فیلمسازی که کیفیت را فدای کمیت نمی‌کند

فیلمسازی که کیفیت را فدای کمیت نمی‌کند

داستان «هجوم»، سومین فیلم بلند شهرام مکری درباره یک تیم ورزشی آماتوری و مربی آن‌ها است. اعضای این تیم رازی برای پنهان کردن دارند و گروهی در جست‌وجوی پیدا کردن سرنخ‌هایی از این ماجرا هستند.

کد خبر : ۴۵۱۳۷
بازدید : ۱۲۳۹
فیلمسازی که کیفیت را فدای کمیت نمی‌کند

«به نظرم فیلم «هجوم» نسبت به «ماهی و گربه» برای تماشاچی نباید جذاب‌تر باشد، چون این فیلم کمی قصه‌گوتر و دارای کاراکتر اصلی و قهرمان است با داستانی پرفراز و نشیب‌تر، اما در نهایت فیلم به لحاظ محتوا و ساختار شبیه به همان چیزی است که در ذهن من وجود دارد.»

مهرماه امسال بود که پروانه نمایش «هجوم» سومین ساخته بلند شهرام مکری که سال گذشته به دلیل مشکلات ممیزی فرصت حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و بعدتر جشنواره جهانی فجر را از دست داده بود، صادر شد تا این کارگردان از نمایش فیلمش در گروه سینمایی هنر و تجربه در نخستین فرصت ممکن خبر بدهد.

اکران این فیلم قرار است از ١٥ آبان‌ماه امسال شروع تا شاید در ادامه همان موفقیتی تکرار شود که در مورد فیلم قبلی مکری یعنی «ماهی و گربه» و اکرانش در همین گروه سینمایی رقم خورده بود. اکران فیلم «ماهی و گربه» در هنر و تجربه بدون شک یکی از دلایل رونق این گروه سینمایی بود؛ فیلمی که بر اساس آمار منتشر شده این گروه سینمایی در نهایت ٦٣٠ میلیون تومان فروش داشت.

این رقم را باید نسبت به تعداد صندلی‌هایی که برای سینماهای گروه هنر و تجربه در نظر گرفته شده (١٥٠٠ صندلی از کل صندلی‌های سینماهای کشور) سنجید تا مقیاسی برای قابل‌توجه بودن آن داشته باشیم. حالا قرار است «هجوم» هم در همین گروه به نمایش درآید تا مکری که به گفته خودش دوست دارد در تداوم حرکت سینمای هنروتجربه حضور داشته باشد به این گروه سینمایی ادای دین کند.

مکری همان روزهایی که کارگردانی را با فیلم کوتاه تجربه کرد، متفاوت‌تر از هم‌نسلانش ظاهر شد. «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر»، اما فصل تازه‌ای را برای این جوان خوش‌ذوق و با استعداد ورق زد. مکری اگرچه بلافاصله بعد از ساخت نخستین فیلم بلند خود، نتوانست طعم اکران عمومی را بچشد، اما به واسطه نمایش‌های پراکنده و حضور در جشنواره‌های مختلف، جایگاه ویژه‌ای میان اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران باز کرد.

او از معدود فیلمسازانی است که به حرکت آهسته و پیوسته در سینما اعتقاد دارد؛ چراکه بعد از ساختن اثر موفق و تجربی «ماهی و گربه» به اکران محدود در گروه هنروتجربه قناعت کرد و بعد از آن هم نشان داد اهداف مهم‌تری جز گیشه و فروش، در سینمای ایران دارد.

این کارگردان جوان که تا امروز اسیر حواشی سینما نشده نشان داده رویاهای بزرگی در سر دارد. مکری در دهه ٩٠، شیوه‌های نوینی برای درآمدزایی در سینما در ذهن دارد و برای ساخت فیلم، دست به دامن بودجه‌های دولتی و سرمایه‌های هنگفت نمی‌شود.

تجربه ساخت هجوم، سومین فیلم بلند این کارگردان نشانه‌ای از اثبات این مدعاست. داستان «هجوم»، سومین فیلم بلند شهرام مکری درباره یک تیم ورزشی آماتوری و مربی آن‌ها است. اعضای این تیم رازی برای پنهان کردن دارند و گروهی در جست‌وجوی پیدا کردن سرنخ‌هایی از این ماجرا هستند. تا اینجای داستان «هجوم» را بدانید تا این فیلم را در سینماهای گروه هنروتجربه ببینید.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید