تشدید رقابت ناسالم در شهرداری

تشدید رقابت ناسالم در شهرداری

نحوه انتشار مهم‌ترین گزارش تحقیقاتی پرکاربرد درباره «تهران» از سوی شهرداری، «رقابت ناسالم» در پایتخت را برخلاف تاکید صریح شهردار جدید، تشدید کرد.

کد خبر : ۴۵۲۵۴
بازدید : ۲۱۱۱

صبح روز گذشته «نتایج نظرسنجی شهرداری تهران درباره میزان رضایت پایتخت‌نشین‌ها از عملکرد ۱۲ساله شهرداری و انتظارات‌شان از مدیران جدید شهر»، در قالب یک یادداشت به قلم شهردار، در رسانه مکتوب وابسته به شهرداری به چاپ رسید بدون آنکه، این مطلب روز جمعه و در ساعت مناسب از بابت «فراهم کردن شرایط برابر برای رسانه‌‌ها»، در شبکه‌ها و سایت‌ خبری و اطلاع‌رسانی شهرداری، منعکس شود.

تشدید رقابت ناسالم در شهرداری
این یادداشت که محتوایی مملو از «آمارهای حیاتی» درباره «نگاه مردم ساکن تهران به شهر محل سکونت‌شان» دارد، در عین حال ساعت ۲۳:۳۱ جمعه (جمعه شب و بعد از اتمام فعالیت تحریریه در رسانه‌های مکتوب) در یک خبرگزاری منتشر شد که در مقدمه مطلب، به «در اختیار قرار دادن متن یادداشت» اشاره شده است.

اما سایت «شهرنوشت» که سایت رسمی شهرداری تهران در حوزه اطلاع‌رسانی محسوب می‌شود، متن یادداشت شهردار را در ساعت ۸:۵۱ شنبه (دیروز) منتشر و در عین حال، کانال تلگرامی شهرداری تهران همین یادداشت را بامداد شنبه (ساعت ۱۲:۲۰) منعکس کرد.

ظاهر این حرکت شاید از بابت اینکه «شهردار تهران، یک یادداشت برای گفت‌وگو با مردم تنظیم کرده و آن را در یک رسانه مورد نظر خود به چاپ رسانده است»، طبیعی و غیر قابل نقد به نظر برسد اما از یکسو محتوای خبری-تحلیلی این متن و از سوی دیگر مرور کلیدواژه‌هایی که شهردار جدید در روزهای نه چندان دور،‌ درباره «اثر نامطلوب فعالیت‌های انتشاراتی شهرداری تهران» مطرح کرد، نشان می‌دهد تداوم این حرکت در جهت تشدید رقابت ناسالم، امکان انتشار «اطلاعات طلایی از تهران» در سطح گسترده از سوی رسانه‌ها را سلب می‌کند و در قدم اول، خود مدیران شهری را از منافع آتی این امکان محروم می‌سازد.

محمدعلی نجفی در روز دفاع از برنامه‌های خود در مقام نامزد شهرداری در جلسه شورای شهر پنجم درباره فعالیت‌های رسانه‌ای شهرداری و اثرات نامطلوب برخی از این فعالیت‌ها اعلام کرد: «شهرداری الی ماشاءالله در تصدی‌های غیر ضروری وارد شده است.
برای مثال امروز شهرداری تهران انتشارات به راه انداخته در حالی که بسیاری از انتشارات‌های داخلی رو به ورشکستگی هستند؛ برای اینکه شهرداری از رانت امکانات خود استفاده می‌کند. در کجای دنیا شهرداری یک روزنامه سراسری دارد. البته این گفته من به معنای تعطیل کردن نیست اما مقرر است که ما به شهر خدمت کنیم.»

نجفی ماه گذشته نیز در نشست مطبوعاتی خود، درباره روزنامه مکتوب وابسته به شهرداری اعلام کرد: «مجلات همشهری باعث ایجاد فضای غیر رقابتی و اعتراض فعالان رسانه‌های مکتوب شده بود. قرار نیست این رسانه وارد رقابت ناسالم شود.»

به رغم این نگاه شهردار تهران، گزارش یک نظرسنجی صورت گرفته از سوی شهرداری -که پیش‌تر، نجفی در سخنرانی متعدد خود، به شکل سربسته به بخش‌هایی از آن اشاره کرده بود- دیروز در رسانه مکتوب وابسته به شهرداری در قالب یادداشت منتشر شد و تعجب خبرنگاران حوزه شهری را از بابت اطلاع‌رسانی کانالیزه در شهرداری به همراه داشت.
جالب آنکه شهردار تهران در این یادداشت، به صراحت از رسانه‌ها درخواست می‌کند نتایج این نظرسنجی را منعکس کنند تا مردم بازتاب نظرات فردی و جمعی خود را ببینند. اما در حال حاضر، روابط عمومی شهرداری تهران هنوز گزارش جامعی از جزئیات این نظرسنجی به‌صورت عمومی منتشر نکرده و در عین حال، دو روز پیش، بخشی از این نظرسنجی، در فضای غیررقابتی و به شکل انحصاری، در اختیار یک یا دو رسانه قرار گرفت که به شکل خودکار و آسیب‌زننده، امکان نشر همین بخش را برای سایر رسانه‌ها سلب کرد.

انتظار داریم شهرداری تهران در این دوره مطابق وعده‌های مکرر مدیران جدید و شخص شهردار منتخب درباره «شفافیت و دسترسی بی‌واسطه و روان به اطلاعات و آمارهای حیاتی»، از روش‌های غیرحرفه‌ای در سیستم اطلاع‌رسانی پرهیز کند.

نجفی در یادداشت خود، به خوبی درباره «تاثیر رسانه‌ها بر جلب مشارکت پایتخت‌نشین‌ها در اداره شهر»، سخن گفته است. در این یادداشت آمده است:‌ «انعکاس نظرات مردم درباره شهرداری در رسانه‌ها باعث افزایش رغبت شهروندان به اظهارنظر بیشتر و در نتیجه فراهم شدن زمینه‌های مشارکت آنان در امور شهر می‌شود.»
امید آنکه، تشخیص شهردار تهران درباره نقش منحصر به فرد رسانه‌ها در فراهم‌سازی زمینه توسعه مطلوب پایتخت، از سوی سایر مدیران و زیرمجموعه مدیریت شهری پایتخت، به خوبی و به شکل واقعی، مورد عمل قرار بگیرد. در غیر این صورت، با «حرف درمانی»، محال است شهردار جدید بتواند «آسایش» و «آرامش» را به شهر بازگرداند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید