یکی از آن ٨ نفر

یکی از آن ٨ نفر

با مرگ یکی دیگر از مصدومان آتش‌سوزی پالایشگاه تهران این حادثه تنها یک بازمانده دارد؛ علی نظر جلیلیان آخرین نفر از آن گروهی است که در بالای برج تقطیر پالایشگاه تندگویان دچار حریق شدند؛ حریقی که باعث مرگ نعمت کوخایی، سید کاظم امیری، افشار میرزایی، محمد سجاد، محسن و پوریا دارابی و جواد نوروزی شده است.

کد خبر : ۴۴۹۲۹
بازدید : ۱۸۸۷
یکی از آن ٨ نفر
با مرگ یکی دیگر از مصدومان آتش‌سوزی پالایشگاه تهران این حادثه تنها یک بازمانده دارد؛ علی نظر جلیلیان آخرین نفر از آن گروهی است که در بالای برج تقطیر پالایشگاه تندگویان دچار حریق شدند؛ حریقی که باعث مرگ نعمت کوخایی، سید کاظم امیری، افشار میرزایی، محمد سجاد، محسن و پوریا دارابی و جواد نوروزی شده است.
تنها بازمانده حادثه پالایشگاه نفت تهران که روز جمعه رخ داد، در بخش مراقبت‌های ویژه بخش سوختگی بیمارستان چمران بستری است؛ حادثه‌ای که تاکنون ٧ خانواده را داغدار کرده است. این در حالی است که ظهر روز یکشنبه حادثه ای مشابه در دکل نفتی در منطقه رگ سفید دیلم به وقوع پیوست که ٢ نفر متخصص نفتی جان خود را از دست دادند.

این حادثه ساعت ٤بعدازظهر جمعه، هنگامی رخ داد که گروهی از نیروهای فنی و کارگران مشغول تعمیر بخشی از واحد پالایشگاه در برج تقطیر این مجموعه بودند که به دلیل نشت مواد نفتی، ناگهان حریق مهیبی رخ داد و هشت نفر از این نیروها را در میان شعله‌های آتش گرفتار کرد. ٦ نفر از این افراد در همان محل حادثه در میان شعله‌های آتش جانشان را از دست دادند. ٢ نفر دیگر هم بلافاصله پس از مهار آتش به بیمارستان منتقل شدند که یک نفر از آنها شنبه‌شب در بیمارستان تسلیم مرگ شد.

اما این حادثه تلخ هنوز یک چراغ روشن دارد؛ امید به زنده ماندن علی‌نظر جلیلیان. یکی از دو مجروح این حادثه که به دلیل سوختگی شدید در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفته است و در قسمت مراقبت‌های ویژه بخش سوختگی مرکز درمانی شهید چمران با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ مردی ٤٥ساله که از کرمانشاه با زن و دو فرزندش برای زندگی به تهران آمد. او یکی از نیروهای فصلی اورهال پالایشگاه‌هاست.

«او این حرفه را پیش از این هم در کرمانشاه انجام داده بود. او صبح جمعه با همکارش، جواد نوروزی قرار داشت تا به پالایشگاه تهران بروند. آنها با هم رفتند تا این‌که بعد از ظهر خبر یک حادثه در پالایشگاه تهران خانواده و اقوام علی‌نظر را نگران کرد. ٨نفر از نیروهای مشغول به کار در برج تقطیر این مرکز دچار سوختگی شدند. من می‌دانستم که در برج کار می‌کند. او درباره کار در پالایشگاه و سختی آن بارها با من صحبت کرده بود.» اینها بخشی از صحبت‌های یکی از نزدیک‌ترین اقوام علی‌نظر است که به دلایلی از «شهروند» خواست نامش فاش نشود.

چه زمانی از حادثه آتش‌سوزی و مصدومیت علی باخبر شدید؟
من در کارگاه مبل‌سازی مشغول کار بودم. حدود ساعت ٥بعدازظهر بود که تلفنم زنگ خورد. پشت خط یکی از همکاران علی بود، ماجرا را خیلی سریع برای من تعریف کرد. من هم بلافاصله با خانواده تماس گرفتم و ماجرا را اطلاع دادم. در مسیر پالایشگاه بودیم که متوجه شدیم او را همراه با جواد نوروزی به بیمارستان چمران منتقل کرده‌اند. ما هم به طرف بیمارستان آمدیم. از جمعه‌شب تا امروز یکشنبه هم در همین بیمارستان هستیم.

او چند ‌سال دارد؟
حدود ٤٥سال. متولد ١٣٥١ است.

ازدواج کرده؟
بله، داماد هم دارد. علی یک پسر به نام ابوالفضل و یک دختر به نام نسترن دارد. دخترش هم چند وقت پیش ازدواج کرد.

چند وقت است که در پالایشگاه کار می‌کند؟
حدود ٢سالی می‌شود. او آدم فنی است. قبل از این هم چند سالی در ساختمان‌های بلند آرماتوربندی می‌کرد. پیش از آن هم در کرمانشاه همین کار اورهال در پالایشگاه را انجام می‌داد. اما تقریبا از وقتی به تهران آمد، در پالایشگاه مشغول به کار شد.

در تهران زندگی می‌کند؟
نه، همراه با زن و بچه‌هایش به تهران آمد و یک خانه اجاره‌ای در اطراف اسلامشهر گرفت. الان سه سالی می‌شود. پسرش در یک کارگاه کار می‌کند. خودش هم که در پالایشگاه، با هم خرج زندگی را درمی‌آوردند. اما حالا که این اتفاق افتاده خدا می‌داند که چه سرنوشتی داشته باشد.

الان حال علی چطور است؟
هنوز علی را ندیدیم. اجازه ملاقات نمی‌دهند، می‌گویند در بخش سوختگی احتمال عفونت دارد و باید ایزوله باشد؛ اما شنیده‌ایم که همه بدنش سوخته و باند‌پیچی شده است مثل این‌که فقط صورتش سالم مانده است.

پزشکان از وضع علی با شما صحبت کرده‌اند؟
آنها چند بار به همه ما گفتند که ما هر کاری لازم باشد و بتوانیم برای او انجام می‌دهیم؛ اما هیچ چیز مشخص نیست.

در این مدت از طرف پالایشگاه با خانواده شما تماس داشته‌اند؟
از وقتی که ما به بیمارستان آمدیم، دو نفر از نیروهای پالایشگاه کنار ما هستند. تعدادی از فامیل از کرمانشاه و شهرستان به تهران آمده‌اند، همه آنها را برای استراحت به میهمانسرا می‌برند، غذا هم برای همه تهیه کرده‌اند. تا الان یک ریال ما هزینه‌ای به بیمارستان پرداخت نکرده‌ایم. آنطور که به ما گفتند، همه این افراد بیمه حوادث هستند. خانواده نوروزی هم که صبح یکشنبه برای تحویل جنازه به این بیمارستان آمدند، هیچ هزینه‌ای پرداخت نکردند.

شما جواد نوروزی را هم می‌شناسید؟
از طریق علی با او آشنا شدم. جواد بچه گرگان بود. او روز حادثه خودش را از بالای برج به پایین انداخت تا شاید از شعله‌های آتش جان سالم به در برد؛ اما عمرش به دنیا نبود. علی چندبار به من گفت که کار من خیلی خطرناک است. کار آب و آتش است. راست هم می‌گفت کار در پالایشگاه خطرات زیادی دارد.

خبر مرگ جواد نوروزی را حمیدرضا جعفری، رئیس روابط‌عمومی شرکت پالایشگاه نفت تهران ظهر دیروز به رسانه‌ها اعلام کرد. به‌ گفته او یکی از پرسنل بخش بهره‌برداری پالایشگاه تهران بود که در اثر شدت جراحات و سوختگی شدید شنبه در بیمارستان چمران فوت کرد. او همچنین درباره وضع دیگر مصدوم این حادثه هم گفت: «علی‌نظر جلیلیان مصدوم دیگر حادثه آتش‌سوزی بعد از ظهر جمعه در پالایشگاه است که پزشکان حال عمومی او را رو به بهبود اعلام کرده‌اند.»
این در حالی است که شنیده‌های ما از پرسنل درمانی بخش سوانح سوختگی بیمارستان چمران از نامشخص‌بودن وضع نهایی این مصدوم حکایت دارد. یکی از مسئولان بخش سوختگی این مرکز درمانی که نخواست نامش فاش شود، درباره وضع جسمانی علی‌نظر جلیلیان به «شهروند» گفت: «هر چند بیمار منتقل‌شده از پالایشگاه دارای علایم حیاتی مناسب و سطح هوشیاری قابل ‌قبولی است، با وجود این او از همه نواحی بدن دچار سوختگی شده و شدت و نفوذ سوختگی‌ها در قسمت‌های مختلف بدن بیمار متفاوت است. تنها قسمت نسبتا سالم بدن وی، بخش سرو‌صورت است.
به همین دلیل هیچ چیز هنوز قطعی نیست و باید برای مشخص‌شدن سرنوشت این بیمار صبر کرد.» اینها در حالی است که هنوز علت دقیق این حادثه اعلام نشده است. نشت مواد نفتی از یکی از قسمت‌های برج تقطیر و نبود امکان امدادرسانی سریع به حادثه‌دیدگان به دلیل ارتفاع زیاد محل وقوع حادثه از سطح زمین، همه آن چیزی بود که پیش از این در خصوص این حادثه اعلام شده است؛ اما مهندس لطف‌الله هنگی، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران ظهر یکشنبه در حاشیه بازدید از محل حادثه در پالایشگاه تندگویان تهران درباره جزییات و علت این حادثه گفت: «نشت در پالایشگاه نفت تهران در واحد «آیزوماکس» بوده و این واحد توسط پیمانکار در مرحله اورهال بوده است که بر اثر برداشتن مسدودکننده‌ها نشت مواد نفتی این حریق رخ داده است»

آخرین جزییات از حادثه آتش سوزی در میدان نفتی رگ سفید
آتش سوزی در دکل ۹۵ فتح رگ سفید مرگ دو نفر از متخصصان نفتی را رقم زد.به گفته حاضران دکل ٩٥ شرکت ملی حفاری ایران پس از ترخیص تیم زمین شناسی در حین بالا آوردن لوله دچار آتش سوزی گسترده شد که این حریق سبب ذوب شدن برخی از تجهیزات شد. دریس مدیر فنی مناطق نفت خیز جنوب، مدیرعامل شرکت ملی حفاری و تعدادی از مسئولان شرکت نفت برای نظارت دقیق‌تر برای مدیریت حادثه راهی این دکل نفتی شدند.
در همین ارتباط مدیر روابط عمومی وزارت نفت اعلام کرد: دکل شماره ٩٥ در منطقه رگ سفید یک دکل گازی بوده که از ساعت ٣ بعدازظهر شعله‌ور شده است.براساس اعلام وزارت نفت بیژن نامدار زنگنه نماینده ویژه‌ای را به محل حادثه فرستاده است.این آتش سوزی به حدی گسترده بود که برای مهار آن بالگرد اعزام شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید