چهار ضلعی سایپا و خارجی ها به کجا ختم می شود؟

چهار ضلعی سایپا و خارجی ها به کجا ختم می شود؟

اگر این گزاره را کنار همکاری مستمر سایپا با سه خودروساز چینی بگزاریم و چشم انداز بلندمدت همکاری با سیتروئن را نیز مدنظر قرار دهیم، به یک چهارضلعی خودرویی می رسیم که شرکت های چینی، کیا، نیسان و سیتروئن اضلاع آن را تشکیل می دهند.

کد خبر : ۴۰۷۲۷
بازدید : ۳۰۵۳
روز گذشته مهدی جمالی در حاشیه مراسم رونمایی از نسل نوین پیشرانه‌های ملی و کم مصرف سایپا در جمع خبرنگاران از آغاز یک همکاری تازه با کیاموتورز و نیسان گفت و اعلام کرد سایپا قصد همکاری انحصاری با شرکت نیسان را در ایران دارد و در عین حال تلاش دارد با کیا موتورز نیز روابط خود را در قالب جوینت ونچر توسعه دهد.

چهار ضلعی سایپا و خارجی ها به کجا ختم می شود؟

اگر این گزاره را کنار همکاری مستمر سایپا با سه خودروساز چینی بگزاریم و چشم انداز بلندمدت همکاری با سیتروئن را نیز مدنظر قرار دهیم، به یک چهارضلعی خودرویی می رسیم که چین، کیا، نیسان و سیتروئن اضلاع آن را تشکیل می دهند. با این رویه و در صورت توفیق حداکثری سایپا در تحقق آن، به نظر می رسد این شرکت تلاش دارد تا در یک دهه آینده سهم خود را در بازار رو به رشد ایران به میزان چشمگیری توسعه دهد.

بازاری که حجم آن بنا به پیش بینی اویکا (oica) انجمن جهانی خودروسازان، در یک دهه آینده به بیش از 2/2 میلیون دستگاه خواهد رسید. اما سایپا چطور می تواند به اهداف بزرگ خود دست یابد در حالی که رقیب مستقیم این شرکت یعنی ایران خودرو به شدت در تلاش است تا از طریق افزایش تیراژ خانواده سمند و نیز محصولات گروه پژو سهم خود از بازار ایران را در افق 1404 به بیش از 1 میلیون دستگاه افزایش دهد.

چهار ضلعی سایپا و خارجی ها به کجا ختم می شود؟

فهم اینکه چشم انداز سایپا به کجا دوخته شده سخت نیست. سخنان مهدی جمالی نشان می‌دهد سایپا در حال گسترش همکاری با برندهای مختلف است. به شکلی که در حال حاضر علاوه بر همکاری با رنو، قصد دارد نیسان را به پارس خودرو ببرد و خودش نیز با کیا توافقی جدید داشته باشد. این در شرایطی است که همکاری‌های این خودروساز با سیتروئن نیز آغاز شده و به نظر می‌رسد سیتروئن در این جاده جلوتر از بقیه می‌راند.
اما همکاری با کیا موتورز در قالب جونت ونچر می‌تواند مزایای فراوانی برای سایپا و در کل صنعت خودروی کشور داشته باشد. البته در حال حاضر هم با تولید سراتو به گونه‌ای نرم این جوینت ونچر شکل گرفته است. خودروهای کیا و هیوندایی از جمله پر فروش‌ترین خودروها در بازار خاورمیانه هستند. بازاری که بیش از ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد و به همین دلیل بازاری بسیار بکر برای عرضه این خودوهاست. از طرفی این دو برند در این بازارها از فروش خوبی برخودار هستند. از این گذشته بازار همسایگان شمالی ایران نیز می توانند از جمله بازارهای هدف برای عرضه این خودروها باشند.

در واقع اگر سایپا بتواند همکاری در قالب جونت ونچر با کیا موتورز را به گونه‌ای پیش ببرد که بدل به هاب منطقه در تولید چند محصول شود، آن وقت می‌تواند وارد فاز صادرات به بازارهای منطقه ای باشد. این همان دکترینی است که اگر کرمان موتور هم در پیش بگیرد، خواهد توانست حرف‌های زیادی در بازار منطقه بزند.

چهار ضلعی سایپا و خارجی ها به کجا ختم می شود؟

در واقع تولید خودرویی با برند کیا موتورز در داخل کشور می‌تواند دستاوردهای دیگری نیز داشته باشد. همین حالا بازار ایران از جمله بازارهای پررونق برای کیا موتورز و هیوندایی است. بازاری که بیشترین خودروهای وارداتی آن به نام این دو برند ثبت شده اند.

در نتیجه حضورکیا و هیوندایی در خطوط تولید آن هم در ایران در اولین قدم قطعه سازان کشور را تقویت خواهد کرد. زیرا قطعه سازان همچون ریل‌های عبور قطار صنعت هستند. از طرفی می‌توان علاوه بر حضور در بخش صادرات، از واردات بسیاری از قطعات یدکی به کشور نیز جلوگیری کرد. پر واضح است که در این صورت از خروج ارز نیز جلوگیری خواهد شد.

چهار ضلعی سایپا و خارجی ها به کجا ختم می شود؟

اما رسیدن به این اهداف و حفظ سطح مناسبی از همکاری با این چهار گروه نیازمند توان بالایی از مدیریت مالی، اجرایی، بازاریابی و صنعتی است که لازم است این شرکت در این حیطه خود را به مدل های جهانی نزدیک کند و حتی همانند آنچه محمدرضا نعمت زاده چندی پیش به آن اشاره کرد، از توان مدیران با تجربه خارجی در بدنه عالی خود استفاده کند. راهی که قبل از سایپا بسیاری از شرکت های چندملیتی و نوظهور صنعت خودرو آن را پیموده و جواب مناسبی نیز گرفته اند.

در عین حال توجه به توسعه برند ملی که می تواند نجات بخش سایپا در پایین ترین بخش بازار باشد موردی است که نباید با همکاری های بین المللی مداخله پیدا کرده و به فراموشی سپرده شود. اتفاقا سایپا با مونتاژ خودروهای روز و با کیفیت برندهای کره ای و ژاپنی، علاوه بر افزایش دانش خودرویی در مجموعه خود، قادر خواهد بود به دانش تولید پلتفورم و مونتاژ ارزان تر قطعات دست پیدا کند و زمینه توسعه برند خود را بیش از همیشه فراهم سازد.

چهار ضلعی سایپا و خارجی ها به کجا ختم می شود؟

اتفاقی که اگر برنامه ریزی صحیحی در حوزه صنعت کشور و واحدهای تحقیق و توسعه دانشگاهی برای آن صورت گیرد، می تواند راه سایپا را برای تبدیل شدن به یک برند مطرح بین المللی هموار نماید. موردی که بی توجهی و مشغولیت به مونتاژ صرف و بی هدف خودروهای خارجی می تواند آن را به تهدیدی جدی برای صنعت خودروی ایران و شرکت سایپا تبدیل نماید و در نهایت به سلطه تمام عیار برندهای خارجی بر بازار بزرگ ایران بدون توسعه سطح فناوری داخلی منجر شود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید