بهترين فيلم جنگی تاريخ را ببينيد

بهترين فيلم جنگی تاريخ را ببينيد

"دانكرك" شبيه به واقعه‌اي جهاني است و آنقدر تعداد افراد درگير با آن زياد بوده‌اند كه سعي در مختصرگويي جزييات خاص تجربيات انساني بهترين راه‌حل ممكن براي شرح كل داستان نيست.

کد خبر : ۴۵۱۳۸
بازدید : ۲۰۸۴
بهترين فيلم جنگی تاريخ را ببينيد

آخر هفته فرصت مناسبي براي تماشاي آثار سينماي جهان است. فرصتي كه مي‌توان آن را با تازه‌ترين ساخته كريستوفر نولان، يكي از تحسين‌شده‌ترين فيلمسازان قرن بيست‌ويكم، همراه كرد.

تابستان امسال كريستوفر نولان پس از سه سال با فيلم «دانكرك» به سينماها بازگشت. فيلمي پرتعليق كه روايت هزاران سرباز متفق جنگ جهاني دوم است كه در سواحل دانكرك فرانسه در محاصره ارتش آلمان قرار مي‌گيرند.

نويسندگي و كارگرداني اين فيلم را خود نولان بر عهده داشت و تام هاردي، مارك رايلنس، كنث برانا، كيلين مورفي، فيون وايت‌هد، آنورين برنارد و... در آن به ايفاي نقش پرداختند. «دانكرك» تا سي‌ام اكتبر ٢٠١٧، بيش از ١٨٧ ميليون دلار در سينماهاي امريكاي شمالي و ٣٣٦ ميليون دلار در سينماهاي سرتاسر جهان فروش داشت. مجموع فروش ٥٢٤ ميليوني اين فيلم را با بودجه ١٠٠ ميليون دلار به دست آمده است. تازه‌ترين ساخته كارگردان «ممنتو»، پرفروش‌ترين فيلم تاريخ با مضمون جنگ جهاني دوم نام گرفته است كه ركورد فروش ٤٨١ ميليون دلاري «نجات سرباز رايان» (١٩٩٨) به كارگرداني استيون اسپيلبرگ را پشت سر گذاشت. از طرفي برخي منتقدان، فيلمنامه، كارگرداني و تصويربرداري اين فيلم را ستوده‌اند. برخي ديگر «دانكرك» را بهترين اثر نولان و بهترين فيلم جنگي تاريخ خوانده‌اند.

«دانكرك» داستان واقعي محاصره سربازان كشورهاي متفق بلژيك، بريتانيا و فرانسه، توسط ارتش آلمان در‌ جنگ جهاني دوم است. اين سربازان در تلاشند از اين موقعيت دشوار جان سالم به در ببرند.

كريستوفر نولان پيش از اكران فيلم در گفت‌وگويي با وبسايت Fandango درباره اين فيلم گفته بود: «اين فيلم يكي از داستان‌هاي‌ انساني فوق‌العاده‌اي است كه يكي از پرتعليق‌ترين شرايطي را كه در تمام طول عمرم شنيده‌ام، به تصوير مي‌كشد.

٤٠٠ هزار سرباز- كل ارتش بريتانيا- در سواحل دانكرك زنداني مي‌شوند. پشت آنها درياست. ٤٢ كيلومتر با سرزمين‌شان فاصله دارند و بازگشت به آنجا امكان‌پذير نيست. دشمن در حال پيشروي است و سربازان بايد ميان نابودي يا تسليم يكي را انتخاب كنند. فكر مي‌كنم اين شرايط غيرعادي‌ترين تعليق را پيش مي‌آورد. فكر مي‌كنم اين تعليق، به آنچه من در فيلم‌ها به آن علاقه‌مندم، مرتبط است. »

نولان اين فيلم را از سه زاويه ديد روايت مي‌كند: افرادي كه روي زمين قرار دارند (فيون وايت‌هد، هري استايلز)، افراد روي دريا (كيلين مورفي، مارك رايلنس) و افرادي كه در آسمان در هواپيماها هستند (تام هاردي) اين رويكردهاي سه‌گانه به تلاش‌هاي نولان براي تمركز بر عناصر انساني داستان مرتبط است.

نولان در اين باره گفته بود: «احساس مي‌كنم دانكرك شبيه به واقعه‌اي جهاني است و آنقدر تعداد افراد درگير با آن زياد بوده‌اند كه سعي در مختصرگويي جزييات خاص تجربيات انساني بهترين راه‌حل ممكن [براي شرح كل داستان] نيست.

تصميم گرفتيم بكوشيم در لحظه وقوع تجربه زندگي كنيم... در ميل به بقاي بديهي و انساني. اين فيلم، انساني‌ترين اثري است كه من تا به حال ساخته‌ام چرا كه درباره ميل به بقاست. ما مي‌خواستيم از عهده اين كار بربياييم و آنچه را كه به آن اشاره كردم، به صورت روايت زمان حال دربياورم و بيننده خود را در لحظه و در كنار شخصيت‌ها ببيند.»

با نمايش فيلم در سينماها شخصيت آقاي داوسون با بازي مارك رايلنس مورد توجه منتقدان قرار گرفت و رايلنس كه در سال ٢٠١٦ براي بازي در فيلم «پل جاسوس‌ها»ي استيون اسپيلبرگ جايزه بازيگر مرد مكمل را به خانه برد دوباره نامش براي نامزدي در اين بخش و به دست آوردن اين جايزه سر زبان‌ها افتاد.

اما رايلنس براي بازي در اين فيلم نگراني‌هايي داشت. او پس از خواندن فيلمنامه نگران شد نكند داستان تجليلي از جنگ باشد اما پس از مذاكراتي مفصل با نولان درباره پيام فيلم تصميم گرفت همكاري با او را در اين فيلم بپذيرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید