مکزیک قلب تپنده خودروسازی

مکزیک قلب تپنده خودروسازی

کشور مکزیک به عنوان قلب خودروسازی قاره امریکای شمالی به حساب می آید و سهم زیادی درسود شرکت های دارای کارخانه در خاک این کشور را داراست، اما سیاست های ناشی از تفکرات رئیس جمهور امریکا در حال تغییر این معادله سودجویی، به نفع امریکا و به زیان اکثر خودروسازان غیر امریکایی جهان است.

کد خبر : ۴۳۶۷۱
بازدید : ۷۴۵۷
کشور مکزیک به عنوان قلب خودروسازی قاره امریکای شمالی به حساب می آید و سهم زیادی درسود شرکت های دارای کارخانه در خاک این کشور را داراست، اما سیاست های ناشی از تفکرات رئیس جمهور امریکا در حال تغییر این معادله سودجویی، به نفع امریکا و به زیان اکثر خودروسازان غیر امریکایی جهان است.
به گزارش خودروکار، کشور مکزیک به واسطه‌ی قرار گرفتن بین دو قاره امریکای شمالی و امریکای مرکزی نقش بسزایی در صادرات و تجارت مابین این دو قاره را داراست. مکزیک دقیقا نقشی همانند کشور همسایه مان ترکیه را داراست و قلب صادرات خودرو به شمار می رود. از دلایل مهم آن نیز می توان به موقعیت جغرافیایی این دو کشور اشاره کرد چرا که هم ترکیه و هم مکزیک مرز و دروازه ی مابین قاره های مختلف به حساب می آیند.
ایالات متحده مکزیک بزرگ‌ترین کشور اسپانیایی‌زبان جهان و کشوری است واقع در آمریکای شمالی که بیش از 120 میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن مکزیکوسیتی است. این کشور با حدود 2 میلیون کیلومتر مربع وسعت، چهاردهمین کشور وسیع دنیا و یازدهمین کشور پرجمعیت دنیاست. با این اوصاف می توان به اهمیت این کشور و سرمایه گذاری های کلان غول های خودروساز جهان در آن پی برد.
مکزیک قلب تپنده خودروسازی
یکی از صادرات اصلی کشور مکزیک، خودرو است که دلیل آن نیز وجود کارخانه‌های مونتاژ بسیاری از شرکت‌های خودروسازی جهان دراین کشور است و به عبارتی دیگر مکزیک نقطه اتصال صادرات خودرو در دو قاره امریکای مرکزی و علی الخصوص امریکای شمالی و یکی از بزرگترین کشورهای مونتاژکار جهان به شمار می رود. نخستین مقصد خودروهای مونتاژ مکزیک، بزرگترین شریک تجاری اش امریکاست و مابقی تولیدات آن به امریکای لاتین، اروپا و آسیا صادر می شود. مکزیک در حال حاضر حدود یک پنچم از تولیدات خودرو در آمریکای شمالی را در دست دارد.
اگر چه مکزیک و امریکا تبادلات تجاری زیادی با یکدیگر دارند اما تاریخ هیچوقت جنگ میان این دو کشور را فراموش نخواهد کرد، جنگی که در سال‌های 1846 تا 1848 میلادی بین دولت ایالات متحده آمریکا و جمهوری مکزیک درگرفت و ما حصل آن باز هم همچون همیشه سودجویی امریکا و تصاحب ایالات مختلف برای خود بود، چرا که مکزیک نیمی از خاک خود از جمله سرتاسر تگزاس، تمام کالیفرنیا، همه نوادا و یوتا و بخشی از نیو مکزیکو، آریزونا، کلرادو و وایومینگ را از دست داد.
حال نیز با روی کار آمدن دولت ترامپ شاهد به اوج رسید تنش‌ها میان این دو کشور هستیم و یکی از نخستین اقدامات منفورترین رئیس جمهور تاریخ امریکا صدور فرمان‏ ساخت دیوار حائل بین مکزیک و آمریکا برای ممانعت از ورود مهاجران است که طولاني شدن فرايند عبور از مرزها را نیز مخصوصا برای بيش از يک ميليون مکزيکي که روزانه به همراه چهارصد هزار خودرو از طريق سه هزار کيلومتر مرزمشترکِ مکزيک و آمريکا به صورت قانوني گذر می کنند را در پی خواهد داشت. نکته قابل توجه پیرامون این موضوع، درخواست ترامپ از همتای مکزیکی خود برای پرداخت هزینه ساخت این دیوار به دولت امریکاست که با مخالفت دولت مکزیک مواجه شد.
سرانجام کاخ سفید تصمیم به اتخاذ راهکاری برای تامین بودجه ساخت این دیوار گرفت، تصمیمی که به ضرر اکثر خودرو سازان مطرح جهان، که دارای کارخانه مونتاژ خودرو در خاک مکزیک هستند، تمام شد. «شان اسپايسر» سخنگوي کاخ سفيد از تامین هزینه‌های ساخت این دیوار حائل با درآمد ناشي از اعمال ماليات 20 درصدي به واردات از مکزيک خبر داد. مالیاتی که بیش از هر محصول دیگر متوجه صادرات خودرو و شرکت های مطرح خودروسازی دنیا علی الخصوص خودروسازان آلمانی می شود.
چه شرکت‌های مطرح خودروسازی در مکزیک کارخانه مونتاژ دارند؟
اکثر کارخانه‌های شرکت‌های مطرح در شمال و مرکز مکزیک استقرار یافته اند. یکی از بزرگترین تولید کنندگان خودرو در مکزیک شرکت خودروسازی رنو- نیسان است که کارخانه‌های مونتاژ آن در مرکز مکزیکوسیتی و ایالت مورلوس قرار دارد.
مکزیک قلب تپنده خودروسازی
کارخانه شرکت فولکس واگن نیز در ایالات و شهر پوئبلا واقع شده است. کارخانه فولگس واگن در پوئبلا بزرگترین کارخانه برون مرزی این خودروساز آلمانی به شمار می رود و در آن مدل هایی همچون VW Beetle، Golf،Golf wagon ،Jetta و Tiguan به تولید می رسد. فولکس واگن یک میلیارد دلار فقط برای تولید مدل Tiguan در این کارخانه سرمایه گذاری کرده است.
کارخانه آئودی در کنار اتوبان سن خوزه واقع در ایالت پوئبلا به تولید خودروهای کلاس کراس اوور این شرکت مشغول است. همچنین جنرال موتورز، فیات، تویوتا ، فورد، هوندا، مزدا و هیوندای دیگر شرکت هایی هستند که در کشور همیشه بهار مکزیک، کارخانه مونتاژ دارند.
دلیل حضور اکثر غول‌های خودروسازی جهان در مکزیک سود بسیار بالایی است که از مونتاژ خودرو در این کشور نصیب آنها می شود و به همین دلیل کارخانه‌های خود را به کشورهای مصرف کننده نزدیک تر کرده اند و مکزیک نیز به دلیل پشتوانه‌هایی همچون نیروی کار زیاد و منابع اولیه فراوان بهترین گزینه برای خودرسازان به شمار می رود.
اگر چه همه‌ این محاسبات توسط خودروسازان، دقیق صورت پذیرفته و سهم زیادی از فروش محصولات آنها از تولید کارخانه‌های مستقر در مکزیک حاصل می شود و این کشور یکی از منابع سودهی خودروسازان فوق است اما روی کار آمدن رئیس جمهوری ناهنجار و جنجالی همچون ترامپ آب سردی بر پیکر خودروسازان جهان علی الخصوص آلمانی هاست و به نظر می رسد این شرکت ها باید قید انتفاع سودهای کلان از فعالیت کارخانه‌های خود در مکزیک را بزنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید