دلایل علمی به نفع تنبلی

دلایل علمی به نفع تنبلی

هر کسی که تیپ شخصیتی‌اش بیشتر به نوع L یا همان تنبلی (!) نزدیک است، باید بداند که ویژگی‌های بسیار خوبی دارد. به هر حال پذیرفتن این ویژگی‌ها از تغییر کردن که راحت‌تر است!

کد خبر : ۴۱۷۹۸
بازدید : ۱۹۹۰
هر کسی که تیپ شخصیتی‌اش بیشتر به نوع L یا همان تنبلی (!) نزدیک است، باید بداند که ویژگی‌های بسیار خوبی دارد. به هر حال پذیرفتن این ویژگی‌ها از تغییر کردن که راحت‌تر است!
به گزارش برترین ها، چه کسی گفته که دنیا به شخصیت‌های تیپ A بیشتر نیاز دارد؟! هر کسی که تیپ شخصیتی‌اش بیشتر به نوع L یا همان تنبلی (!) نزدیک است، باید بداند که ویژگی‌های بسیار خوبی دارد. به هر حال پذیرفتن این ویژگی‌ها از تغییر کردن که راحت‌تر است!
دلایل علمی به نفع تنبلی

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که جامعه‌ی امروز ما چقدر وسواس و نگرانی ابتکار و تولید و اراده را دارد؟ مثلا کلمه‌ی «productivity» یا همان ابتکار و تولید را در آمازون (amazon.com) جستجو کنید؛ نزدیک به ۸۵۰۰۰ نتیجه دریافت خواهید کرد، از کتاب گرفته تا انواع مکمل‌ها. اما کافیست کلمه‌ی «laziness» یا همان تنبلی را جستجو کنید؛ نتایجی که خواهید دید همگی مربوط به راهکارهایی هستند که غلبه بر تنبلی را به شما یاد می‌دهند.

چرا بابت «هیچ کاری نکردن» اینهمه جبهه گیری می‌شود؟ در مورد خلاقیت و کارآمدی و ... مبالغه شده اما حالا باید درمورد تنبلی حرف بزنیم! در ادامه، چند دلیل به شما ارائه می‌دهیم تا متقاعد شوید که باید تنبلی را یک حُسن بدانید!

۱. تنبل‌ها واقعا پُربازده‌اند!
نقل قول معروفی است که می‌گوید: «من برای انجام یک کار سخت، یک آدم تنبل را انتخاب می‌کنم. چون کسی که تنبل است حتما راهی ساده برای انجام آن کار پیدا خواهد کرد.» این درست است؛ چرا با راهها و تلاش‌های غیرضروری، وقت را تلف کنیم؟ اگر کسی شما را متهم به تنبلی کرد فقط بگویید: «من مطمئنم که منظور تو این است که من بسیار کارآمد و لایقم!»

۲. چُرت زدن، کلید خلاقیت است!
نه تنها نیویورک تایمز ادعا کرده که خوابیدن، نشانه‌ی شان و اعتبار است، بلکه مطالعه‌ای که در دانشگاه میشیگان انجام شده هم دریافته که چُرت زدن در محل کار، می‌تواند قدرت تحمل و کارآمدی را بالا ببرد. آیا اعداد و ارقام روی برگه‌های دوروبرتان با وجود اینکه ساعت‌ها روی‌شان کار کرده‌اید، باز هم اعصاب‌تان را خُرد کرده‌اند؟ به جای اینکه عصبانی شوید، چُرت بزنید! اگر کمی بخوابید، هم از کلافگی و خستگی‌تان کم می‌شود و هم بعد از بیدار شدن، انرژی بیشتری برای حل مسئله خواهید داشت.

۳. بیشتر باهوش‌ها معمولا تنبل هستند!
این خبر را به گوش هر کسی که بابت تنبل بودن‌تان، هوش و زکاوت شما را زیر سوال برده است برسانید. طبق مطالعه‌ای که نتایج آن در نشریه‌ی Health Psychology منتشر شده، افرادی که در فعالیت‌های بدنی بیشتری شرکت می‌کنند، تمایل کمتری به وارد شدن به کارهایی که نیازمند تفکر است دارند. هر چند در مطالعه‌ی انجام شده، تفاوت بین دو گروه در روزهای تعطیل هفته، چندان قابل توجه نبود اما به نظر می‌رسد گذراندن روزهای تعطیل در استراحت و آرامش و به دور از فعالیت، برای قدرت مغز بسیار مفید است؛ که این هم خبر خوبی است برای آنهایی که دوست دارند در روزهای تعطیلی‌شان، به استراحت بپردازند!
دلایل علمی به نفع تنبلی

۴. تنبل بودن یعنی واقع گرا بودن!
تنبلی افسردگی نیست و لزوما چیز بدی هم نیست. باور بکنید یا نه، تنبلی که می‌تواند یکی از علائم افسردگی باشد، یک مزیت است. مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده عده‌ای از افراد مبتلا به افسردگی را در شرایط کنترل شده‌ی آزمایشگاهی با یک سری مسائل روبرو کردند، این افراد برای مسائل حل نشدنی، کمترین زمان را صرف کرده بودند، یعنی خودشان را درگیر مسائلی که قابل حل شدن نبودند نکردند. توانایی رها کردن مسائلی که راه حلی برای‌شان نیست، مهارتی است که در زندگی یک موهبت به حساب می‌آید.

۵. تنبلی ابزاری رایگان برای آرامش خیال!
اجازه دهید ذهن‌تان در بیخیالی پرسه بزند! در مصاحبه‌ای که نشریه‌ی Independent با دکتر ایزابل موریو انجام داد، او گفته است: «تنبلی یک کُنش خیالی است. آنهایی که برچسب تنبل بودن روی‌شان است، فقط ممکن است با ایده‌ها و عقاید جامعه سازگار نباشند. جوامع گوناگون، طی دوره‌های مختلف، نگرش‌های متفاوتی نسبت به مقوله‌ی تنبلی دارند. تنبلی لزوما بد یا اشتباه نیست. در دوران روشنگری قرن هجدهم، آریستوکرات‌ها یا افرادی که از طبقه‌ی ممتاز بودند، به تنبلی خود افتخار می‌کردند و آن را نشان اعتبار می‌دانستند.»

۶. تنبلی یعنی اینکه به شما خوش می‌گذرد!
خیلی از افراد ترجیح می‌دهند شب‌های تعطیل‌شان را با لباس راحتی، روی کاناپه لم بدهند و برنامه‌ی مورد علاقه‌شان را تماشا کنند تا اینکه لباس و کفش ناراحت بپوشند و پول زیادی هم خرج کنند و در رستوران یا کنسرت و ...، معذب بنشینند! اینکه در صبح یک روز تعطیل، آلارم ساعت‌تان خاموش باشد، لیستی از کارهایی که باید انجام دهید نداشته باشید و در حالیکه جدول حل می‌کنید، خوراکی دوست داشتنی‌تان را بخورید یعنی به شما خوش می‌گذرد!
دلایل علمی به نفع تنبلی

۷. تنبلی یک جور مدیتیشن یا یوگای پنهان است!
تنبلی یعنی ساکت نشستن و کاری نکردن! بنابراین تنبل بودن مانند مدیتیشن کردن است! و همانطور که می‌دانید مدیتیشن فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. کاهش فشار خون، کاهش اضطراب، تسکین درد و بهبود کیفیت خواب چند نمونه از این فواید است. یوگا هم همینطور؛ شما تشویق می‌شوید که به بدن‌تان گوش دهید و سرعت حرکات‌تان بسیار آرام باشد. حتی اگر سرعت شما به اندازه‌ی یک حلزون باشد هم خوب است!

۸. یک کار انجام دادن بهتر از همزمان چند کار انجام دادن است
اینکه در یک زمان فقط یک کار انجام دهید به شما امکان تمرکز داشتن و عملکرد بهتر را می‌دهد ولی اگر سعی کنید همزمان چند کار را انجام دهید، کیفیت کارتان حتما پایین خواهد آمد. مطالعه‌ای دیافته که حتی یک حواس‌ پرت‌کن کوچک هم می‌تواند موجب اختلال در کار و افکار فرد شود. این بار اگر احساس کردید همه‌ی آن کارهایی که باید انجام‌شان دهید گیج و پریشان‌تان کرده، به جای اینکه غرق در کار شوید، به خودتان استراحت بدهید و کمی تنبل باشید. مطمئن باشید بدن و ذهن‌تان بابت این تنبلی به جا، ممنون‌تان خواهد بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید