واکنش قالیباف به انتقادها؛ دروغ و سیاسی است!

واکنش قالیباف به انتقادها؛ دروغ و سیاسی است!

محمدباقر قاليباف که در مهلت باقي‌مانده از دوره ١٢ساله حضورش در شهرداري تهران درباره بسياري از موضوعات مهم روي‌زمين‌مانده شهرداري تهران شفاف‌سازي و گزارشی قانع‌کننده حتي براي شوراي شهر چهارم نداشت، حالا هم که ديگر شهردار تهران نيست، درباره موضوعات مهمي مانند بدهي‌هاي شهرداري تهران، تراکم، املاک نجومي و بهره‌برداري عجولانه از خطوط مترو تهران اظهارات کامل و شفافي ندارد تا شهروندان بتوانند درباره اين عملکرد قضاوت درستي داشته باشند.

کد خبر : ۴۶۲۰۶
بازدید : ۱۳۳۹
شهردار سابق تهران اين روزها به جز پروژه بيمارستان تخصصي پروفسور سميعي (همکاري ساخت با خيريه امام رضا) جلسات هفتگي مجمع تشخيص مصلحت نظام و تدريس در دانشگاه تربيت مدرس، دلمشغولي ديگري ندارد و ارتباطاتش با شهرداري تهران قطع شده است. محمدباقر قاليباف حالا پس از چند ماه که از بهشت بيرون آمده است، درباره مهم‌ترين اتفاقات دوره خود اظهارنظر کرده است. او از تعطيلي خط هفت مترو تهران به دليل عدم ايمني تا املاک نجومي، همه را با بيان جملاتي کلي، سياسي خوانده است.

قاليباف انتقادها از خط ٧ و املاک نجومي را سياسي میداند!

محمدباقر قاليباف که در مهلت باقي‌مانده از دوره ١٢ساله حضورش در شهرداري تهران درباره بسياري از موضوعات مهم روي‌زمين‌مانده شهرداري تهران شفاف‌سازي و گزارشی قانع‌کننده حتي براي شوراي شهر چهارم نداشت، حالا هم که ديگر شهردار تهران نيست، درباره موضوعات مهمي مانند بدهي‌هاي شهرداري تهران، تراکم، املاک نجومي و بهره‌برداري عجولانه از خطوط مترو تهران اظهارات کامل و شفافي ندارد تا شهروندان بتوانند درباره اين عملکرد قضاوت درستي داشته باشند.

شهردار سابق تهران خط ٧ و ٨ (ادامه خط يک تا فرودگاه امام خميني که نام آن را خط ٨ گذاشتند) را با وجود اعتراضات مقامات رسمي و گزارش‌هاي مستند برخي از اعضاي شوراي شهر تهران مبتني بر ناايمن‌بودن با عجله افتتاح کرد. افتتاح‌هايي که اگرچه به دوره انتخابات ٩٦ نرسيد اما به درد مانورهاي پايان دوره ١٢ساله مي‌خورد. ٧ ايستگاه خط ٧ مترو که بايد به همراه خط ٦ از ابتداي سال ٩٥ برنامه افتتاحشان به مرور شروع مي‌شد با تأخير در سال ٩٦ افتتاح شدند در حالي که چند روز نگذشته، عکس‌ها و گزارش‌هايي از مردم و کارکنان مترو در شبکه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شد و نشان مي‌داد اين ايستگاه‌ها هنوز کارگاه‌هاي فعال دارند و مردم بايد از ميان کارگاه عبور کنند.

در عين حال شهردار سابق تهران با همه ناايمن‌بودن و کمي و کاستي، تنها ايستگاه را افتتاح کرده بود و خط ٧ قطاري براي جابه‌جايي نداشت و چند قطار قرضي از خطوط ديگر با سرفاصله حداقل يک ساعت در اين خط مشغول شده بودند. رحمت‌الله حافظي، عضو اصولگراي مقابل قاليباف جزء معدود اصرارکنندگان شورا براي توقف خطوط مترو تازه‌افتتاح‌شده بود و تأکيد داشت اين خطوط براي مردم امن نيستند. البته اين اظهارات براي حافظي دردسرهاي زيادي داشت و برخورد شهرداري و رئيس شورا را برايش به همراه داشت.

محسن هاشمي، رئيس امروز شوراي شهر تهران و مديرعامل سابق مترو که در روزهاي افتتاح خطوط آماده‌نشده مترو به عنوان اعضاي منتخب شوراي پنجم و يکي از گزينه‌هاي احتمالي شهرداري تهران جلساتي را برگزار مي‌کردند، در اظهاراتي صريح بر ناايمن‌بودن خطوط جديد تأکيد کرد و گفت در شروع به کار خود تعطيلي اين خطوط جديد جزء اولويت‌هاي کاري‌اش خواهد بود. در ادامه وقتي محمدعلي نجفي به عنوان شهردار تهران معرفي و انتخاب شد، موارد مهمي که در اولويت‌هاي کاري و مطالبات مردمي بود، مطرح شد که يکي از مهم‌ترين اين موارد توقف سريع بهره‌برداري از خط ٧ تا زمان ايمن‌شدن آن بود.

با وجود اين نجفي همان روز اولي که وراد بهشت شد، دستور توقف خط هفت را يکباره صادر نکرد و بعدها از معاون حمل‌ونقل و ترافيک خود خواست کميته‌اي را براي ارزيابي فني هفت ايستگاه خط افتتاح‌شده تشکيل دهد. اين کميته پس از حدود دو ماه بررسي گزارش خود را ارائه کرد و بر اساس آن شهردار تهران تصميم گرفت براي حفظ جان مردم خط هفت را تا زمان اصلاح موارد ناايمن تعطيل کند. زمان اين اصلاح هم فعلا شش ماه اعلام شده اما معلوم نيست با توجه به اعتبارات و شرايط بيشتر از اين طول نکشد.

اظهارات اين شهردار عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام که تعطيلي خط ٧ مترو را کاري سياسي خوانده، همان روز گذشته با واکنش معاون حمل‌ونقل و ترافيک شهردار تهران روبه‌رو شده است. محسن پورسيدآقايي براي مناظره با قاليباف درباره خط ٧ مترو، اعلام آمادگي کرد و گفت: اگر واقعيت‌هاي عملکرد گذشته در بسياري از حوزه‌ها کمتر گفته مي‌شود، فقط و فقط به خاطر اين است که اعتماد مردم به نهاد شهرداري که در سال‌هاي گذشته به حد کافي آسيب ديده است، بيش از اين مخدوش نشود.

او گفته است براي مديريت جديد شهرداري تهران ايمني و سلامتي مردم و آرامش ذهني جامعه اهميت زيادي دارد در غير اين صورت از همان هفته آغازين شروع کار به استناد مکاتبه وزارت کشور، اعلام نظر محرمانه نهادهاي نظارتي و تذکرات پي‌درپي اعضاي شوراي شهر چهارم مي‌توانستيم خط ٧ را تعطيل کنيم. وي افزود: آقاي قاليباف لابد مطلع‌اند که معناي افتتاح خط مترو بدون هواکش و سيگنالينگ و پايانه چيست. حتما مي‌دانند که قطارهاي خط هفت را با جرثقيل از دهانه شفت به پايين رساندند تا اين خط به هر قيمتي شده به دست ايشان افتتاح شود.

احتمالا مطلع شده‌اند که ما در کار کارشناسي آن‌قدر تأني و صبوري کرديم که نهايتا در جلسه با حضور مديرعامل منصوب ايشان در مترو هم نبود ايمني کافي در اين خط به اثبات رسيد و بعد با اجماع کارشناسان تصميم به تعطيلي خط گرفته شد. آنچه سياسي‌کاري بود، افتتاح اين خط بود و نه تعطيلي آن؛ و اگر ما بناي کار سياسي داشتيم، معنا و تبعات اين اقدام نمايشي به راحتي قابل توضيح به افکار عمومي بود. معاون نجفي در عين حال خطاب به قاليباف تأکيد کرده که «اگر ترديد دارند يا نمي‌خواهند بپذيرند که افتتاح خط ۷ مترو عجولانه و بازي تبليغاتي با جان و سلامتي مردم بوده است، بنده براي مناظره در اين خصوص در هر دانشگاهي که ايشان تعيين کنند، اعلام آمادگي مي‌کنم».

فارغ از اين اظهارات از بيرون و داخل گود، در حال حاضر ادامه فعاليت مترو تهران با قطارها و ايستگاه‌هاي جديد است و اين اميدواري که با قول‌هاي دولت دوازدهم و رويکرد جديد شهرداري تهران اگر ايستگاه جديدي فعلا به تهران اضافه نمي‌شود، با افزايش قطارها سرفاصله‌ها کاهش يابد و تعداد بيشتري از مسافران از آلودگي سطح تهران نجات پيدا کنند.

املاک نجومي سياسي بود
محمدباقر قاليباف در ميانه اظهارات سياسي که در دانشگاه علم و صنعت تهران داشت، البته درباره يکي از مهم‌ترين پرونده‌هاي بازمانده از دوران مسئوليتش يعني املاک نجومي هم صحبت کرده است. او از املاک نجومي به نام «شعار املاک نجومي» و قالب يک دروغ و کذب نام برده و گفته است: «من حرفي اينجا نمي‌زنم ولي برويد تاريخچه سايت‌هاي مربوط به جريان مقابل را ببينيد که بزرگانتان درباره مسئوليتم در نيروي انتظامي چه گفتند و در دوره شهرداري جور ديگري حرف زدند، يا آن زمان دروغ گفتند يا الان. من و همکارانم در شهرداري آمادگي داريم توضيح بدهيم. نفس بحث املاک نجومي سياسي بود. اولين نفري که از طرف قوه قضائيه درخواست رسيدگي کرد، خود من بودم و مثل برخي خط قرمز نداشتم و نگفتم فلاني برادر يا فاميل من يا هم‌حزبي من است. گفتند در املاک شهرداري دوهزارو ٤٠٠ ميليارد فساد مالي وجود دارد، اما بعد از تحقيقات قوه قضائيه رقمي که درآمده در حسابرسي کارشناسانه شش ميليارد شده است. اين افراد با شعار براي مردم و در عمل براي جيب خود اين کار را کردند».

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید