۲ جناح ایران معتقدند توافق با آمریکا بی‌فایده است

۲ جناح ایران معتقدند توافق با آمریکا بی‌فایده است

همچون احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه، ما هم در ایران دو جناح اصلی سیاسی داریم. هر دو جناح متفق‌اند که آمریکا دنبال تغییر رژیم در ایران است و قابل‌اعتماد نیست.

کد خبر : ۴۴۹۸۶
بازدید : ۱۶۳۴
۲ جناح ایران معتقدند توافق با آمریکا بی‌فایده است.
نشست سالانه بنیاد پلاشرز درباره سیاست هسته‌ای در جهان در هتل ویلارد واشنگتن تشکیل شد. این مؤسسه در سال ١٩٨١ در کالیفرنیا به وسیله خیرین تشکیل شده و در ٣٥ سال گذشته در جهت نابودی سلاح‌های هسته‌ای در سطح کل جهان فعالیت داشته است.
پلاشرز در دوران مذاکرات هسته‌ای از سال ١٣٨٢ تا سال ١٣٩٥، از دیپلماسی صلح‌آمیز برای حل بحران هسته‌ای ایران حمایت کرد، ازجمله حمایت از تلاش‌های همه مراکز مطالعاتی و آکادمیک آمریکا و دولت اوباما در مذاکرات هسته‌ای با ایران. اما اکنون که کاخ سفید سیاست ضدبرجامی و جنگ‌طلبانه درپیش گرفته، این بنیاد به مقابله تمام‌عیار با کاخ سفید برخاسته است. این در حالی است که سازمان منافقین در تبلیغات خود بنیاد پلاشرز را مزدور حکومت ایران خوانده‌اند.
هفته قبل نشست جناح رادیکال آمریکا در مؤسسه هادسون در واشنگتن برگزار شد که مک‌مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ و استیو بنن از جمله سخنرانانی بودند که ضد ایران و برجام سخنرانی کردند.

متقابلا در کنفرانس بنیاد پلاشرز، سناتور دایان اشتاین، سناتور کریس هولن، سناتور اد مارکی، سناتور جف مرکلی و نمایندگان مجلس آمریکا؛ باربارالی، تدلو و آدام اسمیت و همچنین ویلیام پری، وزیر دفاع سابق آمریکا، جملگی در دفاع از برجام سخنرانی کردند. همه سخنرانان از حزب دموکرات بودند و نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره در این نشست شرکت نکردند.

در این نشست دو پانل درباره برجام و بحران هسته‌ای کره‌شمالی برگزار شد. در پانل برجام، حسین موسویان، کالین کال، مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در دوران اوباما و جسیکا متیو، رئیس سابق مؤسسه مطالعاتی کارنگی، در پانل برجام صحبت کردند.

در پایان این کنفرانس، کریستوفر فورد، مشاور ترامپ نیز سخنرانی کرد. او از برگزارکنندگان خواسته بود که سخنرانی او ضبط و پخش نشود. او در طول سخنرانی خود، حتی یک جمله درباره برجام حرفی نزد و به کلی‌گویی درباره سیاست خلع سلاح آمریکا پرداخت. سیدحسین موسویان، سخنگوی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دولت اصلاحات و پژوهشگر فعلی دانشگاه پرینستون آمریکا، در این نشست نکاتی را مطرح کرد. اهم مطالب موسویان در پانل برجام:
دو موضوع یعنی رابطه با آمریکا و برجام، چالش‌برانگیزترین موضوعات سیاسی داخلی ایران بعد از انقلاب بوده است.

همچون احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه، ما هم در ایران دو جناح اصلی سیاسی داریم. هر دو جناح متفق‌اند که آمریکا دنبال تغییر رژیم در ایران است و قابل‌اعتماد نیست.

درعین‌حال یک تفکر معتقد است که می‌توان با آمریکا مذاکره و براساس احترام متقابل، منافع متقابل، عدم مداخله و نرم‌های بین‌المللی حداقل درباره برخی از موضوعات به توافق رسید.
تفکر دیگر معتقد است که آمریکا قابل مذاکره نیست و نباید با او توافق کرد به چهار دلیل:

١ - آمریکا احترامی برای مقررات و نرم‌های بین‌المللی قائل نیست و گزینشی برخورد می‌کند و استاندارد دوگانه دارد.

٢ -تا زمانی که هدف آمریکا تغییر رژیم است، اصولی مثل احترام یا منافع متقابل و عدم مداخله معنی ندارد.

٣ - سیاست آمریکا درباره ایران و خاورمیانه، در تل‌آویو تعیین می‌شود و نه در واشنگتن.

٤ -نقش بعدی در سیاست‌های آمریکا راجع‌به ایران و خاورمیانه را دلارهای نفتی شیوخ عرب دارد که در واشنگتن هزینه لابی‌ها می‌کنند.

سیاست‌های ترامپ نشان داد که آمریکا:
١ -برای امضای خود هیچ احترامی قائل نیست. برجام را مذاکره و امضا کرده و حالا زیر قرار خود می‌زند.

٢ -احترامی برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قائل نیست، چون با وجود اینکه آژانس انجام تعهدات برجامی ایران را تأیید کرده، اما ترامپ آن را محترم نمی‌شمارد.

٣ -احترامی برای مصوبات شورای امنیت سازمان ملل قائل نیست، چون برجام مصوبه این شوراست و ترامپ آن را نقض می‌کند.

٤ -متن سیاست اعلامی ترامپ درباره ایران، دیکته‌شده تل‌آویو و ریاض است، زیرا:

١ - نتانیاهو در سخنرانی سازمان ملل در شهریور گفت که «برجام را لغو کنید و اگر نمی‌توانید تغییر دهید». او سه مورد «دائمی‌کردن محدودیت‌های فعلی»، «منع سانتریفیوژهای پیشرفته» و «فعالیت‌های موشکی ایران» را مطرح کرد. یک ماه بعد هم ترامپ دقیقا همین موارد را مطرح و به کنگره ارجاع داد.

٢ - عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، دو مقاله، یکی در تاریخ ١٩ ژانویه ٢٠١٦ در نیویورک‌تایمز و دیگری در ١٩ سپتامبر ٢٠١٦ در وال‌استریت‌ژورنال علیه ایران نوشته است. مایکل اورن، معاون وزیر خارجه اسرائیل هم در تاریخ ششم اکتبر ٢٠١٦، مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز علیه ایران نوشته است.
شما سخنرانی ترامپ درباره سیاست جدید کاخ سفید درخصوص ایران را با متن این سه مقاله مقایسه کنید؛ خواهید دید که مطالب ترامپ کپی‌برداری محض از این سه مقاله است. بنابراین جایی که سیاست‌های آمریکا را ریاض و تل‌آویو می‌نویسند، چطور می‌شود با آمریکا درباره سایر موضوعات مذاکره کرد.

با توجه به رفتار آمریکا درباره برجام، اکنون هر دو جناح بزرگ سیاسی ایران، اجماع دارند که مذاکره و توافق با آمریکا بی‌فایده است.

ایران با احدی درمورد قدرت دفاعی خود مذاکره نخواهد کرد. ایران در منطقه‌ای زندگی می‌کند که ٨٠ درصد از بحران‌های جهان آنجاست. بحران و ناامنی در سرتاسر مرزهای ما وجود دارد. ایران یک‌بار مورد تجاوز صدام قرار گرفته که آمریکا و اعراب و سایر کشور‌ها از تجاوز حمایت کرده‌اند.

ایران مورد حمله سلاح‌های شیمیایی عراق قرار گرفته که آمریکا در آن دخیل بوده است. صد‌ها هزار ایرانی کشته و زخمی شده‌اند. آمریکا سیاست تغییر رژیم را روی میز دارد. تروریسم تکفیری اطراف مرزهای ایران را فراگرفته است. آمریکا صد‌ها میلیارد دلار اسلحه پیشرفته به همسایگان دشمن ایران صادر می‌کند. این‌ها واقعیاتی است که ایران در مورد قدرت دفاعی و موشکی خود هیچ‌گاه مذاکره و معامله نخواهد کرد.

در این جلسه رابرت اینهورن مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای با ایران از موسویان پرسید که آیا ایران فرمول «بیشتر برای بیشتر» را خواهد پذیرفت. یعنی محدودیت‌های فعلی برنامه هسته‌ای خود را طولانی‌تر و بیشتر کند و درمقابل امتیازات بیشتر بگیرد.

موسویان در پاسخ گفت: خیر! ایران بالاترین سطح شفافیت و بازرسی در بین کلیه اعضای معاهده ان‌پی‌تی را پذیرفته است. محدودیت‌هایی که ایران به مدت هشت تا ٢٥ سال و صرفا برای اعتمادسازی پذیرفته، همه فراتر از معاهده ان‌پی‌تی است و هیچ کشور دیگری هم نپذیرفته است؛ بنابراین ایران «بیشترین‌ها» را اکنون پذیرفته است.
آنچه ترامپ می‌گوید، دائمی‌کردن محدودیت‌های موقتی است. یعنی ایران به عنوان تنها عضو ان‌پی‌تی برای همیشه مورد تبعیض قرار گیرد. ایران هیچ‌گاه زیر بار نخواهد رفت.

ایران همیشه با همه کشور‌ها از جمله اروپا و روسیه و چین در مورد مسائل منطقه گفت‌وگو کرده و الان هم می‌کند منت‌ها با آمریکا، خیر! مقام معظم رهبری ایران فرمودند که برجام ملاک خواهد بود. اگر آمریکا صادقاته اجرا کند، آن‌گاه ممکن است ایران گفت‌وگو راجع به سایر مسائل را بررسی کند؛ بنابراین آمریکا اول باید صداقت خود را با اجرای کامل و دقیق برجام نشان دهد.

جو سیریسیونی رئیس پلاشرز
باد جنگ وزیدن گرفته، سیاست توییت جایگزین سیاست گفت‌وگو شده است. اگر وارد جنگ با ایران یا کره شویم، عواقب وحشتناکی برای آمریکا و جهان خواهد داشت.
ترامپ باعث ایجاد بحران در روابط با ایران شده و مقصر است. ایران مسئولانه به تعهداتش در برجام عمل کرده است. ما با ایران و کره مسئله داریم، اما این ترامپ است که بنزین بر آتش می‌ریزد. پلاشرز یک مؤسسه مردمی و عمومی است که از سال ١٩٨١ برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای در جهان تلاش کرده است. بودجه ما از مردم تأمین می‌شود و بنابراین از حضار می‌خواهیم که با ادامه کمک‌های مالی، نیازهای این مؤسسه را تأمین کنند.

باربارا لی نماینده مجلس
ترامپ خطرناک است. سیاست‌های او ضد منافع ملی آمریکاست. او افزایش بودجه ١٠ میلیاردی برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای را در دستور کار قرار داده که ضد صلح است.
ما باید برای نابودی کل سلاح‌های هسته‌ای در جهان بسیج شویم. ترامپ سیاست جنگ‌طلبی در پیش گرفته است. من با ارائه لایحه‌ای، به دنبال سلب اختیار از ترامپ برای دستور حمله پیشگیرانه هسته‌ای هستم که در کمیته اولیه هم تصویب شده.
تصمیم او برای عدم تأیید اجرای برجام و انداختن توپ در زمین کنگره اقدامی غیرمنطقی بود. من از ابتدا به دنبال گفت‌وگو با ایران و حامی اوباما در سیاست تعامل با ایران بودم. هر تغییری در متن برجام، نقض برجام است و باعث انزوای آمریکا می‌شود. هیچ مأموریتی مهم‌تر از نابودی کل سلاح‌های هسته‌ای در کل جهان نیست.

سناتور داین فاین‌اشتاین
جهان به سمت تسلیحات هسته‌ای پیش می‌رود. برجام یک توافق جهانی است که ترامپ تأیید نکرد درحالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نهادهای امنیتی ما تأیید کرده اند که ایران به تعهداتش عمل کرده است. اگر آمریکا نمی‌تواند عضو توافق جهانی برجام بماند، چگونه کره‌شمالی به ما اعتماد خواهد کرد؟
راه‌حل با کره و ایران، دیپلماسی است. ترامپ باید توهین به رهبران این کشور‌ها را متوقف کند. انزوای کشور‌ها خاصیتی ندارد. من در کنگره از برجام حمایت خواهم کرد. من ١٥ سال است آقای ظریف را می‌شناسم.
سعی کرده‌ام سالی دو بار او را ملاقات کنم. او صادق است. اما مذاکره با ایران ساده نیست. با وجود این برجام به نتیجه رسید. اگر ٦٠ رأی در کنگره برای خروج از برجام داده شود، یعنی آمریکا قابل اعتماد نیست. سیاست‌های هسته‌ای ترامپ خطرناک است. لطفا کمک کنید و با کنگره و افکار عمومی صحبت کنید تا کل سلاح‌های هسته‌ای در جهان نابود شود.

سناتور اد مارکی
از پلاشرز به‌خاطر تلاش‌هایش علیه سلاح‌های هسته‌ای در جهان تشکر می‌کنم. هیچ صدایی در واشنگتن علیه بمب هسته‌ای بلندتر از این‌ها نخواهید شنید. پلاشرز در لوایح کنگره درمورد محدودکردن سلاح‌های هسته‌ای آمریکا نقش ایفا کرده است. بمب هسته‌ای دو بار در جهان توسط ما استفاده شده و صد‌ها هزار نفر را از بین برده است.
ذخایر هسته‌ای موجود آمریکا می‌تواند کل کره زمین و بشر را از بین ببرد. هیچ رئیس‌جمهوری نباید اختیار حمله پیشگیرانه هسته‌ای را داشته باشد. ما احتیاج به تهدید دیگران نداریم. من با چند نفر از دوستان در کنگره، لایحه‌ای پیشنهاد کردیم که مانع اقدام یک‌طرفه رئیس‌جمهور آمریکا در استفاده از سلاح هسته‌ای بدون موافقت کنگره شود.
اگر ما مورد حمله قرار گیریم، جواب می‌دهیم. ترامپ سخنان تهدیدآمیزی در سازمان ملل علیه کشور‌ها داشت که محکوم است و سخنان ضدایرانی و ضدبرجامی او قابل قبول نیست. من از شما می‌خواهم به پلاشرز کمک کنید تا بتوانیم سلاح‌های هسته‌ای را از روی کره زمین حذف کنیم و تهدید علیه جان بشریت را از بین ببریم.

تدلو نماینده مجلس
رئیس‌جمهور آمریکا به‌تنهایی اختیار و قدرت حمله هسته‌ای دارد که می‌تواند در کمتر از یک ساعت صد‌ها هزار نفر را بکشد. ما لایحه‌ای تهیه کرده‌ایم که تاکنون ٦٥ عضو امضا کرده‌اند. جنگ آمریکا با کره‌شمالی می‌تواند موجب کشته‌شدن ٢٠ میلیون نفر شود. ما ١٦ سال است در افغانستان هستیم و هنوز نتوانسته‌ایم جنگ را ببریم؛ بنابراین نیاز به جنگ دیگری نداریم.

آدام اسمیت نماینده مجلس
وضع فعلی خطرناک‌تر از دوران جنگ سرد است. پنج قدرت جهانی هسته‌ای شورای امنیت در مورد نحوه پیشگیری از جنگ هسته‌ای با هم حرف نمی‌زنند. هرچه سلاح‌های هسته‌ای کمتر شود، امنیت جهانی بیشتر تقویت می‌شود. چین تعداد کمی بمب هسته‌ای دارد، چرا آمریکا باید ١٠ هزار تا داشته باشد؟ باید برای محو و عدم استفاده از بمب هسته‌ای وارد گفت‌وگو با سایر کشور‌ها شویم.

سناتور جف مرکلی
دولت ترامپ افراد لایق برای گفت‌وگو درمورد بحران‌هایی مانند کره‌شمالی را در اختیار ندارد. هیچ مذاکره‌کننده لایقی هم حاضر نیست با دولت ترامپ کار کند، چون ترامپ قابل‌اعتماد نیست؛ برجام را تأیید نکرد، آمریکا را در جهان منزوی کرد و کسی دیگر به ما درمورد حل بحران کره‌شمالی اعتماد نمی‌کند.
ترامپ برجام را به خطر انداخته است. ما نباید دچار اشتباه شویم. ایران به تعهداتش عمل کرده و بنابراین ما نباید تحریم‌های هسته‌ای را برگردانیم. برجام یک توافق بین‌المللی است و نقض آن ازسوی آمریکا غیرقابل‌توجیه است. ترامپ قادر به مذاکره مجدد برای معامله‌ای بهتر نخواهد بود. همه با هم برای حفظ برجام متحد شویم.

ویلیام پری، وزیر پیشین دفاع
در ٩٠ سالگی و با چند بچه و نوه، نمی‌خواهم نسل من قربانی سلاح‌های هسته‌ای شوند. هدف بمب هسته‌ای کره، بازدارندگی حمله نظامی آمریکاست و تنها در صورت حمله آمریکا، آن‌ها از بمب هسته‌ای خود استفاده خواهند کرد و آنگاه سئول و توکیو محو خواهند شد.
گزینه نظامی غلط است، تهدید هم غلط است. بدترین بخش دیپلماسی ترامپ، تهدیدات و بلوف‌های توخالی است. من در سال ١٩٩٩ با رهبر کره‌شمالی و سایر مقامات کره‌شمالی چهار روز مذاکره داشتم. مسئله اول کره‌شمالی، تضمین امنیت است، مسئله دوم، احترام بین‌المللی و برقراری روابط دیپلماتیک با آمریکاست و سوم مسائل اقتصادی است. من با مطالبی که در پانل برجام گفته شد کاملا موافقم و هیچ‌چیزی برای اضافه‌کردن ندارم.

سناتور کریس فان هولن
اگر ما از برجام خارج شویم، نه ایران، بلکه آمریکا را منزوی کرده‌ایم. خروج از برجام، اعتماد متحدان اروپایی ما را از بین خواهد برد و دیگر آن‌ها با ما درمورد سایر موارد مثل کره‌شمالی کار نخواهند کرد. ترامپ وارد بازی خطرناکی شده که وارد زبان جنگ با کره‌شمالی شده است.
زمان آن است که تحریم‌های هسته‌ای که علیه ایران کردیم را علیه کره شمالی اعمال کنیم. از پلاشرز به‌خاطر تلاش‌های ضد بمب هسته‌ای و روشنگری افکار عمومی آمریکا تشکر می‌کنم. سوزان دماجیو، مدیر مؤسسه نیو آمریکا: با مذاکره‌کننده هسته‌ای کره‌شمالی مذاکره کردم. گفت: اشتباه عراق و لیبی را مرتکب نخواهیم شد. سلاح هسته‌ای را از دست نخواهیم داد تا آمریکا به ما حمله کند. او گفت: به توسعه سلاح‌های هسته‌ای ادامه خواهیم داد تا به بالانس با آمریکا برسیم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید