مصادیق بی‌ادبی و گستاخی در مصاحبه شغلی چیست؟

مصادیق بی‌ادبی و گستاخی در مصاحبه شغلی چیست؟

حتما دوست دارید جذاب باشید و فرد مصاحبه کننده را تحت تاثیر قرار دهید، نه اینکه با رفتار بد، او را نسبت به خود مایوس کنید.

کد خبر : ۴۱۰۹۵
بازدید : ۱۳۱۳
مطمئنا دوست ندارید در مصاحبه‌ی شغلی‌تان بی‌ادب و گستاخ جلوه کنید. یکی از بدترین جاهایی که می‌توانید بی‌ادب باشید، مقابل یک مدیر است که به دنبال استخدام فرد مناسبی است.

به گزارش برترین ها، مطمئنا دوست ندارید در مصاحبه‌ی شغلی‌تان بی‌ادب و گستاخ جلوه کنید. یکی از بدترین جاهایی که می‌توانید بی‌ادب باشید، مقابل یک مدیر است که به دنبال استخدام فرد مناسبی است. حتما دوست دارید جذاب باشید و فرد مصاحبه کننده را تحت تاثیر قرار دهید، نه اینکه با رفتار بد، او را نسبت به خود مایوس کنید. در ادامه رفتارهایی را می‌گوییم که باید در هر مصاحبه‌‌ی شغلی از آنها اجتناب کنید.

مصادیق بی‌ادبی و گستاخی در مصاحبه شغلی چیست؟
۱. «خیلی منتظر ماندم!»
احتمالا می‌خواهید ناراحتی‌تان را بابت اینکه شما را منتظر نگه داشته‌اند اعلام کنید اما مطمئنا بابت این شکایت و غر زدن‌تان، امتیازی از رئیس کسب نمی‌کنید. البته یک شرکت یا سازمان خیلی خوب و معتبر نباید با منتظر نگه داشتن افراد، وجهه‌اش را خراب کند اما شما برای اینکه پل‌های پشت سرتان را خراب نکنید بهتر است این موضوع را به روی‌شان نیاورید!

۲. «می‌دانم خیلی دیر کردم، اما ...»
بله درست است، همانطور که نباید برای مصاحبه، خیلی منتظر بمانید، شما هم نباید فرد مصاحبه کننده را منتظر نگه دارید. حتما از قبل جوری برنامه ریزی کنید که به موقع سر ِ قرار برسید، حتی اگر شده کمی هم زودتر. اگر هم دیر کردید، سعی نکنید با بهانه آوردن و ذکر دلیل، توجه فرد مقابل‌تان را به این موضوع جلب کنید، یعنی لازم نیست به این مساله بپردازید؛ فورا یک عذرخواهی کوچک بکنید و این موضوع را رها کنید.

۳. «شما ازدواج کرده‌اید؟ فرزند دارید؟ چند ساله‌تان است؟ و ... »
لطفا حرفه‌ای عمل کنید! هرگز از فرد مصاحبه کننده هیچ سوال شخصی نپرسید یا هر سوالی که می‌تواند ناخوشایند باشد، چون حتما فضول و چندش‌آور به نظر خواهید رسید. یک سری از سوالات هم واقعا توهین آمیز هستند، مثلا اینکه فرد مصاحبه کننده خانمی باشد که باردار به نظر برسد و بخواهید از او بپرسید که آیا باردار است!

مصادیق بی‌ادبی و گستاخی در مصاحبه شغلی چیست؟
۴. «در محل کار چه کسی هست که بهتر است با او ارتباطی نداشته باشم؟»
هنوز پا به محل جدید کارتان نگذاشته، خودتان را آشفته‌ و درگیر مسائل همکاران نکنید. چون آدم کوته‌فکر و کم‌ارزشی جلوه خواهید کرد. گفتن چنین حرف‌هایی باعث می‌شود مدیر یا فرد استخدام کننده به شما شک کند که ممکن است یک آدم خبرچین و دورو باشید. معمولا افراد شایعه‌ساز و شایعه‌پراکن در اداره‌ها، دردسرساز و مشکل‌آفرین هستند چون اطلاعات درست و نادرست را به همکاران سو‌ءاستفاده‌چی می‌رسانند. پس جوری حرف نزنید که فرد مصاحبه کننده فکر کند شما قرار است برای سازمان، دردسر ایجاد کنید.

۵. تحت هیچ شرایطی از الفاظ زشت استفاده نکنید
عصبانی شدن و فحش دادن و استفاده از الفاظ زشت حتی برای کسی که آنجا حضور ندارد، قطعا باعث شکست‌تان خواهد شد. حتی حرف‌هایی که بیانگر نژادپرستی، توهین به قومیتی خاص، جانبداری از یک ایده یا ... باشند هم می‌‌توانند همین نتیجه را داشته باشند. به هیچ چیز و هیچ کسی بی‌حرمتی نکنید.
لعن و نفرین کردن، ناسزاگویی و کسی یا چیزی را باعث مصیبت عنوان کردن، نسبت به هر چیز و هر کسی که باشد، رفتاری کاملا غیرحرفه‌ای و زننده و عوامانه و گستاخانه است. ضمنا تحقیقات علمی نشان داده افرادی که از الفاظ رکیک استفاده می‌کنند، از هوش کمتری برخوردارند.

۶. «ببخشید، من باید به این تماس پاسخ بدهم»
حتما حین مصاحبه گوشی‌تان را سایلنت کنید تا مجبور نشوید از این جمله استفاده کنید. اما ممکن است فراموش کنید و هنگام مصاحبه و گفتگو، گوشی‌تان زنگ بخورد، ابدا جواب ندهید چون بی‌ادبی نسبت به فرد مقابل محسوب می‌شود، حتی اگر به صفحه نگاه کنید تا مثلا پیامک «بعدا با شما تماس می‌گیرم» را ارسال کنید. به جای این کار، فورا عذرخواهی کرده و گوشی‌تان را سایلنت کنید.

مصادیق بی‌ادبی و گستاخی در مصاحبه شغلی چیست؟
۷. «من فقط به یک کار نیاز دارم»
حتما اشتیاق و هیجان خود را مهار کنید. البته طبیعی است که مشتاق استخدام شدن باشید اما بهتر است نزد فرد مصاحبه کننده، معترف به این اشتیاق نباشید. وقتی می‌خواهید برای مصاحبه بروید، حتما از قبل خودتان را برای این سوال آماده کنید: «چرا مایل هستید اینجا کار کنید؟»

اشتیاق، رغبت و انرژی برای کسی که دنبال یک کار خوب است، بسیار کمک کننده و مفید است اما باید هیجانات خود را کنترل کنید و هنگام مصاحبه، عجول و هیجان‌زده به نظر نرسید. خود را آماده کنید که درمورد اهداف بلندمدت خود صحبت کنید و علاقه‌تان را نسبت به کار در آن کمپانی نشان دهید و اینکه بسیار مایلید در مهارت‌های حرفه‌ای خود پیشرفت کنید.
بی‌تفاوت نشان دادن خودتان، قطعا نتیجه‌ی خوبی ندارد اما اگر احساسات خود را نیز کنترل نکنید ممکن است حرف‌های نسنجیده‌ای به زبان بیاورید که شرایط‌‌‌ تان را خراب کند.

۸. «ببخشید، من خیلی عجله دارم»
برای چه چیزی عجله دارید؟ باید سر یک قرار حاضر شوید؟ فرقی نمی‌کند کجا و چرا می‌خواهید زودتر بروید، به هر حال سعی کنید برنامه‌تان را جوری تنظیم کنید که روز مصاحبه، شتاب‌زده نباشید. شاید فکر کنید می‌توانید خودتان را کنترل کنید و عجله داشتن خود را بروز ندهید اما معمولا تحت چنین شرایطی، زبان بدنی‌تان و استرسی که دارید ناخودآگاه این شتاب را لو خواهد داد.

مصادیق بی‌ادبی و گستاخی در مصاحبه شغلی چیست؟
۹. «این شرکت آنطور که فکر می‌کردم نیست»
شما تنها به عنوان یکی از نامزدهای استخدام نشسته‌اید، نه به عنوان یک منتقد! به این اشاره نکنید که ناامید شده‌اید یا این شرکت نتوانسته‌ است توجه شما را جلب کند.

۱۰. «هی پسر، عزیزم، ... »
این کار جوری ریسک کردن است. برخی از افراد به طور کلی نسبت به این که «جناب» و «عزیزم» و «پسر» و ... خطاب شوند بی‌تفاوتند، اما عده‌ای هم واقعا آزرده می‌شوند. بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید تا مبادا بی‌ادب و عامی جلوه کنید.

به طور کلی استفاده از واژه‌های عامیانه یا زبان غیررسمی و خودمانی در چنین موقعیت‌هایی درست نیست، مگر اینکه مطمئن باشید این جور چیزها با تیپ و فرهنگ آن سازمان جور درمی‌آید. به هر حال در خودمانی شدن زیاده‌روی نکنید.

مصادیق بی‌ادبی و گستاخی در مصاحبه شغلی چیست؟
۱۱. «ولی من به این کار عادت ندارم»
اگر شروع کنید به صحبت در مورد اصول و مبانی کار جدیدتان، اینطور به نظر خواهد رسید که فکر می‌کنید بهتر از هر کس دیگری می‌دانید. نقد و بررسی روال کار سازمان، قطعا باعث خواهد شد فرد مصاحبه کننده از شما ناراضی بشود.
ضمنا مطالعات نشان می‌دهد، افراد قابل و بسیار باهوش، «انعطاف‌پذیر بوده و می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مهارت‌های خود را رشد دهند.» چسبیدن به عادات و شیوه‌های قدیمی خودتان می‌تواند شما را کوته‌فکر و لجوج و بدقلق جلوه بدهد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید