روش‌های سلامتی در فصل سرما

روش‌های سلامتی در فصل سرما

همیشه آب ولرم یا گرم بنوشید و از نوشیدن آب داغ پرهیز کنید، آب داغ می‌تواند به بافت دهان و مری آسیب برساند. پس از جوشاندن آب، اجازه دهید دمای آب کم شود و سپس آن را مصرف کنید. هنگام غذا آب ولرم بنوشید، زیرا نوشیدن آب سرد موجب می‌شود بدن به انرژی بیشتری برای افزایش دمای خود نیاز داشته باشد و این مساله بر فرآیند گوارش تاثیر منفی می‌گذارد. پس از ورزش از نوشیدن آب گرم پرهیز کنید، زیرا دمای بدن به خودی خود بالا است و نوشیدن آب گرم دمای بدن را بیش از اندازه افزایش می‌دهد.

کد خبر : ۴۶۳۸۶
بازدید : ۳۹۳۲
فرادید | در پاییز و شروع فصل سرما یکی از مشکلاتی که برای اکثر افراد پیش می‌آید سرما خوردگی‌های مکرر است. زمان زیادی از وقت مردم در این فصل صرف دکتر رفتن و خوردن دارو می‌شود.
به گزارش فرادید ؛ اما اگر کمی به درمان‌های خانگی و راه‌های پیشگیری فکر کنیم شاید کمتر دچار این گرفتاری‌ها شویم. ما در اینجا چند نمونه از خوردنی هایی که می‌تواند به شما کمک کند را جمع آوری کردیم.

خورش کدو سبز
خوردن این خوش کمی سخت است، چون باید تا سه روز، به جای صبحانه، ناهار و شام مصرف شود. نکته مهم این است که این غذا باید برای هر وعده، همان زمان، پخته و میل شود. اما با این معجون از سرماخوردگی پاییزی در امان بمانید.البته یادتان باشد گوشت کدو زود هضم است، ولی خوردن آن برای کسانی که طبع سرد دارند یا در مناطق سرد زندگی می‌کنند خوب نیست.
در پاییز چه چیزهایی بخوریم
خورش کدو سبز
ایجاد نفخ، سنگینی، و درد معده از عوارض کدو سبز است. اگر این افراد بخواهند کدو مصرف کنند حتما باید آن را با ادویه‌های گرم مانند خردل، سیر٬ فلفل و نعناع بخورند. از دیگر خواص کدوسیبز مصرف برای لاغری است، کدو سبز حاوی بیش از ۹۵ درصد آب است که از آن به عنوان یکی از بهترین غذا‌ها برای افرادی که رژیم دارند، استفاده می‌شود.
کدو سبز همچنین حاوی کالری کمی است، به طوری که هر ۱۰۰ گرم آن فقط حدود ۲۵ کالری دارد. علاوه بر این مشخص شده است که کدو سبز متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد. طرز تهیه خورش کدو سبز با گوشت هم بسیار ساده است.

داخل قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. پیاز و سیر را ریز خرد کنید و داخل روغن بریزید و تفت دهید تا نرم شوند، سپس گوشت خرد شده و کمی زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد گوجه فرنگی‌های خرد شده، رب گوجه فرنگی و ۴ لیوان آب اضافه کنید و مخلوط نمایید. سپس در قابلمه را بگذارید و حرارت را کم کنید و به مدت ۲ ساعت اجازه دهید گوشت بپزد و نرم شود.

پوست پرتقال
پوست پرتقال رسیده را در ۳ لیوان آب بجوشانید و آن را با عسل شیرین کرده و میل کنید؛ این معجون مقاومت بدن را بسیار بالا میبرد. پرتقال سرشاز ویتامین سی است و این باعث می‌شود بدن شما قبل از ابتلا به سرماخوردگی مقاومت زیادی پیدا کند.
در پاییز چه چیزهایی بخوریم
پرتقال سرشاز ویتامین سی است
ویتامین سی به طور مستقیم روی عفونت تاثیر نمی‌گذارد، اما علائم مربوط به آن را کاهش و تسکین می‌دهد. در این فصل توصیه می‌کنیم روزانه یک عدد پرتقال نوش جان کنید. همین میزان نصف نیاز روزانه بدن ما به ویتامین سی را تامین می‌کند. آب پرتقال‌های صنعتی حاوی میزان زیادی قند افزوده هستند. بهتر است خودتان پرتقال را خانه آب بگیرید و بعد از گرفتن آب پرتقال آن را خیلی زود مصرف کنید.
درمان سرفه
یکی دیگر از مشکلات این فصل سرفه‌های زیاد است. یکی از راه‌های درمان سرفه در خانه استفاده از پماد ویکس است. با این روش بدترین سرفه‌ها را در ۵ تا ۱۵ دقیقه رفع کنید. کافیست مقداری پماد ویکس به کف پاهایتان بمالید و جوراب بپوشید؛ این ترفند خانگی بهتر از هر نسخه و دارویی جواب می‌دهد.
البته نظریه‌های متعددی وجود دارد که ادعا می‌کنند؛ مالیدن ویکس روی پا می‌تواند به رفع سرفه کمک کند. حتی با موارد اثبات کننده متعدد، هنوز هم هیچ تایید علمی در مورد این روش برای متوقف کردن سرفه وجود ندارد.هم چنین هیچ توضیحی پزشکی برای این که چرا استفاده از ویکس روی پا موجب خلاص شدن از شر سرفه می‌گردد وجود ندارد.
در پاییز چه چیزهایی بخوریم
از مشکلات این فصل سرفه‌های زیاد است

در مورد کودکان به گفته متخصصان اطفال، ممکن است به این دلیل باشد که کودک می‌تواند ویکس را حتی زمانی که روی پای‌ها قرار دارد جذب کند، و به همین دلیل است که این روش تاثیر گذار است. توضیح دیگری می‌گوید که این اتفاق ممکن است به این دلیل باشد که مونولول موجود در بخار ویکس باعث انقباض رگ‌های خونی در پا‌ها می‌شود که موجب رفلکس شده و سرفه را تسکین می‌دهد.

این پماد خواص دیگری هم دارد مثلا می‌توانید برای تسکین دردهای عضلانی از آن استفاده کنید. مالیدن این پماد روی پوست باعث ایجاد احساس گرمای خاصی می‌شود که بسیار آرامبخش و تسکین دهنده است. بر خلاف بوی زننده آن، این پماد یکی از بهترین تسکین دهنده‌های دردهای عضلانی محسوب می‌شود.

کمی پماد ویکس را روی مناطق دردناک زده و به آرامی ماساژ دهید. سپس یک حوله گرم روی منطقه مورد نظر بگذارید و ۱۵ دقیقه صبر کنید. تا زمانی که درد برطرف نشده است این کار را چندین بار در روز تکرار کنید. بخار ویکس هنگامی که به صورت مستقیم استفاده می‌شود، بی ضرر است.
با این حال، گاهی اوقات استفاده از ویکس روی پا می‌تواند اثرات منفی داشته باشد. این امر می‌تواند باعث برانگیختگی پا یا عفونت پای ورزشکاران شود. این عوارض در کودکانی که پاهایشان زیاد عرق می‌کند و یا کسانی که از یک جفت جوراب چند بار بدون شستن استفاده می‌کنند رایج است.
در پاییز چه چیزهایی بخوریم
پماد ویکس را روی مناطق دردناک زده و به آرامی ماساژ دهید
شیر بادام
شیر بادام سرشار از کلسیم بوده و با داشتن طبعی گرم می‌تواند جایگزین مناسبی برای نوشیدنی‌های طبیعی با طبع سرد باشد. سال‌ها است که خواص آنتی بیوتیکی و ضدویروسی عسل شناخته شده و مردم از آن برای درمان گلودرد و نابودی ویروس‌های ایجاد کننده آنفلوانزا و سرماخوردگی استفاده می‌کنند.

با ترکیب این ماده پرخاصیت با شیر بادام معجونی فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن تولید می‌شود که بدن را در امان نگه می‌دارد. اگر تصور می‌کنید که سیستم ایمنی و همچنین دستگاه تنفسی تان ضعیف است این نوشیدنی را در برنامه‌ روزانه تان داشته باشید.
بادام‌های شیرین را داخل ظرف آبی بریزید و ۸ ساعت خیس دهید (میتوانید بادام‌ها را پیش از خیساندن ۱ دقیقه داخل آب جوش بریزید و با آب سرد آبکشی کنید تا پوست بادام‌ها به راحتی جدا شود سپس خیس دهید). پس از ۸ ساعت بادام‌ها را آبکشی کنید و داخل میکسر بریزید و ۴ لیوان آب سرد را اضافه کنید.
در پاییز چه چیزهایی بخوریم
شیر بادام برای افرادی که با لبنیات مشکل دارند بسیار مناسب است

(بهتر است از آب معدنی یا آب جوشیده استفاده کنید)، بادام‌ها را بزنید تا زمانی که کف در بالای آن مشاهده شود، در این مرحله اسانس وانیل و عسل را اضافه کنید و ۳۰ ثانیه دیگر بزنید. روی ظرفی را با تنظیف بپوشانید، به آرامی مخلوط را از این صافی پارچه‌ای عبور دهید تا شیر بادام در داخل ظرف جمع شود.

شیر بادام برای افرادی که با لبنیات مشکل دارند بسیار مناسب است، شیر بادام دارای انواع ویتامین‌ها، کلسیم و آهن است و برای سلامت قلب، استخوان‌ها، چشم، زیبایی پوست و مو، تناسب اندام (هر ۱ لیوان ۶۰ کالری) و … کاربرد دارد و جایگزین بسیار خوبی برای شیر است. استفاده از اسانس وانیل و عسل سلیقه‌ای است، میتوانید به شیر بادام تان شیره خرما، دارچین، پودر کاکائو و … اضافه کنید، بسته به غلظتی که میخواهید میتوانید مقدار آب را کمتر یا بیشتر کنید.

درمان سرماخوردگی
۲ قاشق غذا خوری جو پوست کنده به همراه ۱۰ عدد عناب وپنج گرم بنفشه را داخل ۳ تا ۴ لیوان آب بجوشانید تا لعاب دار شده و خوب پخته شود بعد صاف کرده و لعابش را بخورید.
عناب: منبع خوبی از ویتامین C. و حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای مواد معدنی است. دارای پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور است. در ضمن حاوی پکتین (به عنوان کلسیم پکتات) به عنوان فیبر محلول مؤثر در کاهش چربی و قند خون است. محتوای چربی کل میوه عناب بسیار کم است.
در پاییز چه چیزهایی بخوریم
ماءالشعیر برای درمان سل، زخم‌های ریوی و سردرد مفید است

بنفشه: بر اساس طب سنتی ایران تمامی قسمت‌های بنفشه از جمله برگ، گل، دانه، ریشه، و سرشاخه‌های گل‌دار مصرف دارویی دارند. بنفشه مرطوب، تند، سرد و اندکی تلخ است و دارای ویژگی‌هایی چون: ضد التهاب، خلط آور، محرک، ادرار آور (مدر)، ضد تومور، ضد رماتیسم، ملین، ضد میکروب، معرق، مسهل، تثبیت کنندهٔ دیوارهٔ مویرگ‌ها و تصفیه کنندهٔ خون است.
شربت تهیه شده از دم کردهٔ آن را برای درمان سرفه می‌توان استفاده کرد. به دلیل غنی بودن از لحاظ مواد صابونی، خلط آور خوبی است و باعث تقویت و استحکام خونی می‌شود.

دم کرده بنفشه را بعد از غلیظ شدن به صورت کمپرس برای درمان بیماریهای پوستی می‌توان استفاده کرد. برای درمان رماتیسم می‌توان از کمپرس دم‌کرده گیاه بر روی موضع، روزی دوبار استفاده کرد. از پودر گیاه و آب، خمیری درست می‌شود که برای بهبودی زخم‌ها و جراحات مفید است.
دانه بنفشه به مقدار ۶ تا ۱۰ گرم، در اطفال اثر ملین داشته و مصرف ۷ تا ۱۵ گرم آن در ۱۵۰ گرم آب، اثر مسهلی ملایم ظاهر می‌کند. از روغن بنفشه می‌توان برای جلوگیری از ریزش موی سر، شوره سر، خارش پوستی، زیبایی پوست، ورم لثه، سردرد و خونریزی بینی استفاده کرد.

جو: جو از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است، ولی غذایی بسیار مقوی است، چون خاصیت نرم کننده دارد. در قدیم از جو زیاد استفاده می‌کردند و برای نقرس مفید است. جوشانده جو داروی خوبی برای مبتلایان به تب و کم خونی و سوء هاضمه است. ماء الشعیر یا آب جوی بدون الکل برای درمان سل، زخم‌های ریوی و سردرد مفید است.
در آخر
پیشنهاد می‌شود در ماه آذر که سردی هوا غالب شده است استحمام کمتر شود. همچنین نوشیدن آب در شب مفید نیست، ولی در اول صبح آب گرم بسیار مناسب است. نوشیدن آب گرم باعث افزایش درجه حرارت بدن می‌شود و به نوبه خود میزان سوخت و ساز را بالا می‌برد.
در پاییز چه چیزهایی بخوریم
نوشیدن آب گرم دمای بدن را بیش از اندازه افزایش می‌دهد
با بالارفتن فعالیت‌های متابولیکی، بدن توانایی سوزاندن کالری بیشتر در طول روز را دارد. نوشیدن یک لیوان آب گرم به همراه لیمو در صبح باعث شکسته شدن چربی‌ها در بدنتان می‌شود. این نوشیدنی ولع مصرف مواد غذایی در طول روز رو هم در بدنتان کاهش داده و کنترل می‌کند.

همیشه آب ولرم یا گرم بنوشید و از نوشیدن آب داغ پرهیز کنید، آب داغ می‌تواند به بافت دهان و مری آسیب برساند. پس از جوشاندن آب، اجازه دهید دمای آب کم شود و سپس آن را مصرف کنید. هنگام غذا آب ولرم بنوشید، زیرا نوشیدن آب سرد موجب می‌شود بدن به انرژی بیشتری برای افزایش دمای خود نیاز داشته باشد و این مساله بر فرآیند گوارش تاثیر منفی می‌گذارد. پس از ورزش از نوشیدن آب گرم پرهیز کنید، زیرا دمای بدن به خودی خود بالا است و نوشیدن آب گرم دمای بدن را بیش از اندازه افزایش می‌دهد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید