طلا در انتظار سیگنال قوی

طلا در انتظار سیگنال قوی

دلار، ین را در بازار صبح دوشنبه تحت‌فشار شدیدی قرار داد. ارز ژاپنی پس از ورود ترامپ به توکیو و ابراز گلایه او به سران ژاپن، افت محسوس اما موقتی را تجربه کرد.

کد خبر : ۴۵۴۳۹
بازدید : ۱۲۵۱
دلار، ین را در بازار صبح دوشنبه تحت‌فشار شدیدی قرار داد. ارز ژاپنی پس از ورود ترامپ به توکیو و ابراز گلایه او به سران ژاپن، افت محسوس اما موقتی را تجربه کرد.
طلا در انتظار سیگنال قوی
ترامپ از فقدان اقدامات لازم به‌منظور تسهیل بیشتر روابط اقتصادی توکیو-واشنگتن، ازسوی مقامات ژاپنی گلایه کرده بود و بازار‌ها با افت ین به این شکوائیه ترامپ پاسخ دادند. علاوه‌بر سفر ترامپ، سخنرانی روز گذشته رئیس بانک ژاپن نیز به افت موقتی ین کمک کرد. «کورودا»، رئیس این بانک در سخنرانی دیروز از ادامه روند طولانی انبساطی خبر داده بود که علامت کاهشی برای ین محسوب می‌شود. ین صبح روز گذشته به ضعیف‌ترین سطح خود از ماه مارس سال‌جاری میلادی نسبت به دلار رسید. همزمان با ورود ترامپ به ژاپن، نگاه بازار جهانی به شرق آسیا دوخته شده است؛ چراکه اتحادی میان توکیو-واشنگتن علیه پکن تشکیل شده است که از آغاز مقابله جدی با قدرت گرفتن تجارت آزاد در چین حکایت دارد.
ایستگاه اول ترامپ، توکیو!
دونالد ترامپ طی سفر آسیایی که در ابتدای هفته میلادی آغاز کرده، در اولین ایستگاه خود، توکیو، توقف کرد. ترامپ در گفت‌وگو با مقامات ژاپنی از جمله شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور، از سابقه روابط تجاری میان این دو قطب اقتصادی گلایه کرد. شکوائیه ترامپ زمانی که میل دو کشور به گسترش روابط با یکدیگر به وضوح در بیانات سران آنها مشخص بوده، باعث شد صبح دیروز، ین به ضعیف‌ترین میزان خود از ماه مارس سال‌جاری میلادی برسد. بازار سهام ژاپن نیز پس از اظهارنظر ترامپ، افت اندکی کرد. البته پس از فروکش التهاب کنایه ترامپ در بازار‌های جهانی، بخش زیادی از این افت جبران شد.
افزایش ناگهانی در نرخ برابری دلار به ین و همچنین تضعیف سهام NIKKEI موقتی است چراکه گلایه ترامپ بیشتر به یک شکوائیه برای نشان دادن علاقه واشنگتن به گسترش روابط اقتصادی با توکیو شباهت دارد. موضع از بالا به پایین ترامپ به موضع‌گیری دلار نسبت به ین تبدیل شد تا نرخ برابری دلار به ین در میانه روز به ۷۳/ ۱۱۴ واحد برسد. این افت ۶/ ۰ درصدی ارزش ین نسبت به ارز آمریکایی تا حدودی به نتایج سخنرانی رئیس بانک ژاپن نیز مربوط می‌شد. پیش‌بینی کارشناسان بازار ارز، از بازگشت قدرت ین نسبت به دلار تا پایان روز دوشنبه حکایت دارد. طبق پیش‌بینی‌ها، نرخ برابری دلار به ین در انتهای روز در حال نزدیک شدن به ۱۱۴ واحد بود.
جست‌وجوی «کورودا» به‌دنبال تورم
روز گذشته همزمان با دیدار سران واشنگتن با مقامات توکیو، کورودا، رئیس بانک ژاپن، به سخنرانی درباره سیاست پولی که این بانک مرکزی پیش‌ خواهد گرفت، پرداخت. نتیجه سخنرانی کورودا به وضوح از تداوم روند انبساطی «کبوتر»ی‌ترین بانک جهان حکایت داشت. بحران تورم‌-نازایی در ژاپن، سال‌های متمادی است که با انبساط پاسخ داده شده و ادامه این انبساط تا زمانی که تورم دلخواه این بانک تولید نشود، اقدامی اجتناب‌ناپذیر است.
رویکرد چند سال اخیر بانک ژاپن همواره جلوی تقویت ین را گرفته است و تاکید بر این رویکرد نیز آینده افزایشی برای ین به‌وجود نخواهد آورد.در عوض بازار سهام ژاپنی که بر شیب صعودی مناسبی در طول این چند‌ ماه سوار بوده است، با رویکرد کبوتری بانک ژاپن شیب صعودی خود را ادامه خواهد داد. سیگنال کورودا همزمان با سیگنال توسعه روابط آمریکا و ژاپن، نظر کارشناسان اقتصادی را به خود جلب کرده است. کارشناسان آینده اقتصادی ژاپن را در صورت تداوم این شرایط، با رشد بیشتری مقارن می‌دانند.
رقابت اتحاد ژاپن-آمریکا با فاز اقتصادی جدید چین
فشار رشد اقتصادی چین به ژاپن و آمریکا، سال‌های زیادی است که اقتصاد این دو کشور را با خطر عقب ماندن مواجه کرده است. سفر ترامپ به ژاپن پس از پیروزی شینزو آبه که همواره از توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی با آمریکا استقبال کرده در شرایط خاصی صورت گرفت. احتمال بازگشت بحران کره‌شمالی و تجدید قوای رهبر اثرگذار چینی‌ها این سفر ترامپ به ژاپن را برای بازار‌های جهانی بسیار حساس کرده است. بازار جهانی متوجه ترس مشترک ژاپن و آمریکا از توسعه چین شده است. هرچند مذاکرات اخیر توکیو-واشنگتن و به‌ویژه سفر دونالد ترامپ به توکیو، حاکی از تلاش این دو کشور برای مقابله با این ترس است.
مقابله چین با اتحاد ژاپن-آمریکا، می‌تواند بازار‌های جهانی را با تحولات بزرگی روبه‌رو کند. تحولات اقتصادی چین را می‌توان پس از بنیان‌گذاری جمهوری خلق چین به سه دوره تقسیم کرد. دوره ابتدایی که چین را از یک کشور جهان‌چندمی به یک کشور مقتدر از لحاظ اقتصادی و سیاسی تبدیل کرد و مربوط به دوره رهبری مائو است.
دور دوم تحولات اقتصادی چین به رهبری دنگ شیائو‌پینگ، زمینه بازار باز را در این کشور مهیا کرده، چین را به یکی از قطب‌های صنعتی دنیا مبدل ساخت. دوره سومی که هم‌اکنون در حال خروج از پیله است، به رهبری شی‌جین‌پینگ در حال گشایش هرچه بیشتر روابط اقتصادی با کشور‌های تاثیرگذار دنیا است. دوره جدید اقتصادی با توجه به سخنرانی شی‌جین‌پینگ درخصوص افزایش اهمیت تقویت عملیات بازار باز در حال خروج از پیله‌ای است که چند سالی در حال تنیدن آن بود. ادعای وی مبنی‌بر تداوم رقابت با آمریکا به‌منظور تبدیل جمهوری خلق چین به قطب اول اقتصادی، در هفته‌های گذشته، موجب واکنش‌ واشنگتن و توکیو شده بود.
کارشناسان اقتصادی و سیاسی سفر ترامپ به ژاپن را در مسیر تقابل با اوج گرفتن اقتصاد چین در نظر می‌گیرند. افزایش همکاری ژاپن و آمریکا در شرایطی که چینی‌ها در حال رجز‌خوانی اقتصادی هستند و احتمال بازگشت بحران کره‌شمالی در شرق آسیا وجود دارد، طبیعی به‌نظر می‌رسید. بازار جهانی در آینده گسترش روابط آمریکا با کشور‌های آسیایی را رصد خواهد کرد و در هر حالتی واکنش خود را به مقابله اقتصادی چینی‌ها و آمریکایی‌ها نشان خواهد داد. از آنجا که آمریکا و چین دو کشور اثرگذار بر قیمت جهانی اونس طلا هستند، جدال پکن-واشنگتن به هر سویی که کشیده شود، فلز زرد را به تغییر وا خواهد داشت.
اونس طلا در انتظار سیگنال قدرتمند
شاخص دلار روز گذشته از مرز ۹۵ واحدی نیز عبور کرد. اونس طلا با اینکه افزایش خود را آغاز کرده بود، با توجه به ممانعت دلار از عقب‌نشینی، از ساعت ۱۶ تا ۱۸ عصر دیروز، نوسانات کاهشی حدود قیمت ۱۲۷۱ دلاری از خود بروز داد.اونس طلا پس از سقوط ۱۰ دلاری عصر روز جمعه و برخورد با کف ۱۲۶۶ دلاری، در بازار شبانه جمعه آغاز به پر کردن خلأ قیمتی افت ناگهانی عصر کرده بود. روند افزایشی اونس طلا در اولین روز هفته بازار‌های جهانی، دوشنبه، تداوم یافت و اونس فلز زرد از قیمت بازشده ۱۲۶۹ دلاری، تا ساعت ۱۶ بعدازظهر تا خط مقاومتی ۱۲۷۲ دلاری نیز بالا آمد.
اونس طلا، صبح دوشنبه که مقارن با زمان آغاز به کار بازار آسیا-اقیانوسیه است، با افزایش نرخ برابری دلار به ین، کمی افت کرد. اما در ادامه روند بازگشتی خود را پی گرفت. از ساعت ۱۶ تا ۱۷ روز گذشته اونس طلا بین قیمت ۱۲۷۲ دلاری و ۱۲۷۰ دلاری رفت و برگشت کرد. این نوسان به علت توده خطوط مقاومتی بود که تحلیلگران تکنیکال نیز به آنها اشاره کرده بودند.

قیمت اونس طلا تقویت نیمروزی خود را متوجه رشد چند ساعته یورو نسبت به دلار کرد. اما با انتشار گزارش‌های اقتصادی اسپانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه ارزش یورو نسبت به دلار از روند افزایشی به یک کانال کاهشی وارد شد. گزارش‌های اقتصادی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا تا حدی که منجر به تضعیف یورو شوند، متناقض بودند. شاخص مدیران‌خرید در بخش خدمات آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا نسبت به پیش‌بینی‌ها افت کردند تا عوامل کاهشی برای ارز اروپایی اثرگذار شوند.
در مقابل نرخ ماهانه رشد شاخص قیمت تولید‌کننده اروپا از پیش‌بینی ۴/ ۰ درصدی سبقت گرفت و در ۶/ ۰ درصد ثبت شد.افزایش این نرخ در بازه چند روزه به سود یورو عمل می‌کند؛ اما نتوانست بر عوامل کاهشی غلبه کند تا نرخ برابری یورو به دلار از ماکزیمم ۱۶۲/ ۱ واحدی صبح دیروز، تا ساعت ۱۷ عصر به ۱۵۹/ ۱ واحد سقوط کند. بازار فلز زرد منتظر سیگنال قدرتمندی برای جابه‌جایی بیشتر بین خطوط قیمتی است. سخنرانی دوشنبه‌شب ویلیام دادلی، پتانسیل مخابره چنین سیگنالی را داشت.
طلا در انتظار سیگنال قوی

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید