی در طول شب می‌تواند باعث ایجاد استرس، فشارخون بالا و افزایش ضربان قلب شود که از عوامل بروز سردرد به شمارمی آیند. یک چرت 20 دقیقه‌ای یا مصرف یک قرص مسکن می‌تواند مشکل را برطرف کند.

خوابیدن بیشتر از 9 ساعت در شب نیز با کاهش سطح سروتونین مغز، جریان خون به مغز را کاهش می‌دهد و باعث بروز سردرد می‌شود. بهترین راه جلوگیری از بروز این نوع سردردها، داشتن ساعت خواب متعادل درطول شبانه روز است.

کاهش اندروفین
اندروفین یا هورمون حال خوب در بدن، هنگام بیدارشدن از خواب در پایین‌ترین سطح خود قراردارد. میزان کم اندروفین به باریک شدن رگ‌های مغز منجر می‌شود و می‌تواند منشأ سردرد باشد.

ورزش صبحگاهی به عنوان محرکی برای تولید اندروفین، بهترین گزینه برای برطرف شدن این نوع سردرد است.

خروپف
اگر در طول شب خروپف می‌کنید و صبح‌ها سردرد دارید، احتمالا دچار آپنه خواب هستید. در آپنه خواب به دلیل اختلال موقت در تنفس، مغز کمتر از میزان لازم اکسیژن دریافت می‌کند. اگر دچار آپنه خواب هستید،‌ با پزشکتان در این زمینه مشورت کنید.

تاخیر در دریافت کافئین
کافئین یک مخدر ملایم است که سیستم عصبی را تحریک می‌کند. اگر قهوه روزانه را طبق عادت معمول مصرف نکنید ـ مثل دیگر مواد مخدر ـ دچار تاثیرات جانبی آن که سردرد از شایع‌ترین آنهاست، خواهیدشد. درصورتی که می‌خواهید عادتتان را ترک کنید، پزشکان کاهش تدریجی مصرف طی چند هفته را توصیه می‌کنند.

افسردگی
سردرد مرتبط با افسردگی که به دلیل کاهش سطح سروتونین بروزمی‌کند، هرچند در تمام طول روز رخ می‌دهد، اما بروز آن در هنگام صبح، معمول‌تر است. اگر دچار افسردگی هستید، بهتر است هرچه زودتر مشاوره‌های پزشکی دریافت کنید.

فشارخون بالا
در افراد مبتلا به پرفشاری خون، جریان خون فشار زیادی به سر وارد کرده، سردرد مکرر ایجاد می‌کند.

بسیاری از افراد حتی نمی‌دانند که پرفشاری خون دارند، زیرا این عارضه علائم بیرونی زیادی ندارد. اگر سردردهای صبحگاهی‌تان مکرر و غیرقابل توضیح است، چک کردن فشار خون ایده خوبی است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید